Turpaan tulee koko ajan

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kheira
Member
Member
Viestit: 400
Liittynyt: 15:21, 04.10.2001
Paikkakunta: Kajaani

Turpaan tulee koko ajan

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Mua alkaa hieman kyllästyttää eräs kiekkokala (kaikkein pienin). Se jahtaa aivan herkeämättä yhtä reppanaa. Pariskuntakaan ei ole tällainen sitä kohtaan. Toiminta on mielestäni jotenkin pakkomielteistä. Jos kaveria näkyykin jostain niin auta armias.

Mikä siis avuksi? Kaloja on 4. On kasveja ja kantoja ja niillä yritetty tehdä suojaa ja reviiriä. Tämä hakattu vaan kovasti tahtoisi liikkua parven kanssa ja aina kun pienin näkeekin sen, on se vainon kohteena. Tuntuu, että pariskunta ei ole tästä vainotusta kiinnostunut ja jättää sen omaan arvoonsa.

Onko ratkaisu ottaa lisää jotta hakkaus hieman jakaantuu vai onko näin ettei 360 litraa riitä edes neljälle (akvaarion pituus 1.50 m)? Mitä hittoa tässä alkaa tehdä? En halua, että se kärsii tilanteesta.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Aina kiekkokalaparvessa on "se päähänpotkituin yksilö !"

Eli et pääse siitä kaloja lisäämällä tai muuten, tilanne on vain näin.
Kheira
Member
Member
Viestit: 400
Liittynyt: 15:21, 04.10.2001
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Aina kiekkokalaparvessa on "se päähänpotkituin yksilö !"

Eli et pääse siitä kaloja lisäämällä tai muuten, tilanne on vain näin.


Tämä siis tarkoittaa sitä, että jos ottaisin niitä lisää samaan akvaarioon, ne kiusaisivat porukalla samaa kaveria koko ajan? Nyt tuolla kiusaajalla ei tunnut olevan mitään muuta tekemistä kuin jahdata reppanaa. Päästä päähän mennään.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Kyllä meillä ainakin kiekot hiukan rauhottuivat, kun kolmelle tuli uusia kavereita. Kaksi pienempää ja yksi isompi.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Kheira kirjoitti: Tämä siis tarkoittaa sitä, että jos ottaisin niitä lisää samaan akvaarioon, ne kiusaisivat porukalla samaa kaveria koko ajan? Nyt tuolla kiusaajalla ei tunnut olevan mitään muuta tekemistä kuin jahdata reppanaa. Päästä päähän mennään.
Siinä on kolme vaihtoehtoa, sama peli jatkuu näiden kahden välillä, se kala ottaa uuden ns kiusattavan tai sitten se kiusaajakala jakaa kiukkunsa useamman kalan kesken ja ei kerkeä kiusaamaan yhtä tiettyä yksilöä niin paljon.

Mutta jokatapauksessa sinulla tulee olemaan yksi kala altaassasi joka on nokkimisjärjestyksessä viimeisenä.
Kheira
Member
Member
Viestit: 400
Liittynyt: 15:21, 04.10.2001
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Niin näinhän se on että jonkun on oltava se syrjitty. Mutta ottaa vaan pannuun kun en voi edes ruokkia tätä yhtä. Vaikka mihin väliin yritän laitta niin öykkäri on heti paikalla. En oikein tiedä mitä tekis. Tasaantuisi edes se jahtaus jos tosiaan olisi edes toinen kiusattava. Tai ainakin luulisi niin.

Sain sen käsityksen ettei lisäkalojen ottaminen mielestäsi ollut hyvä idea. Onko sitten parempi eristää se yksin muualle? Kyllähän se tätä menoa kai kuolee kohta jo pelkästään nälkäänkin. Akvaario puoliksi? Eikös se sitten stressaannu yksikseen?

Miksi muuten tämä öykkäri ei tunnu kasvavan yhtään? Se on mielestäni saman kokoinen kuin sen ostaessani (pieni jo ostaessani). Kyllä se syö hyvin ja on virkeä. Muut kasvavat normaalisti.
juhani
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 16:11, 08.01.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja juhani »

Tää on minusta jännä juttu kun usein puhutaan kiekkojen yhteydessä siitä, että aina pitäisi olla joku päähänpotkittu yksilö joukossa. Itse olen pitänyt kiekkoja nyt kymmenisen vuotta, mutta minulla ei ikinä ole ollut mitään tuollaista tilannetta. Varmaan minunkin kaloillani on jonkinlainen hierarkia keskenään, mutta ei se ikinä ole ollut kyllä mitenkään niin selkeä, että olisin voinut sanoa kuka on se pahnanpohjimmainen. Kaikki kiekot mulla aina ryntää syömään suunnilleen samaan malliin.
Juhani
Kheira
Member
Member
Viestit: 400
Liittynyt: 15:21, 04.10.2001
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Kheira »

voi sua onnellista. Minua se ei kuitenkaan auta :(
Kheira
Member
Member
Viestit: 400
Liittynyt: 15:21, 04.10.2001
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Olipa illalla taas seesteinen tunnelma akvaariossa. Eristin tuon öykkärin yksinään ja kas, oli kolmen harmoninen ryhmä. Ei mitään taisteluja. Harmi ettei sitä voi kauaa yksinään pitää eristettynä. Täytyy vaikka ruokkia reppanaa pari päivää ja siirtää sitten öykkäri takaisin joukkoon. Jospa reppana kohta pistäisi kampoihin :P

Ja sanottakoon vielä ettei kalaa varsinaisesti siirretty vaan jaoin akvaariosta sille oman osion joten siirtely stressiä siitä ei syntynyt.
Marco
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 12:19, 23.01.2002
Paikkakunta: Finland

Re: Turpaan tulee koko ajan

Viesti Kirjoittaja Marco »

Kheira kirjoitti:Mua alkaa hieman kyllästyttää eräs kiekkokala (kaikkein pienin). Se jahtaa aivan herkeämättä yhtä reppanaa. Pariskuntakaan ei ole tällainen sitä kohtaan. Toiminta on mielestäni jotenkin pakkomielteistä. Jos kaveria näkyykin jostain niin auta armias.
Minun altaassa ainaki vesi pärskyy kun isoin kouluttaa pienempiä. Joskus näkee aivan uskomattomia rähinöitä :| Kiekkoja on 4 yksilöä. Näistä kaloista ei ole muodostunut heikointa. Altaassa on yksi pomo ja kolme muuta on aina vuorollaan sorsittu. Luonnetta näiltä makeanveden Lordeilta ei puutu :D
Kheira
Member
Member
Viestit: 400
Liittynyt: 15:21, 04.10.2001
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Enpähän ehtinyt kirjuutella. Nyt kuitenkin uteliaille tiedoksi, että kiusaaja kalan ongelma ratkesi tavallaan itsestään (minun pienellä avustuksella). Kiusaaja oli puolitoista päivää eristettynä yksin. Tämä sorsittu (ja myös kiusaajaansa isompi) alkoi mahtailla kiusaajalleen lasin läpi. Olin vähän peloissani kun poistin välilasin altaasta. Ajattelin että kiusaaja maksaa lasin takaisen mahtailun kaksin verroin takaisin.

Näinpä ei kuitenkaan käynyt. Entinen kiusittu ei enää alistukaan. Osat vaihtuivat, paitsi että entinen reppana on paljon tervepäisempi eikä jahtaa entistä kiusaajaansa. Välillä saa kyllä kyytiä mutta usein uivat kaikki 4 yhdessä sulassa sovussa. Eli loppu hyvin, kaikki hyvin. Taas on rauha maassa ja kaikki saavat syödä kutakuinkin rauhassa. Kingit tietty kuitenkin omassa päässään :mrgreen: .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”