Tod. näk. reikätauti mun timanttitonkijalla

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
kalanainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 21:49, 06.01.2008
Paikkakunta: Raisio

Tod. näk. reikätauti mun timanttitonkijalla

Viesti Kirjoittaja kalanainen »

Nyt ei enää iso timanttitonkijani voi hyvin. Tuntuu että se on reikätauti ja jo aika pahassa vaiheessa. Pari reikää päässä, muutama pieni, missä valkoinen piste vaaleaa aluetta pään alueella ,silmien ympärillä silmät sameat, ei oikein nää ruokaa ottaa suuhunsa.Enimmäkseen löhöilee altaan pohjalla,Lähtee uimaan välillä, ja menee takaisin pohjaan ikään kuin eristäytyy muista.
Olisko parempi laittaa kalojen taivaaseen. Vai vielä lääkitä. Sen verrran iso kooltaan, että olen nyt varmuudeksi hankkinut neilikka-öljyä, jos laittais nukkumaan. Ettei tarvitse kärsiä.
joedoe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 15:28, 02.11.2010
Akvaarioseurat: HAS

Re: Tod. näk. reikätauti mun timanttitonkijalla

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Tod.näk. se on tarttunut muihinkin kaloihin mikäli niitä altaassa on.
Itse lääkitsisin ainakin muut kalat.
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
Karim
Junior Member
Junior Member
Viestit: 237
Liittynyt: 20:42, 24.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tod. näk. reikätauti mun timanttitonkijalla

Viesti Kirjoittaja Karim »

Minulla timanttitonkijoiden reikätauti ei tarttunut muihin kaloihin. Kaikilla neljällä kalalla sitä oli. En lääkinnyt mitenkään. Tosin oireet eivät olleet noin vakavia. Ovat olleet pitkään manan majoilla :( mutta tuottavat uutta elämää kukkapenkissä :? Decapitaatio on nopea ratkaisu :cry: Hienoja kaloja ovat.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Tod. näk. reikätauti mun timanttitonkijalla

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Tungen tähän ketjuun mukaan.
Vain 1 kala oireilee. Pään ja selänalueen suomut ovat osittain kadonneet. Kala ei hiero itseään eikä muutenkaan ole kipeä. On ollut tällainen marraskuusta asti. Annoin sille kylvyn methylene bluella mutta ei auttanut. Ei ilmeisesti tartuta muita koska edelleen 6 kalan parvesta ainut joka oireilee.
Oireili ekan kerran viime kesänä, mutta meni itsellään pois. Nyt tämän uuden puhkeamisen ajankohta oli sama kun kutivat ekan kerran.
Huomaan että tämä sairaus hidastaa kalan kasvua mutta en ole tohtinut sitä tuolta kiekkojen seasta metsästää ja arpoa lääkettä kun viimeksikin meni itsellään. Kala on noin 13cm pitkä ja kaverit kasvaa nyt selkeesti tämän ohi.
Lämpöä altaassa on ollut 28-31C
En ole löytänyt netistä mitään mikä ei tartu ja olisi näin hidas kehittymään. Onko kellään ideoita?
2014-01-27 17.09.52.jpg
2014-01-27 17.09.52.jpg (153.99 KiB) Katsottu 2134 kertaa
Ps. En ole varma onko timantti/pronssi/joku muu tonkija mutta eiköhän se sitten joskus aikuisena selviä =)
Nano Riutta <3
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 17:14, 28.08.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tod. näk. reikätauti mun timanttitonkijalla

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Tonkijoiden tyyppitauteja. Ellei loisia ole näkyvissä, niin ei ole välttämättä syytä olettaa että olisi jotain tarttuvaa.

Olennaista hoidossa ja ongelmien ehkäisyssä oikea ruokinta (laadukkaan kuivaruuan ja pakasteruokien lisäksi sis. kasvismateriaalia ja reikätaudissa ehdottomasti vitamiinilisä) ja moitteettomat vesiarvot. Satanopercat on herkkien kalojen maineessa, ja reikätauti muiden iho-ongelmien ohella voi olla vaikeasti hoidettavissa.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tod. näk. reikätauti mun timanttitonkijalla

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Jos se on reikätauti, se ei parane millään, mutta sen leviämisen pystyy estämään. Sairastuneelle ja selvästi oireilevalle kalalle suosittelen nuijanukutusta. Neilikkaöljyn ja muiden kemikaalien käyttämisen luokittelen eläinrääkkäykseksi, ellei joku toisin osoita.

Leviämisessä ja ehkäisyssä Wyrdan neuvot ovat täsmälleen oikeat, ja niistä kannattaa lukea jokainen sana. Niihin voisin lisätä pienen karbonaattikovuuden lisäyksen.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Tod. näk. reikätauti mun timanttitonkijalla

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Timantit ja pronssit on vähän herkkisten maineessa, eikä ihan syyttä suotta, ja etenkin veden orgaaninen kuormittuneisuus on niille stressi. Komppaan muuten edellisiä, mutta tässä lienee pieni virhe
Ruma mies kirjoitti: Niihin voisin lisätä pienen karbonaattikovuuden lisäyksen.
Tarkoitat varmasti GHn nostoa?

Kalat (eikä kasvit) ei tarvitse karbonaatteja mihinkään. Karbonaatteja ei esiinny Amazonasissa juuri lainkaan, muidenkin suolojen kanssa on vähän niin ja näin (johtavuudet on todella alhaiset!), riippuen joesta ja vuodenajanasta. Reikätaudin laukaisevaa mekanismia ei tunneta, yhtenä syynä spekuloidaan olevan mineraalien puute, mutta tällöin puhutaan lähinnä kalsiumista (ja magnesiumista (=GH), joita myös Amazonasisa hiukan esiintyy) ja suositellaan näiden pientä lisää (->GH1-2) jos hanavesi ei niitä sisällä riittävästi, Suomessa yleensä sisältää. Kuitenkin tiedetään että näitäkin kaloja pidetään 100% RO-vedessä ilman ongelmia, niin suositus on varmuuden vuoksi eikä pienestä määrästä sopivia suoloja ole haittaakaan, mutta KHn nosto ei ole ihan se oikea liike.

Reikätauti ei tartu, mutta se että yksi kala on sairastunut, on jo hälyttävä merkki siitä että asiat eivät ole ko lajille ehkä ihan kohdallaan. Toki kalalla saattoi olla jokin sitä muutoin heikentävä stressitekijä ja huono vedenlaatu/kemia sitten oli sille viimeinen niitti ja muilla kaloilla on asiat hyvin niin kauan kun ne ovat hyvässä kunnossa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Tod. näk. reikätauti mun timanttitonkijalla

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Kalat asuvat kiekkolassa. Vettä vaihdetaan 30% noin 3 päivän välein.
Kh 3-4
gh 2
ph 7,2
nitriittiä 10
TDS 273
Lämpöä normaalisti 28C

Syövät noin 10 eri kuivaruokaa (kiekkojen rakeita, vegerakeita, värirakeitä, pohjatabuja jne, nää syö mitä vaan).
Pakasteina survaria 1-2 kertaa viikossa.
pakastekuivattuja black wormsseja noin joka toinen päivä.
eläviä grindal matoja lähes päivittäin.
Niin ja menee se plekojen kesäkurpitsakin varsinkin aamusin jos emäntä ei anna ruokaa ajallaan.
Vitamiina Sera Fishtamin ja Seachem GarlicGuard. Joita lisäilen ehkä kerta viikkoon ruokaan ja annan imeytyä.

Voiko reikätauti olla kalalla 3kk ilman että tekee selviä reikiä? Tuolla kalalla ei ole kylkiviivan alueella ongelmia vaan lähinnä päässä ja selkäevän tyvessä.
Nano Riutta <3
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Tod. näk. reikätauti mun timanttitonkijalla

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Milsku kirjoitti: nitriittiä 10
Tarkoittanet nitraattia?

Meillä ei ole tietääkseni kärvistelty tämän taudin kanssa joten omakohtainen kokemus on tasan nolla, mutta käsittääkseni tämä on niitä elintasotauteja jotka voivat muhittaa pitkäänkin jos kala on muuten hyvällä hoidolla mikä tukee sen puolustusjrjestelmää. Reikätauti vaan taitaa olla niitä sairauksia, jonka piikkiin pistetään vähän kaikki epämääräinen....Ja kalathan on mestareita kehittämään sekundäärisiä sairauksia minkä jälkeen ei enää tiedä mikä johtuu mistäkin. Ne varmat (?) HITH- tapaukset, joista olen kuvia nähnyt, on olleet helposti tunnistettavia, aikas selkeitä reikiä pään alueella, mutta oiskohan tämäkin niitä sairauksia, jotka voivat näyttää joltain muultakin etenkin jollain sekundäärisellä ongelmalla kuorrutettuna. Tai toisin päin.

Onko toi nitraatti 10mg/l pullosta vai...perästä? Jos jälkimmäinen, se kertoo aika isosta kuormituksesta, etenkin kun vettä vaihtuu kuitenkin noinkin reippaasti. Johtavuuteen en osaa ottaa kantaa, koska hanaveden johtavuus lienee jotain luokkaa...? Virttaankankaalla noin 200uS?? Mulla on vähän sellainen käsitys, että timantit ja pronssit tykkää ultrapuhtaasta ja melekoisen pehmeästä vedestä. Kalojen hoito voi nyt olla sillä hyvällä tasolla, että akvaolosuhteet on taudin puolella mutta hyvä hoito estää sitä räjähtämästä silmille. Spekulaatiota.... Voisit tietty kokeilla ROn suhteellista lisäämistä ja katsoa vaikuttaako kipiään kalaan miten. Toisaalta olojen muuttuminen mihin hyvänsä suuntaan, hyvään tai huonoon, voi olla sille viimeinen niitti. Nämähän on tuleet sulle nuorina, eikö? Kasvaneet hyvin? Hyvä kasvu kertoo että asiat ei voi olla kovin huonosti, koska ladultaan huono vesi jarruttaa niin kiekkojen kuin muidenkin kalojen kasvua huomattavasti. Voi myös olla, että ko kalayksilöllä on jokin perustavaa laatua oleva ongelma mikä altistaa sen muille ongelmille tai sairauksille. Luonto yrittää hoitaa pois epäkelvot pois, mutta tietysti sitä yrittää omalta osaltaan hoitaa kalansa niin hyvin kuin pystyy.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 17:14, 28.08.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tod. näk. reikätauti mun timanttitonkijalla

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Milsku kirjoitti:Syövät noin 10 eri kuivaruokaa (kiekkojen rakeita, vegerakeita, värirakeitä, pohjatabuja jne, nää syö mitä vaan).
Pakasteina survaria 1-2 kertaa viikossa.
pakastekuivattuja black wormsseja noin joka toinen päivä.
eläviä grindal matoja lähes päivittäin.
Niin ja menee se plekojen kesäkurpitsakin varsinkin aamusin jos emäntä ei anna ruokaa ajallaan.
Vitamiina Sera Fishtamin ja Seachem GarlicGuard. Joita lisäilen ehkä kerta viikkoon ruokaan ja annan imeytyä.

Voiko reikätauti olla kalalla 3kk ilman että tekee selviä reikiä? Tuolla kalalla ei ole kylkiviivan alueella ongelmia vaan lähinnä päässä ja selkäevän tyvessä.
Kyseessä ei selvästikään ole varsinainen reikätauti. En tiedä miksi tuota pitäisi kutsua (englanniksi saattaa löytyä jotain jos googlettaa "skin lesions"), mutta kuuluu kuitenkin ihan samaan nippuun noin aiheuttajan ja hoidon puolesta kuin reikätautikin. Vastaavanlaisia iho-ongelmia on pilvin pimein Satanopercoilla ja muilla tonkijoilla. Weidner kertoo kirjassaan, että S. leucostictat (jolta tämä kyseinen kala kovasti näyttää) ovat erityisen taipuvaisia nihiin.

pH ja sähkönjohtavuus ovat suositusten näkökulmasta liian korkeita Satanopercoille – eli sitä sähkönjohtavuutta kannattaisi varmastikin yrittää rukata alaspäin jos mahdollista. Kunnon kasvislisäys ravinnossa ei varmasti myöskään tee haittaa: useimmissa kasvisrakeissa on kuitenkin pääasiallisesti eläinpuolen aineksia. Spirulina-/kasvisruoat (sellaisia joissa niitä on muutenkin kuin nimellisesti), itse tehty räkmix, herneet, kaikki mitä vaan alas menee.

Siinä pitää olla eri mieltä nimimerkin Ruma mies kanssa, että sisänsä kyllä kalat pystyvät parantelemaan ainakin reikätaudin reikiä. Toki siinä tilanteessa että paranemista ei saa alkamaan ja kalan kunto on huono, niin paljoakaan ei liene tehtävissä.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Tod. näk. reikätauti mun timanttitonkijalla

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Sisso kirjoitti:
Milsku kirjoitti: nitriittiä 10
Tarkoittanet nitraattia?
Onko toi nitraatti 10mg/l pullosta vai...perästä?
Juu nitraattia hyvinkin, tuli kirjoitus virhe kun päätin tätä kirjoitellessa mitata molemmat. nitriitti siis 0 nitraatti 10.
Olin itsekin järkyttynyt lukemasta, tässä altaassa on piiiitkän aikaa ollut tyyliin 2. Aloin kasvien lisäyksen jälkeen annostella seachem flourishia, mutta nostaakohan se noin paljon? Asiasta ahdistuneena kävin tänään kaupassa ostamassa lisää rehuja ja vaihtelen runsaampia määriä vettä.
Nano Riutta <3
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 17:14, 28.08.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tod. näk. reikätauti mun timanttitonkijalla

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Täällä melkeen tulee hanasta nitraattia se 10 mg l⁻¹, ei omaan korvaan kuulosta ratkaisevan suurelta määrältä.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Tod. näk. reikätauti mun timanttitonkijalla

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Tuolla kuvan kalalla ei ole reikätauti.

Reikätauti on minusta enemmänkin reikiä aiheuttava oireyhtymä kuin selvä yksi sairaus. Sen voi puhkaista esimerkiksi sisäloiset, kalatuberkuloosi, vitamiinin puutos ruuassa tai muuten vain kalaa stressaava tekijä. Ainakin mulla se tuli aina sille altaan hallitsevalle ja ulkoisesti komeimmalle koiraalle...ilmeisesti on stressaavaa olla kingi.

Reikätaudin voi saada talttumaan ja paranemaan... mutta useimmiten ei maksa vaivaa.
/jari
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Tod. näk. reikätauti mun timanttitonkijalla

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Wyrda kirjoitti:Täällä melkeen tulee hanasta nitraattia se 10 mg l⁻¹, ei omaan korvaan kuulosta ratkaisevan suurelta määrältä.
Ei olekkaan koska hanavesi tuskin on muuten orgaanisesta jätteestä kuormittunutta (?). Sen takia kysyinkin onko se pullosta vai perästä. Kun sieltä peräpäästä tulee typen lisäksi kaikkea muutakin lopputuotetta, hormonia yms kalojenkannalta ongelmajätteeksi luokiteltavaa ja se on kaloille suurempi ongelma kuin nitraatti itsessään, Nitraatti ei ole ongelma, mutta sen kertyminen ja kertymisen nopeus kertoo mitä muuta akvassa tapahtuu eli se korreloi jossain suhteessa niiden tapahtumien kanssa, jotka likaavat akvaariota oikeasti ja joiden lopputulemana akvaario on ongelmissa ihan jo pelkästään sen takia että (aerobiset) bakteerit alkavat kuluttamaan happea turhan paljon (sivuten: BOD http://en.wikipedia.org/wiki/Biochemical_oxygen_demand), anerobisten toiminasta puhumattakaan jos sikseen tulee.... Itse olen sen linjan harrastajia, että yritän pitää veden hyvin puhtaana jätteistä (siis oikeastaan "BODista") ja ravinteet tulee pullosta, koska niistä ei ole kaloille haittaa. Konkreettinen esimerkki huonosta vedenlaadusta (sairauksein lisäksi) on kalojen jääminen pieneksi. Useinhan me nähdään pienissä pytyissä lajityypilliseen kokoonsa nähden liiaa pieniä kaloja. Toisaalta esim kiekkoja voidaan kasvattaa hyvinkin pienissä astioissa hyvän kokoisiksi kun vettä vaihdetaan riittävästi, eikä esim 2x100%/vrk vaihdot ole epätavallisia sillä alalla. Ja tällä ei ole mitään tekemistä lajille oikeiden vesiarvojen kanssa vaan nimenomaan BODin koska kaloista ei kasva priimoja vaikak vesiarvot olisi ihan optimaaliset mutta vesi hyvin likaista kalojen jätteistä. Mutta jos akvasta vaihtuu vettä 30% joka 3. päivä ja hiukan korkeahko nitraatti on ei-lisättyä, se kertoo että akvaariossa on pakko olla korkea BOD.

Muistaa sopii sekin, että myös kasvit tuottavat aineenvaihdunta(loppu)tuotteita vettä kuormittamaan ja sen takia hiililisätyissä akvoissa on syytä vaihtaa vettä reippaammin jo niidenkin tuottaman kuonan takia. Isokin akvaario on niiiiin pieni verrattuna luonnonvesiin, joita yleensä vielä "huuhdellaan" jatkuvasti ja joissa on suoloja ja orgaanista jäetettä yleensä vähän tai jopa lainkaan. Luonnonvesistöissä ei myöskään ole useinkaan kasveja, ei ainakaan siinä mittakaavassa kuin akvoissa, joten niin kivoja ja hyödyllisiä kuin ne onkin, ne tuovat väistämättä soppaan oman pikantin lisänsä, joka ei ole täysin luonnollinen ja tuttu (fysiologisessa mielessä) meidän kaloille.

Seachem Flourish mikä? Comprehensive on vain mikro, se ei nosta nitraattia, mutta samasta sarjasta löytyy paljon muitakin ravinteita. En ole myöskään lainkaan varma onko nitraattitesti mitenkään luotettava (http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... *#p7185855) ja miettisin enemmin johtavuutta kuormituksen mittarina mutta tällöin pitää osata erotella mistä se "muodostuu" eli mikä on "huonojen" ionen osuus vs "hyvien". Pitää siis tietää mikä osuus on perusvettä (hana/RO), ja mikä osuus on pullosta ravinteista tai muista tarkoituksella lisätyistä aineista tullutta, loppu on sitten kalojen tuottamaa, josta tosin osan käyttää kasvit, joskin ilman hiilaria aika pienen osuuden. Ja kasvejakin pitää olla paljon jotta vaikutus näkyisi. Kalojen tuottamasta pääsee tietysti helposti eroon lisäämällä vaihtoveden määrää ellei halua/voi vähentää ruokintaa tai kalamäärää. Niin, tai lisäämällä sitä kuluttavien kasvien määrää riittävästi.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”