317l ja useampi ahven?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
m1lar1
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 16:14, 05.10.2012
Sukupuoli: Nainen

317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja m1lar1 »

Hei!

Elikkä syntyi ajatus laittaa tuo 317l (130*46*53) osittain uusiksi ja ahvenet kiinnostaisivat. Voisiko tuohon akvaarioon ajatella sinileukakirjoahven pariskuntaa, sinikirjoahven pariskuntaa ja rusokirjoahven haaremia? Onko sisustuksella mahdollista saada kaikille hyvät olot, vai onko katastrofin aineet valmiina? :) Ja jos edellämainittua kokoonpanoa ei voi suositella, niin onnnistuuko esim. sinikirjo pariskunta ja rusohaaremi tai sinikirjopari ja sinileukapari yhdessä
m1lar1
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 16:14, 05.10.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: 317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja m1lar1 »

Päätin tästä sinileuka ajatuksesta luopua kokonaan, mutta rusot ja sinikirjot kiinnostais kumpainenkin. Mä jotenkin ajattelisin, että menisivät samaan, mutta onko jollakin kokemusta sinikirjojen yhdistämisestä toisen pohjalla majailevan ahvenen kanssa tuon kokoluokan purkissa?
m1lar1
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 16:14, 05.10.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: 317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja m1lar1 »

Jatkan yksinpuhelua. :) Mutta miten jos olis pelkkä sinikirjoahven pari pohjalla ja keskiveteen lehtikalapari? Niillä ois reviirit sitten eri kerroksissa.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: 317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Ahvenia olen minäkin harkinnut 220 l, ja kaupasta sanottiin että voi laittaa pariakin sorttia huoletta. Sinulla on vielä suurempi akva joten sinne sopinee rauhallisia lajeja useampi, luulisin.

Mä olen täältä katsellut "seura-akvaariosopivia" eli rauhallisempia affenia http://www.akvaario.info/ahvenkalat/kirjoahvenet/
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: 317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Sinkirjoahven on aika ''ärjy'' verrattuna lehtikalaan, ehkä ennemmin vaikka punatimantti ja sinikirjoahven. Molempien kohdalla kannatta muistaa että lisääntymisaikana kannattaa varautua jomman kumman parin siirtoon. Sitä sopisiko helmikirjoahven elikkäs Jack Dempsey sinikirjoahvenen kanssa samaan en osaa sanoa, vesiarvot sopivat kyllä, mutta riittääkö tila kahdelle parille jos toinen osapuoli on helmikirjoahven.
m1lar1
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 16:14, 05.10.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: 317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja m1lar1 »

Jes, ihanaa, kiitos Rockhill ja Bluefrog, kun vastasitte! On aika turhauttavaa keskustella itsekseen palstalla. :) Akvaariossa on valmiina sinikirjoahven pariskunta, nämä ovat olleet rauhallisia lällyköitä, toki eivät ole minulla vielä kuteneet (muuttivat täysikasvuisina minulle) ja se voi tuoda uusia piirteitä (ja varmasti tuokin!) esiin. Punatimantit ja Jack Dempseyt on unelmissa, mutta punatimanteista olen lukenut niin monta kauhutarinaa, että niille perustan joskus ihan oman akvaarion ja Jackit voivat olla ehkä liian samannäköisiä sinikirjojen kanssa? Ja toki voihan olla, että mun sinikirjot ei ole enää rauhallisiä löllyköitä, kun altaaseen tulisi muita ahvenia, kuten niitä lehtikaloja. Tänään ostin taas uusia juurakoita, että voin reviireitä jakaa. Näyttäisi, että sinikirjot ovat ottaneet omakseen akvaarion takanurkan.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: 317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Minäkin vasta opettelen affenten yhteensovittamista. Akvaariolinnasta neuvottiin että kun laittaisi kaikki hankittavat affenat samaan aikaan akvaarioon eivät ehdi vallata reviirejä ennen seuraavan satsin saapumista. Elikkä mahtaako jo asuvat sinikirjot käydä kukkoilemaan uusille tulokkaille saapuvasta lajista riippumatta?
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: 317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Vanhemmillani on 150-litrainen allas, jossa on vain punatimanttiahven pariskunta, ja nämä on todella rauhallisia, eikö lainkaan aggressiivisia edes kutuaikaan. Riippuu siis täydin yksilöistä onko ne aggressiivisia vai ei.
54 litraa läträilyä
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: 317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Rockhill kirjoitti:Minäkin vasta opettelen affenten yhteensovittamista. Akvaariolinnasta neuvottiin että kun laittaisi kaikki hankittavat affenat samaan aikaan akvaarioon eivät ehdi vallata reviirejä ennen seuraavan satsin saapumista. Elikkä mahtaako jo asuvat sinikirjot käydä kukkoilemaan uusille tulokkaille saapuvasta lajista riippumatta?
Periaatteessa toimii jos tilaa on riittävästi ja kalat suurinpiirtein saman kokoisia. Pitää kuitenkin muistaa että isommissa ahvenissa ongelmat yleensä syntyvät kun ahven pari tulee sukukypsäksi. Jack Dempsey ja ilmeisesti myös sitruunakirjoahven ovat tunnettuja siitä että ne saattavat tehdä poikasia suojellessaan selvää koko muusta akvaariosta. Näin, vaikka reviirit olisivat miten jaetut.
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: 317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

m1lar1 kirjoitti:Jes, ihanaa, kiitos Rockhill ja Bluefrog, kun vastasitte! On aika turhauttavaa keskustella itsekseen palstalla. :) Akvaariossa on valmiina sinikirjoahven pariskunta, nämä ovat olleet rauhallisia lällyköitä, toki eivät ole minulla vielä kuteneet (muuttivat täysikasvuisina minulle) ja se voi tuoda uusia piirteitä (ja varmasti tuokin!) esiin. Punatimantit ja Jack Dempseyt on unelmissa, mutta punatimanteista olen lukenut niin monta kauhutarinaa, että niille perustan joskus ihan oman akvaarion ja Jackit voivat olla ehkä liian samannäköisiä sinikirjojen kanssa? Ja toki voihan olla, että mun sinikirjot ei ole enää rauhallisiä löllyköitä, kun altaaseen tulisi muita ahvenia, kuten niitä lehtikaloja. Tänään ostin taas uusia juurakoita, että voin reviireitä jakaa. Näyttäisi, että sinikirjot ovat ottaneet omakseen akvaarion takanurkan.
Hmm.. menisköhän kiilakirjoahven, ainakin vesiarvot näyttäisivät osuvan yksiin?
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: 317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja Debugger »

m1lar1 kirjoitti: Jackit voivat olla ehkä liian samannäköisiä sinikirjojen kanssa?
Jackit eivät ole minkään kalan kanssa samannäköisiä. Ne ovat Jackeja ja sen kyllä näkee ja huomaa. Poika Jack on oikea petokalan profiili kuten myös väri :D

Helmarit kasvaa melko isoiksi joten altaasi on siinä rajoilla onko tilaa muille, isoja kantoja runsaasti ja lujasti kiinni pohjaan, puskuvoimaa riittää!
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
akiholm
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 11:05, 20.01.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja akiholm »

Unohda DEMPSEYT! Jack"the walker"Dempsey oli teknisesti surkeahko nyrkkeilijä, mutta periksiantamaton koko kehää dominoiva oman reviirinsä ottanut poikkeuksellisen lujaluonteinen urheilija. Helmikirjoahven ei liene saanut lempinimeään turhaan, kehä(allas) turhan snadi (317l.) lajille.., :P
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: 317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

akiholm kirjoitti:Unohda DEMPSEYT! Jack"the walker"Dempsey oli teknisesti surkeahko nyrkkeilijä, mutta periksiantamaton koko kehää dominoiva oman reviirinsä ottanut poikkeuksellisen lujaluonteinen urheilija. Helmikirjoahven ei liene saanut lempinimeään turhaan, kehä(allas) turhan snadi (317l.) lajille.., :P
:D Tulkkaanmeko tämän niin, että muu samaan kehään tungettava päätyy kanveesiin? Helmikirjon nimi lienee perua sen värityksestä, mutta mitä noista olen kuullut ja nähnyt on se paljon Dempseytä ''kesympi''. Rankingilla Dempsey 1. Texas 2. ja Helmi 3.
matti75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 20:10, 10.11.2013
Sukupuoli: Mies

Re: 317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja matti75 »

Eikö Dempsey ja helmikirjoahven ole sama asia? Ennen ainakin oli.
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: 317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

matti75 kirjoitti:Eikö Dempsey ja helmikirjoahven ole sama asia? Ennen ainakin oli.
Ovat! Voisin sanoa että menin itsekin lankaan. Mielessäni oli kolme kuviollista kalaa: Jack Dempsey, texas ja C.managuense. Viimeksi mainittua ainakin jollakin on Suomessa ollut tai on, sillä olen joskus lukenut Akvaariomaailmasta jutun. Ranking noiden kesken..veikkaisin 1. C.managuense 2. Jack Dempsey ja 3. Texas
akiholm
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 11:05, 20.01.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja akiholm »

Kovahkoja lajeja kaikki 8-) Silti uskaltaisin väittää persooniksi ( teksasista ei kokemusta)..,ja kyllä se kulkija on ed.HELMIKIRJOAHVEN :P
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: 317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

akiholm kirjoitti:Kovahkoja lajeja kaikki 8-) Silti uskaltaisin väittää persooniksi ( teksasista ei kokemusta)..,ja kyllä se kulkija on ed.HELMIKIRJOAHVEN :P

Ahvenet ovat oma lukunsa, Jack Dempseytä ei ole ollut, mutta Texasasilaisia ja punakirjoja on ollut aikanaan ja paria muutakin. Onhan ne persoonia punakirjot on vähän kuin terrierejä, iskevät kiinni heti. Texas taasen oli pikkuisen rauhallisempi katsoi ensin onko aihetta ja vaivaituuko, sitten jos vaivautui niin asia tuli ''kerralla selväksi''.

Loistokääpiöahven höyhensarjalainen yllätti positiivisesti, tällä hetkellä pariskunnan ei tarvitse kuin vilkaista muita kaloja kohti niin nämä uivat kiireen vilkkaan toiseen suuntaan pariskunnan kudusta. (Akvassa ei tosin ole jäljellä kuin pari keltakääpiötä joita en saanut kiinni). Valtaosan kaloista joudin evakuoimaan koska tuo koiras ei epäröi hyökätä edes itseään 3 kertaa isomman kalan kimppuun. Keltakääpiöt ovat onneksi riittävän fiksuja pysymään matkan päässä pesästä ja noiden aggressiivisuus päättyy näemmä 20 sentin säteellä luolasta.
tanjakemp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 13:30, 03.11.2007
Paikkakunta: Paltamo

Re: 317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja tanjakemp »

Minulla on sinileuka-affenpariskunta (rescue), neljä lehtistä (vanhoja ja isoja), vajaa kolmekymmentä rubiinitetraa (pieniä, uusia sinttejä) ja romminokkia samassa 317litran kalasopassa. Minua peloteltiin, että luvassa olisi kasvien silppuamista, kuopimista ja taisteluja, mutta toistaiseksi, eli puolen vuoden ajan kaikki on mennyt hyvin :D Altaassani on tuuhea kasvivyöhyke keskellä ja suuria käkkyräisiä omenapuun oksia. Lehtikset olivat altaan alkuperäisasukkaat ja hallitsivat allasta suvereenisti romminokkien kanssa vuosia. Sinileuat muuttivat soppaan puolisen vuotta takaperin ja rubiinit noin kuukausi sitten.
317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: 317l ja useampi ahven?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Ajatuksissa on hankkia jotakin lisää, en vain osaa päättää vaihtoehdoissa on Apistogrammoista A.panduro ja A. nijisseni tai sitten lippukirjoahven tai ruostekirjoahven.

Bongasin myös uuden ahvelajin (siis sellaisen jota en ole aiemmin huomannut), joka löytyi ruotsin harrastajien sivustolta Aequidens pallidus..näytti hauskalta, mutta kasvaa peräti 18 cm pitkäksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”