Akvaarion ehdoton ykkönen on loistokääpiöahvenet, joita olen suunnitellut haaremin tai kaksi. Kahta suurta (1+3 eli yhteensä 8 loistokäppänää) ei taida kuitenkaan mahtua. Kaksi pariskuntaa voisi mennä?
Tuleva parvikala on mustaneontetra. Jos akvaarioon mahtuu käärmekala tai useampi, parvikala vaihtuu isompaan. Kysymys siis kuuluu, mahtuuko 240l yhtään käärmekalaa? Onko mahdollista pitää mustaneontetroja ja käärmekaloja yhdessä, jos mustaneontetrat olisivat melkein täysikasvuisia ja käärmekala(t) poikasia?
Pohjalle olen ajatellut hienohkoa hiekkaa (hiekkapuhallushiekkaa tms. mutta sitä karkeampaa) jos hankin monnisia. Koska akvaario on lämmin, monnisten täytyisi kestää lämmintä vettä. Omaa silmää miellytti safiiri-, soma- ja helmimonniset. Aikamoisissa hinnoissa pyörii, joten monnisten tuleminen akvaarioon on vaakalaudalla.
Levää syömään tulee ottoja, todennäköisesti täplänuoli- tai raitanuolimonneja. Tarjolla on myös pohjatabletteja ja kasvisruokaa kuten salaattia, kurkkua ja kesäkurpitsaa. Pitää vielä keksiä, miten ruoat saa esim. lasipinnoille. Olen kuullut että otot eivät syö pohjasta.
Akvaarion ylpeys tulee olemaan kutuporukka (3-6 kpl) linnunrataplekoja, ja tarkoitus saada jälkikasvua tuotettua. Plekot pitävät virtaavasta vedestä, mutta mites otot? Joku kirja tms. taisi sanoa, että otot ei viihdy kovasti virtaavassa vedessä? Onko mahdollista luoda kompromissia? Juwelin altaissa tulee mukana se jumalattoman suuri sisäsuodatin. Tätä en aio repiä irti, joten riikö plekoille jos suihkuputken kääntää pohjalle? Näin muualle jää tyyntä. Tarvitseeko tuon suodattimen kanssa hankkia toista sisäsuodatinta? Tai ulkosuodatinta? Sisäsuodattimia löytyy 2kpl vapaana, toinen oli Fluval ja toinen Hailea, pitää tarkistaa mallit myöhemmin.
Toinen erikoisuus on noitamonnit, joita akvaarioon tulee. Haluan ehdottomasti punaista muotoa ja yrittää kudettaa niitä. Aidot punanoitamonnithan ovat harvinaisia? Minun tuurillani en saa niitä, vaikka kuinka tilaisin. Suurin osa akvaariomarkkinoilla myytävistä punanoitamonneista taitavat olla jotain ihan muuta kuin aitoja.
Näiden lisäksi olen miettinyt sitä käärmekalaa. Jos käärmekala ei käy, olen miettinyt banjo- ja kurnuokamonneja. Kurnuokamonnitkin ovat kai vähän harvinaisempia, ja banjokin on vasta 2. sijalla käärmekalan jälkeen.
Siis, mielipiteitä kalastosta? Kalojen määriä? Kaikkea, kiitos !