Olen saamassa platyja ja kysyisin veden kovetttamisesta.
Hoidetaanko kovan/keskikovan veden akvaariota samalla tavalla kuin pehmeän veden akvaariota paitsi että siihen laitetaan kipsiä. Tarvitseeko kovan veden akvaarioon muita juttuja kuin kipsiä? Ja kun akvaario kypsytetään, niin voiko sen kypsyttää pehmeän veden akvaariona, ja laittaa kipsin vasta paria päivää ennen kuin kalat saapuvat, vai kuinka?
Ja kovetetaanko sitä vettä esim. tälläisellä: http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 0116044301 ?
Kovetus...
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Kovetus...
96l, 240l, 3 hiirtä, koira, hevonen
Re: Kovetus...
Kokonaiskovuutta voi nostaa juuri tuolla linkkaamallasi aineella. Mulla on se käytössä, myös kasvit tykkää! Kipsi toimii myös, kunhan siinä ei ole mitään kaloille haitallisia lisäaineita (yleensä ei ole). Karbonaattikovuutta, joka auttaa pitämään pH:n tasaisena ja jolla sen saa myös nousemaan emäksisen puolelle, nostetaan soodalla.
Platyille vettä ei tarvitse kovin paljoa kovettaa, mutta liki kaikki synnyttävät taitavat pärjätä parhaiten jos vesi on happamuudeltaan neutraalia tai vähän yli ja kokonaiskovuus ei laske alle viiden. Mulla GH on 7 paikkeilla ja pH vähän yli 7.
Akvaarion voi hyvin kypsyttää ihan "normaalina" altaana ja aloittaa kovetuksen vasta sen kypsyttyä. Toisaalta kovetusaineitakin on hyvä testailla jonkin aikaa ennen kuin ottaa kaloja.
Platyille vettä ei tarvitse kovin paljoa kovettaa, mutta liki kaikki synnyttävät taitavat pärjätä parhaiten jos vesi on happamuudeltaan neutraalia tai vähän yli ja kokonaiskovuus ei laske alle viiden. Mulla GH on 7 paikkeilla ja pH vähän yli 7.
Akvaarion voi hyvin kypsyttää ihan "normaalina" altaana ja aloittaa kovetuksen vasta sen kypsyttyä. Toisaalta kovetusaineitakin on hyvä testailla jonkin aikaa ennen kuin ottaa kaloja.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Kiitos vastauksista! Minkälainen KH platyilla pitäisi olla? Faunattaren sivuilla lukee että dH pitäisi olla 10-30, niin oisko 15 sit sopiva vai?
96l, 240l, 3 hiirtä, koira, hevonen
-
- Senior Member
Mulla on millialtaassa korallisoraa ulkosuodattimessa ja tarvittaessa kipsiä vedenvaihdossa lisäilen. Kypsytyksessä kipsi kannattaa laittaa alkuvaiheessa niin ehtii liueta ja voit sitten parin päivän välein mitata kovuuden, kaikkea kipsiä ei kannata kaataa kerralla vaan lisätä pikkuhiljaa, hanavesi kun on eri paikoissa erilaista. Mä olen käyttäny Satekin kipsiä ja purkin kyljessä on selkee käyttöohje. Tuolla NPT-altaassa pelkkä korallisora riittää nostaan kovuuden yli 15dh ja ph:kin 8.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas