Kasvien kunnosta ja muuta sälää
Valvoja: Moderaattorit
Kasvien kunnosta ja muuta sälää
Minulla on ollut 4kk 180l akvaario. Sisuksissa 5platya. 2leväbarbia, 6miekkapyrstöä, 8millistä ja yks levänuoliainen ja noin 20 poikasta tulossa jee.
VAihdan vettä 40l viikossa, onko se liian vähän? VAllisneriat ja jättiläisvallisneriat ovat vallanneet koko pytyn niin, että argentiinanvesirutto, papukaijalehti, jaavansaniainen (ja yksi viherkasvi vielä, minkä nimeä en muita) ovat joko kuolleet tai kuolemassa. Ehkä ne eivät saa tarpeeksi valoa, mutta eivät ne missään vaiheessa innostuneet kunnolla kasvamaan. Onko mitään kotikonsteja, millä pohjaan saisi lisää ravinteita. Vai kannattaako vaan ostaa jotain kasviravinteita akvaarioliikeesä? Joku kirjoitteli täällä jostain mustan kukkamullaan lisäämisestä??? ONko ihan hassuja??
Kiva olisi saada joku punainen kasvi kasvamaan. Olisiko muita ideoita papukaijalehden lisäksi?
Sitten vielä. Minulla ei ole vielä sellaista pohjanputsausvehdettä. Kuinka usein sitä tulee käyttää? Onko "puhtaus" tärkeintä vai se, että sopivasti ravinteita jää, muttei ihan kakkanenkaan kokonaisuus ole.
MITäääh? Kiitos jo sinulle vastauksesta!
VAihdan vettä 40l viikossa, onko se liian vähän? VAllisneriat ja jättiläisvallisneriat ovat vallanneet koko pytyn niin, että argentiinanvesirutto, papukaijalehti, jaavansaniainen (ja yksi viherkasvi vielä, minkä nimeä en muita) ovat joko kuolleet tai kuolemassa. Ehkä ne eivät saa tarpeeksi valoa, mutta eivät ne missään vaiheessa innostuneet kunnolla kasvamaan. Onko mitään kotikonsteja, millä pohjaan saisi lisää ravinteita. Vai kannattaako vaan ostaa jotain kasviravinteita akvaarioliikeesä? Joku kirjoitteli täällä jostain mustan kukkamullaan lisäämisestä??? ONko ihan hassuja??
Kiva olisi saada joku punainen kasvi kasvamaan. Olisiko muita ideoita papukaijalehden lisäksi?
Sitten vielä. Minulla ei ole vielä sellaista pohjanputsausvehdettä. Kuinka usein sitä tulee käyttää? Onko "puhtaus" tärkeintä vai se, että sopivasti ravinteita jää, muttei ihan kakkanenkaan kokonaisuus ole.
MITäääh? Kiitos jo sinulle vastauksesta!
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
No minä en nyt osaa vastata juuri noihin kasvikysymyksiin
mutta siitä pohjalaposta sen verran että kyllä minä pohjan lappoan kerran viikossa vedenvaihdon yhteydessä.
Käsittääkseni pohjasora (edellyttäen että sinulla on sorapohja...) tukehtuu jos sitä ei lappoa. Tukehtuneessa pohjassa alkaa syntymään myrkyllisiä kaasuja jopa niinkin että täällä joku kirjoitteli että oli istuttanut uuden kasvin altaaseen ja sen johdosta kalat olivat kuolleet... Eli kun pohjaa alkoi möyhimään pitkän tauon jälkeen, niin kaasut vapautuivat veteen ja tappoivat kalat.
Joten jos sinulla on siis sorapohja (ei hiekka) niin nopeasti pohjalappoa ostamaan.

Käsittääkseni pohjasora (edellyttäen että sinulla on sorapohja...) tukehtuu jos sitä ei lappoa. Tukehtuneessa pohjassa alkaa syntymään myrkyllisiä kaasuja jopa niinkin että täällä joku kirjoitteli että oli istuttanut uuden kasvin altaaseen ja sen johdosta kalat olivat kuolleet... Eli kun pohjaa alkoi möyhimään pitkän tauon jälkeen, niin kaasut vapautuivat veteen ja tappoivat kalat.
Joten jos sinulla on siis sorapohja (ei hiekka) niin nopeasti pohjalappoa ostamaan.
Pohja tukkeutuu, kun se tukkeutuu, on erittäin viisas vastaus.Jaska kirjoitti:ja vielä että viisaammat voisivat vastata siihen että jos ei 4 kk ole laponnut pohjaa, niin nouseeko sieltä nyt niitä myrkkyjä jos sitä yhtäkkiä alkaa lappoamaan?
Tukehtuuko pohja 4 kk???
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 79#3417279
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=21948
Ei saa liikaa kerralla tai liian usein imuroida!
Miten olis ihan noi perustiedot siitä akvaariosta, muuta kuin litramäärä: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=4350
Toisekseen, miten onnistut pitämään happaman/pehmeän veden ja emäksisen/kovan veden kaloja samassa akvaariossa tarjoamalla molemmille suotuisat olot?
Toisekseen, miten onnistut pitämään happaman/pehmeän veden ja emäksisen/kovan veden kaloja samassa akvaariossa tarjoamalla molemmille suotuisat olot?
-
- Starting Member
Miekkikset varsinkin ovat melko sottaista porukkaa! Lisäksi ne alkavat varmaan kohta lisääntyä, mikäli joukossa on uroksiakin. samoin millikset ja platyt. Mulla oli niitä ja poikasia tuli ihan jatkuvasti. Minulla on myös 180l allas ja vaihdan kerran viikossa lappoamalla puolet vedestä. Tongin pohjaa ihan kunnolla toisinaan, nostan kaikki somisteet pois. (Minulla on sorapohja, jonne kertyy tavaraa ihan kiitettävästi. Suosittelen siis lappoamista joka kerta. Voisit vaihtaa vettä enemmänkin
.

Kaikkien, jotka käyvät psykiatrilla pitäisi tutkituttaa päänsä.
Kiitos!
Joop, nyt voin retostella omistavani sen lapon. Ihan vaikutti järkevältä puuhalta sen pohjan putsaus, kyllähän sieltä mömmöä irtosi! Eikä tarvitse vettä enää vaihtaa "ämpäri akvaan" -metodilla........
Onko minulla sitten yhteen sopimattomia kaloja? NÄitä ne liikkeessä suositteli yhteen laitettavaksi. JOs jollain on hyvä idis jostain uudesta fisusta, minkä sinne voisi istuttaa niin olisi kiva tietää. JOku isompikin olisi mukava, mutta eipää tuohon 180l nyt enää paljon mene... Isompaako tässä pitää suunnitella. Ai muuten vielä, oliskos semmotteja kasveja, mitkä kukkii ja ne vois lykätä akvaan. OLispas aika hienoa, jos sinne sais ihan kunnon kasvustot!
Kiitos kaikille!

Kiitos kaikille!
Re: Kiitos!
http://www.kolumbus.fi/sarakontu/kalat/kalalinks.htmlthyvonen kirjoitti:Onko minulla sitten yhteen sopimattomia kaloja? NÄitä ne liikkeessä suositteli yhteen laitettavaksi.
Istuttaa kaloja? Millainen se akvaario mahtaa ollakaan...JOs jollain on hyvä idis jostain uudesta fisusta, minkä sinne voisi istuttaa niin olisi kiva tietää.