Kiekkomössön ohje.

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Kiekkomössön ohje.

Viesti Kirjoittaja oppo »

Tarvitsisin tämän ohjeen eräälle henkilölle joka ei sattuneista syistä pääse tänne itse sitä kyselemään jne.

Eli ihan perusohje. Ja kaikki mahdolliset muunnokset ja muut käyvät. Niin ja millainen kökkö sitä laitetaan? (toki tämähän riippu suiden lukumäärästä jne.)

Tällä kaverilla niitä kiekkoja on 4kpl, mutta lisää tuleepi 2kpl. Ja ovat melko pieniä vielä.


Kiitän ja kumarran!

8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

Kiitos vinkistä/linkistä Timppa. Mietin että onko tämä kiekkomössö ja räxmix yksi ja sama asia, mutta sitten tulikin mieleeni että siinä kiekkojen mössössähän on jotain sydänmössöä.

Löysin tälläisen, tämä ilmeisesti on ihan käypä ohje vai?

http://koti.mbnet.fi/jerrypa/kiekko/ruoka.html


8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

oppo kirjoitti:Kiitos vinkistä/linkistä Timppa. Mietin että onko tämä kiekkomössö ja räxmix yksi ja sama asia, mutta sitten tulikin mieleeni että siinä kiekkojen mössössähän on jotain sydänmössöä.
Räkmix ei ole sama asia kuin tuo "naudansydänmössö" kiekkokaloille jonka olen joskus aikoinani kirjoittanut. "Lämminveristen liha on kaloille sopimatonta ravintoa." Se kasvattaa kyllä esimerkiksi kiekkokaloja hyvin, mutta haittapuolena on kalojen sisäelinten, munuaiset, maksa, sydän jne rasvoittuminen, sekä näinollen kalojen eliniän lyheneminen.

Suosittelenkin tuon minun kirjoittamani kalanruokamösön "naudansydämmen" korvaamisen kokonaan esimerkiksi muikulla, tai silakalla (tuoreella.) Lisäksi siihen voi laittaa sekaan vaikka katkaravun pyrstöjä, jos lompakko kestää.

Räkmix "ala Jukka Järvi"

http://www.akvaariotieto.info/suomi/ohjeita/rakmix.htm

Ja minun "surullisenkuuluisa naudansydänmössö."

http://koti.mbnet.fi/~diskus/sydan.htm
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

Selvä, välitän tiedon eteen päin. Kiitos!!



8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
jouniv
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 14:29, 19.10.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Sydän

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Miksi olet Timppa tuota mieltä kun kuitenkin olet saanut tuhansia poikasia sydämeen perustuvalla ruualla?? Minulla on tuossa hyllyssä Nura Discuksen omistajan tekemä kirja, jossa hän ottaa kantaa ko. myös ulkomailla pyörivään huhuun. Yeng itse sanoo, että miksi sydän olisi huonoa kun niin moni kasvattaja sitä käyttää ja poikasia tulee. Entä Wattley, Quarles ja Seto uudelta mantereelta?

Kohtuu kaikessa, myös sydämen käytössä.

Jouni
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon you.
jouniv
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 14:29, 19.10.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Resepti

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Tuo oppon linkin resepti oli ok, mutta kalanmaksaöljyn määrä oli melkoinen. Siitä nousee ruuan rasvapitoisuus jo liki 20%:iin kuiva-aineesta, ja vaikka mulla ei tässä ole kalanmaksaöljyn A-vitamiinipitoisuutta niin luulen että annos lähentelee myrkytystä. Voin tarkistaa myöhemmin.

Jouni
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon you.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Re: Resepti

Viesti Kirjoittaja TiHe »

jouniv kirjoitti:Tuo oppon linkin resepti oli ok, mutta kalanmaksaöljyn määrä oli melkoinen. Siitä nousee ruuan rasvapitoisuus jo liki 20%:iin kuiva-aineesta, ja vaikka mulla ei tässä ole kalanmaksaöljyn A-vitamiinipitoisuutta niin luulen että annos lähentelee myrkytystä. Voin tarkistaa myöhemmin.

Jouni
Tuo resepti on joka löytyy Pehiksenkin sivuilta on kirjoitettu ns "näppituntumalla" jota olen itsekkin käyttänyt, ilman laskennallista tosipohjaa esim kalanmaksaöljyn liiallisuudesta. Joten en käy väittämään sinun kanssasi siitä kun tiedän että olet tällä saralla varmasti minua viisaampi.

Toinen juttu tuohon naudansydän väittämääsi. Olen tosissaan kasvattanut tuhansia poikasia itsekkin kiekkokaloista "naudansydänmössöllä" mutta en voi suositella sitä muille kiekkokala harrastajille, itse sitä uskallan kyllä omillakaloillani käyttää. Mutta niinkuin on nähty jos jotakin sanoo tai neuvoo jollekkin niin aina jostakin löytyy joku joka toisin todistaa.

"Eli älkää tehkö niinkuin minä teen vaan niinkuin minä sanon."
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Itsekin käytän nykyään pelkästään muikkupohjaista seosta. Pitääkin muistaa päivittää tuo ohjeresepti...
What Ever! ;)
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 14:48, 14.04.2002

Viesti Kirjoittaja What Ever! ;) »

Timppa kirjoitti:Räkmix ei ole sama asia kuin tuo "naudansydänmössö" kiekkokaloille jonka olen joskus aikoinani kirjoittanut.
Tähän voisi lisätä että "räkmix" tarkoittaa vapaasti suomennettuna "katkorapuseos" (ruotsia). :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”