Aaaapua!! Pohjalannoite ja hiekka.

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
meemi
Starting Member
Starting Member

Aaaapua!! Pohjalannoite ja hiekka.

Viesti Kirjoittaja meemi »

Eilen laitoin 120 l akvan kypsymään, jonka pohjalle levitin lannoitetta 2cm ja päälle hiekkapuhallushiekkaa 4cm.
No yöllä tuli mieleen, että kuinka kummassa minä voin sitä pohjaa käsin möyhiä, kun nehän lannoitteet nousevat sitten pintaan?? Ja oon ymmärtänyt että nimenomaan hiekkapohjaa pitää tökkiä ja möyhiä ettei mene tukkoon. Miten tämä nyt onnistuu? :( Kierteisistä olen kuullut, mutta en oikein haluaisi niitä ottaa, koska kohta niitä olisi sitten satoja. Vai eikö tässä muu auta? Entä jos ottaa vaan yhden kierteisen? Hyödyttääkö sekään mitään?

Entä jos ottaa vaikka 3-5 kierteistä, niin kuinka pitkään menee että niitä on jo kymmeniä? Riittäisikö tuohon ongelmaan myöhemmin sitten pelkästään yksi petokotilo ne hävittämään? ..mutta jos nyt kuitenkin ei tarvitsisi ollenkaan niitä kotiloita :/

Kiltit vastatkaa!
meemi
Starting Member
Starting Member

Re: Aaaapua!! Pohjalannoite ja hiekka.

Viesti Kirjoittaja meemi »

Ja toinen; kuinka saan akvaarion lasista liimatun lämpömittarin irti? Käytettynä ostin akvan ja tuo tarra on tosi tiukasti lasissa kiinni.. Eikä se edes toimi.
Tankero
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tankero »

kyllä ottaisin kierteisiä ainakin sen 5 ja jos joskus ongelmaksi muodostuu niin pari petokotiloa. Mitä pohjalannoitetta laitetaan 2cm pohjalle?
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Mulla on kierteisiä NPT-altaassa eikä ole ainakaan multaa pohjalta kaivaneet mihinkään. Kalat sensijaan saattaa siirrellä hiekkaa, jopa monniset pystyy siirtään useampia senttejä ajan kuluessa, mulla ne on lempipaikaltaan siirtäny lähes kaiken hiekan niin että nyt altaan toisessa päässä on 1cm ja toisessa 7cm tasaiseksi lanattuna mäkenä. Samoin kasveja istuttaessa/siirrellessä kannattaa olla tarkkana ettei itse kaiva lannoitetta ylös. Lappo ja ämpäri hätävarana hyvät niin voi heti imuroida enimmät mömmöt jos pölähtää.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
witd
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja witd »

Lasiin liimattu lämpömittari irtoaa kaikista helpoiten vanhanmallisen partaterällä, tai jos sulla on (varrellinen) terällinen leväraappa niin sillä rapsuttelemaan .
Lähtee kätevästi samalla mittari ja sekä liimatöhnät lasista ^^)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”