Lehtikalan kutu akvaarion nurkassa

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mamppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 17:22, 09.04.2012
Sukupuoli: Nainen

Lehtikalan kutu akvaarion nurkassa

Viesti Kirjoittaja Mamppa »

Auts, jo toisen kerran lehtikalat kutivat akvaarion nurkkaa ja olen hieman hukassa mitä teen.
Viimeksi, kutu edisty nurkassa siihen asti että alako jo pieni "pyrstö" heilua ja irtosi siitä seinämästä. sain poimittua siitä reilut 10 poikasta pienempään (n.25-30l) akvaarioon johon viritin pienen pienen suodattimen.
Eipä ne pienet jaksaneet elää kun en varmastikkaan osannut hoitaa.

Nyt tämä uusi kutu on ollut jo viikon päivät nurkassa ja pyrstön heiluttajia on varmaan 100 kpl:tta. Vanhemmat on kyllä todella tehokkaasti suojelleet kutuaan ja kuoriutuneita poikaisaan. Isommatkin kalat (sinileukakirjoahven) on saanut kyytiä.
Mutta, sitten se ongelma, mitä minulla pitää nyt tehdä että saisin poikaset kasvamaan?
Ihan kaikki neuvot ovat tervetulleita kun en tsissaankaan tiedä mitä pitäisi tehdä.

Kiitos paljon etukäteen.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lehtikalan kutu akvaarion nurkassa

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Ne taitavat tuossa iässä olla herkkiä veden laadun ja lämpötilan muutoksille, joten akvaariosta toiseen siirtäminen voi olla niille vaikeaa. Olen joskus vastaavassa tilanteessa erään toisen kirjoahvenen kanssa erottanut akvaarion päädystä mattosuodatinlevyllä poikasille alueen, johon järjestin veden vaihtumisen vetämällä ulkosuodattimen suihkuputken suodatinlevystä läpi. Tällaisella järjestelyllä saa aikaan sen, että poikaset saavat olla samassa vedellä koko ajan.

Tee likoeläinviljelmä. Nippu viimevuotista ruohoa tai puunlehtiä puoleen litraan akvaariovettä. Lämpimässä paikassa (esimerkiksi akvaariovalaisimen päällä) siihen kehittyy likoeläimiä yhdessä vuorokaudessa. Sitten vain lusikallinen akvaarioon niin usein, kuin ehdit ja jaksat. Viljelmä on uusittava parin päivän välein.

Jos jaksat ja viitsit, tee artemiaviljelmä. Ohjeita on netissä pilvin pimein. Kuivamuonana voisit kokeilla JBL:n Novo Baby -ruokaa. Myyntipakkauksessa on kolme pientä purkkia eri kokoisille poikasille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”