Operaatio Tanganjika taloon

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aquarella
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Operaatio Tanganjika taloon

Viesti Kirjoittaja Aquarella »

Moi,

Operaatio Tanganjika käynnistyy :D Jahkailin muutaman vuoden meriveden kanssa, mutta kun vihdoin aloin ymmärtämään mitä kaikkea se vaatii, luovutin. Nyt olen enemmän kuin innostunut tästä biotoopin rakentelusta. Jopa siinä määrin, että pistän kirjahyllyt olohuoneesta myyntiin, jotta saan riittävän ison tankin paraatipaikalle 8-)

Olen täysin aloittelija ja meriveden opiskelu on sekoittanut ajatuksia kiitettävästi. Siis apua pyytäisin.
Akvaarion kooksi olen ajatellut 150x60x60 cm. Haluaisin kokolasisen altaan (ilmeisesti jäänteitä riuttahaaveista), ihan ulkonäönkin vuoksi. Tarvitaanko Tanganjikaan kansilasit? Jos en laita, pitäisikö rakennella korvausvesijärjestelmä? Tuon kokoinen haihduttaa jo varmasti aika paljon vettä, enkä ehtisi joka päivä käsin lisäillä. Mitä muuten tarkoitetaan sillä "suolalla", jota lisäilette altaaseen. Onko se oikeasti suolaa?

Nyt kun aloitan kaiken tyhjästä, haluaisin hankkia heti riittävän kapasiteetin härpäkkeisiin. Ymmärsin, että suodatuksen pitää kierrättää vettä 10 kertaa tunnissa eli ymmärsinkö oikein että haaveilemassani akvaariossa suodatin/suodattimet pyörittäisivät 5000 l? Tähän vaikuttaa kaiketi kalasto. Syy miksi Tanganjika kiinnostaa enemmän kuin Malawi on juurikin se, että pidän rauhallisemmasta menosta ja harvemmin asutetusta maisemasta. Eli kaloja en ole hankkimassa suuria parvia. Mutta... älä koskaan sano ei koskaan, joten haluaisin heti mahdollisimman tehokkaat vermeet. Nukumme heti seinän toisella puolella, joten hiljainen ääni olisi plussaa. Vinkkejä suodattimista otan kiitollisina vastaan. Tuleva kaapisto akvaarion alle rakennetaan ihan tankin ehdoilla, joten tilaa laitteille löytyy kyllä. Taustaksi olen ajatellut sellaista 3D juttua, mutta onko sen kokoisia sisäsuodattimia, että ne saisi sinne taustan taakse piiloon?

Valaistus on täysin hakusessa. Ledit tahtoisin, mutta vaihtoehdot on aika vähissä. Kattoon en voi ripustaa ja seinään en haluaisi kannattimia viritellä. Voiko Tanganjikassa käyttää kuuvaloa kalojen häiriintymättä? Ymmärsin, että pitävät hämärästä meiningistä, mutta pakko ajatella myös yleisön parasta :roll: Jos pitää päätyä loisteputkiin, niin esim. Arcadian overtank tyyppinen miellyttää silmää. Onko kellään tästä valaisimesta kokemuksia?

No tässäpä päällimmäiset mietteet. Täytyy sanoa, että jos tätä forumia ei olisi, jäisi haaveet sikseen, joten kiitos vastauksista etukäteen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”