Jartzan 96 litran suolat

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jartza
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 22:02, 16.05.2004
Akvaarioseurat: Porin akvaariokerho
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Jartzan 96 litran suolat

Viesti Kirjoittaja jartza »

Terve kaikille merivesipuolen harrastajille. On aika tulla kaapista ulos ja tunnustaa halunsa suolaselle puolelle. Olen aina ihaillut merivesipuolen kaloja ja eliöstöjä, mutta rahkeet ei ole riittänyt siirtyä makelta osalta pois. Asia on tekniikan ja oppimisen osalta tuntunut haasteelliselta, mutta silti olen aina päätynyt lukemaan täällä aqua-webissä merivesipuolen keskusteluja makean puolen ohella.

Nykyään minkään muun puolen keskusteluja ei tule kuin sivusilmällä seurattua ja suurin osa ajasta tulee vietettyä täällä puolella.
Olen nyt aktiivisesti lueskellut n. 2kk 'mikaelin' manuaalia ja kaikkia aihealueita foorumilta. Paljon löytyy vielä selvitettävää
ja sen takia avasinkin aiheen, että saan täältä ammattilaisilta kyseltyä mikä mieltä alkaa painamaan.

Olen huomannut että uudet harrastajat suolapuolella otetaan ilolla vastaan, aivan kuin lisää sukua saapuisi perheeseen, siittä
propsit kaikille, se on hienoa! :)

Ainoa harrastuksen aloittamisen hidaste on taloudellinen tilanne, jouduin vaihtamaan kokonaan ammattiani
terveydellisistä syistä ja takana on muutama vuosi työttömyyttä. Nyt vuoden alusta olen löytänyt uuden työpolun jota seurata ja
toivon mukaan myös taloudellinen tilanne alkaa parantumaan.
Asiat voivat edetä hitaasti, mutta sehän on vain hyve tällä puolella :D

Varastosta löytyy tällä hetkellä 80x30x40 kokolasiallas jota ajattelin käyttää kokoonpanoon. Tarkoitus on muutama vuosi
"harjoitella" jonka jälkeen siirryn n. 500 litraan.

Tekniikkaa olen käynyt hieman läpitte, kalakadulta tulisi tilaukseen:

Aqua Japan 6 X 24 W (riittääkö valaisemaan 80cm altaan?)
2 kpl Sunsun JVP101B (tuleeko puhuria liikaa?)
Bubble Magus Q3 skimmeri
Pinnantasaaja Triple sensor electronic DC auto water filler

Akvaterrasta Aquanova RO-suodatin 3-stage (löytyykö kalakadulta ollenkaan RO laitetta?)

Tarvitsenko välttämättä tekniikan puolelta vielä jotain?

Suolat ja eläväkivi + muut tulee hankittua suomen puolelta.

Katsellaan eteenpäin ja kysellään lisää tyhmiä :mrgreen:
Akvaariot 300+140+100+63 litraa, vaimo ja 2 kissaa!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Jartzan 96 litran suolat

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Onnea työn löytymisestä ja näin harrastuksen iloisesta jatkosta/alusta.
Ja sukuun sopii kyllä. Jopa Porilainenkin, vaikka itse pidänkin enempi atomista (näin saatiin se huono huumori alta pois ja jatketaan asialla).

Valo riittää kyllä. 10cm jää päihin "tyhjää" mutta mitä sitä streameja täysillä valaisemaan. Streamit kuulostavat ihan sopivilta ja samoin skimmeri ja pinnantasuri. Kannattaa ehkä harkita 2 erässä tilaamista tuon tullin takia. Itse ottaisin vielä kolmannen streaminkin, hiukan pienempitehoinen varoiksi niin saa tarvittaessa hiukan rauhallisemman virtauksen ja se "ylimääräinen" sitten suolaveden sekoitteluun. Itsellä on 60l smartstore (läpinäkyvässä näkee suoraan paljonko vettä on jo tullut [;)] ) jossa sunsun 6000l/h ja joku wanha lämppäri ja tällä on ollut hyvä tehdä vedenvaihtovedet.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
jartza
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 22:02, 16.05.2004
Akvaarioseurat: Porin akvaariokerho
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Jartzan 96 litran suolat

Viesti Kirjoittaja jartza »

Aqualung kirjoitti:Onnea työn löytymisestä ja näin harrastuksen iloisesta jatkosta/alusta.
Kiitos kiitos!
Itse ottaisin vielä kolmannen streaminkin, hiukan pienempitehoinen varoiksi niin saa tarvittaessa hiukan rauhallisemman virtauksen ja se "ylimääräinen" sitten suolaveden sekoitteluun.
Oikein hyvä idea, en tullut tuota ajatelleeksikaan. Mitä tuossa katselin niin en ole löytänyt mitään järkevää pienempitehoista streamiä kalakadulta joka olisi alle 3000l/h. Akvaarioon.fi löytyisi tunze nano 6015 joka puhaltaa 1800 l/h. Onko parempia/edullisempia ehdotuksia tuolta kalakadun puolelta tai muualta?

Kyselin porin liikkeestä saako tilattua elävää kiveä jne. Tilaaminen onnistuu kyllä, elävänkiven hinta 38 euroa/kilo 8O Tiedän että halpaa tuo ei ole mutta luultavasti tulee halvemmaksi lähteä pääkaupunkiseudulta hakemaan..?
Akvaariot 300+140+100+63 litraa, vaimo ja 2 kissaa!
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jartzan 96 litran suolat

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

jartza kirjoitti:Kyselin porin liikkeestä saako tilattua elävää kiveä jne. Tilaaminen onnistuu kyllä, elävänkiven hinta 38 euroa/kilo 8O Tiedän että halpaa tuo ei ole mutta luultavasti tulee halvemmaksi lähteä pääkaupunkiseudulta hakemaan..?
Aika hintavaa kiveä Porissa, Siniriutassa ja Akvaariolinnassa kiven hinta taitaa olla n. 30€/kg. Aapelin akvaariossa (akvaarioon.fi) 14€/kg tai 20€/kg (Base rock Fidji / Live Rock Indonesia). Siniriutassa on tavan mukaan ollut erittäin hyvälaatuista kiveä, Akvaariolinnan tai Aaplin kivestä minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta hyvää sekin varmasti on.

Joka tapauksessa reissu pääkaupunkiseudulle tai Lahteen on kannattavaa :)
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1722
Liittynyt: 20:52, 31.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Jartzan 96 litran suolat

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Jeejee! Porilaistetaan harrastus yhdessä? Tarkoitus olisi kiertää taloa ja etsiä täältäkin paikka 100-250 litran kokonaisuudelle.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
SKMake
Junior Member
Junior Member
Viestit: 239
Liittynyt: 21:33, 04.05.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: New York

Re: Jartzan 96 litran suolat

Viesti Kirjoittaja SKMake »

Minulla on rauhallisen virtauksen kuutio ja siellä puhaltaa kalakadun Aquasyncrot, jotka on saatavilla 600l/h tai 1000l/h tehoilla. Pieni ja halpa. Tosin Kiinan ihmeiden laatua välillä parjataan, joten siksi minullakin on 2 streamia ihan vaan siltä varalta, että toinen laukeaa.

https://www.fish-street.com/aquasyncro_ ... gory_id=35
Fluval Sea 20L
Aurum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 19:11, 24.01.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jartzan 96 litran suolat

Viesti Kirjoittaja Aurum »

Akvaariolinnasta ostin maaliskuussa aitoa luonnonkiveä 34€/kg, laatuun olen tyytyväinen. Aapelin akvaario toimittaa elävää kiveä myös matkahuollon/postin kautta (toimituskulut?).
Itselläni on suurinosa kuivaa kiveä ja elävää vain hiukan (15kg/5kg), kontrasti on aika suuri vastaperustetussa altaassa, mutta jo vajaassa parissa viikossa on levää alkanut kasvaa valkoistenkin kivien pintaan.
Kasviallas 126l & Riutta 630l
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jartzan 96 litran suolat

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

SKMake kirjoitti:Minulla on rauhallisen virtauksen kuutio ja siellä puhaltaa kalakadun Aquasyncrot, jotka on saatavilla 600l/h tai 1000l/h tehoilla. Pieni ja halpa. Tosin Kiinan ihmeiden laatua välillä parjataan, joten siksi minullakin on 2 streamia ihan vaan siltä varalta, että toinen laukeaa.

https://www.fish-street.com/aquasyncro_ ... gory_id=35
Tekniikka voi hajota oli se halpa tai kallis. Joku varasuunnitelma kannattaa aina olla varalla sitten jos/kun jokun hajoaa. Paljon halvempi pitää pari pumppua, suodatin yms. pientö laatikossa kun katsoa kuollutta allasta sen takia ettei viitsinyt ostaa jotain varalle.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”