Perustin akvaarion noin 5 viikkoa sitten, hankin sinne tarvittavan tekniikan/sisustuksen. halusin ehdottomasti suuren moorapuun rungon. runko on niin iso ettei mahtunut ämpäriin, vatiin eikä altaaseen. noh, huuhtelin pitkään juoksevan veden alla. sitten laitoin rungon akvaarioon, missä oli hiekat/muu sisustus. runko upposi noin kahdessa viikossa (kivet painoina). mutta vesi on "likaista" ja hurjan sameaa. veden vaihtoja olen tehnyt runsaasti ja kerran ottanut rungon ylös ja hangannut puhtaaksi bakteerikasvustosta. vesi ei millään muutu puhtaaksi. luulen tämän kaiken johtuvan siis tuosta rungosta. kauan tätä p*skaa siitä irtoaa? kenelläkään kokemusta? akvaariokaupasta neuvottiin ostamaan vedenkirkastusainetta joka sitoo vedessä lilluvan hilskan. kyllä se vähän auttoi. tuntuu ettei usko riitä että vesi on vielä joskus kirkasta ja huolella valitun taustakuvan edes näkee.
esim. pohjaa puhdistaessa käteni on aivan ruskea/limainen. myös pinta näyttää siltä kuin siinä olisi öljyistä likaa. äh.
Moorapuun runko sotkee ja värjää veden.
Valvoja: Moderaattorit
Re: Moorapuun runko sotkee ja värjää veden.
Ostaisin sinuna jonkun ison saavin. Itse olen tykästynyt noihin laastipaljuihin mitä esim K-raudasta saa. Lastenhuoneesta löytyi iso,syvä sellainen taipuisa saavi johon viimeksi heitin ison juurakon kuukaudeksi ennen akvaarioon laittamista. Kyllähän siitä irtoaa alussa nimittäin tuota moskaa. Itse kävin myös aina saavin vedenvaihdon yhteydessä läpi juurakkoa juuriharjalla ja koiversin kaikki pienetkin kaarnat pois. Yllättävän paljon lähti irti.
Liikkuuhan pintavetesi? ("öljykalvoa" mietin)
Liikkuuhan pintavetesi? ("öljykalvoa" mietin)
-
Aqualung
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Mies
Se kalvo viittaa bakteerikalvoon ja samoin se höttö siellä. Joku pumppu pyörittämään vettä ja rikkomaan sitä pintaa olisi paikallaan. Myös ihan perinteinen ilmastin auttaa. Näin bakut saavat kunnolla happea ja tilanne tasaantuu kyllä ajallaan. Muutamaa viikkoa vielä veikkaisin. Ja tosiaan juuriharjaa vedenvaihtojen yhteydessä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
kiitos vinkeistä. löysin myös tällaisen tekstin täältä netin ihmeellisestä maailmasta;
Sanomalehdellä se lähtee pois. (bakteerikalvo)
Siis aseta sanomalehteä tai talouspaperia
veden pinnalle ja odota varttitunti.
Kunnollinen sisäsuodatin (esim. Eheim 2010 tai 2020) joka liikutta
pintavettä reilusti sekin auttaa kalvon hajoamisessa.
Bakteerikalvo muodostuu silloin kun ruokit kalojasi ja pinnalle jää hetkeksi ruuantähteitä.
Kalvo koostuu rasvasta ja nimensä mukaan baktereista. Se ei ole haitallista.
taidan kokeilla tuotakin temppua.
minulla on ilmastin, jota ajattelin lähinnä "koristeeksi". mutta siitäkö voisi olla hyötyä tässä tilanteessa, koska se rikkoo pinnan?
voiko sitä käyttää ihan rajattomasti, vai kärsiikö kasvit?
Sanomalehdellä se lähtee pois. (bakteerikalvo)
Siis aseta sanomalehteä tai talouspaperia
veden pinnalle ja odota varttitunti.
Kunnollinen sisäsuodatin (esim. Eheim 2010 tai 2020) joka liikutta
pintavettä reilusti sekin auttaa kalvon hajoamisessa.
Bakteerikalvo muodostuu silloin kun ruokit kalojasi ja pinnalle jää hetkeksi ruuantähteitä.
Kalvo koostuu rasvasta ja nimensä mukaan baktereista. Se ei ole haitallista.
taidan kokeilla tuotakin temppua.
minulla on ilmastin, jota ajattelin lähinnä "koristeeksi". mutta siitäkö voisi olla hyötyä tässä tilanteessa, koska se rikkoo pinnan?
voiko sitä käyttää ihan rajattomasti, vai kärsiikö kasvit?