Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

jesseh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 18:23, 22.09.2012

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja jesseh »

Eikö tuo magneettivena sitten kestä vettä?
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1299
Liittynyt: 18:04, 15.05.2005
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Tampere

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja -riff- »

jesseh kirjoitti:Mitenkäs tarpeellinen tuo takaisku on magneettiventtiilin ja levittimen välillä? Eihän se vesi edes venttiilille astikkaan voi valua kun venttiili on kiinni, koska jonkinlainen painehan sinne letkun ja levittimen väliin jää. Tiedä sitten mitä magneettiventtiili vedestä tykkäisi jos sinne sitä pääsisi. Ainoa tilanne jossa mielestäni olisi hyötyä olisi letkurikko.
Magneettiventtiili ei kokemukseni mukaan hajoa satunnaisesta kosteudesta, mutta jatkuva kosteus tai vesi jumittavat venttiilin, jolloin se voi jäädä auki (=pH-arvo voi romahtaa), tai kiinni. Venttiilin avaaminen ja kuivattaminen voi auttaa, mutta se voi kastuttuaan myös hajota lopullisesti.

Ilman takaiskua vesi valuu jossain vaiheessa magneettiventtiilille asti aivan varmasti, painetta ei jää letkuun, kun venttiili sulkeutuu. Mutta ongelma on, että lähes kaikki akvaariokaupoissa myytävät takaiskuventtiilit ovat erittäin huonolaatuisia, eivätkä pidä vettä pois letkusta. Ne voivat estää veden valumisen isoissa määrin, mutta vähintään kosteutta tuppaa kertymään aina letkuun ja jossain vaiheessa vettä on magneettiventtiilissä. Olen kokeillut parikymmentä erimerkkistä takaiskua ja kaikki alkoivat vuotamaan vähintään kuukauden kuluessa, jotkut jo muutaman päivän aikana.
jesseh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 18:23, 22.09.2012

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja jesseh »

Mikä on parhaiten kestävä takaisku? Miten olet "-riff-" huomannut sen toimimattomuuden, testannut vai?
Itsellä musta hiilariletku josta ei pääse edes näkemään ja seran takaisku.
Kun magneettiventtiili menee kiinni niin letku muuttuu suljetuksi. Näin ollen epäilen veden sinne virtausta, ellei se liukene letkuun jääneeseen hiilariin. Jotainhan sinne letkuun kuitenkin jää, eihän se tyhjiöksi muutu.
jo-oo-pa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 22:21, 13.06.2012

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja jo-oo-pa »

Itsellä kanssa seran takaisku ja kestänyt ihan hyvin. Takaisku on altaan puolella vedenpinnan tasolla.
Kuplia menee 1.5s välein ja co2 nousut melkein nollilta 10-12, mieli tekisi nostaa vielä vähän johonkin 15-20.
Kh on 2 joten ph tippuu kyllä helposti. Taidan kokeilla 1s kuplanopeutta, levittimenä jbl spiraali jatko-osalla.
Grimberg
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 21:25, 16.06.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Grimberg »

Kh 2? Onnekas... itselläni ph-controlleri juurikin siksi että täällä on Kh 5-6 (testi ei anna ihan selkeää vastausta) Yritin 1200ml. aquavital granu-peat:lla koko pussin sisältö 180-litraiseen, mutta silti ei tipahtanut millään. Co2:lla pysyy hyvin kurissa.
600L allas myynnissä: viewtopic.php?f=101&t=244502
stabil
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 14:09, 05.04.2011
Sukupuoli: Mies

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja stabil »

Itsellä on ollut jos jonkinlaisia viritelmiä tuon co2 puolelle. Jbl Täydellinen setti on ollut erittäin toimiva. Ainoa mitä olen ajan saatossa tehnyt niin vaihtanut seran hajoittajan tuon jbl alkuperäisen tilalle.
JBl täydellinen setti tuli 2 päivässä vaikka näyttäisi olevan tilaus tavaraa
http://www.lemmikkitalo.fi/akvaario/tek ... sesta.html
Seran co2 hajoittaja myö lemmikkitalosta
http://www.lemmikkitalo.fi/akvaario/tek ... -1000.html
Tähän kokonaisuuteen olen ollut erittäin tyytyväinen
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

stabil kirjoitti:Mielestäni kannattaa olla minimissään n 240l allas ennekuin kannattaa hommata leimattua ja täytettävää pulloa, joka kylässä ei ole edes täyttöpisteitä. Kertta käyttö co2 pullojen hinnat ovat tulleet aika reippaasti alaspäin itse ostin täältä
http://www.lemmikkitalo.fi/akvaario/tek ... imeen.html
tuon kolmen pullon setin ei pahan hintainen jbl c02 pullolle jää hintaa vain 25,-
Itse on tullut rakenneltua koko hässäkkä itse, mutta suosittelen ostamaan valmiin setin, tulee loppupelissä edullisemmaksi. Kun hyvätohjeet niin tietää heti missä mennään.
Tein äkkiä pieniä laskelmia ja vertasin 500g kertakäyttöpulloa VS 2kg uudelleen täytettävää pulloa. Vertailussa on otetettava huomioon seuraavat seikat. Laskin runsaskasvisen n. 200litraisen altaan melko normaalin kulutuksen (500g/KK)

1. Molemmat pullot ovat ostettaessa täynnä, joten ensimmäistä täyttöä ei tarvita.
2. 500g kertis pullo maksaa tässä laskelmassa tuon 25e/kpl. 2kg uudelleen täytettävä maksaa 120,00euroa tässä laskelmassa. Jälkimmäisen täyttö 16e/2kg.

Laskin että ensimmäisen vuoden aikana 2kg uudelleen täytettävän pullon kokonaiskustannuksista tulee yhteensä 152euroa. Kahden vuoden jälkeen kustannukset ovat yhteensä 200euroa.

Sen sijaan 500g kertakäyttöpullojen hinnaksi ensimmäisen vuoden jälkeen tulee 300euroa. Toisen vuoden jälkeen hinta on jo 600euroa. Lisäksi meillä on roskissa turhaa tavaraa 12/24pulloa, jonka hävittäminen luo varmasti jonkinlaista rasitetta/kustannuksia jollakin tasolla.

Tämän pikaisen laskelmani mukaan en ainakaan itse katso järkeväksi käyttää kertakäyttöisiä laitteistoja ollenkaan. Itseasiassa täytettävissäkään ei varmasti ole kannattavaa käyttää ainakaan alle 1kg systeemejä, koska yleensä vähimmäis täyttöveloitus on 1kg ja pienen määrän täyttäminen on muutenkin suhteessa paljon tyyriimpää.
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
tepis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 14:57, 14.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja tepis »

Niimpä, tämä laskelma puhuu kyllä sen täytettävän puolesta ja oma kokemukseni oli, että ensimmäinen 500g pullo hupeni alle kuukaudessa 240l altaassa ja kertakäyttöinen pullo maksoi 50€...toista en kyllä enää osta..
Palatakseni siis ensimmäisellä sivulla esittämääni kysymykseen, mistä täytettäviä, akvaariokäyttöön kelpaavia, 2 kg pulloja saa ostettua?
Grimberg
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 21:25, 16.06.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Grimberg »

Ainoa paikka jonka itse tiedän varmaksi on Tampereen Akvaariokala http://www.akvaariokala.fi/product/36/c ... epullo-2kg.
600L allas myynnissä: viewtopic.php?f=101&t=244502
Platva
Member
Member
Viestit: 258
Liittynyt: 17:01, 02.10.2013

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Platva »

Oheisena kaksi kuvaa Kayser-paineensäätimestä, molemmat olen luullakseni tallentanut täältä jostakin viestistä.
Riittääkö hiilidioksidimäärän säätöön Kayserin oma säätöventtiili (alaosassa olevan tapoin kiertäminen) vai tarvitaanko vielä erillinen neulaventtiili? Toisessa kuvassa näyttäisi olevan vielä erillinen säätöventtiili ("rasia"). Luulin ensin sen olevan magneettiventtiili, mutta ei se sellainen voi olla, koska ei ole sähköliitäntää.
Liitteet
Virtaussäädin_co2_kayser.jpg
Virtaussäädin_co2_kayser.jpg (158.25 KiB) Katsottu 15760 kertaa
painalenn neulaventtiilillä Kayser.jpg
painalenn neulaventtiilillä Kayser.jpg (107.69 KiB) Katsottu 15760 kertaa
Platva
Member
Member
Viestit: 258
Liittynyt: 17:01, 02.10.2013

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Platva »

Kun löytäisi edes viestin, josta tuon alemman kuvan olen joskus tallentanut, voisin kysyä asiaa yv:llä.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

^^ Platva:

Tuossa Kayserin teollisuuspaineenalentimessa se oma alasäädin on paineensäätöventtiili, joka ei itsessään riitä riittävän tarkkaan säätelyyn. Sen sijaan se "laatikko" venttiili, näyttäisi olevan jonkinsorttinen hienosäätöventtiili/neulaventtiili, jonka kanssa säätäminen tarkaksi pitäisi olla ihan mahdollista. :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Platva
Member
Member
Viestit: 258
Liittynyt: 17:01, 02.10.2013

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Platva »

Sitähän minä vähän pelkäsinkin. Turha nyt kasata systeemiä kun kerran säätö ei ole riittävän tarkka.
Kayser on hankittuna mutta vielä pitäisi siis löytää tuollainen hienosäätöventtiili asennettavaksi ennen magneettiventtiiliä. Mistähän sitä sellaisenkin löytäisi...
Platva
Member
Member
Viestit: 258
Liittynyt: 17:01, 02.10.2013

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Platva »

Hienosäätöventtiili löytyi ja systeemi on kohta kasassa kokeiltavana. Pullo on vasta tilapäinen minipullo, sisältö vain 350 g.
Mistähän sitä löytäisi vähän isomman, jotain pari kiloa tai sellaista, isompi kuuden kilon tms. pullo ei mahdo kaappiin. Olen ymmärtänyt, että isommassa pullossa, ehkäpä jo parikiloisessa, pitää olla pullon hanan suojana jokin kuljetussuoda. Lisäksi meillä täytettävien pullojen pitää kestää enemmän pakkasasteita kuin esim. saksalaiset pullot, olikohan Saksassa -20C ja meillä -40 tai -50C. Kai se jostakin leimasta sitten näkyy.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Platva kirjoitti: Mistähän sitä löytäisi vähän isomman, jotain pari kiloa tai sellaista, isompi kuuden kilon tms. pullo ei mahdo kaappiin. Olen ymmärtänyt, että isommassa pullossa, ehkäpä jo parikiloisessa, pitää olla pullon hanan suojana jokin kuljetussuoda. Lisäksi meillä täytettävien pullojen pitää kestää enemmän pakkasasteita kuin esim. saksalaiset pullot, olikohan Saksassa -20C ja meillä -40 tai -50C. Kai se jostakin leimasta sitten näkyy.
Sammutinhuollosta kannattaa kysellä pulloja. Siellä niitä on hyllyt pullollaan kaiken kokoisia pulloja. Pullojen tarkistus ja täyttö onnistuu samassa paikassa. Eikä maksa paljoa. Ei tarvise olla pulloissa mitään hanasuojaa. Pakkasrajakin kuullostaa oudolta.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Platva
Member
Member
Viestit: 258
Liittynyt: 17:01, 02.10.2013

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Platva »

Koomikko kirjoitti:Ei tarvise olla pulloissa mitään hanasuojaa. Pakkasrajakin kuullostaa oudolta.
Paikallinen sammutushuolto tuollaisia väitti. Sieltä ei löytynyt koestettavaksi ja täytettäväksi kuin tuollainen minipullo, ja siihen tartuin päästäkseni edes vähän eteenpäin. Täytyy ulottaa etsiskelyt kauemmas.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Platva kirjoitti: Paikallinen sammutushuolto tuollaisia väitti. Sieltä ei löytynyt koestettavaksi ja täytettäväksi kuin tuollainen minipullo, ja siihen tartuin päästäkseni edes vähän eteenpäin. Täytyy ulottaa etsiskelyt kauemmas.
Itse olen kaksi pulloa ostanut kahdesta eri sammutinhuollosta. Molemmissa oli pulloja vaikka kuinka. Kummassakaan pullossa ei ole mitään venttiilisuojaa eikä niitä vaadittu kummankaan pullon kohdalla kun sammutinhuolto ne katsasti muualla. Hiilidioksidisammutin pulloista saa venttiiliä vaihtamalla pullon akvaario käyttöö. Googlella jos katsoo noita hiilidioksidisammuttimia ja muita pulloja huomaa ettei niissä suojia ole. Kannattaa ehkä kysyä toisesta liikkeestä jos sellainen paikkakunnalta löytyy
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Mielestäni myös sukelluspullot voisi toimia tässä hiilariharrastuksessa.
Painetta niihin saa vähintään 300bar ja säiliöt on yleensä 10L kokoisia joten yhdellä pullolla pärjäisi aika pitkään.
Koska sukeltajat on melkoisia tekniikkafriikkejä niin monet myyvät käytettyjä pulloja halvalla pois ja ostavat uusia tilalle :)

Muoks: sukeltajat ovat kaiken lisäksi erittäin vastuuntuntoista porukkaa jotka ei myy viallista tavaraa koska silloin joku saattaa kuolla.
Platva
Member
Member
Viestit: 258
Liittynyt: 17:01, 02.10.2013

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Platva »

Kiitos kokemuksista ja neuvoista.
Olen varmaan selittänyt huonosti, että nimenomaan alkuperäisiä hiilidioksidipulloja olen etsinyt. Tänä aamuna löytyi ihannekokoinenkin, joka nyt on koestettavana (leimataan, voimassa kymmenen vuotta) ja täytettävänä.
Onhan täkäläisessäkin sammutushuollossa hiilidioksidisammutinpulloja, joista voidaan modifioida hiilidioksidipullo mm. pystysuora sisäputki poistamalla, rakentamalla hanasuoja ja maalaamalla pullo harmaaksi (tai tarkemmin), jolloin siitä saadaan toimiva, laillinen ja standardien mukainen.
Olen luultavasti turhan tarkka, mutta haluan pelata varman päälle, vaikka kyseessä onkin "vain" hiilidioksidi.

http://www.ttl.fi/ova/hiilidioksidi.html
http://www.woikoski.fi/default.asp?viewID=256
http://www.aga.fi/international/web/lg/ ... _cylinders
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Ei minunkaan pullot mistään hiilidioksidi sammuttimesta ole minulle muokattu. Nämä on "alkuperäisiä hiilidioksidipulloja toimivia, laillisia ja standardin mukaisia". Valmiita pulloja oli molemmissa liikkeissä reilusti erikokoisia. Pullot ainoastaan tarkastettiin, täytettiin ja lyötiin leima kupeeseen. Mitään hanasuojaa ei kummassakaan pullossa ole. Toinen pullo on harmaa ja toinen punainen.

Jossain sammutinhuollossa näitä näköjään on ja jossain ei.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Platva
Member
Member
Viestit: 258
Liittynyt: 17:01, 02.10.2013

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Platva »

Ei minullakaan mitään hanasuojaa ole, ymmärsin tuon vaatimuksen koskevan noita sammuttimista tehtyjä ja sitten niitä isoja uusia AGA:n tms. pulloja. Nykyään CO2-pullon täyttöventtiilissä pitää myös olla sellainen muovikalvo (minulla sininen), joka päästää paineen ulos pullon kuumentuessa esim. tulipalon takia.
Niin, kyllä te etelän kaupunkien asukkaat olette tällaisissa asioissa meitä paremmassa asemassa. Mutta onhan meilläkin sääskiä ja niiden toukkia, riittää elävää ravintoa akvaarioon.
Platva
Member
Member
Viestit: 258
Liittynyt: 17:01, 02.10.2013

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Platva »

Koomikko kirjoitti:Valmiita pulloja oli molemmissa liikkeissä reilusti erikokoisia. - Jossain sammutinhuollossa näitä näköjään on ja jossain ei.
Tavoitin juuri kaverini, joka liikkuu työhommissa Vantaan - Lahden - Kouvolan - Kotkan tienoilla. Lupasi käydä valkkaamassa minulle toisen pullon. Voisitko kertoa liikkeiden nimet tai yhteystiedot? Kiitos etukäteen.
Platva
Member
Member
Viestit: 258
Liittynyt: 17:01, 02.10.2013

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Platva »

Platva kirjoitti:
Koomikko kirjoitti:Valmiita pulloja oli molemmissa liikkeissä reilusti erikokoisia. - Jossain sammutinhuollossa näitä näköjään on ja jossain ei.
Tavoitin juuri kaverini, joka liikkuu työhommissa Vantaan - Lahden - Kouvolan - Kotkan tienoilla. Lupasi käydä valkkaamassa minulle toisen pullon. Voisitko kertoa liikkeiden nimet tai yhteystiedot? Kiitos etukäteen.
Tai edes paikkakunta? Ja jollei julkisesti niin edes yksityisviestillä?
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Kannattaa googlata sammutinhuoltopaikkoja ja soittaa niihin.
Kannattaa myös googlata käytettyjä sukelluspulloja, niitä löytyy myös ihan osto/myynti ilmoituksista ja sukellusseuroilta.

Itse en harrasta tätä hiilarikikkailua, ainakaan vielä, niin en osaa neuvoa paremmin.
Platva
Member
Member
Viestit: 258
Liittynyt: 17:01, 02.10.2013

Re: Paineistettu hiilidioksidi ja mitä siihen tarvitaan.

Viesti Kirjoittaja Platva »

"Kel' onni on se onnen kätkeköön." Jos onnea nimittäin ylipäänsä on. Sitä kun kaikenlaista puhutaan. Vahvasti liioiteltujakin juttuja ellei peräti sitä itseään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”