Mikä on tappanut akvaariostani tetroja ja monnin?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Missukka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Mikä on tappanut akvaariostani tetroja ja monnin?

Viesti Kirjoittaja Missukka »

Jouduin ostamaan aivan uuden akvaarion ja jouduin tekemään hätästarttauksen, sillä vanha tankki oli levähtämässä käsiin... akva olisi hetkenä minä hyvänsä voinut alkaa päästämään vettä saumoista. Laitoin kuitenkin tankkiin niin paljon vettä vanhasta tankista kuin mahdollista ja muutenkin elinolosuhteita en lähtenyt muuttamaan - esim. kasvisto pysyi samana. Tankkiin laitoin vielä sitä samaa ainetta, jota aina laitan joka vedenvaihdon yhteydessä. Nimeä en just nyt muista, mutta se on sellainen iso valkoinen pullo, jonka pitäisi vaikuttaa yli 30 eri tavalla. Tankki on nyt siis 180L ja asukkeina tällä hetkellä: 6 miekkapyrstöä, 12 kardinaalitetraa ja yksi partamonni.

Ensimmäinen viikko meni ihan hyvin. Kalat voivat hyvin ja kasvitkin vihersivät. Sitten mieheni halusi viikon jälkeen tehdä vedenvaihdon, koska oli kuulema lukenut jostain, että viikon välein pitää akvasta vaihtaa 1/4 vettä. Olin itse vähän skeptinen, sillä aiemin olen vaihtanut vettä vain joka 2-3 viikko. Tietysti siinä välillä aina kerännyt ylimääräistä roskaa pois altaasta jos sellaista on ollut. Mutta pääasiassa olen ollut sitä mieltä, että mitä harvemmin akvaariota sörkkii sen paremmin kalat ovat voineet ja lisääntyvät. Akvaario on ollut enemänkin minun hoidossani, joten en oikein ole koskaan luottanut siihen, että meillä joku muu sitä hoitaisi.

Varoitin miestäni ennen kuin meni vettä vaihtamaan, että vaihtaa sitten ihan vähän, eli todellakin MAX. se 1/4. Kun tulin katsomaan miten vaihto sujuu huomasin, että hän oli ottanut akvasta pois vettä 1/3!!! Olin aivan kauhuissani ja sanoin, että tästä saattaa nyt sitten seurata kalakuolemia. Annoin hänen kuitenkin laittaa akvaarion kuntoon ja lisätä sitä ainetta jota itsekin aina vaihtojen yhteydessä laitan.

Nyt tuosta vedenvaihdosta on kulunut viikko. Tämän viikon aikana on kuollut kolme tetraa ja yksi monni. Kalat eivät näytä sairailta, mutta huomasin yhden tetran uivan yhtenä päivänä hieman oudosti - kyljellään ja ikäänkuin olisi tehnyt kieppejä. Ei näyttänyt kovin hyvältä. Monni kuoli aivan yllättäen... olin todella järkyttynyt kun se tapahtui. Olin vain muutama tunti aiemin tarkistanut kaikki kalat ja silloin vielä oli syomässä levää yhdestä kivestä. Muutaman tunnnin päästä makasi pohjalla silmät syötyinä ja koko kala oli ihan valkoisena pinnasta. :cry:

Mikä aiheuttaa meillä näitä kuolemia ja miten siihen saadaan loppu? Kannattaako sitä vettä vaihtaa joka viikko vai harvemmin?
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Mikä on tappanut akvaariostani tetroja ja monnin?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Sinä olet ilmeisesti syyllistynyt klassiseen rikokseen: Kalojen laittamiseen kypsyttämättömään altaaseen. Altaan vaihdossa ei ole olennaista vanhan veden siirto uuteen akvaarioon, vaan:
- Vanhojen pesemättämien suodattimien siirto uuteen altaaseen.
- Vanhan pesemättömän pintahiekan siirto uuteen altaaseen.
- Vanhojen kasvien, kivien ja kantojen siirto pesemättömänä altaaseen.
Noiden avulla alkuperäinen bakteerikanta olisi melko hyvin siirtynyt altaaseen.

Uudessa altaassasi on todennäköisesti tappava pitoisuus nitriittiä (NO2). Asian voi varmistaa tällä:

http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4162253705

...tai viemällä vesinäyte akvaarioliikkeeseen testattavaksi.

Miehesi on ollut sinua viisaampi, koska on vaihtanut vettä. Ensiapuna sitä pitäisi vaihtaa päivittäin ja reilusti. Tärkeää olisi saada altaaseen hyödyllisiä denitrifikaatio- ja nitrifikaatiobakteereita. Niitä saat nopeimmin näillä:

http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4200001136

Olet siis lisännyt tätä altaaseen:

http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 5837010031

Se ei auta kypsytyksessä, mutta voi se pelastaa muutaman kalan hengen, joten kannattaa varmaankin jatkaa lisäämistä. Ruoki vain hyvin nirkoisesti tai ei ollenkaan.

Joku toinen haluaa varmaankin haukkua sinua lisäksi miekkapyrstön ja kardinaalitetran pitämisestä samassa altaassa. Minä en ole asiantuntija, joten antaa olla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”