Turveuutteen "kotipoltto"

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Thomas
Junior Member
Junior Member
Viestit: 134
Liittynyt: 13:31, 07.01.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Aura

Turveuutteen "kotipoltto"

Viesti Kirjoittaja Thomas »

Terve,

Olen joistain keskusteluista ymmärtänyt että ihmiset "keittävät" oman uutteensa. Miten tämä käytännössä tapahtuu?
1100l. Paholaistonkijoita, Timanttitonkijoita, Vihertonkijoita. 314 l. Neontonkijoita. 240l. Amerikankeuhkokala, Betta macrostoma, Käärmeenpäätaistelijoita, Ruskopiikkisilmiä. 120l. Valkosaumataistelijoita, Lakritsirihmakaloja, Rusokiilakylkiä.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Turveuutteen "kotipoltto"

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Yksi tapa on kiehauttaa luonnonturvetta (jotta se uppoaisi paremmin), sen jälkeen satsi tungetaan sukkahousuihin ja jätetään tekeytymään ämpäriin x-päiväksi tai -viikoksi. Tätä voi pullottaa tai sitten, kuten itse tapasin tehdä, säilyttää ämpärissä aina seuraavaan käyttökertaan asti jolloin kippasin ämpärit akvaan. Samaa turvesatsia voi käyttää jopa monta kuukautta. Tosta vaan tulee sukkiksista, tai vaikka kaksinkertaisista, huolimatta akvaan karsea sotku jos ämpärin pohjalta pääsee yhtään sakkaa mukaan ja hyöty oli niin mitätön etten kovin pitkään jaksanut sohlaamista ämpäreiden kanssa. Mitä sittemmin olen lukenut turveuutteiden lisäämisestä, sitä pidetään aika hyödyttömänä (ei oikein jaksa laskea pHta paitsi ehkä pikkuruisessa pytyssä eikä vaikuta veden kovuuteen mitenkään) mutta sen sijaan kunnon turvesuodatus saa jo jotain aikaan akvassa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turveuutteen "kotipoltto"

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Itse teen turveuutteeni laittamalla isoon kattilaan n. 3/4 lannoittamatonta turvetta ja päälle vettä niin paljon kuin mahtuu. Kattilan jätän kolmoselle ja hämmennän välillä, vettäkin voi lisätä kun turve on uponnut. Sitten annan vain keittyä kunnes huusholliin lopulta leviää hyvin luonteenomainen kiehuvan turpeen tuoksu*. Silloin pistän levyn sammuksiin ja jätän turpeen kattilaan jäähtymään, ja joskus parin kolmen päivän sisällä siivilöin sen käsin pusertamalla spagettisihvilän läpi ja laitan nesteen limupulloissa jääkaappiin.

*Kannattaa varmistaa ettei puolisolle ole tulossa kovin tärkeitä vieraita. :)
Thomas
Junior Member
Junior Member
Viestit: 134
Liittynyt: 13:31, 07.01.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Aura

Re: Turveuutteen "kotipoltto"

Viesti Kirjoittaja Thomas »

Ok, kiitos vastauksista! Hyvin mielenkiintoisia menetelmiä!
1100l. Paholaistonkijoita, Timanttitonkijoita, Vihertonkijoita. 314 l. Neontonkijoita. 240l. Amerikankeuhkokala, Betta macrostoma, Käärmeenpäätaistelijoita, Ruskopiikkisilmiä. 120l. Valkosaumataistelijoita, Lakritsirihmakaloja, Rusokiilakylkiä.
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Turveuutteen "kotipoltto"

Viesti Kirjoittaja Verna »

Soveltuuko tämä turveuutteen tekoon? Ymmärtääkseni kyllä, mutta varmistetaan nyt vielä.

http://www.agrimarket.fi/Piha_ja_Puutar ... urve-65-l/

Kauanko uute säilyy jääkaapissa sen kuntoisena, että sitä uskaltaa vielä kaataa akvaarioon?
Angara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 20:40, 30.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Turveuutteen "kotipoltto"

Viesti Kirjoittaja Angara »

En uuttesta tiedä, mutta tuollaisessa turpeessa killit tykkäsivät pelmata ja kutea. Varmaan hyvä valinta, jos haluat tehdä ekstraktia, koska siinä ei ole lannoitteita eikä pH:ta nostavia lisäaineita.
Ansari443
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 10:20, 09.10.2014
Akvaarioseurat: aaaaaaa
Sukupuoli: Mies

Re: Turveuutteen "kotipoltto"

Viesti Kirjoittaja Ansari443 »

Edelliseen liittyen. Kohdassa "muut työt" muutama kuva ko. altaasta, tämä siis yksityis henkilönä ,en ole mainostamassa itseäni.
Mulla ei noita kuvia vaan muualla enää ole.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Turveuutteen "kotipoltto"

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Muut työt? Kenen? Missä? 8O
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turveuutteen "kotipoltto"

Viesti Kirjoittaja Taju »

Niin minkäslainen on se säilyvyys tällä? Jääkaapissa esim?
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”