Kalanruuat
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Kalanruuat
Eli mitä kaikkea pitää olla hyvässä kalanruuassa?
Onko jotain tiettyä merkkiä, mitä suosittelisitte käyttämään tai välttämään?
180-l akvaariooni on tulossa ainakin piikkisilmiä, jokin levänsyöjä (partis?) ja monnisia. Kalastoakin saa aina kommentoida, mutta kyselisin myös tietty hieman siitä, millaisilla noita kannattaisi ruokkia, joskin olen kuullut, että piikkisilmät löytävät ruokaa aina jostain.
Onko jotain tiettyä merkkiä, mitä suosittelisitte käyttämään tai välttämään?
180-l akvaariooni on tulossa ainakin piikkisilmiä, jokin levänsyöjä (partis?) ja monnisia. Kalastoakin saa aina kommentoida, mutta kyselisin myös tietty hieman siitä, millaisilla noita kannattaisi ruokkia, joskin olen kuullut, että piikkisilmät löytävät ruokaa aina jostain.
Ad astra
Re: Kalanruuat
Itse suosittelen joko Tetran tai JBL:n ruokia.
En suosittele ruokakaupoista löytyviä merkkejä.
Hyvässä kalanruuassa on vitamiineja ja monipuolisesti proteineja, rasvaa jne.
Pohjakaloille erilaisia tabletteja ja pinnalaa oleville hiutaileita.
Tietysti välillä verimatoja ja muuta erikoisempaa.
Piikkisilmät tulevat syömään joskus silloin, kun muutkin kalat syövät,
mutta itse en lähes ikinä edes näy niitä, että varmaan syövät jotain
mitä löytävät. Niin ja tuohan johtuu osittain siitä, että Piikkisilmät ovat aktiivisimmillaan
yöllä.
Noiden kalojen lisäksi voisi olla jotain pinnemmalla olevia parvokaloja, kuten tetroja tai
barbeja.
Taisi tulla vähän sekava viesti, mutta kai tuosta saa jotain selvää
En suosittele ruokakaupoista löytyviä merkkejä.
Hyvässä kalanruuassa on vitamiineja ja monipuolisesti proteineja, rasvaa jne.
Pohjakaloille erilaisia tabletteja ja pinnalaa oleville hiutaileita.
Tietysti välillä verimatoja ja muuta erikoisempaa.
Piikkisilmät tulevat syömään joskus silloin, kun muutkin kalat syövät,
mutta itse en lähes ikinä edes näy niitä, että varmaan syövät jotain
mitä löytävät. Niin ja tuohan johtuu osittain siitä, että Piikkisilmät ovat aktiivisimmillaan
yöllä.
Noiden kalojen lisäksi voisi olla jotain pinnemmalla olevia parvokaloja, kuten tetroja tai
barbeja.
Taisi tulla vähän sekava viesti, mutta kai tuosta saa jotain selvää

Viimeksi muokannut 1234, 18:36, 04.12.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
140 litranen sekala
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Oman kokemukseni mukaan Tetran, Seran ja New life spectrumin ruuat ovan maistuvia ja laadukkaita. Sen sijaan Best friendin ruuat ovat täyttä kuraa, älä ikinä edes kokeile niitä, petyt joka tapauksessa. Pohjakaloille maittavat erilaiset tableti ja rakeet; esimerkiksi Tetra mingranules ja Tetra tips ovat hyviä ruokia. Syöväthän nuo pohjakalat tietysti kaikkea mitä pinnalta pohjalle putoaa, mm. hiutaleita. Pakasteita (surviaiset, artemiat ym.) ei sovi unohtaa, tuovat hyvää vaihtelua kalojen ruokavalioon.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
- Junior Member
Kiitos vastauksista!
1234: Minulla on se ongelma, etten osaa päättää mitä haluaisin!
1234: Minulla on se ongelma, etten osaa päättää mitä haluaisin!
Ad astra
-
- Junior Member
Uusia kysymyksiä aiheeseen liittyen:
Syöttävätkö ihmiset kaloilleen väriä parantavia ruokia?
Toimivatko nuo vastustkykyä nostavat ruuat oikeasti?
Kuinka montaa erilaista ruokaa teillä on annettavaksi kaloille? Joitain ruokia mainostetaan "herkkuina" tarvitsevatko kalat "herkkuja" ja jos niin kuinka usein? Vai ovatko nämä ns. herkkuruuat vain osa antaa kaloille parempi ravintokokonaisuus ja vaihtelua ravintoon?
Syöttävätkö ihmiset kaloilleen väriä parantavia ruokia?
Toimivatko nuo vastustkykyä nostavat ruuat oikeasti?
Kuinka montaa erilaista ruokaa teillä on annettavaksi kaloille? Joitain ruokia mainostetaan "herkkuina" tarvitsevatko kalat "herkkuja" ja jos niin kuinka usein? Vai ovatko nämä ns. herkkuruuat vain osa antaa kaloille parempi ravintokokonaisuus ja vaihtelua ravintoon?
Ad astra
-
- Senior Member
Itse syötän herkkuna verimatoja (pakastettuja), niistä kalat tulevat täysin kahjoiksi. Pohjakaloille on viime aikoina kelvannut paremmin Seran Vipachipsit kuin Tetran Tabimin. Yleisesti ottaen kaikkien isojen merkkien ruuat ovat laadultaan ihan hyviä. Nuo Bestfriend hiutaleet eivät oikein aina edes kelpaa kaloille, osan hituloista paremmille ruuille tottuneet kalat sylkevät pois. Tetran Delica ruuista en oikein tiedä mitä mieltä olisi, ainakin hinta on kova, pidän pakasteita parempina. Kalille kannattaa syötää välillä muutakin kuin perushiutaletta. Niin ja tuolle monnille spirulinalevää sisältävää ruokaa (ainakin tätä kehutaan). Pakastekuivatut erikoisruuat tuovat myös vaihtelua. Annan pakasteita kaloille n. joka toinen päivä.
Kysyit paljonko on eri ruokia... No itselläni on tällä hetkellä Tetramin (1000ml), Tetramin Pro granules (250ml), Tetramin Granules (250ml), Sera Vipan (100ml, kohta loppu), Sera Vipachips (100 ml kohta loppu), Tetra Tabimin (pikkupurkki), Tetra tabs (keskik. purkki), Sera Bloodworms (100ml), Easylife perushiutale (250ml) ja pakasteessa 3,5 pakettia Fina Fisken pakastesurviasta (punaista). Osa on avaamattomia purnukoita.
Pärjäät kolmella ruualla: perushiutale, pohja / lasitabletti, pakaste surviainen.
Joskus syötin tuota Tetra Rubinia kaloille ison pönikän ja ainakin kuvittelin kalojen värien muuttuvan punaisempaan...
Kysyit paljonko on eri ruokia... No itselläni on tällä hetkellä Tetramin (1000ml), Tetramin Pro granules (250ml), Tetramin Granules (250ml), Sera Vipan (100ml, kohta loppu), Sera Vipachips (100 ml kohta loppu), Tetra Tabimin (pikkupurkki), Tetra tabs (keskik. purkki), Sera Bloodworms (100ml), Easylife perushiutale (250ml) ja pakasteessa 3,5 pakettia Fina Fisken pakastesurviasta (punaista). Osa on avaamattomia purnukoita.
Pärjäät kolmella ruualla: perushiutale, pohja / lasitabletti, pakaste surviainen.
Joskus syötin tuota Tetra Rubinia kaloille ison pönikän ja ainakin kuvittelin kalojen värien muuttuvan punaisempaan...
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
-
- Junior Member
- Viesti:
Mulla kalat saavat aamuisin New Life Spectrumin raeruokaa, osa putoaa pohjalle monnisille. Illalla/iltapäivällä hiutaleita (löytyy tetran Min, DelicaMin ja Pro), ja pohjatabletteja (Tetran perustabletti, katkarapupelletti tai Tetran Plecomin-tabu) ja ajoittain surviaisia pakastimesta. Ja silloin, kun partamonni vielä oli elossa, pohjalla oli koko ajan kesäkurpitsaa.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Katso mitä kalanruokapurkki sisältää. Jos sisälmysluettelo kuulostaa siltä, ettei nyt ole ihan kalanruoasta kyse, älä osta ainakaan sitä. Esim. maitotuotteet, kalajauho, maissitärkkelys pääraaka-aineina(listan pari ekaa asiaa) kalanruoassa ei riitä ainakaan minua vakuuttamaan siitä, että ko. tuote olisi kaloilleni hyväksi.
Mari Kurki linkkasi tänne joskus kalanruoka-artikkelin, joka kannattaa kyllä lukea: http://www.akvaariotukku.fi/images/esit ... 0suomi.pdf
Meillä syötetään kaloille New Life Spectrumia ja valikoiden JBL:n, Tetran (vain pro crispejä), Hikarin ja Omega Onen ruokia.
Mari Kurki linkkasi tänne joskus kalanruoka-artikkelin, joka kannattaa kyllä lukea: http://www.akvaariotukku.fi/images/esit ... 0suomi.pdf
Meillä syötetään kaloille New Life Spectrumia ja valikoiden JBL:n, Tetran (vain pro crispejä), Hikarin ja Omega Onen ruokia.
-
- Junior Member
Itse käytän pääosin New Life Spectrumin ruokia, ja niitä voin suositella.
190l,180l,72l
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
-
- Starting Member
Itse käytän TetraMin-hiutaleita.
Meillä on kaloille jotain kymmenen erilaista pikkupurkkia.
Pääasiassa noita tässä jo mainittuja merkkejä, pohjatabletteja on lisäksi O.S.I:n, SePa-Shopin ja Tropicalin lihapitoisempia tabuja (nuo kaksi viimeistä vasta ostin, kun suositeltiin, ja näyttivät maistuvan hyvin). Onpahan vähän eri ravintosisällöt kaikissa, niin saavat ainakin monipuolista muonaa. Lisäksi pakasteita menee säännöllisesti, murtovesialtaaseen päivittäin ja makeaan veteen kerran-pari viikossa. Pakastekuivattuja ruokia meillä ei ole, koska saan niistä allergia-oireita ihan vaan koskettamalla. (Olisi kiva tietää, mikä niissä allergisoi, kun muista kalanruuista ei vastaavaa tule.)

500-litrainen seurala.
Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
Löytyy Tetramin-hiutaleita, O.S.I katkarapupellettejä ja Seran kuivattuja surviaisia. Nuo Tetraminit uppoaa aika huonosti, käytän loppuun ja ostan sitten NLS:ä tilalle. Katkarapupelletit ovat maistuneet piikkisilmille, sukaravuille ja partikselle hyvin ja varsinkin helmirihmat ovat niiden kimpussa (vaikkeivät syö normaalisti pohjalta?). Surviaiset menee hetkessä.