Lämmitin?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Lämmitin?
Lueskelin Axel Gutjahrin Akvaariota ja hän itse pitää pohjalämmitintä parhaana. Millaisia kokemuksia teillä on?
Olen tässä nyt nimittäin hieman katsellut ja pohdiskellut omaa ehdokastani 180-litraiseeni.
En tosin vielä osaa sanoa, tuleko tarvitsemaan sitä.. Onko lämmitin muuten kuinka tarpeellinen?
Olen tässä nyt nimittäin hieman katsellut ja pohdiskellut omaa ehdokastani 180-litraiseeni.
En tosin vielä osaa sanoa, tuleko tarvitsemaan sitä.. Onko lämmitin muuten kuinka tarpeellinen?
Ad astra
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Lämmitin?
Kylläpä se lämmitin melko oleellinen osa akvaariota on, sillä suurin osa kaloista vaatii yli 20 astetta lämpöä. Mitä kaloja aiot altaaseen laittaa?
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
-
- Junior Member
Kimbela: En osaa vielä sanoa suoraan. Mutta mietin piikkisilmiä ja/tai monnisia ainakin jos noille on tarpeeksi tilaa. Avainkirjoahvenia kenties sekä jotain parvikalaa keskiväliin, pintaan.
Suunnittelin tuon kalaston ajatellen 200-litraista allasta ja nyt on luonnollisesti alettava miettiä, että onko hyvä kaikille kaloille.
Suunnittelin tuon kalaston ajatellen 200-litraista allasta ja nyt on luonnollisesti alettava miettiä, että onko hyvä kaikille kaloille.
Ad astra
-
- Senior Member
Piikisilmiä en pitäisi alle 24 asteen vedessä. Niistä on kokemusta. Käsittääkseni joitakin monnisia pystyy pitämään viileämmässä, mutta vastatkoon joku joka tietää asiasta, minulla oli monnisia viimeksi silloin kun niitä vielä kutsuttiin monneiksi. Akvaariolämmitin ei ole kovin suuri investointi. Uuden taitaa saada parilla kympillä ja käytetyn n. 5-10e. Käytetyn ostoa kannattaa kuitenkin varoa, koska lämmittimien käyttöikä on harvemmin yli puolenkymmentä vuotta.
-
- Junior Member
Joo. Käytettyä en ajatellut ostaa.. Okei. Eli ostan lämmittimen. Kiitos, Kimbela.
Nyt olisi vaan päätettävä, että millainen lämmitin?
Pohja, sauva vai jokin muu?
Nyt olisi vaan päätettävä, että millainen lämmitin?
Pohja, sauva vai jokin muu?
Ad astra
-
- Senior Member
Itseäni houkuttelisi kokeilla ulkosuodattimeen integroitua lämmitintä, mutta noiden hinta on yleensä turhan korkea. Olen käyttänyt sauvalämmittimiä (koemusta Jäger, Hydor, Tetra). Jägeriä olen käyttänyt, joskin ne eivät taida olla sen parempia kuin muutkaan. Tosin Jägeriä on hajonnut toistaiseksi vain yksi 150 wattinen [hehkulanka alkoi purkautua sisällä]. Pohjalämmittimessä oli muistaakseni omat kommervenkkinsä. Täältä muistaakseni löytyy siitä vanhoja keskusteluja, kokeilepa hakua.
Käsittääkseni noita pohjalämmittimiä käytettiin joskus 80-luvulla ja sitä ennen, koska niillä saatiin lämmön avulla aikaan veden kiertoa altaassa, mikä oli tarpeen koska silloin suodattimet oli vähän toista kaliiberia kuin nykyään. Eli sopivan kokonen sauvalämppäri vaan, Jägeriä on mullakin ollut useammassa altaassa.
-
- Senior Member
Tämä pitää paikkansa. Veden kierto oli juuri se oleellinen asia, jota pohjalämmittimellä tavoiteltiin. (Tosin sijoittaisin ajankohdan pikemminkin 1960-1970-luvuille.)Elena_ kirjoitti:Käsittääkseni noita pohjalämmittimiä käytettiin joskus 80-luvulla ja sitä ennen, koska niillä saatiin lämmön avulla aikaan veden kiertoa altaassa, mikä oli tarpeen koska silloin suodattimet oli vähän toista kaliiberia kuin nykyään. ...
Sauvalämmittimissä on pari inhottavaa juttua: 1. Termostaatti on integroitu itse lämmittimeen ja 2. rakenne on lasia. Termostaatin integrointi itse lämmittimeen aiheuttaa sen, että akvaariosta lämmittimen sisään tapahtuu pienen pientä vuotoa. Lasinen rakenne tekee lämmittimestä herkästi rikkoutuvan.
Olen joskus nähnyt netissä mainoksen amerikkalaisesta lämmittimestä, jossa termostaatti oli erillinen mötikkä ja lämmittimen runko oli rikkoutumatonta ainetta (jotain metallia?). Valitettavasti se oli tehty amerikkalaiselle verkkovirralle eikä siis sopiva Suomeen. Suomalaiselle jännitteelle en ole nähnyt sellaisia myytävänä.
-
- Junior Member
Mietinkin, että en ole löytänyt hirveästi mainintoja tuosta ja kun lueskelinkin toimintaperiaatteesta ajattelin, että kuulostaapa erikoiselle.
Mutta olen nyt päätynyt sauvalämmittimeen.

Mutta olen nyt päätynyt sauvalämmittimeen.
Ad astra
-
- Junior Member
Viime aikoina olen joutunut taistelemaan noiden Jägerin sauvojen kanssa enemmän kuin laki sallii ja nyt pistin tilaukseen tällaiset http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/lai ... gen/180073 . Tiedä sitten, onko turhan tekninen ja hieno härpäke, mutta alkoi sapettaa, kun noissa Jägereissä termostaattiin asetetun lämpötilan ja altaan todellisen lämmön ero voi olla 5 astetta ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
720 L monneja, 240 L seurala, 240 L malawila, 60 L hammaskarppeja
Vauhtiville vm. 2011, mies ja kissa.
Ooks säätäny sitä jägeriä? Itekki ihmettelin ku lämmöt ihan muuta ku mitä säädin, mut sitten tarkempi ohjeiden luku ja homma toimii. Eli johto irti seinästä, veden lämpötilan tarkistus mittarista, punainen rinkula mitattuun lämpötilaan ja sit säädetään sinisestä haluttu lämpötila.mariquies kirjoitti:Viime aikoina olen joutunut taistelemaan noiden Jägerin sauvojen kanssa enemmän kuin laki sallii ja nyt pistin tilaukseen tällaiset http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/lai ... gen/180073 . Tiedä sitten, onko turhan tekninen ja hieno härpäke, mutta alkoi sapettaa, kun noissa Jägereissä termostaattiin asetetun lämpötilan ja altaan todellisen lämmön ero voi olla 5 astetta
40+140+530 litraa
-
- Katalysaattori
Jägerin voi säätää niin, että laittaa sen veteen (johonkin muualle kun akvaarioon) ja mitaa lämpötilan. Sitten vain käännetään rengas sille kohdalle, siis nuoli siihen lämpötilan kohtaan mitä mittari näyttää. Tämä pitää tehdä aina, ennen kun ottaa lämppärin käyttöön!
Se jopa lukee käyttöohjeessa, jos sen malttaa lukea.
Se jopa lukee käyttöohjeessa, jos sen malttaa lukea.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
My love: Chiclidae
-
- Junior Member
No pentele, täytyykö noidenkin kanssa alkaa käyttöohjeita lukemaan
. 10 vuotta sitten lykkäsin Jägerit vain altaaseen ja homma toimi mutta näiden uusien kanssa näköjään olisi pitänyt vähän ohjeita lueskella... Rehellisyyden nimissä niitä on kyllä useampi tässä puolen vuoden sisään paukahdellut ihan oikeastikin (eikä vain blondin käyttäjän mielestä), mutta toki olivat jo vanhoja laitteitakin.

720 L monneja, 240 L seurala, 240 L malawila, 60 L hammaskarppeja
-
- Senior Member
Tsot tsot!
Myös kymmenen vuotta sitten Jägereissä oli termostaatin säätö, se nasta piti vetää ensin ylös ja pyörittää lämpö oikein. Nykyisissä Eheim Jägereissä se on vain hieman erilainen (yläosa on uudistettu). Tosin itselläni Jägerit on altaassa missä lämpötilassa sattuu, kun pyöräyrin vain pienemmälle kun ei sammunut halutussa lämpötilassa mittarin mukaan.
Myös kymmenen vuotta sitten Jägereissä oli termostaatin säätö, se nasta piti vetää ensin ylös ja pyörittää lämpö oikein. Nykyisissä Eheim Jägereissä se on vain hieman erilainen (yläosa on uudistettu). Tosin itselläni Jägerit on altaassa missä lämpötilassa sattuu, kun pyöräyrin vain pienemmälle kun ei sammunut halutussa lämpötilassa mittarin mukaan.
-
- Junior Member
Olen ajatellut tilata Jägerin lämmittimen nyt.
Saa nähdä, minne sen kanssa päädyn.

Ad astra