300l seurala malawiksi, miten???

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tikru78
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

300l seurala malawiksi, miten???

Viesti Kirjoittaja Tikru78 »

On ollut jo pitkään haaveena muuttaa 300 litrainen seura-akvaario malawiakvaarioksi.
Oon yrittänyt täältä etsiä tietoa, mutta kyselisin vielä teiltä kokeneemmilta miten tulisi toimia.
Mulla on eheim 2215 ulkosuodatin ja kaksi sisäsuodatinta, riittävätkö suodattimiksi?
Entä pitääkö virtausta vielä hankkia lisää?
Mites voinko vaan muuttaa veden kovaksi (niin että suodattimet ovat kokoajan toiminnassa), vai pitääkö allas tyhjentää ja aloittaa kypsytys ihan alusta?
Lamppuina mulla on 2x36w lamput (en muista mitä), mitkä olisi sopivat malawiakvaariolle ja kaloille? Tarkoitus olisi ettei kasveja tulisi kuin ehkä pari jaavansaniaista.
Saisinko teiltä tietoa malawiakvaarion vesiarvoista ja muutenkin kaikkea mahdollista tietoa.

Nykyisille kaloille olen hommaamassa uutta kotia ja kun olen saanut kaikki sijoitettua, voinko alkaa ostamaan uusia kaloja samantien?
Valaiskaa kokematonta :?
300l malawila, 80l seurala, 54l sukarapula ompuilla höystetynä :)
Mustarastas
Junior Member
Junior Member

Re: 300l seurala malawiksi, miten???

Viesti Kirjoittaja Mustarastas »

Voit alkaa muokata vettä sopivaksi heti kun olet seuralan kalat saanut pois. Ei missään nimessä tarvitse tehdä kypsytystä uudelleen! Suodatus yleensä niin, että koko akvaarion vesimäärä kiertää suodattimien läpi noin 10 kertaa tunnissa. Valaistus ihan oman maun mukaan. Kasveja ei yleensä paljon ole, joten ei valoakaan tarvita paljon. Kalasto kannattaa miettiä ajan kanssa, aloita vaikka siitä haluatko kivikko -vai hietikkolajeja, ovatko kalat liha- seka -vai kasvissyöjiä..
Tikru78
Junior Member
Junior Member

Mitä mieltä ootte ollut, kummat on ollut parempia?
Etsin tietoa niin kivikkolajeista ja hietikkolajeista, mutta olisi kiva saada tietoa teiltä jolla on ollut kokemusta. Kumpia lajeja kannattaisi malawi aloittelijan ottaa? :| Kumpia on helpompi hoitaa?
Mustarastas
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mustarastas »

Kivikkolajeissa molemmat sukupuolet ovat yleensä värikkäitä, mikä yleensä kiinnostaa harrastajia enemmän. Hietikkolajeilla naaraat ovat harmaita/ruskeita ja vain koiraat värikkäitä. Jos tuosta nyt oli jotain apua valitsemiseen..
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Itsellä on kokemusta molemmista malawityypeistä. Kivikkolajeja on suhteellisen helposti saatavilla, hietikkolajien valikoima on Suomessa suppeampi ja saatavuus heikkoa. Kivikkolajit vaativat kivikasoja, hietikkolajeille pitää sitten olla reilusti uimatilaa. Kivikkolajit ovat agressiivisempia, hietikkolajit rauhallisempia. Värityksen osalta kuten Mustarastas mainitsi. Minusta lähinnä makuasia kumpia hankkii. Minulla oli ensin kivikkolajeja. Väriloisto oli upea, mutta jossain vaiheessa alkoi kyllästyttää jatkuva kahnaaminen ja vaihdoin kalaston hietikkolajeihin. Jos nyt olisin malawia laittamassa, laittaisin hietikkolajeja ehdottomasti. Jouduin siis pari vuotta sitten muuton yhteydessä valitsemaan malawin ja tanganjikan välillä, kun tila ei riittänyt molemmille. Tanganjika veti tällä kertaa voiton, mutta välillä mietin malaweja :mrgreen: . Jos päädyt hietikkolajeihin, niin Tukholmassa on saatavuus hyvä, kotimaassa vain NL-aqua on varteenotettava kalakauppa.
Tikru78
Junior Member
Junior Member

Voi valinnan vaikeus... :(
Toisaalta haluaisin kivikkolajeja, just värien vuoksi, mutta en pidä rähjäävistä kaloista...

Noh, onhan vielä aikaa päättää kun pitää ensin vanhoille kalasille löytää kodit :)
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Kivikkolajien touhuja on kiva seurailla... :) Älyttömän tarkkoja ollaan omasta reviiristä ja parhaista koloista kinastellaan. Myös sisustus on mun mielestä miellyttävämmän näköinen, mut sehän on maku asia. Heti ku päästään isompaan asuntoon niin laitan kyllä ainakin 500l malawilan, on se niin hienoa seurattavaa :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”