Appelsiiniplekosta tietoja?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

JaJu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Appelsiiniplekosta tietoja?

Viesti Kirjoittaja JaJu »

Mietin uuden n.400l altaan kalastoa ja kiinnostaisi ottaa ottaa ainakin yksi pleko sinne pohjalle. Olen jo miettinyt montaa plekoa mutta nyt tuntuu appelsiinipleko L075 sopivimmalta, ja lisätieto kyseisestä lajista kiinnostaisi. Luin planet catfish sivustolta että tulisi toimeen monien erilaisten kalojen kanssa, ja kova veden virtaus ei olisi välttämätöntä, mutta hyväksi. Korjatkaa jos olen näissä väärässä? olen miettinyt muiksi kaloiksi pohjalle ehkä monnisia ja valjaskirjoahventa. Akvaarion pohja on 152*52cm.

Onko kyseinen pleko tieteelliseltä nimeltään Peckoltia sabaji vai Ancistomus cf. sabaji? ensimmäinenon planet catfishin tieteellinen nimi tuolle ja toinen taas napattu akvaariokeskuksen sivuilta L75 plekolle. Muutenkin olen näitä plekoja katsellessa osunut samaan hommaan, että lähteestä riippuen on eri nimi samalle L numerolle. Voiko kuitenkin olettaa että kun puhutaan samasta L-numerosta niin puhutaan samasta kalasta?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Appelsiiniplekosta tietoja?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Peckoltia sabaji sen mun tietojen mukaan on. Sama L-numero on sama laji, mutta samalla lajilla voi olla useampia L-numeroita. Kysymyksiisi en muuten osaa vastata kun ei ole kokemusta kyseisestä lajista, mutta olen muistaakseni lukenut että jotkut yksilöt voivat olla häijyjä muita plekoja kohtaan.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Tuosta lajin tunnistuksesta ei tule maallikko hullua hurskaammaksi. Olen antanut itselleni kertoa, että "aitoa" Peckoltia sabajita ei juuri ole myynnissä missään, mutta en tiedä onko asialla tuon taivaallista merkitystä. Minulla on kolme appelsiiniplekoa koiras (20cm) ja kaksi naarasta (n. 15-16cm). Ne ovat hyvin aktiivisia plekoiksi, mutta se saattaa johtua suvunjatkamiseen liittyvästä puuhailusta. Varsinaista kutua nuo eivät ole saaneet aikaan. Syyllisenä tähän voi kenties pitää melkein 30-senttistä krokotiiliplekoa, joka ei hyväksy appelsiinikoiraan kaivuutouhuja. Näiden kesken on ollut jotain uhittelua, mutta appelsiini jää aina toiseksi.

Veden lämpönä olen pitänyt tasaisesti 27. pH on 6,8. Virtausta ei pohjalla ole juurikaan. Seurana on laaja kirjo kaloja eri maanosista, mm. mainitsemiasi monnisia. Sen sijaan ahvenia on vain kuuden lehtikalan verran.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

...ja vielä: Ruokinta ei ole ongelmallista. Kala ei jyrsi akvaariokasveja, syö kurkkua ja kesäkurpitsaa sekä kaikkia kaupallisia valmisteita.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

kirahvi1 kirjoitti:Tuosta lajin tunnistuksesta ei tule maallikko hullua hurskaammaksi. Olen antanut itselleni kertoa, että "aitoa" Peckoltia sabajita ei juuri ole myynnissä missään, mutta en tiedä onko asialla tuon taivaallista merkitystä.
Mutta Peckoltia sabajihan ON appelsiinipleko.. Mitä plekoja sitten markkinoilla olevat appelsiinit lienevät jos eivät noita ole..?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Selatkaas, tuolla olis jotakin Rassin kommenttia appelsiiniplekosta:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 2#p7091413
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Eli siis Rassin mukaan ei ole appelsiineja tuotukaan koskaan. Pah. Miksihän noita sitten kutsuisi?
Eväkäs
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Eväkäs »

Pullahiiri kirjoitti:Eli siis Rassin mukaan ei ole appelsiineja tuotukaan koskaan. Pah. Miksihän noita sitten kutsuisi?

Jaffapleko?

FantaPleko?

Pleko previously known as Appelsiinipleko here in kekkoslovakia?

L666?

=)
Monta kuutiota vettä noin 20:ssa kiulussa.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Satsumapleko? :mrgreen:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Mites olis "valeappelisiinipleko"? :mrgreen:
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Eiku cf. appelsiinipleko. :D
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Rassi itse nimittää näitä kaikkia appelsiiniplekoiksi omassa listassaan vuodelta 2005. Myöhemmin sitten tullut tulokseen että tuskin ovat samaa lajia kaikki mutta koska pyyntipaikkaa ei voi yleensä suomessa enää tietää, jää laji määrittämättä. Ancistomus cf. sabaji ei ole kovin käyttökelpoinen puhekielessä vaikka oikea termi kyseiselle kalalle onkin.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Ja kuten linkin viestissä prboy kirjoitti: "Suomeksi appelsiiniplekoa muistuttava kala."
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tässä voi olla vähän stressiväriäkin, mutta ei tuo ole enää yhtä kirkas väreiltään kuin nuorempana.
Wannabe lookalike appelsiinipleko female 15cm.JPG
Wannabe lookalike appelsiinipleko female 15cm.JPG (93.61 KiB) Katsottu 3312 kertaa
JaJu
Junior Member
Junior Member

Otin sitten appelsiiniplekon. Aluksi olin tyytyväinen, ensimmäisen viikon totuttelun jälkeen pleko on ollut erittäin aktiivinen ja kasvanut aika hyvin, on myös akvaarion asukeista tällä hetkellä näyttävin. Oon vaan nyt huomannut että terrorisoi aika paljon muita akvan asukkaita, enkä ole varma vaikka olisi nyt saanut hengiltä yhden kalan. Muita kaloja on tällä hetkellä parvi helmimonnisia, parvi kirsikkatetroja, ja neljä avainkirjoahventa.

Kalat tuntuvat olevan aina suunnilleen viikon verran "rohkeita" ja esillä tulonsa jälkeen mutta sitten poikkeuksetta muuttuvat säikyiksi ja lymyilevät jossain koloissa. Ihmettelin ja ihmettelen edelleen syytä tähän. Nyt olen ainakin huomannut että pleko jahtaa muita kaloja ja varsinkin monnisia vähän väliä. Varsinkin kun annan ruokaa altaaseen tämän huomaa. Olen miettinyt että toivottavasti ei valojen sammuttua ole muilla kaloilla vielä pahemmat oltavat, jos pleko on yöaktiivinen.

Vesiarvot ovat 25-27celciusta, ph 7,3 - 7,5, kokonaiskovuus 6,5. ph:n saan lähiaikoina alemmas, mutta voikohan se vaikuttaa plekon käytökseen? Vai olenko saanut vain agressiivisen yksilön? Onko ehdotuksia miten rauhoittaa sitä? Plekolle ei tunnu myöskään maistuvan kasvis ruoka, vaan tableteista kelpaa vain lihaisemmat, ja mitkään tuoreet kasvikset ei maistu, vaikka käsitin että olisi sekasyöjä? Ja rauhalliseksi plekoksi myös käsitin kyseisen lajin? Siis ainakin sopivaksi seuraakvaarioon. Vaikka pidän kalasta ja se on todella näyttävä, niin pakko myydä tämä yksilö jos ei mikään muutu, haluan että muut kalat viihtyvät.

Jos joku osaa antaa neuvoja niin kokeilen vielä jotain ennen myymistä/vaihtamista.
JaJu
Junior Member
Junior Member

Tänään oli yksi ahven kuolleena keskellä akvaariota. Eilen vaihdoin veden, syy saattaa olla siinäkin, mutta epäilen kuitenkin plekoa, sillä ajoi juuri muita kaloja aika äkäisesti. Eikä muissa kaloissa näy mitään ulkoisia merkkejä minkään sortin myrkytyksestä, joten syytän pleko kunnes toisin todistetaan.

Minun on pakko pistää pleko kai myyntiin. Otin sen jo pois tuolta akvasta.
joedoe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Luulen kyllä et ahvenen kuolemaan on jokin muu syy kuin Aplari.
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

JaJu kirjoitti:Tänään oli yksi ahven kuolleena keskellä akvaariota. Eilen vaihdoin veden, syy saattaa olla siinäkin, mutta epäilen kuitenkin plekoa, sillä ajoi juuri muita kaloja aika äkäisesti. Eikä muissa kaloissa näy mitään ulkoisia merkkejä minkään sortin myrkytyksestä, joten syytän pleko kunnes toisin todistetaan.

Minun on pakko pistää pleko kai myyntiin. Otin sen jo pois tuolta akvasta.
Itse syytän kalakuolemissa taas ensin itseäni kunnes toisin todistetaan...viimeiksi fisuja. En tosiaan sinua syytä...

Oletko mitannut typpiarvot? Nitriitin ja nitraatin? Ja suodatuskin on kunnossa? Tehokas, putsattu kerran viikossa ja vedet vaihtettu kerran viikossa vähintääin puolet?

Pleksut yleensä ottaen tykkäävät pehmeästä vedestä ja hiven happamasta, vaikka varmasti pelivaraakin hieman on.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Entti_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Entti_ »

Todennäköisesti appelsiinipleko ei ole syypää ahvenen kuolemaan. Ruokinnan aikana plekot saattavat olla aggressiivisia ja hieman hätyytellä muita kaloja mutta en oli tästä erityisen huolestunut. Yöllä plekot ainakin täällä puuhaavat ihan omiaan eivätkä ole kiinnostuneita muista kaloista.

Oma appelsiiniplekoni puolustaa tiukasti kantojen lomassa olevaa pientä reviiriään muttei muuten ole aggressiivinen. Onko altaassasi tarpeeksi piiloja plekolle? Kenties tilanne rauhottuisi jos lisäisit akvaarioon kantoja tai vaikka plekoluolia.
Ronie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ronie »

Appelsiiniplekosta en juurikaan tiedä, enkä ota nytten kantaa kalakuolemiin, totean vain saman kuin muutkin jo, pleko tuskin ottanut kaloja hengiltä.
Ja asiaan... Appelsiiniplekot ovat todella kauniita nuorena, keltaisen oransseja joissa mustia pisteitä, mutta! Aikuistuessaan muuttuvat ruskeiksi, ainakin todella tummiksi, menettävät upean värinsä? Olenko väärässä?
Yleensä googlettamalla plekoja, kuvat ovat poikkeuksetta nuorista yksilöistä ja monesti jää epäselväksi miltä kala näyttää täysikasvuisena.
Esim. Appelsiinipleko. Salamanteriplekolla taasen hajoaa kuviointi moniksi koukeroiksi, jopa pisteiksi.
Eläinkaupoissa on aina nuoria ja komeita yksilöitä, todellisuus voi olla muuta.

Eikö topaasipleko ja safiiriplekokin muutu vihreästä rusehtavaksi? Ainakin mitä itse olen joskus nähnyt.
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

brboyn teksti toisessa viestiketjussa oli lajimäärityksen suhteen ihan tyhjentävä, mutta kysyn nyt vielä tämän...

Seidelin kirja antaa kaloille samat kotiseututiedot kuin brboy oli maininnut ja siellä puhutaan tieteellisellä nimellä Ancistomus-suvun kaloista. Se mikä jäi vaivaamaan kirjan tekstissä oli, että ancistomus sabaji L075, oli suomennettu Sabaj`n surviaisplekoksi?!

Onko kirjassa painovirhe, vai enkö ymmärtänyt sitten kuitenkaan ollenkaan yhtään mitään...
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Ja sellainen asia jäi mietityttämään... Luin jostain täältä että antaisitte aplareille myös herneitä ja mahdollisesti maissia? En nyt löytänyt sitä kyseistä viestiketjua, mutta kai näiden ruokinta-asiat tämänkin aiheen alle käyvät.

Kysymys siis kuuluu, että miten valmistatte/ tarjoilette nämä herkut? Itse sulatin pakasteista ja ne jäivät vain kellumaan! Kuivatut painuisivat pohjaan, mutta eivät ne pehmene tarpeeksi liottamallakaan. Pitääkö pakasteet vielä kuoria, jolloin syötävää jää todella vähän?
100L L046, tetroja
Tilpehööri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tilpehööri »

Siltsu kirjoitti:brboyn teksti toisessa viestiketjussa oli lajimäärityksen suhteen ihan tyhjentävä, mutta kysyn nyt vielä tämän...

Seidelin kirja antaa kaloille samat kotiseututiedot kuin brboy oli maininnut ja siellä puhutaan tieteellisellä nimellä Ancistomus-suvun kaloista. Se mikä jäi vaivaamaan kirjan tekstissä oli, että ancistomus sabaji L075, oli suomennettu Sabaj`n surviaisplekoksi?!

Onko kirjassa painovirhe, vai enkö ymmärtänyt sitten kuitenkaan ollenkaan yhtään mitään...
Seidelin L-monnit kirjassa viljellään hyvin paljon puolivillaisesti suomennettuja kauppanimiä, jotka voi jättää omaan arvoonsa.
Tilpehööri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tilpehööri »

Siltsu kirjoitti:Ja sellainen asia jäi mietityttämään... Luin jostain täältä että antaisitte aplareille myös herneitä ja mahdollisesti maissia? En nyt löytänyt sitä kyseistä viestiketjua, mutta kai näiden ruokinta-asiat tämänkin aiheen alle käyvät.

Kysymys siis kuuluu, että miten valmistatte/ tarjoilette nämä herkut? Itse sulatin pakasteista ja ne jäivät vain kellumaan! Kuivatut painuisivat pohjaan, mutta eivät ne pehmene tarpeeksi liottamallakaan. Pitääkö pakasteet vielä kuoria, jolloin syötävää jää todella vähän?
Pakastevihannekset voi kiehauttaa tai mikrottaa pikaisesti kypsiksi niin uppoavat. Kuoriminen on ajan ja vaivan haaskausta.
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Kiitos Tilpehööri :D
100L L046, tetroja
Vastaa Viestiin