Suodatin ei toimi
Valvoja: Moderaattorit
Suodatin ei toimi
Mikähän on vikana. Kesällä perustettu akvaario. Alkuun suodatin toimi hyvin. Sitten pikkuhiljaa on meni niin että puhdistuksen jälkeen toimi muutaman päivän kunnes virtaus rupesi heikkenemään ja lopuksi loppui kokonaan Ostin uuden suodatinaineksen, toimi jonkun aikaa hyvin mutta nyt taas lopettaa toiminnan jo pari päivää puhdistuksen jälkeen.
Sanottiin että liika ruokinta tukkiin suodattimen, mutta ei kai se voi parissa päivällä sitä tehdä?
Onkohan se koko laite rikki?
Sanottiin että liika ruokinta tukkiin suodattimen, mutta ei kai se voi parissa päivällä sitä tehdä?
Onkohan se koko laite rikki?
Re: Suodatin ei toimi
Muutama seikka viestissäsi vaatii täsmennystä:
Mikä suodatin?
Mitä tarkoitat puhdistuksella?
Mikä on suodatinaines?
Mikä suodatin?
Mitä tarkoitat puhdistuksella?
Mikä on suodatinaines?
Eheim 2010.
Sisällä sellaista vaahtomuovia, sen tapaista vain kovempaa.
Olen putsaillut eri tavoin, ensimmäisen putsasin puristelemalla aika kovastikin, ajattelin että meni joku rakenne rikki kun ei enää toiminut.
Nyt tätä uutta olen puhdistanut hellävaraisemmin, vaihettavassa akvaariovedessä, viimeksi ihan juoksevan deden alla.
Ihan sama miten tekee, ei toimi kuin sen kaksi päivää korkeintaan.
Jotain ehkä teen väärin, kun tietäisi mitä.
Sisällä sellaista vaahtomuovia, sen tapaista vain kovempaa.
Olen putsaillut eri tavoin, ensimmäisen putsasin puristelemalla aika kovastikin, ajattelin että meni joku rakenne rikki kun ei enää toiminut.
Nyt tätä uutta olen puhdistanut hellävaraisemmin, vaihettavassa akvaariovedessä, viimeksi ihan juoksevan deden alla.
Ihan sama miten tekee, ei toimi kuin sen kaksi päivää korkeintaan.
Jotain ehkä teen väärin, kun tietäisi mitä.
Puhdistuksessa kyseinen suodatin täytyy purkaa neljään osaan ja harjata hammasharjalla varsinkin roottorin kolo puhtaaksi limasta. Tuon sarjan suodattimien pitäisi kyllä toimia maailman tappiin saakka. Katso tuota kuvaa tällä sivulla:
http://www.kouluakvaariot.fi/product_in ... d=9dc98a5a
Varsinainen syy ongelmiisi lienee kuitenkin liikaruokinta.
http://www.kouluakvaariot.fi/product_in ... d=9dc98a5a
Varsinainen syy ongelmiisi lienee kuitenkin liikaruokinta.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Hammasharja taitaa olla liian iso kolon puhdistukseen. Tarkoitukseen myydään pieniä pulloharjan näköisiä harjoja, mutta ensi hätään pahimmat limat saa sormella pyörittämällä. Magneetti eli se metallinen lieriö kerää myös limaa päälleen, joten sekin on hangattava puhtaaksi. Suodattimen toiminta perustuu muovikuoren sisällä olevaan sähkömoottoriin, joka pyörittää magneettia jolloin roottorikin pyörii. Jos limaa on paljon välissä, tulee kosketushäiriö ja suodatin ei toimi. Joissain hiekkalaaduissa on pieniä metallihitusia, jotka päästessään suodattimeen voivat tarttua magneettiin estäen sen pyörimisen. Pick-upia ei siksi kannata pitää ihan hiekassa kiinni moottoriosan alhaisen sijainnin vuoksi.
Mulla meni yksi Pick-up rikki. Ei vain millään enää toiminut. Kymmenen vuotta vanhempi vastaava pörrää edelleen iloisesti. Erotin nämä yksilöt siitä, että uudemmassa oli litteä pistoke ja vanhemmassa pyöreä maadoitettu. Mutta tosiaan jos moottori menee rikki ei se toimi hetkeäkään vaan on ihan kuollut koko ajan. Kannattaa myös tarkastaa onko akseli siellä magneetin sisällä ehjä, se vaalea puikko joka on päistään kumitulpilla kiinni.
Mulla meni yksi Pick-up rikki. Ei vain millään enää toiminut. Kymmenen vuotta vanhempi vastaava pörrää edelleen iloisesti. Erotin nämä yksilöt siitä, että uudemmassa oli litteä pistoke ja vanhemmassa pyöreä maadoitettu. Mutta tosiaan jos moottori menee rikki ei se toimi hetkeäkään vaan on ihan kuollut koko ajan. Kannattaa myös tarkastaa onko akseli siellä magneetin sisällä ehjä, se vaalea puikko joka on päistään kumitulpilla kiinni.
Kultakalat
Ok, kiitos vastauksista. Olen kyllä yrittänyt pulloharjalla sitä hangata, täytyy yrittää tehokkaammin. Myös liikaruokinta saattaa olla osasyy.
-
- Elite Member
- Viesti:
Jos liikaruokinta syy, melkoinen ruokinta...applari kirjoitti:Ok, kiitos vastauksista. Olen kyllä yrittänyt pulloharjalla sitä hangata, täytyy yrittää tehokkaammin. Myös liikaruokinta saattaa olla osasyy.
Valaisetko vielä akvan kokoa, kalastoa, onko muita suodattimia purkissasi? Kuinka paljon/usein ruokit fisuja? Mitä ruokaa annat? Mitkä ovat vesiarvot: ph, nitriitti, nitraatti?
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Member
Kyllä siinä nyt joku muu vika on kuin se, että menee tukkoon. Itsellä puhdistusväli samassa suodattimessa saattoin olla kuukaudenkin verran, eikä vielä lopettanut toimintaansa. Tarkista vielä ettei hiekkaa joudu suodattimen sisälle. Se tukki kerran suodattimeni, kun oli uponnut pohjaan.
240 l
54 l
54 l
Akvaario on 96lt. Vaihdan noin puolet vedestä kerran viikossa.
Kaloja on ollut liikaa, nyt vähän vähemmän. 1 partamonni, 6 kuparimonnista, n 10 puna-aavetetraa, 8 kardinaalitetraa.
Siellä oli lisäksi 9 kerritetraa mutta nyt niille löytyi uusi koti.
Ruokin kalat kaksi kertaa päivässä, jotain hiutaleita, pohjakaloille annan jotain pohjaruokaa. Kesäkurpitsaa annan usein partikselle.
Pohjalla on akvaarioliikkeestä ostettua Kannisto hiekkaa.
Vesiarvoja en tiedä tarkalleen kun on vaan liuskatestit, kuitenkin ne näytää ihan ok olevan.
Kasveja on aika paljon.
Kaloja on ollut liikaa, nyt vähän vähemmän. 1 partamonni, 6 kuparimonnista, n 10 puna-aavetetraa, 8 kardinaalitetraa.
Ruokin kalat kaksi kertaa päivässä, jotain hiutaleita, pohjakaloille annan jotain pohjaruokaa. Kesäkurpitsaa annan usein partikselle.
Vesiarvoja en tiedä tarkalleen kun on vaan liuskatestit, kuitenkin ne näytää ihan ok olevan.
Kasveja on aika paljon.
-
- Elite Member
- Viesti:
Kannattaa ostaa muutama perustippatesti: ph, kh, nitriitti, nitraatti. Noilla pärjää jo hyvin, kun vettä ei koveta (GH sitten turha hanke).applari kirjoitti:Akvaario on 96lt. Vaihdan noin puolet vedestä kerran viikossa.
Kasveja on aika paljon.
Joo, hyvä oli luopua osasta fisuja.
Hankkisin kyllä toisen sisäsuodattimen kaveriksi. Varmempaa ja suodatus/virtaus tehostuu.
Minulla noita Pickupeja duunin purkissa. Eivät kyllä tukkeudu helposti. Laittaisin ilmastusken täysille, tulee kuplia.
Putsaus: irrota päällä oleva ohut koppa, jossa ilmastus....rassaa ja huuhtele kaikki kolot kovan vesisuihkun alla, lämmin vesi, ettei bakut vioitu.
Massat: parthaiten puhdistuu käsisuihkun alla, lämmin vesi. Bakuja menee hiven, muttei ole haitannut ainakaan minulla.
Moottori: liuuta massakoppa irti, alaosan propeli tulee esiin. Harjaa vaikka hammasharjalla, katso sormella, että ei liukas yhtään. Älä irroita propelia, kumpitulpat irtoavat päistä, ne pitää olla. Propelitunneli putsattava myös. Vaikka pumpulipuikko, mutta pieni harja hyvä. Pikkusormi mahtunee tarkastamaan, ettei limaa.
Masiina kiinni vain sitten. Jos teho pieni, poista massat testinä ja katso, onko teho sitten hyvä...Mutta tutki joka aukko masinasta, ettei tukossa. Ilmastinreikä, kaikki reiät sieltä moottoripesästä ja kannesta...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
Kannattaa varmistaa myös, että se propelli on kunnolla kiinni tyvestä.
200l ja 3x45l.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Eheimin sisäsuodattimen saa kyllä rikki sillä tavoin, että päästää sen tukkeutumaan liikaa jolloin se kuumenee ja rikkoutuu.
Toimiiko suodatin aivan normaalisti silloin kun se on putsattu huolellisesti?
Toimiiko suodatin aivan normaalisti silloin kun se on putsattu huolellisesti?
Monta kuutiota vettä noin 20:ssa kiulussa.
Nyt taas putsasin sen kunnolla ja toimii. Olisko kuitenkin niin että liialla ruokinnalla olen saanut tuon patruunan tukkeutumaan.
Katsotaan nyt kauanko toimii. Minulla on vielä yksi käyttämätön patruuna, voin vaihtaa se seuraavaksi ja testata kauanko toimii täysin uudella ja puhtaalla.
Katsotaan nyt kauanko toimii. Minulla on vielä yksi käyttämätön patruuna, voin vaihtaa se seuraavaksi ja testata kauanko toimii täysin uudella ja puhtaalla.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Miten olet sitä patruunaa putsannut?
Itse luottaisin 2 suodattimeen niin voi putsata kunnolla yhden kerralla. Omaa pick-uppia pesin ihan hanan alla kohtuu paineella ja kunnolla puristellen niin kauan ettei patruunasta enää irtoa edes väriä veteen sitä kuivaksi puristettaessa. Eli bakteeritoimintoa siihen ei kummemmin jää, mutta puhdasta tulee.
Itse luottaisin 2 suodattimeen niin voi putsata kunnolla yhden kerralla. Omaa pick-uppia pesin ihan hanan alla kohtuu paineella ja kunnolla puristellen niin kauan ettei patruunasta enää irtoa edes väriä veteen sitä kuivaksi puristettaessa. Eli bakteeritoimintoa siihen ei kummemmin jää, mutta puhdasta tulee.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa