Kuinka monta kalaa kerralla??

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Kuinka monta kalaa kerralla??

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Nii ajattelin ostaa akvaarion täydennykseksi 3 neonsateenkaarikalaa ja 3 kulmatetraa ja korvauskalana saan yhden piikkisilmän. Olenkin miettinyt, kuinka paljon kalat kuormittavat akvaarion tasapainoa. Ne tulisi 140 litraiseen akvaarioon, joka muutettiin puolitoista vuotta sitten, siis täysillä käynnissä. Akvaariossa on siis vajetta sen vesilaitoksen takia. Mietinkin, olisiko parasta tuoda vaikkapa ensin 4 ja vähän ajan päästä 3 kalaa kuin kaikki kerralla, vai mikä olisi sopiva kerrallaan?

Toisaalta mietin, pitäisikö luopua kulmatetroista (niitä on entuudestaan 3), koska akvaarioni vesi on himpun verran liian pehmeätä näille.

-Chyental-
Hukkailun ja unohtelemisen mestari
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

quote:3 neonsateenkaarikalaa ja 3 kulmatetraa. Pitäisikö luopua kulmatetroista koska akvaarioni vesi on himpun verran liian pehmeätä näille

Minä nyt en ymmärtänyt logiikkaasi, no, onhan neonsateenkaaret kyllä tietysti varmaan kestävämpiä kuin kulmatetrat. Kuinka pehmeästä oikein kysymys kun kerta kulmatetrat eivät mielestäsi menisi.



-Holzig-
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

No en nyt ihan täysin varma ole mikä mun logiikassa mättää...ainakin sitä haen pääosin, että pitäisköhän kalat kuskata akvaarioon kahdessa eri erässä, ettei akvaarion tasapaino heitä häränpyllyä. Ja sitä karanteeniallastahan mulla ei edelleenkään (vielä) ole..

Siksi noita kulmatetroja olen miettiny, ku eläinkauppiaan mukaan ne kävis mun altaaseeni, ja muiden kalojen kanssa tulevatkin hyvin toimeen. Niitä on mulla ollu puolitoista vuotta, mutta niistä kaksi katosi kummasti ja yksi hyppäs lattialle. En nyt muista kuinka paljon liian pehmeätä veteni on, mutta ne ovat kaloistani selvästi herkimpiä vesiarvojen muutoksille (lue:siivousvälin venymiselle). Tosin nyt, kun akvaariossa on selvästi tilaa, ei vastaavaa ongelmaa ole. Mutta kun yksi neonsateenkaari tahi kolme kulmatetraa eivät vielä muodosta parvea...mietinkin, kannattaisiko minun luopua kokonaan kulmatetroista, kun ne ovat sen verran herkempiä, ja tätä kalamäärää en kuitenkaan voi pitää kun ei parvet ole kunnollisia, niille on tullu käytöshäiriöitä.

-Chyental-
Hukkailun ja unohtelemisen mestari
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

quote: Akvaariossa on siis vajetta sen vesilaitoksen takia.

Ensi kerralla suosittelen joko kertomaan että mistä vesilaitosjutusta on kyse tai linkkaamaan ko. keskusteluun, koska minä en muista ainakaan mistä on ollut kyse Tämä keskustelu aiheutti taas sen että joudun lähtemään tietokone kainalossa pihalle.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Minäpä muistan -klooria.

Kolmen 'parvet' tosiaan eivät parvia. Miksi ostaisit 3 neonsateenkaarta, etkä sen sijaan täydentäisi jo olevaa kulmatetraparveasi?

-Holzig-
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

quote:
Kolmen 'parvet' tosiaan eivät parvia. Miksi ostaisit 3 neonsateenkaarta, etkä sen sijaan täydentäisi jo olevaa kulmatetraparveasi?


Kun pidän sateenkaarikaloista, ja niitäkin on tällä hetkellä yksi. En oikeen osaa päättää kummista luopuisin, mutta toisaalta, jos suunnitelmat paikkansa pitävät, niin saan piakkoin hieman isomman akvaarion, jolloin molemmat parvet mahtuisivat hyvin...pitäisköhän kiltisti odottaa..? Mutta toisaalta, taas aamulla kulmatetrat käyttäytyivät niin törkeästi, että taitaa olla aika joko luopua niistä tai hankkia kavereita.

Rääkky: Tässä varmaan kuukausi sitten yksi kaupungin päävesiputkista hajosi, ja tilalle otettiin korvaavaa vettä paikallisesta joesta ja sekaan heitettiin komia kasa klooria. Minähän en tätä tietenkään tiennyt kun opiskelijaparalla ei ole varaa tilata maksullisia lehtiä. No pikaisesti ennen leirille lähtöä vaihdoin parikymmentä litraa 140 litran altaaseeni vettä: tuloksena kaikki muut sateenkaaret paitsi yksi neonsateenkaari kuolivat, vaikka aquasafea lisättiinkin tupla-annos heti kun kuulin tästä vahingosta. Korvausvaatimus on sisällä.

-Chyental-
Hukkailun ja unohtelemisen mestari
Jenni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 55
Liittynyt: 23:26, 16.11.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja Jenni »

Ethän jätä piikkisilmääsi sitten yksin? Sillä pitää olla
parvi tai kahdestaankin pärjää, mutta EI yksin. Liikkuvat
luonnossa käsittääkseni valtavissa parvissa.
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

quote:
Ethän jätä piikkisilmääsi sitten yksin? Sillä pitää olla
parvi tai kahdestaankin pärjää, mutta EI yksin. Liikkuvat
luonnossa käsittääkseni valtavissa parvissa.

En tietenkään, mulla on entuudestaan piikkisilmiä, ja kun viimeksi ostin 3 piikkisilmää (sitä ennen oli yksi kun kaveri kuoli) ja kotona huomasin yhden olevan viallinen. Se sitten kuolikin parin päivän päästä ja sovimme, että kun mulle sopii niin saan uuden tilalle. Nyt olisi sopiva ajankohta.

-Chyental-
Hukkailun ja unohtelemisen mestari
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Fourtalk ei jostain syystä minulla suostunut näyttämään P. Rassin viestiä piikkisilmistä, joten en voi rakastettavasti nyt vastata linkillä. Joudun siis turvautumaan julmaan lainaamiseen. Annettakoot se minulle tämän kerran anteeksi.

Ote P. Rassin kirjoituksesta:


"Päin vastoin erilaiset tietolähteeni väittävät piikkisilmien olevan
luonnossa yksineläjiä. Ne kuitenkin poikkeuksetta sietävät erinomaisen
hyvin sekä lajikumppaneitaan että muitakin akvaariotovereitaan. Ehkä
käsitys parvikalasta on syntynyt akvaariokauppojejn kiemurtelevasta
piikkismassasta, joka on tunkeutunut siihen yhteen ja ainoaan
piilopaikkaan..."
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

Juuri luin samaisen jutun, tässä linkki sinne:
http://www.fourtalk.net/fourtalk.phtml? ... id=1483406

Minäkin aloin miettiin että, eivät ne kovin tiivistä parvielämää meillä vietä, kaikki ovat omilla laidoillaan altaassaa. Ja luotan kyllä siihen että P. Rassi on tässäkin asiassa oikeassa.



Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Jenni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 55
Liittynyt: 23:26, 16.11.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja Jenni »

OK, no tätäpä en ole aikaisemmin kuullutkaan. Hyvä tietää.
Itselläni on kaksi ja aika paljolti makailevat kylki kyljessä, mutta
voinee varmasti johtua juuri siitä yhdestä kunnon piilopaikasta (juurakon alla) joka akvaariossani on. Toivottavasti viihtyvät! Itse tässä välitin vain eteenpäin asiantuntevana pitämäni akvaariokauppiaan näkemystä aiheesta (joka tuntuu jostain syystä olevan muutoinkin melko laajalle levinnyt käsitys a.) Pahoittelen.
Päästäpä hetkeksi kalaksi kalojen valtakuntaan katsomaan miten
ne siellä oikestaan oleilee?


Edit: Toinen samanlainen vastaus tuhottu : Rääkky

Muokattu - Rääkky on 27/03/2002 16:52:32
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

No siihen en sano juuta enkä jaata kumpia ovat, mutta mulla ainakin piikkisilmät ovat paljon enemmän liikkeessä ja esillä kun niitä on useampi (ja piilopaikoista ei oo pulaa). Sillonku oli vaan yksi ni eihän sitä ikinä nähnyt edes ruoka-aikaan. Jos taas alkaa enemmän pohtimaan, tulee mieleen, jos kasvuston seasta on ruoka loppunu ja siks tullaan ruokapaikoille...?

-Chyental-
Hukkailun ja unohtelemisen mestari
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

No kattelin aikani noiden kalojen touhuja ja eilen päätin et pakko nyt on lisää hakea kavereita ku ne on niin agressiivia. No tänää kävin hakemassa kulmatetroja ja neonsateenkaareja. Jostain kumman syystä en halunnu täysikasvuisia, vaan valitsin n. keskikokoisia. Nyt siellä on sitten piru merrassa kun tää ainokaiseksi jäänyt neonsateenkaari kiusaa kaikkia, sekä tulokkaita että vanhoja kulmatetroja, se on ihan tajuton...sammutin sit valot ku en enää muutakaan keksiny eikä ruokakaan auttanut. Miten te siis olette menetelleet uusien tulokkaiden kanssa, oletteko valinneet n. samankokoisia kuin vanhat kalat, vai onko tuo koko haitannut menoa?

Ja tietääkö joku sateenkaarista? Kun tuo oli sillonku urokset oli vielä hengissä, ni semmonen harmaa hiirulainen (ilmeisesti naaras). Nyt ku se on ollu "yksin" ni se on muuttunut sinertäväksi, violetiksi ja siinä on jopa ruosteenväriä, vaikkei uroksissa ollu...mistähän tämä johtuu?

-Chyental-
Hukkailun ja unohtelemisen mestari
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”