En ole mikään viljelyharrastaja vaikka joitain lajeja on joskus liikkeisiinkin saakka poikasina päätynyt. En siis koskaan uskonut että saisin lajia nimeltä kultasuuopsari(Raiamas christyi) kutemaan niin että siitä jäisi todisteena poikasiakin maailmaan.
Voisi kai sanoa että "projekti" tämän lajin kanssa alkoi kesällä 2009 kun olin Saksassa hakemassa kaloja ja sain myös kyseistä lajia itselleni. Tiesin lajin olevan melkoinen hyppijä ja peitin altaan kansilaseilla mutta siitä huolimatta löysin yhä uudelleen ja uudelleen aamuisin kuolleita opsareita lattialta. Lopulta niitä oli kolme ja rakensin altaaseen laidat. Kun Saksasta ilmoitettiin syksyllä 2010 että lajia oli saatu lisää niin ei mennyt montaa viikkoa kun olin jo tekemässä uutta Saksan reissua, kultasuuopsarit siis syynä tällä kertaa. Sain mitä halusin eli parvelle kokoa.
Kyseinen parvi on kutenut/harjoitellut kutua varmaan jo vuoden 2011 alusta lähtien mutta vasta syyskuun(2012) alussa näin ensimmäiset mätimunat. Kyseisen päivän kutu oli myös jotain aivan toista kuin tähän astiset viritelmät. Sain pelastettua muiden ahnaiden kalojen edestä muutaman kymmenen mätimunaa joista kymmenisen kuoriutui poikasaltaassa. Artemiaa oppi syömään kolme poikasta mutta yksi niistä tippui melko nopeasti. Kaksi elossa olevaa poikasta ovat kuitenkin edelleen hengissä ja kasvavat kovaa vauhtia, n. kuukausi kuoriutumisesta ne ovat jo n.20mm pituisia.
Tästä se lähtee ehkä tämänkin talouden hieman totisempi viljely, noita erittäin harvinaisia viljeltäviä alestejakin kun on muutamia joihin ei mistään muualta saa parveen täydennystä.
Pikku pätkä videota opsarien onnistuneesta kutupäivästä
Kultasuuopsari
Valvoja: Moderaattorit
-
Mika Sandell
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
-
Fisutar10
- Elite Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Kultasuuopsari
Hieno video:). Tuo muiden kalojen verotus kudun/pikku poikasten suhteen on aina hankala juttu ja ikävää, kun muut lajit ja joskius itsekin napsivat kutua ja poikasia. Aina ei myöskään ehdi seurata ja olla kututapahtumassa paikalla, että saisi kudut/poikaset turvaan.
Nyttemmin olen alkanut tarkastaa ulkosuodattimen joka putsauskerta hyvin tarkasti, josko siellä olisi onnekkaita poikasia. Ainakin perhosnuoliaisille onnenpaikka ja sieltä olen kaikki poikaset saanut:).
Nyttemmin olen alkanut tarkastaa ulkosuodattimen joka putsauskerta hyvin tarkasti, josko siellä olisi onnekkaita poikasia. Ainakin perhosnuoliaisille onnenpaikka ja sieltä olen kaikki poikaset saanut:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi