Kenelläkään kokemuksia kyseisestä kalasta?
Näin kyseisen kalan kaupassa ja oli vähintäänkin mielenkiintoisen näköinen ilmestys:)
Minkälaiseen seuraan mahtaisi sopia...?
Mustanorsukala
Valvoja: Moderaattorit
Re: Mustanorsukala
Tästä aiheesta löytynee keskusteluja Haku-toiminnolla. Kala on hyvin kestävä, jos saat sen pysymään hengissä ensimmäiset puoli vuotta. Katseenvangitsijaksi siitä ei ole, koska se on piilossa ja varjossa viihtyvä. Seuraksi eivät sovi lajikumppanit, muut norsukalat eivätkä veitsikalat. Lisäksi ahneet syömärit voivat aiheuttaa mustanorsukalan nälkiintymisen. Sillä on pieni suu, joten ruoan tulisi olla pienikokoista. Jos altaassa on useampia mustanorsukaloja, näille muodostuu jonkinlainen nokkimisjärjestys. Parempi pitää vain yksin. Kala ei ole erityisen arka, mutta se ei silti ole esillä paljoakaan. Minimiakvaariokoko on 250L ja lämmöt 24-28. Kestää kyllä korkeampiakin lämpöjä. Muuten vesiarvot ovat suomalaisessa pehmeän veden akvaariossa aivan sopivat. Kasvuvauhti on hidas ja maksimikoko hieman yli 20cm.
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=29&t=466
^ tuolla lisää keskustelua norsuista. Ihana otus, mä oon ainakin ihan rakastunut
^ tuolla lisää keskustelua norsuista. Ihana otus, mä oon ainakin ihan rakastunut

* 750 litrainen
* 64 litrainen
* Amerikanakita-tyttö s. 20.07.2008
* Amerikanakita-poika s. 6.9.2015
* 2 marsupoikaa
* 64 litrainen
* Amerikanakita-tyttö s. 20.07.2008
* Amerikanakita-poika s. 6.9.2015
* 2 marsupoikaa
Hei. minkä kokoinen akvaario sulla on? Ja mitä asukkaita?
Mä hankin mustanorsukalan alkuvuodesta. Ensimmäisen kuukauden se oli todella arka ja söi siksi huonosti. Raukka oli muutenkin pieni lommomahainen rääpäle tullessaan. Muuton yhteydessä sisustin akvaarioni uudelleen ja kasveiksi jätin ainostaan miekkakasvia, joka on tehnyt akvaariosta hämärän ja viihtyisän oikestaan kaikille kaloille. Kasvin valtavuudesta huolimatta uimatilaa on runsaasti. Sisustustyö on vaikuttanut norsuun siten, että se ei piilottele enää ollenkaan, vaan uiskentelee ympäri akvaariota, puuhailee, kuljettaa kotiloita ja vain torkahtelee miekkakasvin lehtien välissä hetkittäin.
Norsu on tosiaan tarkka ruuasta ja sen koosta. Meillä se syö tällä hetkellä keskikokoista punaista surviaista, artemiaa ja valkoista hyttystä. Näistä kahta jälkimmäistä se tulee hakemaan pinnalta ja surviaiset se syö pohjalta. Norsu on melko aggressiivinen ruoka-aikaan, joten monniset ym. saavat kyllä kyytiä mikäli osuvat kohdalle. Myös ympärillä parveilevat kongontetrat käyvät helposti sen hermoille. Ruoka-aikaan heitän nopeasti hiutaleet ja granulaatit veteen ja samantien sulatettu ja liotettu pakasteruoka norsulle, joka pörrää pinnan tuntumassa malttamattomana
Sanoisin, että akvaarion on hyvä olla alikansoitettu, mikäli meinaat norsun hankkia. Seurakalat mieluiten rauhallisia. Kotiloista norsu tykkää kovasti, siis leikkiä niillä, ei niiden kanssa
Akvaarion minimikooksi sanoisin 400 litraa, vaikka monet lähteet antavat sen 250l. Minua hetkittäin oikein harmittaa, että noinkin upea kala joutuu minulla olemaan vain 400-litraisessa. Se on älykäs ja yllättävän utelias ja jopa seuralliseksi sitä kutsuisin. Tykkää nimitäin seurata kättä ja sormia niin lasin samalta kuin toiseltakin puolelta. Kovasti virikkeitä kaipaa.
Nosun kohdalla pitää muistaa se, että se on suomuton kala, joten hyvin harvat lääkkeet sopivat käytettäväksi sen akvaariossa.
Mä hankin mustanorsukalan alkuvuodesta. Ensimmäisen kuukauden se oli todella arka ja söi siksi huonosti. Raukka oli muutenkin pieni lommomahainen rääpäle tullessaan. Muuton yhteydessä sisustin akvaarioni uudelleen ja kasveiksi jätin ainostaan miekkakasvia, joka on tehnyt akvaariosta hämärän ja viihtyisän oikestaan kaikille kaloille. Kasvin valtavuudesta huolimatta uimatilaa on runsaasti. Sisustustyö on vaikuttanut norsuun siten, että se ei piilottele enää ollenkaan, vaan uiskentelee ympäri akvaariota, puuhailee, kuljettaa kotiloita ja vain torkahtelee miekkakasvin lehtien välissä hetkittäin.
Norsu on tosiaan tarkka ruuasta ja sen koosta. Meillä se syö tällä hetkellä keskikokoista punaista surviaista, artemiaa ja valkoista hyttystä. Näistä kahta jälkimmäistä se tulee hakemaan pinnalta ja surviaiset se syö pohjalta. Norsu on melko aggressiivinen ruoka-aikaan, joten monniset ym. saavat kyllä kyytiä mikäli osuvat kohdalle. Myös ympärillä parveilevat kongontetrat käyvät helposti sen hermoille. Ruoka-aikaan heitän nopeasti hiutaleet ja granulaatit veteen ja samantien sulatettu ja liotettu pakasteruoka norsulle, joka pörrää pinnan tuntumassa malttamattomana

Sanoisin, että akvaarion on hyvä olla alikansoitettu, mikäli meinaat norsun hankkia. Seurakalat mieluiten rauhallisia. Kotiloista norsu tykkää kovasti, siis leikkiä niillä, ei niiden kanssa

Nosun kohdalla pitää muistaa se, että se on suomuton kala, joten hyvin harvat lääkkeet sopivat käytettäväksi sen akvaariossa.
400l