karbonaattiarvot?
Valvoja: Moderaattorit
karbonaattiarvot?
eli nyt tarttis saada tietää kuinka mie saan parannettua karbonaattikovuutta? Ph näyttäs olevan ihan kunnossa mut siltikin tuo karbonaatti jää testeissä haaleaksi? Neuvoja neuvoja,kiitos jo etukäteen 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
- Sukupuoli: Nainen
Re: karbonaattiarvot?
Ruokasoodalla, NaHCO3, n. 1tl / 100 litraa nostaa kovuutta n. asteella.
ok! Kiitti vastauksesta.Kokeilenpa sitä varovasti!
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Eipä sitä karbonaattikovuutta tarvi ilman syytä nostaa. Paljonko sen arvo on? Entä pH? Millä mittaat? Millasia kaloja ja kasveja?
mä en itseasiassa noita arvojen lukemia pysty antamaan ku mulla on käytössä vaan sellaset testiliuskat jotka luetaan värin mukaan ja tää karbonaatti ei vaihtanut väriä juuri lainkaan. Ph kyllä näytti hyvää. Mulla on milliksiä,platyja,keltabarbeja,intiaanisulkia ja pari kultsua. Hyvin ne näyttää kuitenkin voivan eikä ole sattunut mitään yllättäviä kuolemia.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Ei se testiliuska totuutta kerro, antaa vaan vähän viitteitä sinne päin! Ilman kunnollista tippatestitulosta on turha panikoida minnekään...
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Kannattaa ostaa tippatestit, joilla mittaa. Nuo testiliuskat kyllä epämääräisiä usein ja itse ainakin joudun arpomaan arvoja. Itse tilailen noita akvaarioon.fi:stä edullisesti. JBL-tippatesteissä usein edullisia, riittoisia ja täyttöpullo edullinen. Kh ja ph hyvä tietää melko tarkastikin.MARSU85 kirjoitti:mä en itseasiassa noita arvojen lukemia pysty antamaan ku mulla on käytössä vaan sellaset testiliuskat jotka luetaan värin mukaan ja tää karbonaatti ei vaihtanut väriä juuri lainkaan. Ph kyllä näytti hyvää. Mulla on milliksiä,platyja,keltabarbeja,intiaanisulkia ja pari kultsua. Hyvin ne näyttää kuitenkin voivan eikä ole sattunut mitään yllättäviä kuolemia.
Kun kh on lähellä nollaa, voi helposti ph heittelehtiä. Kun alat lisäillä ruokasoodaa, maltti on valttia ja aluksi aliannoksilla pikku hiljaa nostettava kh. Huomaa, että samalla nousee myös ph. Muista liottaa veteen sooda ennen lisäystä. Ja tosiaan, kuten mainittu, 1 tl/100l nostaa noin 1 asteen kh:ta. Mittaa lisäyksen jälkeen arvot, että ok. Korkea kh harvemmin ongelma, mutta samalla nousee ph, joka voi pompata samalla, jos kh on ollut matala. Mutta ei mitään hysteriaa, turvallinen homma kuitenkin, kun tekee maltillisesti. Itse lisäilen aina vedenvaihdon yhteydessä. Silloin annostelu lisättyyn vesimäärään suhteutettuna.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
moikka kaikille! Käytin varoen tota soodaa vedenvaihdon yhteydessä ja testiliuskalla se näytti paranevan ja ph:kin pysyi hyvänä mutta taidan kuitenkin suosituksien perusteella ostaa tippatestinkin,varmuuden vuoksi. Kiitos vastauksista. 

-
- Elite Member
- Viesti:
Noista tippatesteistä. Itse käytän ph:n mittaamiseen JBL:n 6-7.6. Se on edullinen käyttää ja helppo/tarkka. Rinnalla käytän varmuudeksi joskus Tetran tippatestiä. Jos esim. ph olisi yli 7.6 (jota se on harvoin), Tetra mittaa senkin. Tetra helppo käyttää (7 tippaa) ja kohtu tarkka (0.5 tarkkuus). JBL:llä 3 tippaa ja 0.2 tarkkuus.MARSU85 kirjoitti:moikka kaikille! Käytin varoen tota soodaa vedenvaihdon yhteydessä ja testiliuskalla se näytti paranevan ja ph:kin pysyi hyvänä mutta taidan kuitenkin suosituksien perusteella ostaa tippatestinkin,varmuuden vuoksi. Kiitos vastauksista.
Tetralla mittailen KH:n, JBL:n tuotetta tässä en ole käyttänyt.
Nitriitti-testi on JBL:llä tarkka ja helppokäyttöinen. Näyttää tarkasti pienetkin arvot.
Noilla testeillä yleensä suurin käyttö, muita tulee käytettyä harvemmin.
Hankin aina täyttöpullot, jos niitä saatavilla. Näin tulee edulliseksi käytössä, kun ostanut aloituspakkauksen.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Tippatestit tosiaan ovat tarkempia kuin liuskat ja karbonaatti, hiilidioksidi ja pH vaikuttavat toinen toisiinsa. Ei kannata ihan hätäisesti yrittää korjata vain yhtä arvoa jos jokin on pielessä, jonkin muun arvon korjauksella saattaa saada paremman lopputuloksen. Minä käytän nykyään vedenvaihdoissa vain Waterlifen 6.5 bufferia ja Easy-Lifen kasvilannoitetta. Kun aloitin tuon bufferin käytön ei ole ollut vesiarvojen kanssa mitään ongelmia ja tuo jauhepurkki on kestänyt jo muutaman vuoden käytössä. Se on siis samalla vedenparannusaine ja kovemmalle vedelle on oma versio, on helppoa kun ei ole tarvinnut säätää veviarvoja pitkään aikaan. 

-
- Advanced Member
Tuotteet, jotka laskevat pHta, siis muut kuin turve yms, perustuvat fosfaattiin kuten tuo Waterlifenkin tuote. Kannattaa seurata fosfaattiarvoja, koska ne saattavat pompsahtaa taivaisiin ko tuotteiden käytön yhteydessä. Fosfaatti itsessään on jo pienoinen rasite akvassa (kohtuullisesti käytettynä ja todelliseen tarpeeseen ok) sekä saattaa nostaa sähkönjohtavuuden tasolle joka rassaa herkimpiä kaloja ja muita eliöitä jotka ovat tottuneet hyvin puhtaaseen veteen. Tämä on tietysti vähän ristiriidassa sen kanssa että nämä pehmeän veden ystävät ovat nimenomaan kotoisin vesistä, joissa on hyvin vähän mineraaleja (vähän mineraaleja=alhainen pH, Kh ja GH=alhainen sähkönjohtavuus). Eli suosittelen niiden käytön yhteydessä, jos sellaista haluaa välttämättä käyttää, ainakin fosfaattiarvojen seuraamista. Toisaalta pHn laskeminen keinotekoisesti, tapahtuu se sitten hiilarilla tai bufferilla, on itsensä huijaamista koska pehmeän kaloille pH on vain yksi mukavuus/antimukavuustekijä ympäristössään jossa kokonaisuus ratkaisee enemmän kuin yksi arvo. Etenkin kun bufferilla saatu hyöty menetetään muulla kuormituksella.
Valtaosa pehmeän kaloista sopeutuu hyvin kun pH on 7-7,2 ja GH <10 kunhan vesiarvot pysyvät stabiileina. Vain kutu ja poikaset ovat todella herkkiä oikeille vesiarvoille. Veden kovettaminen sujuu yleensä ongelmitta ja tuo oikeasti toivotun tuloksen (=lisää mineraaleja veteen) mutta pehmentäminen/happamoittaminen tahtoo vain rassata kaloja vesiarvojen heitellessä jatkuvasti ellei tiedä mitä tekee ja saatu hyöty voi jäädä oikeasti saavuttamatta koska mineraalien poistaminen vedestä ei todellisuudessa onnistu kuin käänteisosmoosilla tai turvesuodatuksella.
Valtaosa pehmeän kaloista sopeutuu hyvin kun pH on 7-7,2 ja GH <10 kunhan vesiarvot pysyvät stabiileina. Vain kutu ja poikaset ovat todella herkkiä oikeille vesiarvoille. Veden kovettaminen sujuu yleensä ongelmitta ja tuo oikeasti toivotun tuloksen (=lisää mineraaleja veteen) mutta pehmentäminen/happamoittaminen tahtoo vain rassata kaloja vesiarvojen heitellessä jatkuvasti ellei tiedä mitä tekee ja saatu hyöty voi jäädä oikeasti saavuttamatta koska mineraalien poistaminen vedestä ei todellisuudessa onnistu kuin käänteisosmoosilla tai turvesuodatuksella.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Fosfaatti?!
Kiitos kun kerroit, minulla ei ollut mitään tietoa että sitä on bufferissa. Levää kasvaa minulla hyvin vähän tuossa 90-litraisessa, kasvit kyllä oikein hyvin. Luulin että fosfaatti aiheuttaa leväkukinnon vai onko se jostain muusta kiinni?
Kalana on vain yksi loistokääpiöahventyttö. Se on kasvanut hyvin ja on pirteä, hankin uroksen heti kun paikalliseen kauppaan tulee niitä. Vaihdan vettä n. 20l viikossa, taidan käyttää tuota bufferia tulevaisuudessa pikkuisen vähemmän uuteen veteen.
Mitä haittavaikutuksia fosfaatilla on kaloille? En oikein tiedä siitä muuta kuin ettei sitä enää ole kaikissa makkaroissa.![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

Kiitos kun kerroit, minulla ei ollut mitään tietoa että sitä on bufferissa. Levää kasvaa minulla hyvin vähän tuossa 90-litraisessa, kasvit kyllä oikein hyvin. Luulin että fosfaatti aiheuttaa leväkukinnon vai onko se jostain muusta kiinni?
Kalana on vain yksi loistokääpiöahventyttö. Se on kasvanut hyvin ja on pirteä, hankin uroksen heti kun paikalliseen kauppaan tulee niitä. Vaihdan vettä n. 20l viikossa, taidan käyttää tuota bufferia tulevaisuudessa pikkuisen vähemmän uuteen veteen.
Mitä haittavaikutuksia fosfaatilla on kaloille? En oikein tiedä siitä muuta kuin ettei sitä enää ole kaikissa makkaroissa.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Advanced Member
Karbonaattipitoisuutta kannattaa nostaa hieman jos kasvit ei kasva kunnolla. Muutoin ehkä ei tarvitse jos pH on sopiva eikä heittelehdi. Nostin aiemmin karbonaattikovuutta hieman eikä kasvit sittenkään kasvaneet. Aloin lisätä jokin aika sitten hiukan enemmän ruokasoodaa, jolloin saavutin jonkinlaisen kriittisen rajan ja kasvit alkoivat kasvaa kohisten. Lisäys oli niin pieni, ettei se nosta pH-arvoa kummemmin. Hanaveteni KH on onnettoman matala, noin 1,5, ja tällä hetkellä soodaa menee vajaa 10 ml 100 litraa uutta vettä kohden eli KH on ehkä reilut 3.
Kun olen halunnut nostaa KH-arvoa, olen lisännyt soodan määrää entisestä kerralla enintään 2,5 ml akvaarion koko vesitilavuuden sataa litraa kohden, jolloin KH nousee enintään 0,5 yksikköä. Nostamalla soodan määrää vain uuden veden mukaan nousee KH vieläkin maltillisemmin. Tippatestillä tosiaan kannattaa tarkastaa KH:n lähtöarvo ettei turhaan nosta KH:ta liikaa, jolloin myös pH saattaa nousta turhan korkeaksi. Liuskat näyttävät pH:n yleensä alakanttiin, joten niihin ei kannata turvautua varsinkaan jos alkaa nostaa KH-arvoa soodalla.
Kun olen halunnut nostaa KH-arvoa, olen lisännyt soodan määrää entisestä kerralla enintään 2,5 ml akvaarion koko vesitilavuuden sataa litraa kohden, jolloin KH nousee enintään 0,5 yksikköä. Nostamalla soodan määrää vain uuden veden mukaan nousee KH vieläkin maltillisemmin. Tippatestillä tosiaan kannattaa tarkastaa KH:n lähtöarvo ettei turhaan nosta KH:ta liikaa, jolloin myös pH saattaa nousta turhan korkeaksi. Liuskat näyttävät pH:n yleensä alakanttiin, joten niihin ei kannata turvautua varsinkaan jos alkaa nostaa KH-arvoa soodalla.
Kultakalat
-
- Katalysaattori
Kiksu: miten lisäät tuon ruokasoodan? Siis sekoitat sen määrään x vettä ja altaaseen vai?
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Advanced Member
Astiassa sekoitan johonkin vesimäärään. Liukenematonta soodaa saattaa jäädä astian pohjalle, jolloin kippaan akvaarioon kirkkaan nesteen ja lisään astiaan uudestaan vettä ja sekoittelen. Lisäilen yleensä akvaarioon menevät aineet, varsinkin soodan ja kovetusaineet, vähitellen akvaarion täyttymisen edetessä ettei aluksi tule liian suurta pitoisuutta, C- ja B-vitamiinit kippaan heti alussa.
Kultakalat