Paratiisikaloista

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalojen kaveri
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Paratiisikaloista

Viesti Kirjoittaja Kalojen kaveri »

Olen yrittänyt kaikkialta etsiä, mutta en ole millään löytänyt tarpeeksi tietoa näistä ihanuuksista. Kaipaankin siis teidän asiantuntevien apua muutamassa asiassa.

Mulle on tulossa aika piakkoin 128-litrainen allas, mitat ovat 80x40x40cm. Olen ajatellut tehdä siitä kovan veden platylan/omppulan, ja mietin sopivaa pinnan asukkia tonne sitten noiden kaveriksi. Haluaisin juuri ns. "erakkomaisen" kalalajin, jota voisi pitää yksinkin. Tuo kova vesi vaan karsii aika monen vaihtoehdon pois. Vedestä siis tulisi aika viileää (omppujen takia), jotain n. 22-asteista. Ainoa mahdollinen vaihtoehto (jonka olen löytänyt) olisi sitten tuo paratiisikala, mutta on alkanut arveluttamaan näykkivätkö omenakotiloiden tuntosarvia ja sopeutuvatko kunnolla veteen jonka pH on n. 7,5 ja gH n. 12? Kertokaa kokeneemmat omia kokemuksianne (mikäli niitä on), tai linkittäkää jokin osoite mistä löytyisi mielellään suomeksi kunnollista tietoa näistä nättimyksistä :)

Kiitos!
128l
74l
nuolimonni11
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Re: Paratiisikaloista

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

kato faunattaren sivuilta. :D
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
007
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja 007 »

Itselläni joskus muinoin on ollut näitä kaunokaisia, luonnetta ja ruokahalua piisa ja on tosi helppohoitoinen kunhan on hyvät olosuhteet. Tuosta kovaan veteen laitosta en tiedä, on kyllä aika kestävä kala, että voisi pärjätäkkin jos pienestä pitäen kasvanut kovaan veteen, muttei minulla tosiaan ole omaa kokemusta kovaan veteen laitosta eli viisaammat voivat korjata tms. :)

Faunatterella ainakin suht hyvät perustiedot kalasta.
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=360

Kannattaa myös kokeilla foorumin hakua esim. labyrinttikalojen osiosta.
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
sinituulevi
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja sinituulevi »

Luonnossa ainakin joissakin paikoissa paratiisikalat näyttävät elävän keskikovassa ja hyvinkin emäksisessä vedessä. Tässä linkkiHainanin saarella Etelä-Kiinassa tehtyyn purojen kalaston tutkimiseen. Sen perusteella paratiisikaloja on löytynyt paikoista, joissa sillä hetkellä ph on ollut noin 8, GH 4 ja lämpötila yli 30. paratiisikala=macropodus opercularis

Eri juttu on sitten, että kuinka pehmeässä vedessä kasvaneet paratiisikalat sopeutuvat kovempaan veteen. Varmaan parasta olisi, jos joltakulta löytyisi kasvatteja suht kovavetisestä akvaariosta. Mulla olisi muutama ylimääräinen paratiisikalan poikanen, mutta ne ovat tottuneet pehmeään veteen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”