Makeat ledit

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vesiliskot
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 19:14, 15.03.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Makeat ledit

Viesti Kirjoittaja Vesiliskot »

Terve vaan, tulenpa tähän ketjuun itseäni viisaammilta kyselemään aiheesta, ledihommat kun tuntuvat asiaa selviteltyänikin vielä aika hämäriltä, heh. Kiitos kärsivällisyydestä siis jo etukäteen. :)
Mulla on ollut 190-litraisessa akvaariossa (erkkerimalli, takalasin pituus noin metrin, syvyyttä 50 cm) jo useamman vuoden 70W monimetalli, mutta erityisesti näiden tappohelteiden ynnä muiden syiden innoittamana ryhdyin selvittelemään, josko korvaisin mokoman led-valaisimella. Tähän tarkoitukseen olen katsellut esimerkiksi BeamsWorkin Hi-Lumen 90cm LED 0,5W x 66 -mallia sekä Arcadian ja Aqualightin vastaavan tyyppisiä valaisimia.
Hankaluutenani onkin ollut aivan perusasioiden ymmärtäminen: tällä hetkellä askarruttaa, onko esimerkiksi tuollainen n. 3000 lumenia säteilevä valaisin (66 x 0,5W) niin sanotusti "paljon vai vähän"? Minkäänlaista CO2-levitintä ei ole, eikä se ole myöskään hankintalistalla, joten kiinnostaisi myös, onko ongelmia valotehoon ja leviin liittyen odotettavissa? Oletan, että akvaarioihin erikoistuneiden valmistajien valaisimet värisävyltään sopivat myös akvaariokasvien kasvatukseen, vaikkakin omat standardini noiden kukkien suhteen matalahkot ovatkin. Esimerkiksi tuon Beamsworkin värisävy on 6x 0,5W/blue ja 60x 0,5W/10000K, mutta esimerkiksi punasävyt puuttuvat kokonaan, joiden olen ainakin kuvitellut olevan kasveille jotenkin merkityksellisiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”