Prodibio Start upin käyttö

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mustasiipinen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Prodibio Start upin käyttö

Viesti Kirjoittaja Mustasiipinen »

Eli olen harkinnut käyttäväni tuota Start up:ia kypsyttämiseen. Kuulin kuitenkin, ettei se ole kuitenkaan kaikilla toiminut. Eli mistä sitten tietää että se toimii?

Eli jos oikein ymmärsin niin laitetaan allas valmiiksi, sitten kipataan joukkoon vedenparannusainetta ja hetken päästä kenties vähän hirvensarvisuolaa (pitääkö sitä liuottaa vai liukeneeko itsekseen?) ja sitten tarpeellinen määrä tuota Prodibioa.

Jos olen tuohon asti ymmärtänyt oikein niin.. Mistä huomaa sitten että se toimii tai ei toimi?
Lähteekö jotain vesiarvoja nousemaan, vai onko merkki toimimisesta se, ettei mikään nouse? Voisin sanoa ihan suoraan että mitä, miten häh? : D

Varmaan näiden mukana tulee käyttöohjeet, eikä ne nyt niin paljoa maksa, mutta mielestäni olisi asia mukava selvittää nyt eikä sitten, kun sitä lilluu altaassa ja olen ihan paniikissa, että toimiiko.

Niin juu ja noissa ohjeissahan sanotaan, että sinne sitten muutaman tunnin päästä voi laittaa kaloja. Eli voiko? Vai onko juuri se toimimattomuuden merkki sitten se, että muuttuvat selkäuimareiksi? :P
Ad astra
nicholaus82
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Prodibio Start upin käyttö

Viesti Kirjoittaja nicholaus82 »

Itse olen aina kypsyttänyt juuri tuolla ja aina toiminut todella hyvin, ohjeissa sanotaan että kaloja voi laittaa mutta itse en ole laittanut vaan antanut altaan kypsyä eipähän tule ongelmia ainakaan sitten. Itselläni nitriittipiikki on alkanut yleensä n.4-5 päivänä aloituksesta ja kestää muutaman päivän jonka jälkeen allas kypsä. Ja bakteereita ruokitaan sitten hirvensarvisuolalla sen aikaa.
"pakkanen kesyttää nudistin"
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Tekisin niin kuin valmisteen ohjeessa sanotaan eli laittaisin vuorokauden sisällä jonkin verran kaloja. Sitten seuraisin nitriittiä. En alkaisi tuon kanssa säätää hirvensarvisuolalla.
Kultakalat
nicholaus82
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja nicholaus82 »

Joskus itseä neuvottiin laittamaan hss joukkoon :) mutta kiksua kannattaa kuunnella kypsytys asioissa on meinaan kokemusta ja tuntuu osaavan asiansa :)
"pakkanen kesyttää nudistin"
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Tästähän on ollut Awlla juttua melkein kyllästymiseen asti, mutta kerran vielä... Kannattaa tosiaan noudattaa paketin ohjeita, sujuu niin kaikkein parhaiten. Sen kerran kun homma on mennyt puihin, on yleensä sätätty hssn kanssa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaloja aluksi hyvin maltilla ja ruokinta kohtuullista. Itse olen startannut ko aineella toistakymmentä akvaa, omia ja tuttujen apuna, jopa ihan täydellä kalastolla kun kalasilta on myyty koti alta suodattimineen päivineen. Nitrittiä kannattaa alkaa seuramaan muutama päivä ampullien lisäämisen jälkeen, oman kokemukseni mukan sitä ilmestyy, jos on ilmestyäkseen, joskus 5-6. pvän kohdalla ja silloinkin ihan vähän ikään kuin merkkinä siitä että akva on hyrähtänyt käyntiin. Vettä on hyvä vaihtaa jos nitrittiä ilmestyy ja pitää se alhaalla. Oman kokemukseni mukaan nitraatin ilmestymiseen mittariin menee yllättävän pitkä aika, jopa pari viikkoa joten ei pidä hätääntyä jos sitä ei ala ilmestymään heti, mutta joskus se on ilmestynyt kuvioon jopa viikossa. Mistään ei oikeastaan voi päätellä aineen toimineen, sun täytyy vaan luottaa että se on tehnyt tehtävänsä. Jos joudut vaihtaaman vettä, kannattaa muistaa että bakuilla menee parisen päivää kiinnittyä eli jos joudut vaihtamaan vettä alta 2vrk bakujen lisäämisen jälkeen, niitä on hyvä lisätä koska tod näk osa meni viemäristä alas. Bakut tuplaavat määränsä vuorokaudessa eli aika on puolellasi. Nitriitin nousu on aina merkki liiallisesta kuormituksesta (bakuihin nähden), tällöin ruokinta minimiin tai jopa kokonaan ihan hetkeksi pois ja vettä vaihdetaan tarpeen mukaan. Ruokkia kuitenkin täytyy, muuten bakut kuolee nälkään ja/tai ei lisäänny. Ne lisääntyy tasan niin paljon kun akva tuottaa kakkaa, mutta vauhti voi olla liian kova niiden lisääntymis/ruokailunopeuteen nähden, jos ruokkii liian innokkaasti.

Loistava tuote oikein käytettynä!
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
@nsku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja @nsku »

hei, lisään nyt oman viestini tähän kun on kerta samasta aineesta kyse. Tilasin ainetta kun luin täältä hyvistä käyttökokemuksista. Mulle on tulossa vaihtarina kirsikkasukarapuja, en kuitenkaan voi rapuja laittaa tonne isoon pönttöön, koska sielä on isoja kaloja.
Mulla on toinen, tollanen 20 litrainen kasviallas, ollut pystyssä varmaan pari vuotta, mutta sielä ei ole kun kasvia eli allas ei ole kypsä. Nyt pitäis nopeesti saada sukaravuille asumus kuntoon.
Olen sisäsuodattimen laittanu isoon altaaseen pörräämään maanantaina, joten se kerää hyödyllisiä bakteereita. Nyt eilen tuli sitten start up paketti, siinä oli 6 ampullia, näytti olevan erilaisia 3 ja 3 ampullia. Paketissa ei suomen sanaa.... kuvittelin että sisällä on kunnon ohjelappunen mutta ei sielä mitään ollu.
Ohjeistakaas pliis, että saa rapuset pidettyä hengissä, viikonlopun aikana tulevat. Vedenparanusainetta, haloex ja seasemprime löytyy myös ja tarkoitus toista lisätä altaaseen myös.
Sitä ihimine ku alakaa puhua pohojammaata, tyhymenöö heti pualet, mutta onneksi on mistä ottaa!
@nsku
Junior Member
Junior Member

niin ja paketissa oli litrat ampullia kohti, tai siis kahta eli 1 ja 1, vesimäärä 0 - 60 litraa, onko syytä kuitenkin laittaa vaan puolet molemmista ampulleista. ja säilyykö avattu ampulli, eli jos lisäis sit ensimmäisen vedenvaihdon yhteydes toiset puolet?
Sitä ihimine ku alakaa puhua pohojammaata, tyhymenöö heti pualet, mutta onneksi on mistä ottaa!
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

@nsku kirjoitti:niin ja paketissa oli litrat ampullia kohti, tai siis kahta eli 1 ja 1, vesimäärä 0 - 60 litraa, onko syytä kuitenkin laittaa vaan puolet molemmista ampulleista. ja säilyykö avattu ampulli, eli jos lisäis sit ensimmäisen vedenvaihdon yhteydes toiset puolet?
h[url]ttp://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/fi_FI/?O ... 4200002119[/url]

Itse laittaisin 1 ampullin/60 litraa. Kumpaakin siis. Eli 60 litran puljuun 1+1 kumpaakin. Yliannostus ei paha, joten jos alle tuon koko, niin kuitenkin 1+1. Toki voit muihinkin akvoihin ylimäärän laittaa. En usko sen säilyvän, jos avaat ampullin. Mutta mielestäni yliannostus ok ja tehokasta, vaikka hiven yli menee. Bakujahan nuo on ja stop ammo estää ammoniakin muuttumista nitriitiksi, jos olisi esim. nitriittiä tulossa...

Bakut jakautuu, joten pistäisin akvaan, niin lisääntyvät. Jos jätät putkiloon auki, tuskin lähtevät lisimään.

Luulisi ravuille myös olevan tärkeää hyvät vedenparannusaineet, että kuparit ja kloorit ei vioita kuorta.

Akvaarion käynnistys: Lisää akvaarioon yksi ampulli Bio Digestiä 60 litraa vettä kohti.
Biologisen tasapainon ylläpito: 1 ampulli/1000 litraa vettä kahden viikon välein.
Käsittele akvaarion vesi vedenparannusaineella ennen bakteereiden lisäystä, jotta vesijohtoverkostossa oleva jäännöskloori ei vahingoittaisi bakteereita.
Vaaratonta yliannosteltuna.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
@nsku
Junior Member
Junior Member

Täytyypä nyt vähän kehua, että tuote toimi loistavasti!
Ravut on nyt olleet reilun viikon akvassaan ja naaraille on ilmestyneet munia mahojen alle ;)
vettä vaihdoin varovasti eilen ja lisäsin vedenparannusainetta vaihdettuun määrään.
Voin suositells kyllä ainetta.
En ihan täysiä ampulleja laittanut noin 2/3 käytin ja loput roskiin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”