Hiekankerääjä vedenvaihtoletkuun

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Hiekankerääjä vedenvaihtoletkuun

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Rakentelin tuollaisen hiekankerääjän letkun päähän. Lisäsin vielä tuon verkkosukan johon jää vahinkossa letkuu livahtaneet kalat ja omenakotilot. Aikaisempi oli tehty limsapullosta samalla periaatteella sekin toimi kuten tämäkin. Aikaisemmin vessanpöntössä oli aina hiekkaa ja livahtipa jokunen kalakin pöntöstä alas. Millaisia keksintöjä muilla on vai onko muilla vastaavia ongelmia vedenvaihdossa.
Kuva
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Sand
Junior Member
Junior Member
Viestit: 135
Liittynyt: 16:34, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Hiekankerääjä vedenvaihtoletkuun

Viesti Kirjoittaja Sand »

Mulla on käytössä marina Aqua Vac
http://www.hagen.com/usa/aquatic/produc ... 0410020101

Tekee vedenvaihdon helpoksi. Hiekkaa menee viemäriin vähän, ruokalusikallisesta puoleen desiin vedenvaihdon yhteydessä. Siivilästä pääsee vain pienet poikaset ja kun toivon niitä löytäväni, lavuaarissa on siivilä, jonka läpi poistovesi menee. Eipä ole kaloja näkynyt.

Idea on, että letkun toinen pää on kiinni vesihanassa ja toinen pää akvaariossa. Hanan vieressä letkun päässä oleva kytkin ala-asentoon, hana auki ja vesi akvaariosta vähenee ja kulkeutuu lavuaariin. Imu on tehokas. Hana yläasentoon ja allas täyttyy. Isojen altaiden kanssa helppoa.

Ihan halvimmasta päästä systeemi ei ole, mutta helpottaa elämää :D
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekankerääjä vedenvaihtoletkuun

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Mikään hiekankerääjä tuo Aqua Vac ei ilmeisesti ole vaan jonkinlainen venttiili vesihanaan millä lappo saadaan käynnistymään. Suomenkielisiltä sivuilta ei löydy lainkaan tietoa tuosta Agua Vacista. Itse käynnistän lapon imaisemalla letkun päästä. Helppoa ja nopeaa mutta vähän ällöttävää kun letkun pää om vessanpöntössä. Agua Vacia sen verran tutkin ja nettitietojen perusteella siinä on aika pieni letku joten 600l akvaarion vettä vaihtaa varmaan aika kauan. Voishan tuotakin kokeilla kun ei maksa kuin pari kymppiä tuo vempain mikä tulee vesihanaan. Olisko muita ideoita lapon käynnistämiseen?
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Odemus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 16:48, 10.05.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hiekankerääjä vedenvaihtoletkuun

Viesti Kirjoittaja Odemus »

Mä käynnistän lapon niin, että puristan letkun alkupäästä (n. 50 cm kohdalta) kiinni ja sitten täytän alkuosan lapon "torven" avulla vedellä, minkä jälkeen torvi veden alle ja puristus vapaaksi. Vesi alkaa juoksemaan kylppäriin. Tuollainen jonkin tyyppinen hiekankerääjä voisi olla hyvä munkin kehittää. Fiksua! Tällä hetkellä hiekka kerääntyy kylppärin viemärin lattiakaivosuodattimeen, jonka sitten vaihdan aina vedenvaihdon jälkeen.
Sand
Junior Member
Junior Member
Viestit: 135
Liittynyt: 16:34, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Hiekankerääjä vedenvaihtoletkuun

Viesti Kirjoittaja Sand »

Vaihdoin äsken 40 % akvaarion vedestä. Hain letkun ja vilkaisin kelloa. Vedenvaihto vei vajaan 20 min. (Mukaan en laskenut lasien putsausta, kuolleiden kasvinlehtien keräämistä, irronneiden uudelleenistutusta jne. Nehän ne aikasyöppöjä ovat). Kukin siivoaa tavallaan, mulle sopii tämä.

Ostin taannoin väliaikaista käyttöä varten Aqua Lifen Gravel vac "cleaner, scraper and siphon" lapon. En osannut käyttää tms. Kaloja ym. joutui letkuun, imu oli huono ja tuntuihan tuo jotenkin isolta ja kömpelöltä. Eli täällä olisi haettavissa kaupan paketissa kerran kokeiltu. Hinta kaupassa näyttää olevan 20 € -> 15 € saa hakea (vaihto kaloihin tms saattaisi onnistua) :)
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Hiekankerääjä vedenvaihtoletkuun

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Puutarhaosastoilta löytyy apuja noihin. Joku >20mm letku altaasta vessaan/kylppäriin ja pikaliitin päässä.
Lavuaarista pikaliittimellä ensin letku täyteen (altaan päästä kun kupliminen loppuu) ja pikaliittimen vaihto tuohon hiekankeräimeen ja akvaristi siirtyy sinne altaalle imuroimaan. Ja lopuksi taas pikaliitin hanaan ja allas täyteen.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Hopotus
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 11:10, 16.06.2008

Re: Hiekankerääjä vedenvaihtoletkuun

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Mä en lappoa olleskaan, joten mulla puutarhaletku roikkuu altaan reunalla pyykkikoneen poistoputken u-telineessä ja letkussa on ihan vaan mattosuodatin pala estämässä kalojen joutuminen letkuun.

Yhteen altaasen kerääntyi kakkaa yms kantojen alle, joten ei muuta kuin monnisia ostamaan. Jo 6 monnista sai aikaan täydellisen samennuksen alle kahdessa tunnissa ja suodattimet sai putsata parin päivän päästä. Eipä ole kakkaa yms näkynyt hiekalla sen jälkeen. Tosin eipä mulla mitään kummosia kakkakoneita tai puunsyöjiä olekkaan :D
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekankerääjä vedenvaihtoletkuun

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Onko sulla Hopotus millainen pumppu siinä puutarhaletkussa vettä siirtämässä jos vesi ei kerran lapolla siirry altaasta pois?
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hiekankerääjä vedenvaihtoletkuun

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mulla on letkusysteemi; vesi poistuu lattiakaivoon, tosin ensin vesi menee tiheän haavin ja karkkilaatikon läpi (eli mahdolliset elävät ja isommat roskat jää haaviin ja mahdollinen hiekka karkkilaatikon pohjalle).
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekankerääjä vedenvaihtoletkuun

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Millä se vesi siirtyy jos ei lapolla? Jos lappoilmiötä ei ole niin pakkohan siinä on olla pumppu mikä vettä liikuttaa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hiekankerääjä vedenvaihtoletkuun

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Jos multa kysyit niin letku täytetään hanasta kun on liittimellä siinä kiinni ja kun vettä tulee akvaarion päästä niin mies irrottaa liittimen suihkusta -> vesi valuu akvaariosta kylppäriin.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”