Sairas akvaario?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
JaJu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 11:21, 28.06.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Sairas akvaario?

Viesti Kirjoittaja JaJu »

Moi,

Tämä on ensimmäinen viestini tänne ja heti joudun kirjoittamaan näin ikävään osioon. Viestistä tulee väistämättä aika pitkä, koska haluan kertoa ensin vähän taustaa, niin toivon saavani parempaa apua.

Perustimme 100l akvaarion noin 2kk:tta sitten, akvaarioliikkeen ohjeiden ja netistä lukemieni ohjeiden mukaan. Tein vedestä korallirouheella kovaa, koska lapseni halusivat ensimmäisenä miljoonakaloja. Lisäksi akvaarioon on otettu 1kpl partaimumonneja ja 8kpl kardinaalitetroja. Nyt tiedän, että kardinaalitetrojen ottaminen kovan veden akvaarioon oli virhe. Minulle sanottiin näistä eräässä lemmikkikaupassa että pärjäävät hyvin kovassakin vedessä. Myöhemmin lukemani perusteella kaipaavat täysin erilaista vettä kuin miljoonakalat. Opin tästä ainakin, että luen vastedes itse etukäteen miten hoidan akvaariotani. (Suunnitelmissa on perustaa lähiaikoina uusi akvaario johon pehmeämpi vesi/matalampi ph ja sinne sitten nuo kardinaalitetrat.)

Veden arvoja olen seurannut liusketestillä, ja ne näyttävät suunnilleen seuraavaa: nitriitti ja nitraatti 0, kokonaiskovuus ~16, karbonaattikovuus ~5, ph ~7,2, ja kloori 0,2-1. Lämpötila on ollut 23-25C. Suodattimena on Eheim 2010. Vettä olen vaihtanut kerran viikossa noin kolmanneksen, ja vedenparannusaineena on käytetty Easy life fluid filter medium nestettä. Olen lisännyt tätä aina vaihdettavaan veteen pari päivää ennen vaihtoa ja antanut tämän uuden veden seistä astiassa muutaman päivän ennen vedenvaihtoa. Alussa karbonaattikovuus ja veden ph olivat hieman tuota nykyistä suurempia. Kloorista olen ollut vähän huolissani, välillä se tuntui olevankin jo nollassa mutta nyt taas oli vähän kun mittasin.

Noin kaksi viikkoa sitten huomasin joillakin miljoonakaloilla outoa esineiden (kanto,kivet, kasvit) hinkkaamista. Tätä ei esiinny paljon vaan vain silloin tällöin (saa seurata useita minuutteja jotta huomaa), tästä syystä en ole heti reagoinut siihen, vaikka vähän huolestuinkin. Viime viikon olimme reissussa ja tätä ennen tein vedenvaihdon normaaliin tapaan ja jätimme kaloille viikonloppuruokaa muutaman tabletin (ehkä liikaa). Kun tulimme reissusta ensimmäinen minkä huomasin oli levääntynyt akvaario, ja yhden kasvin nopea kasvu (joku vesirutto kasvi). Siivosin akvaariota välittömästi levästä ja karsin kasvanutta kasvia paljon. Samalla huomasin, että yksi miljoonakala ui oudosti pää ylöspäin, ja yksi toinenkin on oudon paljon paikoillaan. Tetrat taas vähän näykkivät/jahtaavat toisiaan. Tätä tapahtui jo vähän aiemmin, mutta se loppui silloin kun annoin kaloille ruokaa. Monni on näyttänyt kokoajan voivan hyvin, samoin muut miljoonakalat, lukuunottamatta satunnaista hinkkautumista esineisiin/kasveihin.

Muistin eilen että suorittaessani viimeisintä vedenvaihtoa unohdin ravistaa easy life pulloa (pullossa sanotaan että tämä erittäin tärkeää), tämän katson syyksi kloorin määrään vedessä. Eli käytännössä uusi vesi on ollut kraanavettä, koska unohdin ravistaa? Lisäsin muutama tunti sitten akvaarioon vedenparannusainetta, nyt ravistettuna. Vesi on jo muuttunut kirkkaammaksi tämän jälkeen (kirkastuu sitä hitaammin mitä enemmän vedessä on kuona aineita), mutta esim. tuohon hyvin kasvaneeseen vesiruttokasviin tuli harmaa pinta/harmaata hapsua. Kasvi minua ei niin huolestuta, mutta voiko tämä kertoa kasvilla olevan joku tauti joka voisi vaikutta veteen ja kaloihinkin? Olisiko parempi poistaa kyseinen kasvi?

Osaisiko joku sanoa kuinka edetä tästä eteenpäin? pitääkö tuo pää ylöspäin uiva kala lopettaa? tai siirtää omaan pieneen altaaseen, ongelma vaan tässä on etten omista toista suodatinta. Lueskelin että tuo on varmaan uimarakkotulehdus josta kyseinen kala kärsii? Tarttuuko se? Tämän kyseisen kalan en ole ollenkaan nähnyt hinkkaavan itseään mihinkään. Voisiko tästä päätellä että hinkkaaminen ja tämän kalan tauti johtuvat eri syistä? Osaako joku neuvoa mitä tehdä tuolle hinkkaamiselle? vai teenkö mitään?

Kiitos hyvistä pikaisista neuvoista jo etukäteen.
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Sairas akvaario?

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Hinkkaaminen saattaisi kieliä siitä että kaloilla on loisia, jos hinkaavat kidusten kohtia on niillä melko todennäköisesti kidusloisia.
Siihen saa lääkityksen akvaarioliikkeestä.

Tuo kala joka ui väärässä asennossa tuskin paranee millään lääkkeillä, joten se kannattaa kyllä lopettaa.
Sen ongelma on jokin muu kuin loiset.

Kaikki sairaudet iskevät helposti akvaarioon jossa vesiarvot eivät ole kunnossa, joten paras tapa pitää kalat jatkossa terveinä on kohentaa niiden elinolosuhteita.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sairas akvaario?

Viesti Kirjoittaja Koss »

Ootko miten usein mitannut pH:ta? Entä onko käytössä tippa- vai liuskatestit? pH:n vaihtelu aiheuttaa myös kalojen hankailua.
JaJu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 11:21, 28.06.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sairas akvaario?

Viesti Kirjoittaja JaJu »

Koss kirjoitti:Ootko miten usein mitannut pH:ta? Entä onko käytössä tippa- vai liuskatestit? pH:n vaihtelu aiheuttaa myös kalojen hankailua.
Noin viikon välein olen mittaillut, ei se paljon ole muuttunut. Alussa oli vähän korkeampi tosin. alle 8 ja nyt lähempänä seiskaa. Liusketestejä olen käytttänyt, tiedän että ovat huonompia, mutta kaikkia tippatestejä ei ollut heti varaa ostaa, ja ajattelin että liusketestin tarkkuus riittäisi alkuun.

Hankin juuri lääkekuurin kaloille, tetra medica lifeguard +. Täytyy toivoa että sairastelu/hinkkailu loppuu.
JaJu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 11:21, 28.06.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sairas akvaario?

Viesti Kirjoittaja JaJu »

Lääkekuuri menossa jo neljättä päivää mutta ei tunnu tehoavan. Sairain miljoonakala kuoli viime yön aikana. Olen antanut lääkettä ohjeen mukaan mutta eipä taida tehota. Kalat hinkkaavat itseään välillä kovasti kasveihin ja esineisiin.

Mittasin taas liuskatestillä veden arvoja ja nyt vedessä on nitraattia ja nitriittiä. Johtuisiko jotenkin lääkityksestä? sillä aiemmin en ole mitannut kumpaakaan vedestä. Lääkityksen aikana ei saisi ohjeen mukaan käyttää vedenpuhdistusainetta joten en nyt näe järkeväksi vaihtaa vettäkään.

Lääkekuuria on päivä jäljellä, onko kellään ehdotuksia mitä sen jälkeen? Olisi hienoa jos joku osaisi auttaa. Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa miljoonakalojen kanssa?
PiudeH
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 14:29, 23.06.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sairas akvaario?

Viesti Kirjoittaja PiudeH »

En tiedä osaanko auttaa, mutta minulla oli samankaltaista pienessa 50-litraisessani ja juuri miljoonakalojen kanssa.
Mitään lääkitystä en edes silloin ajatellut, jatkoin samaan malliin - välillä vaihdoin vähän reippaammin vettä ja vedenparannusainetta en juurikaan käytellyt (aloittelija kun olin). Testit näyttivät välillä nitriittiä, mutta en siihenkään osannut muuta kuin vähän vettä vaihtaa enempi. PH:ta alensin simpukoilla, mutta ne menivät melko nopsaan törkyisen näköiseksi - eikä niitä lopulta ollut enää yhtään.
Miljoonakalat lisääntyivät kuitenkin sitä tahtia, että muutama kuollut ja epämuodostuneena syntynyt (sisäsiittoisia) kun kuoli niin eipä niistä juuri haittaa ollut.
Luovuin kuitenkin keväällä koko miljoonakalakatraasta, niitä oli tuohon 50-litraiseen kerennyt poikia lähes 50... ja likasivat akvaarion todella nopsaan.

Nyt on käytettynä ostettu 250-litrainen jo siinä kunnossa, että pystyin tänään siirtämään sinne poikasaltaassa olleet kuparimonnisen poikaset (noin 25 kpl).
Tuossa 50-litraisessa odottelevat vielä äiti ja isät... eli 4 vanhempaa kuparimonnista, joiden kutuelämän seuraaminen on ollut myös mielenkiintoista.
Miljoonakalat olivat minullekin helpoin lähteä liikkeelle ja pojillekin kivaa seurailua. Pari kertaa näin kun miljoonakala synnytti, pieni pallo ampaisi ulos ja sillä oli silmät ja pyrstö.

Toivottavasti saat kalat voimaan paremmin ja pysymään elossa, jotta voivat tehdä poikasia... ja miljoonakalathan eivät kaiketi jalostettuina ole kovinkaan pitkäikäisiä, minulla akvaarioliikkestä ostamani eli alkuperäinen taisi olla tuossa 50-litraisessa noin vuoden päivät max 1,5 vuotta. Ja lopun elkeitä oli juuri uinti pyrstö alhaalla... parille kituvalle annoin armon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”