Akvaarion kehysten vaihto

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nessu1234
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 13:55, 09.11.2010
Sukupuoli: Nainen

Akvaarion kehysten vaihto

Viesti Kirjoittaja nessu1234 »

Onko kellään kokemuksia akvaarion kehysten vaihtamisesta? Haluaisin vaihtaa ostamaani akvaarioon uudet kehykset sekä silikoonit vaihtaa sisäpuolelta (ei vuoda) mutta edellinen silikoonaus tehty "hieman" tökerösti. Mistä noita kehyksiä saa ja missä hinnoissa liikkuu? Voiko vaihdon tehdä itse? Tai onko joku joka tekee näitä korjauksia?? :O Vai pystyykö kehykset maalaamaan uudelleen?
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2659
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akvaarion kehysten vaihto

Viesti Kirjoittaja Koss »

Kehysten vaihto on sen verran iso projekti, että kannattaa harkita tekeekö sen. Jossain tapauksissa altaan joutuu purkamaan kasaan, jotta kehystä pitävät kiinnikkeet saa irti. Lisäksi kun miettii mikä työ on leikata uudet kehykset, kiinnittää ne, voi miettiä, onko projektissa enää mitään järkeä. Toki jos puhutaan isoista, yli tuhat litraa olevista altaista, voi vaihtoa jo ajatella, mikäli lasit ovat muutoin kunnossa. Maalaamaan en välttämättä lähtisi, vaikka jotkin sitä ovat tehneet. Alumiiniin tarttuvaa maalia ei kotioloissa käytetä, ja lopputulos esim. Miranolilla ei välttämättä ole se kaunein.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaarion kehysten vaihto

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Maalasin talvella kotiloterraarion hopeanväriset kehykset kullanvärisiksi spraymaalilla. Eloksoitu alumiini (josta kehykset on yleensä tehty) on karheampaa kuin kiiltävä, joten maali pysyy hiukan paremmin. Minulle myytiin myös punainen pohjamaali, mutta siinä purkissa ei ollut painetta, joten suihkutin pelkkää kullanväristä. Ainoat paikat, mistä näköjään maali on hiukan kulunut, on ne kohdat, mihin vanerinen valaisinkotelo hankaa (varsinkin kun kissat hyppivät sen päällä) ja myöskin kansilasina oleva pleksi on irrottanut maalia. Paikkamaalauksiahan voi tarvittaessa tehdä pienellä siveltimelläkin, mutta mulla ei ainakaan ole siihen tarvetta, koska kuluneet kohdat ovat piilossa.

Huolellisesti pitää suojata akvaarion lasit sanomalehdillä ja maalarinteipillä, myöskin akvaarion sisäpuoli, jotta kehysten yläreunoja sprayatessa maalia ei pääse lasien sisäpintoihinkaan. Kannattaa varmaan jättää maalaamatta kehysten ne reunat, joiden päälle kansilasit asetetaan, koska kansilasien siirtely raapii kyllä maalit pois. Myös työskentelytilan lattia ja lähimmät seinäpinnat pitää suojata. Kun ei suihkuta kerralla liian paksua kerrosta, välttyy maalin valumiselta.

On tuosta Miranolistakin sen verran kokemusta, että yhteen roskalavalta löytämääni kullanvärisin ylä- ja alakehyksin varustettuun akvaarioon oli edellinen omistaja liimannut hopeanväriset pystylistat kulmiin. Maalasin ne pystylistat mustiksi kun sattui olemaan tilkka maalia, ja miellyttää silmää enemmän kuin ne hopeanväriset. Siveltimellä ei toki saa (ainakaan minä) niin siistiä jälkeä kuin spraylla. Eipä se mitään, koska tuo akvaario ei muutenkaan ole ihan olohuonekelpoinen: se on joutunut ilmeisesti kokemaan jonkinlaisen korjausoperaation, koska yläkehykset irvistelevät nurkista ja siksi varmaan oli hylättykin, eli ehdottomasti kannattaa mieluummin maalata kuin yrittää vaihtaa itse kehyksiä.
Kultakalat
nessu1234
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 13:55, 09.11.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion kehysten vaihto

Viesti Kirjoittaja nessu1234 »

Maalasin akvaarion kehykset mustalla spraymaalilla. Näytti siltä, että ne olisi aikaisemminkin maalattu, mutta aurinko tehnyt tehtävänsä ja haalistuneet, tiedä sitten. Saa nyt nähdä kuinka kauan maali kestää, mutta nyt ne on ainakin siistit, vaikka itse sanonkin. :twisted: Eikä tarvinnut viedä kalliille korjaajalle. :D
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaarion kehysten vaihto

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kontaktimuovi on yksi mitä voisi kokeilla ihan sileille kehyksille. En ole päällystänyt sillä kehyksiä, mutta kylläkin koko joukon akvaariovalaisimia, ja esim. valkoinen kontaktimuovi on suurin piirtein valkoista vielä monien vuosienkin päästä eikä ole kellastunut eikä irronnut kuumuudessa kuten aluksi epäilin.

Noista maaleista on altaiden kehyksiin tullut kokeiltua Miranolia, sprayta ja jotain himmeää kalustemaalia. Valkoisena spray piti värinsä parhaiten kun taas sitkeimmin annetulla paikallaan pysyi Miranol. Himmeä kalustemaali vaihtoi sävyä kellertäväksi eikä minusta ollut ollenkaan hyvä tähän, mutta jos joku nyt sattuisi haluamaan sellaiset kulutetun näköiseksi tehdyt valkeat kehykset jollaista tyyliä muussa sisustuksessa kovasti suositaan niin siihen tämä olisi varmaan ihan toimiva maali.

Ainakin valkoisena rautakaupoista löytyy myös muovilistoja, mikä oli aikoinaan ihan kätevä ratkaisu kehyksettömän ja jo vähän hittiä saaneen altaan kulmien suojaamiseen, mutta muovihan tietysti näyttää aina muovilta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”