myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Hei,

halusin jakaa kanssanne tämän ja kysellä onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?

Vein tuossa taannoin akvaliikkeeseen (hyvä liike kylläkin) muutaman lehtikalan myyntiin ja nyt kun kävin kyseisessä liikkeessä niin tottakai minua kiinnosti onko ne meidän kalat vielä siellä. Tuli ihan paha mieli kun näin ne siellä odottamassa uutta kotia... :cry: Mä varmaankin oon ihan tosi höperö, mutta kuitenkin... [:I] :(

Ehkä sekin teki sen, että kalat eivät näyttäneet yhtä näyttäviltä enää kuin kotonamme, värit olivat haalistuneet ja ihan kuin evätkin olisi pienentyneet jotenkin (ehkä muistiharha). Meillä tosin kalat saivat säännöllisesti värejä vahvistavaa ruokaa (tai niin ne ainakin purkin kyljessä väittää) ja lamputkin ovat sellaiset, jotka korostavat punaisia värejä, joten noi scalarit loistivat tosiaankin täällä kotona.

Mulle tuli tosi huono omatunto tuosta, melkein teki mieli ostaa ne takaisin. Mitenkähän ihmeessä mä pystyn viemään nuo muut pois kun tämäkin otti niin koville kun musta ne "ei olleet onnellisia"... No, onneks ei oo pakko viedä, mutta kun tarkoituksena olisi muuttaa akvan sisustusta ja tyyppiä lähestulkoon kokonaan.
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Tapiotar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 12:11, 02.05.2007

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja Tapiotar »

Ihan normaalia. Itselle tulee huonoina päivinä paha mieli varsinkin, jos näen laihoja otoja kaupassa ilman ruokaa. :( Mutta älä huoli, eiköhän ne sun vanhat kalat vielä hyvän kodin löydä!
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Luultavasti fisut löytävät hyvän kodin:). Nämä kalapersoonat kuten plekot, partikset, lehtikalat jne. vanhemmiten muuttuvat persooniksi, joista vaikea luopua...kardinaalitetroista jo helpompi luopua :D .

Varmasti myös paha mieli tulee, kun antaa kalat oman uskomuksen mukaan hyvään kotiin ja ilmaiseksi kuljettaen pitkän matkan. Sitten näkee samaiset kalat myynnissä kallaiilla hinnalla ==> siinä loppuisi usko ihmisen hyvyyteen - ja lisääntyisi ahneuteen... Minulle ei onneksi käynyt noin, mutta luin yhden jutun moisesta Facebookista... :(
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Aer0
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:04, 06.11.2010
Sukupuoli: Mies

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja Aer0 »

Uskon että tuollainen on ikävää.. :( Mutta ainakin mitä itse kyselin aikoinaan lehtikalojen myynnistä eläinkauppoihin takaisin, oli myyjiltä vastaus, että lehtikaloja oikeasti etsivät ostavat mielummin valmiiksi isokokoisia kuin sitten ihan pieniä? Miksiköhän.. Aina kyllä harmittaa myös kalojen myymisessä tai lahjoittamisessa eteenpäin, jos kalat menevät lajiakvaariosta seuraan ja varsinkin se, jos paljastuu vasta kalojen luovutuksen jälkeen että uusi kotiallas onkin pienempi ja enempi kansoitettu kuin se, mistä kalan luovutti.. :(
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Mä varmaan välttäisin menemästä niiden myyntialtaan luokse jos se vain olisi mahdollista, koska se aina lisäisi haikeutta. Hyvän liikkeen valitseminen kalojen välittäjäksi antaa onneksi paremmat mahdollisuudet löytää kaloille hyvä koti, varsinkin jos tietää omasta kokemuksesta, että liikkeessä ollaan kiinnostuneita millaisiin oloihin kalat menevät eikä myydä mitä vain mihin vain.

Jotkut varmaan haluaa ostaa isoja lehtikaloja näyttävyyden takia, mutta myöskin siksi, että isoista kaloista löytää todennäköisemmin valmiin kutuparin. Jos ostaa poikasia, joutuu odottamaan että kutupari muodostuu ja mahdollisesti joutuu luopumaan lopuista.

Itselleni kävi kauan sitten niin, että annoin kaverilleni kaksi tuliliskoa. Hän oma-aloitteisesti lupasi pitää ne niin kauan kuin ne elävät. Viikon kuluttua ostin Keltaisen pörssin lehden etsiessäni jotain juttua ja kaveri kauppasi niitä siellä. [}:)] Enpä ole tuohon kaveriin sen jälkeen yhteyttä pidellyt.
Kultakalat
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Kaikki ovat niin liikuttavan yksimielisiä, että tässä selvästi tarvitaan poikkeavaa näkemystä.

Kaloista luopuminen ei tunnu missään. Kalat eivät minulle ole 'lemmikkejä', vaan kiintoisa harrastuksen kohde. Kaloillani ei ole yksilöiviä nimiä, vaikka joskus niitä tulee luonnehdittua esimerkiksi "äksy lehtikala". Vaikka tunnistan useimmat kaloistani - ainakin isoimmista - ulkonäöltä, en mitenkään personoi niitä. Jos sattuu jotain, minkä johdosta kalasta on tarpeen luopua, harkitsen kunnon, koon ja arvon suhteen, tapanko sen vai koetanko antaa sen pois.
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Mulle tulee enemmänkin paha mieli niiden poikasten (sammakko) kanssa, jotka on jo saanut kodin. Syy on se, etten tiedä onko niillä hyvät olot siellä uudessa paikassa tai tarpeeksi iso akva, joutuiko joku lähtemään yksin? En edes tiedä, jäikö ne Kotkaan, kun mulle sanottiin, että osa lähtee myyntiin Lahteen ja Kouvolaan. Mutta se voi olla kyllä vasta tästä toisesta satsista.
Jos noita isoja kynsisammakoita saisi kaupaksi ihan itse menemään hyvin, niin myisin, koska saisin valita uuden kodin itse.
Toki voisin kyllä kokeilla tällä uudella satsilla 8O

En mitenkään kiinny poikasiin, mutta ne on silti eläimiä ja tahdon niille hyvät ja oikeanlaiset oltavat.
470 litranen kalasoppa
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Jos on pakko luopua niistä, voi silti aina hyvän kodin etsiä.
Niin, möisin varmaan kuitenkin ennemmin yksityiselle kuin akvaariokauppaan ?

Itsekin vasta ostin yksityiseltä muutamia lehtikaloja, aikuisia jo, ja saman tien tykästyin niihin jokaiseen.
Lehtikalat ovat aivan ihania persoonia.

Annoin niille surviaista tervetuliasherkuksi ja ilokseni kalat alkoi heti viihtyä niin että kutivat jo seuraavana päivänä. Nyt niillä on jo pikku poikasia kasvin lehdellä kehittymässä, vaikka emokalat tosiaan vasta muutaman päivän olleet mulla.

Iik, ne ovat aivan syötävän suloisia !

Nimiä en niille keksi, mutta tykkäämistä osoitan ruokkimalla ja hoitamalla niitä niin hyvin kuin vain pystyn. Ostelen kaloille monipuolista ruokaa ja sisustan allasta koko ajan vihtyisämmäksi.
Kun kalat viihtyy on akvaariosta paljon enemmän iloa kuin jostain leväpytystä, jossa kalatkin käy apaattisiksi.
Vastineeksi kalat virkistää mua loputtomasti hauskoilla edesottamuksillaan.

Tosin mulle onkin varmaan sattunut tulemaan persoonallisemmat/älykkyysosamäärältään paremmat yksilöt, kuin monella muulla akvaarioharrastajalla. 8-)

En silti ymmärrä miten kukaan voi suhtautua akvaariokaloihin samoin tuntein, kuin kaupan kylmätiskin kalafileisiin. Minusta kun kalat eivät ole sen vähäisempiä lemmikkejä kuin esim.kissat ja koirat, vaan samalla viivalla. :)
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
eriador
Member
Member
Viestit: 445
Liittynyt: 02:04, 25.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Lappeenranta

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja eriador »

Ite oon tähän mennessä aina myynyt yksityisille harrastajille ja lähtökohtaisesti samaan kokoon tai isompaan altaaseen. Mulla on platyt ja millit on kasvaneet tollasessa päälle 60L niin on tullut hyvä mieli kun ovat isompaan päässeet :) Eläinkauppoihin voi olla kynnys viedä, kun siellä eivät aina tarkista niitä minkä kokoiseen ja mihin seuraan ja oloihin menevät. Itse en noihin pieneen parvikaloihin ole niin kiintynyt, mutta lehtikset, partikset ja rihmat sekä verkkonuoliaset ja taistot on rakkaita ja yksilöllisiä lemmikeitä.
NinZe
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 21:31, 25.04.2007
Paikkakunta: Pori

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Mulla tää homma menee just niin et kaloista on helppo luopua, jos menee yksityiselle ostajalle, ja yritän välttää viimeiseen saakka, et joutusin liikkeeseen viemään.. Liikkeistä mun tekis mieli ostaa ne kaikki kalat ja tuoda kotiin, kun jotku niistä näyttävät välillä niin säälittäviltä niissä altaissa. :( Kaikki kalat mitkä oonki liikkeistä ostanu on piristyneet meillä ihan silmissä, saaneet kirkkaat hienot värit takasin, ja " lihaa ruodon ympärille" :mrgreen: Tälläkin hetkellä meillä altaassa yks tulipyrstö minkä liikkeestä ostin , ja oli nii ruipelo kun meille tuli, ja nyt oikee akvaarion jalokivi... Joka vois joskus myös näyttäytyäkkin, eikä aina vaa olla tuolla omassa kannon kolossaan .. :D
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Ihana kuulla teidän kaloista jotka hoidatte niitä hyvin. :D

Ja tosiaan, joskus vaikea ymmärtää akvaarioliikkeitä, joissa kalat selvästi huonovointisia.
Ei kai se myyntiäkään edistä, kun kalat näyttää värittömille ja riutuu.

Jopa hyvämaineisena pidetyt akvaarioliikeketjut myy ainakin täällä Pirkanmaalla kaloja, joiden kanssa samassa altaassa viruu joukko kuolleita..
Itse jos akvaarioliikettä pitäisin, tsekkaisin äkkiä missä vika, jos myyntialtaissa on kuolleita kaloja vettä pilaamassa.Ja ko allas heti karanteeniin.
Sillä jos niitä joissain altaissa ihan sarjana kuolee,onhan siellä pahasti jotain vialla.

Ainakin kuparimonnisia ja miljoonakaloja olen nähnyt massakuolema altaissa myytävänä.
Puistattava näky joka kerta.
Huolimatonta minusta tuollainen - kyllä liikkeissä pitää olla myyjällä aikaa vähän läpi tsekata myytäviä kaloja ja altaita päivittäin . Ei kai nyt monta kalaa ihan samalla sekunnilla kuole..
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja Raasu »

^^ Kaloista tietämättömät ostaa sitten niitä riutuneita ja huonokuntoisia, ikävä kyllä.

Täälläkin oli ennen eläinkauppa, jonka akvaarioiden pohjalla saattoi olla useampikin kuollut kala. Osa näytti vielä siltä, että on ollut kuolleena pitkään. Ei olisi tullut mieleenkään ostaa sieltä yhtään kalaa tai muutakaan akvaarioötökkää. Sen virheen tein, että ostin sieltä hamsterin. Se kuoli 1½-vuotiaana sisäelintautiin (maksa 5x suurempi kuin normaalisti) ja e.lääkäri epäili sisäsiittosuutta.
Onhan tämä liike yhä olemassa, mutta en tiedä, onko joku mahdollisesti tehnyt imoituksen, kun eivät enään myy kuin tarvikkeita, ruokaa ja liskoja :mrgreen:

Laitoin muuten tänne ilmon sammakkolapsista, että jos saisivat kunnon kodit! Laitoin kyllä muuallekin, mutta tenttaan ne kotiehdokkaat :mrgreen:
470 litranen kalasoppa
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Miettikääs sitten kalojanne kun ne on ostettu kaupasta ja viety uuden uutukaiseen akvaarioon jota ei ole kypsytetty mitenkään. Sinne vaan kalat polskimaan kraanaveteen..
varmaan suurin osa uusista akvaario harrastajista oloittaa aivan väärin. Eläinkaupat vain myyvät välittämättä meneekö asiat oikein vai väärin. Usein vielä neuvotaan aivan pieleen.
Liian usein kulee mikä kypsytys, ai pitääkö vettä vaihtaa joskus. Kaloja myydään vaikka ne ei sopi toisten kalojen joukkoon. Tärkeintä on saada euroja kassakoneeseen.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ja nyt puhutaan täällä asioista, joista ei selkeästi tiedetä yhtään mitään.
Akvaariokalat ovat liikkeille myyntituotteita, joista pidetään mahdollisimman hyvä huoli, koska muutoin toimien tuotto laskee. Toki myös eläinsuojelulaki velvoittaa tähän ja yleisesti ottaen lemmikki- ja akvaarioliikkeiden pitäjät ovat huomattavan eläinrakkaita ihmisiä (eivätkä mitään kylmäsydämisiä, ahneita paholaisen kätyreitä, joina täällä heitä tunnutaan pitävän), joten useimmille se eläinten hyvinvointi on ihan sydämen asia sinälläänkin.
Nyt kuitenkin olosuhteet akvaarioliikkeessä ovat aivan erilaiset kuin kotiakvaarioissa ja myös kaloja käsitellään huomattavasti suurempina massoina. Kaikki liikkeeseen saapuvat kalat eivät ole aina ensiluokkaisessa kunnossa, joten ne eivät välittömästi saapumisensa jälkeen näytä pulleilta, kirkkaan värisiltä ja reippailta. Myös sairauksia tulee uusien kalojen mukana (vaihtuvuushan on todella suurta) ja suurissa kalamäärissä ne leviävät todella nopeasti. Joukossa on myös sairauksia, joiden lääkitseminen on todella työlästä ja hankalaa ja hävikkiäkin tulee vaikkei sitä kukaan haluaisi. Liikkeissä on myös melko paljon kaikenlaista muuta työtä, joten toisinaan jos altaassa on isompi infektio, saattaa sinne ehtiä kerääntyä kuolleita kaloja nopsemmin kuin niitä ehditään sieltä keräillä pois. Kaikki liikkeet eivät myöskään käytä karanteeni-lappuja altaiden kyljessä, mikäli henkilökuntaa on vähän ja kaikki myyjät ovat tietoisia sairastapauksista ja osaavat olla myymättä kyseisestä altaasta kalaa.
Mitä taas kalojen myyntiin epäsopiviin oloihin tulee, ei se aina mitään rahanahneutta ole. Nykyisinhän tuntuu eettisyys olevan melko tärkeää, joten paremmin pärjäävät siltä pohjalta toimivat liikkeet. Valitettavan usein kyseessä on joko tietämättömyys, tai sitten pakkorako: Asiakas haluua sinisiä, punaisia ja keltaisia kaloja akvaarioonsa, sopivat ne sinne tai ei. Myynnistä kieltäytyminen tarkoittaa rahan menettämistä naapuriliikkeelle. Siihen ei ole varaa nykypäivänä, kun kaikki ruoat ja tarvikkeet tilataan nettikaupoista ja kalat ovat ainoat mistä rahaa tulee. Mutta ai niin, hyvästä sydämestähän näitä hommia tehdään, ei niillä elää tarvitse. Kunhan vaan on halpaa hintaa ja osaavaa henkilökuntaa, aina tervettä kalaa, mieluusti iso valikoima ja hyvällä liikepaikalla, niin kaikki on hienosti. Kiukuttaa tämä jatkuva loan heitto liikkeiden suuntaan kun selkeästi ei ole niistä todellisista olosuhteista minkään vertaa käsitystä. Suosittelen kokeilemaan sitä täydellisen liikkeen perustamista itse, niin voitte näyttää miten se kuuluu tehdä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Hieno puhe kauppiaiden puolesta. Valitettavasti vaan ihan kaikkea ei voi laittaa olosuhteiden piikkiin.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Koomikko kirjoitti:Hieno puhe kauppiaiden puolesta. Valitettavasti vaan ihan kaikkea ei voi laittaa olosuhteiden piikkiin.
Ihan kaikkea ei taidettu laittaakaan? Silti ne olosuhteetkin pitää ottaa huomioon, suosittelen todella työskentelyä akvaarioliikkeessä kaikille vaikkapa vain muutaman kuukaudenkin ajan. Tuo hieman suhteellisuudentajua asioihin.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja hx »

Mari Kurki kirjoitti:
Koomikko kirjoitti:Hieno puhe kauppiaiden puolesta. Valitettavasti vaan ihan kaikkea ei voi laittaa olosuhteiden piikkiin.
Ihan kaikkea ei taidettu laittaakaan? Silti ne olosuhteetkin pitää ottaa huomioon, suosittelen todella työskentelyä akvaarioliikkeessä kaikille vaikkapa vain muutaman kuukaudenkin ajan. Tuo hieman suhteellisuudentajua asioihin.
Jep. Kaikki te/me, joilla on yksi-viisi-kymmenen kulhoa ja kymmenen-sata-2sataa kalaa:
Pitkään kaloja myyneet liikkeet ovat vastaanottaneet, hoitaneet myyntikuntoon ja dilkanneet noin ziljardi kertaa enemmän kaloja kuin teistä/meistä kukaan tulee koskaan edes unissaan näkemään. Ja tehneet sen palveluna sulle/mulle. Ja ovat siis yhä bisneksessä, eli ovat työssään onnistuneet.

Keulikaa ***** sitten, kun olette itse edenneet kalojen kanssa läträämisessä edes promilleen siitä, mitä oikeat ammattilaiset tekevät.

Ihme jengiä.

P.S. En väkerrä ammattimaisesti kalapisniksessä.
-Gone fishing-
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja hx »

*Tämän voisi joku aktiivinen kollekuraattori heittää tuon edellisen viestin oheen, kun oma näppi oli niin liian hidas.*

Jos olet harrastanut akvaarioita tovin, olet löytänyt (ikäväksesi) akvaariosta kuolleen kalan.
Laskeppa nyt, kuinka monta kertaa ihan todennäköisyyslaskennan perusteella on todennäköisempää löytää kuollut kala akvaarioliikkeestä. Onko siellä nyt sata, 500 vai 1000 kertaa enemmän kaloja kuin sulla on kotona?
Ja auoppa sitten päätäsi siitä, että sulla oli HERTTINEN sentään KUOLLUT kala akvaariossa.

Haaste.
-Gone fishing-
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ketjua lukiessa tulee ensimmäisenä mieleen ettei ihan kaikille pitäisi myydä mitään tikkaria pitkäikäisempää ja ihmetys siitä miksei näitä yltiöperiaatteellisia maailmanpelastuslemmikkiliikkeitä ole ainoatakaan tässä maassa vaikka ilmeisesti asiakaskuntaa riittäisi. Mutta toisaalta, ihmiset pahoittavat mieliään niin erilaisista syistä, monet jopa ilman mitään syytäkin. :mrgreen:
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
NinZe
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 21:31, 25.04.2007
Paikkakunta: Pori

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Ihme touhua, et tääl tulee jokaseen keskusteluun aina tappelu..... ei voi taas kun ääneen nauraa... :mrgreen:
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Kommenttia tuohon eläin- / akvaarioliikkeiden asioihin löytyisi jaettavaksi muutaman vuoden kokemuksella, mutta jotta aihe ei harhautuisi kovin pahasti, kommentoin alkuperäiseen.

Te, jotka ostatte ne elävät lemmikkinne teidän iloksi, ostakaa ne liikkeestä josta teille jää käyntienne jälkeen pääasiassa mukava tunne. Se, että takerrutaan näkemään vain ne pari kuollutta tai sairasta kalaa altaissa, kun kokonaiskalamäärä liikkeessä on tuhansissa, on aika kapeakatseista. Se että myyjät möisivät surutta näitä kipeitä kaloja, varsinkin hänen tiedostaessaan taudin olemassaolon, on jo asia erikseen. Laihemman puoleiset, haaleamman väriset ja evärikkonaiset kalat (laji huomioiden), eivät aina automaattisesti ole syynä hoidon laiminlyömiseen. Jos 100-150 litran kotiakvaariossa pidettäisiin 10-20kpl kääpiöahvenia, uskotteko niiden olevan täysissä väreissään, pulskassa kunnossa ja evät virheettömät?

Te, jotka myytte tai lahjoitatte kalojanne liikkeisiin, pyrkikää valitsemaan liike josta teillä on se samainen mukava tunne.

Itse olen sekä harrastaja että alalla työskentelevä ihminen. Asioin aika-ajoin useammassakin liikkeessä vapaa-aikanani ja silmäni kyllä osaavat nähdä mikä on missäkin liikkeessä päätavoitteita. En hämmästele jos näen liikkeiden altaissa kipeitä tai edes sen kuolleen kalan. Jos näen, mainitsen siitä henkilökunnalle jos he eivät vaikka olekaan asiaa huomanneet. Ja kyllä, tämä on täysin mahdollista vaikka altaat käytäisiinkin läpi päivittäin.

Se, millä perusteella jätän ostamatta tulevat lemmikkini eläinliikkeestä, ovat joka kantilta mietittyjä.

Olen keskustellut kerran jos toisenkin esimerkiksi liikkeessä olevista leväisistä altaista. Monille tietämättömille harrastajille (huom! myös eläinsuojeluviranomaisille) tämä on merkki siitä, ettei akvaarion laseja ole luonnollisestikaan putsattu muutamaan päivään (joka on totta) ja he olettavat vedenkin olevan huonolaatuista ja eläväisien kärsivän siellä. Kun aletaan tutustumaan tarkemmin näissä altaissa oleviin lajeihin, löytyy sieltä asukkeina usein kuitenkin lajeja joille luonnollinen levä toimii kasvualustana sekä parhaimpana ruokana mitä voi vaan tarjota. Varsinkin jos kyseessä on sellaiset lajit, jotka eivät korvaavaa purkki- / pakasteruokaa syö, tai sekin on niille pitkäaikaisesti liian yksipuoleista ruokaa.
Leväisiä altaita syntyy myös esim. lääkkeidenkäytön jälkeen ennenkuin allas löytää jälleen bakteeritasapainonsa.
Onko näissä siis tapahtunut eläimien laiminlyönti?

Jos joku asia mietityttää tai huolettaa, on enemmän kuin reilua kertoa siitä henkilölle joka pystyy asiaan vaikuttamaan. Minkään liikkeiden eläimien olosuhteisiin tai tarjontaan ette pysty vaikuttamaan kirjoittelemalla siitä keskustelupalstoille. Vaikkakin moni kauppias ja myyjä niitä juttuja täältä lukeekin, on se suora palaute aina toimivampaa. Mitä rakentavammin sen annat, sitä rakentavampaa siitä tulee.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja hx »

NinZe kirjoitti:Ihme touhua, et tääl tulee jokaseen keskusteluun aina tappelu..... ei voi taas kun ääneen nauraa... :mrgreen:
Laitappa nyt nopeesti linkki yhteenkin tappeluun.

Väittely on hiukka eri juttu. Ja saattaa jopa ajaa jotain ihan oikeetakin asiaa?

Kalakaverit kirjoitti: Olen keskustellut kerran jos toisenkin esimerkiksi liikkeessä olevista leväisistä altaista. Monille tietämättömille harrastajille (huom! myös eläinsuojeluviranomaisille) tämä on merkki siitä, ettei akvaarion laseja ole luonnollisestikaan putsattu muutamaan päivään (joka on totta) ja he olettavat vedenkin olevan huonolaatuista ja eläväisien kärsivän siellä. Kun aletaan tutustumaan tarkemmin näissä altaissa oleviin lajeihin, löytyy sieltä asukkeina usein kuitenkin lajeja joille luonnollinen levä toimii kasvualustana sekä parhaimpana ruokana mitä voi vaan tarjota. Varsinkin jos kyseessä on sellaiset lajit, jotka eivät korvaavaa purkki- / pakasteruokaa syö, tai sekin on niille pitkäaikaisesti liian yksipuoleista ruokaa. .
Kippis.
Listen to the woman.
Kalakaverit kirjoitti:Jos joku asia mietityttää tai huolettaa, on enemmän kuin reilua kertoa siitä henkilölle joka pystyy asiaan vaikuttamaan. Minkään liikkeiden eläimien olosuhteisiin tai tarjontaan ette pysty vaikuttamaan kirjoittelemalla siitä keskustelupalstoille. Vaikkakin moni kauppias ja myyjä niitä juttuja täältä lukeekin, on se suora palaute aina toimivampaa. Mitä rakentavammin sen annat, sitä rakentavampaa siitä tulee.
Ja sit tuplakippis.
-Gone fishing-
Amos
Senior Member
Senior Member
Viestit: 710
Liittynyt: 01:35, 01.05.2008
Sukupuoli: Mies

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja Amos »

Joskus on ollut paha mieli kun kaloista on kaupassa hyvitetty niin vähän. Kerran oli oikein hyvä mieli, kun vein 149 lehtikalanpoikasta ja sain 70 senttiä kappaleelta :P Kaikki kalat vaan tykkää, kun altaat on levässä. Varsinkin tupsulevässä elää kaikenlaisia hyvänmakuisia höttiäisiä. Jos kasvit ovat leväisiä, pitää hinnasta tietysti tinkiä, tai sitten ei ostaa.
Sinilevä on toinen juttu. Sen verran varmaan joka kauppias etulasia putsaa, että näkee mitä kaloja altaassa on :mrgreen:

Eiköhän tuo ääri-innokas eläinsuojelu, eläinlajeista riippumatta, perustukin vähäiseen tietoon asioista. Iän mukana ja -hyviltä foorumeilta- saadun tiedon mukana asiat suhtaantuvat yleensä kohdilleen.
1000, 100 ja 10 litraa
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: myin kalojani akvaliikkeeseen, paha mieli

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Tässähän on kaksi puolta: oma, itsekäs kiintymys kaloihin, joka tekee niistä luopumisesta vaikeaa, ja kalojen paras. Kalahan ei sinänsä (todennäköisesti) kiinny omistajaansa, mutta se osaa kyllä vallan mainiosti kolhiintua siirroissa, stressata uusista olosuhteista ja kärsiä, jos joutuu akvaarioliikkeessä tai ostajalla huonoihin oloihin. Ehkä se osaa myös kiintyä paikkoihin tutussa akvaariossaan. Ne on kuitenkin tärkeää erottaa toisistaan.

Marilla oli hyvä puolustuspuhe akvaariokauppojen puolesta: liikkeissä tila on rajattu, kaloja valtavasti, vaihtuvuus suurta ja kalat usein valmiiksi huonossa kunnossa, joten olisi sula ihme, jos huonokuntoisia tai kuolleita kaloja ei koskaan olisi. Mutta on myös oikeasti huonoja liikkeitä, joissa joko asiantuntemus ja kiinnostus ei riitä kalojen olosuhteista huolehtimiseen - tai ainakin oli. Kaksi tuntemaani tällaista putiikkia on viimeisten viiden vuoden aikana lopetettu, enkä ole sen jälkeen nähnyt yhtäkään. Oletettavasti, koska suomalaiset harrastajat alkavat olla riittävän valistuneita osatakseen välttää näitä liikkeitä - ja ehkä myös suuremman kalahävikin vuoksi. Samaan aikaan ovat liikkeistä pitkälti kadonneet myös kotiakvaarioon sopimattomat kalat: en ole vuosiin nähnyt enää haimonneja kaupan.

Oikeasti huonon liikkeen kyllä tunnistaa. Siellä kauppias on valmis myymään mitä vain mihin vain ("ai oskareita 90-litraiseen? Totta kai! Osta vielä haimonni mukaan levänsyöjäksi." "Joo, kiekkokala sopii hyvin 20-litraiseen lasten akvaarioon."), sairaudet saavat jyllätä ilman että niihin näytetään suuremmin puuttuvan ja kuolleet kalat katsotaan käteväksi tavaksi ruokkia eläviä. Tai joskus elävätkin ("hihii, me laitettiin kynsisammakoita piikkisilmien kanssa ja sammakot söivät niitä kuin spagettia. Näyttipä hassulta!" ja "huonosti kaupaksi menevät tetrat laitetaan tänne sukkanauhakäärmeen vesikuppiin, josta se saa ne metsästää. Se näyttää tykkäävän.").

P.S. kaikki esimerkit ovat oikeassa elämässä kuultuja, kolmesta eri liikkeestä.
Amos kirjoitti: Eiköhän tuo ääri-innokas eläinsuojelu, eläinlajeista riippumatta, perustukin vähäiseen tietoon asioista. Iän mukana ja -hyviltä foorumeilta- saadun tiedon mukana asiat suhtaantuvat yleensä kohdilleen.
Riippuu varmaan siitä, mitä ääri-innokkaalla tarkoitetaan. Toki yletön inhimillistäminen tyyliin "altaan seinissä on levää, kalalla on varmaan ikävä olla noin sotkuisen näköisissä oloissa" perustuu usein vähäiseen tietoon ja omien tuntemusten heijastamiseen suoraan eläimeen, ymmärtämättä ettei se ole ihminen.

Toinen puoli kolikkoa on kuitenkin inhimillistämisen välttäminen viimeiseen saakka - siitä huolimatta, että uusi tutkimustietokin sanoo toista. Se usein kuulostaa uskottavalta, hötkyilemättömältä ja vankan kokemuksen tuomalta tiedolta, ja on juuri siksi niin harhaanjohtavaa. Esimerkiksi kalojen kohdalla se satoja kertoja kuultu toisto: "se on vain kala, kalat ovat alkeellisia. Eivät ne tarvitse vaihtelua eivätkä virikkeitä, eivät tunnista lajitovereitaan eivätkä muista aiempia kokemuksiaan." On jo hyvän aikaa ollut olemassa tutkimustietoa, ettei moinen suinkaan pidä paikkaansa, mutta koska toisin väittäminen kuulostaa inhimillistämiseltä, sitä ei tahdota uskoa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”