kala sairaana!!!!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
oliivi13
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 17:57, 10.11.2010
Paikkakunta: helsinki

kala sairaana!!!!

Viesti Kirjoittaja oliivi13 »

siis minun helmiseeprakalallani on ollut jo jonkin aikaa melko monta haavaa kyljissään. nyt houmasin, että yksi niistä on punertava (tulehtunut) ja siinä näkyy muutamia valkoisia pisteitä/kohoumia. kalan kunto on huonontunut voiko sitä mitenkään auttaa?!? olisiko tuo ehkä valkopilkkutauti? ja jos siihen on jotain lääkkeitä niin voiko niitä käyttää akvaarioon jossa on sukarapuja? vastatkaa äkkiä olis kiva saada se säilymään hengissä!
oliivi13
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 17:57, 10.11.2010
Paikkakunta: helsinki

Re: kala sairaana!!!!

Viesti Kirjoittaja oliivi13 »

catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: kala sairaana!!!!

Viesti Kirjoittaja catze »

näyttää bakteeritulehdukselta, luulenpa ettei kyllä parane mutta bakteerilla lääkitsisin jos jollain,
valitettavasti ravuista en tiedä mitään.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: kala sairaana!!!!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

oliivi13 kirjoitti:http://www.petsie.fi/pet.php?petid=1638 ... &showAll=1 tuossaa vielä jonkinlainen kuva. :(
Mittaisin heti vesiarvot. Jos ongelmia, vaihtelisin vettä ja putsaisin suodattimet sun muuta. Mutta huolehdi, ettei kala stressaannu em. liikaa. Eli ei vaihtoja, jos vesiarvot ok.

Minusta ei pilkkutauti, jos ei valkoisia pilkkuja. Kalatuberkuloosi ilmenee mitä erilaisimmin oirein (Googleta). Voi myös olla harmittomampia naarmuja ja niiden aiheuttamia tulehduksia.

Näistä ollaan montaa mieltä. Tarkka määritelmä paras ja täsmälääke. Se tietysti paras. Itse eristäisin pikku kalan ämpäriin. Suodatin ja ilmastus, vedenparannusaineet (tarkka hyvä lämpötila sun muuta). Laittaisin yleislääkettä, joka desinfioi haavat. Itse Multicuralla 2 kertaa hoitanut pikku fisun nirhaumat ja tulehdukset ja onnistui hyvin. Näin ei tartuta muita, puhdas vesi auttaa kalaa paranemaan. Jos kuolisi, ei turhaan lääkitsisi koko allasta.

Jos taas jokin ärhäkkä loinen, koko akva lääkittävä täsmälääkkeellä. Kannattaa pohtia tovi vaihtoehtoja...Väärä lääkityskin pahaksi.

Vesiarvot, muut kalat, vedenvaihdot??? Altaan koko? Nyt duuniin...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
oliivi13
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 17:57, 10.11.2010
Paikkakunta: helsinki

Re: kala sairaana!!!!

Viesti Kirjoittaja oliivi13 »

mulla on tuolla akvassa siis ihan hirvee määrä sukarapuja... voiks ton kalan siis eristää ämpäriin jossa ei siis oo mitää suodatusta? vaa ilmapumppu?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: kala sairaana!!!!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

oliivi13 kirjoitti:mulla on tuolla akvassa siis ihan hirvee määrä sukarapuja... voiks ton kalan siis eristää ämpäriin jossa ei siis oo mitää suodatusta? vaa ilmapumppu?
Pieni kala selvinnee ilmapumpullakin tovin, mutta....laittaisin runsaasti vettä, suuri ilmastus. En ruokkisi oikeastaan yhtään. Vaihdoin itse vedet vuorokausittain ja sen mukaan lääke...mutta tarkkaile.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Puljaaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 205
Liittynyt: 19:34, 10.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hki

Re: kala sairaana!!!!

Viesti Kirjoittaja Puljaaja »

Kala näyttää kovin heikkokuntoiselta. Armeliainta olisi varmaankin lopettaa nipsasemalla niskat poikki. Mielestäni turhaa stressata ja rääkätä kalaa ämpärittämällä ja lääkitsemällä, kun ei ole edes tietoa millä. :(
oliivi13
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 17:57, 10.11.2010
Paikkakunta: helsinki

Re: kala sairaana!!!!

Viesti Kirjoittaja oliivi13 »

Ehkä Tristan vaan aikasemmi riots amp aria...
oliivi13
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 17:57, 10.11.2010
Paikkakunta: helsinki

Re: kala sairaana!!!!

Viesti Kirjoittaja oliivi13 »

anteeksi tuo edellisempi kommentti kirjoitin kännykällä... kiitos kaikista vastauksista kävin hakemassa kalalle jonkinmoista lääkettä niihin haavoisin ja eristin sen ämpäriin ilmapumpun kanssa. jos menee tuosta huonompaan suuntaan, niin pitää kai sitten lopettaa... mutta näyttää nyt ihan ok. ui jonkin verran tuolla ämpärissä, vaikka uinti onkin vähän epävakaata.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: kala sairaana!!!!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

oliivi13 kirjoitti:anteeksi tuo edellisempi kommentti kirjoitin kännykällä... kiitos kaikista vastauksista kävin hakemassa kalalle jonkinmoista lääkettä niihin haavoisin ja eristin sen ämpäriin ilmapumpun kanssa. jos menee tuosta huonompaan suuntaan, niin pitää kai sitten lopettaa... mutta näyttää nyt ihan ok. ui jonkin verran tuolla ämpärissä, vaikka uinti onkin vähän epävakaata.
Ihmettelinkin, onko Oliivi seonnut lopullisesti kalaongelmissa :mrgreen: .

Varo, ettei hyppää pois. Yksi huono kokemus siitä :frown: . Pistä vaikka jokin verkkoritilä yms. varmuudeksi eikä vettä piripintaan. Ilmastius pitää ollakin hyvä, pinnan liikkua. Varo ainakin yliruokintaa. Itse ruokin sitten kerran päivässä ja puhdistin heti sen jälkeen veden. Tein toiseen ämpäriin lääkeliuoksen kera samanlaisen litkun (joskus päivittäin pitää laittaa lisää lääkettä jne...). Varo stressiä ja suuria muutoksia, joten vedenvaihto pitää olla tosi hyvin suunniteltu ja vesi samaa lämpötilaa sun muuta. Mutta sama vesi menee, jos ei ruoki pahemmin. Kala luultavasti pärjää 1-2 päivää hyvin ilman ruokaa. Ainakin varovaisuutta. Muuten vesi likaantuu pahasti. Itse pistin ruukun suojapaiksi, että pääsee hieman piiloon.

Mitäs lääkettä ostit? Tetran General Tonic kai ok yleislääke ja Multicuraa itse käyttänyt pari kertaa ja toiminut hyvin. Kumpiki fisu polskii iloisesti:). Veden lämpötilan pidin vakaan WC:ssä, jossa hiven lämpimämpi:). Toivottavasti toipuu.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Frans001
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 15:12, 07.11.2011
Akvaarioseurat: aqua web
Sukupuoli: Mies

Re: kala sairaana!!!!

Viesti Kirjoittaja Frans001 »

Voi ei kuulostaa kamalalta. Itse vasta olen ostamassa eka kertaa kaloja mun uuteen akvaarioon. Toivottavasti on parantunut.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: kala sairaana!!!!

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Nirri pois tältä kalalta on minun julma mielipiteeni. Kala näyttää selvästi käyristyneeltä ja parantumaton, tarttuva kalatubi on aika vahva ehdokas sairauden syyksi tämän kohdalla. Pese omat kätesi ja haavit ynnä muut tuon siirtelyyn käytetyt välineet ja astiat hyvin ja tarkkaile muita kaloja samanlaisen laihtumisen ja muiden epämääräisten oireiden varalta. Ikävä juttu jos on rakas kala, mutta parempi niin kuin että se levittäisi tartuntaa lisää akvaariossa.

Huonoja vesiarvoja pidetään pääsyynä siihen miksi kalatubi pääsee puhkeamaan, joten seuraavaksi sitten pitäisi käydä veden kimppuun. Millaisia vesiarvoja olet mitannut vai oletko mitannut mitään tähän asti? Millainen kokoonpano akvaariosi on (koko, laitteet, kalat, koristeet, vesiarvot jos tiedät ne, ruokinta, veteen lisätyt aineet yms.)? Kerro lisää niin voimme auttaa sinua pitämään loput kalasi terveinä!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”