Akvaario hifistely?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
cruella
Member
Member
Viestit: 267
Liittynyt: 13:12, 17.01.2007

Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja cruella »

Tuli mieleen kun kaikilla tuntuu olevan hiilidioksiidi,hapetus,monimetalli yms juttuja että mul ei edes hajua mitä noi on...mikä saa ihmisen hifistelemään akvaariokamalla? Itsellä tuossa altaassa ihan normaali suodatin,valaisin puuttuu,mutta olen hankkimassa ja siinä olikin akvaariotekniikkani...
Miten käytännössä tollaset laitteet näkyy akvaarion kunnossa? Olipas vaikeasti selitetty,toivottavasti joku saa ajatuksesta kiinni..
146l sekä 3 maatiaiskissaa ja sfinx-kissa.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Laitappa kuva akvaariostasi ja sitten joku jolla on nuo "hifistely laitteet" akvaariossa voisi myös laittaa kuvan. Näin voimme vertailla eroa ja hyötyä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Mä olen miettynyt samaa :D Mulla on Eheim classic 2213 ulkosuodatin, Eheim(?) lämmitin ja Giantin valo, muuten ei mitään elektroniikkaa ja hyvin kasvaa kasvit tällähetkellä eikä sammakotkaan näytä kärsivän :D
470 litranen kalasoppa
cruella
Member
Member
Viestit: 267
Liittynyt: 13:12, 17.01.2007

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja cruella »

Kuvan voin laittaa kunhan saan valaisimen jostain hommattua, entinen jäi eläkkeelle...
Mullakin kasvit rehottaa sen verran että parin kk välein oon täälläkin kasveja myynyt ja kalatkin säilyneet hengissä jo useamman vuoden..
Edes vedenparannus tai kasvilannoite aineita en käytä..
146l sekä 3 maatiaiskissaa ja sfinx-kissa.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Kysehän on viime kädessä aina siitä mitä itse haluaa mutta joskus on jopa vähän pakko. No, mun mielestä ulkosuodatin on hifistelyä mutta laittakoot ken tahtoo, ei se ole multa pois! Asiaan: jos tahtoo kasvatella oikeasti vaativia kasveja hyvissä väreissä, tarvitsee kunnolla valoa, mieluiten vieläpä oikeanlaista, ja se taas tuo estraadille hiilidioksidin välttämättömyyden muodossa tai toisessa. Ilman noita voit yhtä hyvin vetää rahasi alas viemäristä. Meilläpäin tulee hanasta pH8 vettä. Millä laskette pHn alas sopivaksi pehmeän ystäville? Realistisia vaihtoehtoja on tasan kaksi: hiilidioksidi (joka menee yksiin sen kanssa jos valoa on paljon) tai rikkihappo, sitten sopiikin vapaasti valita kumman kanssa haluaa leikkiä. Ja miten. Toki voi kysyä miksei pidä vain malaweja tai tanganjikoja jos pH on tuota luokkaa hanasta? Niinpä. Entä jos ei halua, jos haluaakin pitää Etelä-Amerikkalaisia ahvenia ja kasveja? Olen sitä mieltä että jos tekee, tekee kunnolla. Mä voin yrittää kasvattaa vaativia kasveja T8-valaisimilla, hommata pari sellaista rohjoa (enempää ei mahdu) à 150e akvani päälle ja todeta epäonnistuneeni tai voin hommata yhden 150w monimetallin saman hintaan ja onnistua. Ja kun sitten menee sitä valoa ja hiilaria, ne ei kasva ilman riittäviä lannotteita.

Joskus "hifistely" on jopa kustannustehokkain tapa hoitaa tarvittava asia kuntoon, vertaa esim kilju tai paineellinen C02-systeemi, etenkin jos akvalla on kokoa monta sataa litraa. Monimetalli voi olla isossa pytyssä kaikkein edullisin tapa ratkaista valaistus, ehkä jopa ainoa järkevä tapa.

Kenenkään ei ole pakko tehdä asioita joita ei tahdo. On erittäin kannatettavaa pärjätä niillä eväillä mitkä on eteen annettu, mutta joskus tahtoo jotain muutakin. Toiset pitää väkisin kalojaan vääränlaisissa vesissä, toiset haluaa muokaa vedet sopiviksi vaikka se maksaakin. Ehkä vaivaakin. Ja parempi ettei tee, jos ei tahdo eikä tiedä riittävästi, tulee vain sutta ja sekundaa. Ja raatoja. Kukaan täällä ei väitä, etteikö kasvit voisi kasvaa hyvin vähemmälläkin valolla (jopa hyvin vähällä), mutta kun aletaan puhumaan vaativista kasvilajeista, siirrytään seuraavalle tasolle. Laitappa kuvahakuun esim "aquascaping", 99% tuloksista on "hifistelyakvoja", ymmärrät varmaan eron? Joku oikeasti haluaa sellaisen akvan! Eikä suinkaan kaikilla ole noita "hifistely"releitä, isolla osalla ei ole ja silti akvat voi olla tosi onnistuneita ja nättejä, hyvässä balanssissa. Yleensä ihmiset, jotka satsaa tekniikaan myös huolehtivat akvaariostaan ja sen asukkaista sen mukaisesti, etenkin kun ko tekniikka tarjoaa mahdollisuudet toteuttaa akvoja, jotka salpaa hengen kun ne näkee livenä (miksei kuvissakin). Veikkaisin, että iso osa ko akvoista on todella hyvässä kunnossa ihan jo siksikin että laiminlyönnit näkyy parhaassa tapauksessa jo parissa päivässä! Low-techiä voi hoitaa huonosti, tai jättää hoitamatta, viikko-kuukausikaupalla. Hyvä vai huono asia, sen voi jokainen päättää itse. Joskus se voi olla jopa tavoite. Yleensä kalat voi high-tech-akvoissa hyvin, olojen on pakko olla stabiilit jo kasvien takia eikä kukaan katso kauaa raaskuja kaloja pilaamassa muuten kaunista näkymää. Terveet ja hyvin kasvavat kasvit on myös kalojen etu, ne tasapainottavat oloja/vesiarvoja ja erittävät mm antibakteerisia aineita, estävät pohjan pilaantumisen jne. Tekniikka ei vapauta hoidosta, joistain asioista se voi vapauttaa (esim kun vaihtaa kiljun keittelyt paineelliseen) mutta kaikella on aina hintansa, tilalle voi tulla jotain muuta säädettävää, esim päivittäinen lannoitaminen.

Meillä on ollut akvoissa metalleja, T5-valaisimia päällinen täys, on paineellisia hiilarisettejä mutta silti löytyy myös pyttyjä joissa ei ole muuta kuin vaivainen valo ja huono suodatin, silti kasvit kasvaa hyvin. Siis ne, jotka olen sinne, kyseisiin oloihin, onnistuneesti valinnut mutta en mä siti sinne yrittäisi viereisen akvan Ludvigia verticilataa...Niille on oma paikkansa niille sopivissa oloissa. Kaikki lähtee siitä mitä itse tahtoo. Tai pitäisi lähteä.

Useinmiten hämmästely ja kummastelu johtuu siitä, ettei ymmärretä mistä on kyse. Kuulostaa omituiselta, monimutkaiselta, ehkä jopa vaaralliselta (terveisin nimimerkki Äsken akkuhappo ostoksilla), etenkin jos ne ovat syystä tai toisesta kaukana omasta todellisuudesta.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Miks jotkut ajaa Toyotalla vaikka vois ajaa Mersulla?
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Niin, sitähän täällä moni miettii. Mulla on eheimin 2013 ja siihen fluvalin 4:nen. lapotessa ei pa**aa juuri tuu ja vesiarvot on aina ok. Ei oo levääkään ollenkaan. Akvaarion koko on 260 litraa ja sehän on tolle eheimille suht kova työmaa, mutta hyvin oon pärjännyt enkä ihan heti lähde samoille linjoille mitä täällä puhutaan , et se olis aivan liian tehoton tohon litramäärään.

Liika tuunaaminen häiritsee myös akvaarion toimintaa. Sitä oppii kanssa tietämään asioita itsekseen kun aikaa kuluu. Itse aloitin harrastamisen vuonna 1984 ja voin kertoa etten tienny nitriitistä ym mitään. Kalat laitettiin kahden päivän päästä uuteen akvaarioon ja mitään kypsytystä ei tehty. Kloori kun haihtus ni se oli ok. Into oli kova ja kaloja ei silti kuollu. Tottakai kypsytys ja muu on aiheellista, mutta silloin ei ollu tätä tekniikkaa ja tieto ei kulkenut niinkuin nyt. Joskus akvassa on vaan "hyvät" olosuhteet ja joskus ei. Mulle ei oo ihan täysin selvinnyt miten ne huippuolot saa aikaseksi, koska joskus levää vaan tulee ja joskus ei. Se että käyttää aikaa akvaarioon on ehkä paras keino saada hyvät olosuhteet.

Se tässä hommassa on kiinnostavinta, että ikinä ei voi kuitenkaan ihan varmasti tietää kaiken toimivan, vaikka olis mitä vehkeitä kämppä täynnä.
Mika Litja
mariana
Senior Member
Senior Member
Viestit: 855
Liittynyt: 00:57, 22.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja mariana »

Aika samoilla linjoilla Sisson kanssa. Kun näin monta vuotta oon akvaarioiden kanssa lätrännyt niin ei mun korvaan monimetallit ja hiilarilaitteistot kuulosta miltään hifistelyltä. Ne vaan voi olla tarpeellisia tietyn lopputuloksen aikaansaamiseksi.Enkä mä oikein keksi mikä sitten olisi akvaariokamalla hifistelyä? Mulle kuuluu ihan perus akvaarionhoitoon suodatin, valo,hiilari, lannoitteet ja vedenparannusaineet.
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Okei, myönnän sitten hifistelyn myös, jos ulkosuodatin ja tehokas akvaariolampuilla varustettu valaisin kuuluu siihen :) Mä vaan pidin niitä itsestäänselvyytenä.
Ja kyllähän mullakin on vedenparannusainetta ja lannotetta kasveille tuohon omaan akvaan.
470 litranen kalasoppa
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Heh. Hauskoja rajanvetoja erilaisilla ihmisillä. Hiilarit, levittimet ja mitkälie ovat peruskauraa ja ulkosuodatin hifistelyä. Omasta mielestäni ulkosuodatin oli enempi välttämättömyys ja hiilarista luovuin hyvinkin nopeasti kun en jaksanut sitä säätöä ja hifistelyä.

Joku voisi sanoa vaikka meripuolella parin tonnin akvaariotietokonesetin olevan hifistelyä, mutta toisaalta kun altaassa voi olla useamman tuhannen edestä sitä elävää, ei sitä voi pitää hifistelynä että on varalla laite joka osaa automaattisesti reagoida ja suorittaa erinäisiä toimenpiteitä mahdollisten äkillisten muutosten hetkellä. Etenkään kun harva meistä voi päivystää sitä allasta 24/7.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Tolla ulkosuodatinjutulla just koitin selvittää, että aika pitkälti kyse on siitä mihin me ollaan totuttu. Todennäköisesti meillekin joskus vielä tulee ulkosuodatin, mutta sitä ennen taitaa vuorossa olla akva ilman minkäänlaista suodatinta. Ulkosuodatin lienee virassaan ihan tarpeellinen tietyissä oloissa, meillä vaan ei sellaista ole tulossa vaan homma on hoidettu muutoin. Yritän olla vetämättä mihinkään rajoja (vaikka syytä ehkä olisi...?), laitan sen mikä on meillä tarpeen.

Akvan biologia/ekosysteemi ei muutu mihinkään lisääntyvän tekniikan myötä. Eikä se vapauta vastuusta tai tiedon keräämisestä jotta osaa hoitaa oikein ja vähän ratkoa mahdollisia ongelmiakin. Ikävä kyllä näin helposti kuvitellaan ja jätetään opettelematta perusasiat esim vesikemiasta.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Sisso kirjoitti:Meillä on ollut akvoissa metalleja, T5-valaisimia päällinen täys, on paineellisia hiilarisettejä mutta silti löytyy myös pyttyjä joissa ei ole muuta kuin vaivainen valo ja huono suodatin, silti kasvit kasvaa hyvin. Siis ne, jotka olen sinne, kyseisiin oloihin, onnistuneesti valinnut mutta en mä siti sinne yrittäisi viereisen akvan Ludvigia verticilataa...Niille on oma paikkansa niille sopivissa oloissa. Kaikki lähtee siitä mitä itse tahtoo. Tai pitäisi lähteä.
Muuten ihan hyvää tekstiä, mutta esimerkki on aivan absurdi. Tuo lajihan kasvaa tavallisissa hifistelemättömissäkin oloissa niin että harrastajalta menee melkein järki karsiessa. Ilman hiilaria, viisivuotialla T8:illa ja sisäsuodattimilla minä sitä pidin. Näytti ihan Sini-siivousmopilta.
KrisAnn
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 11:50, 25.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja KrisAnn »

Vasta silloin kun pyritään luomaan isoon akvaarioon täydellinen biotooppi voidaan mielestäni puhua hifistelystä. Tällainen allas ei ole mikään luonnottoman steriili "kukkapurkki", vaan pyrkii jäljittelemään luonnollista ympäristöä kaikin tavoin. :)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Jep, en ymmärrä miksei makeavesipuolella saada vieläkään "öttiäisymppejä" myyntiin; keruupaikkojen autenttista pikkueliöstöä, hiekkapohjaa ja bakukantaa vaikka kosteassa hiekassa kuljetettuna samaan tapaan kuin merivetisillä on ympit elävässä kivessä ja hiekassa.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Hifi viittaa tosiaan autenttisuuteen, mutta kun katsoo videonpätkiä esimerkiksi Amazonilta, niin en minä ainakaan tuollaista kaipaisi. Detriusta pohjat sameana ja hirveän näköistä ryteikköä joka puolella. Loisia ja tauteja pukkaa joka puolelta kalojen kimppuun ja vain murto-osa kaloista selviää vanhoille päiville.

http://www.youtube.com/watch?v=cWIVCdLOImw

http://www.youtube.com/watch?v=uX8UUSqL ... ure=relmfu
Leiarius
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 23:09, 26.07.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja Leiarius »

KrisAnn kirjoitti:Vasta silloin kun pyritään luomaan isoon akvaarioon täydellinen biotooppi voidaan mielestäni puhua hifistelystä. Tällainen allas ei ole mikään luonnottoman steriili "kukkapurkki", vaan pyrkii jäljittelemään luonnollista ympäristöä kaikin tavoin. :)

Haluaisin nähdä täydellisen Itä-meri biotoopin sinilevineen, kaljapulloineen sekä risan polkupyörän kera jonkun olkkarissa. :mrgreen:
Siellä se kolmipiikki vipeltää! 8O "tuijotus"
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja ramdac »

kirahvi1 kirjoitti:Hifi viittaa tosiaan autenttisuuteen, mutta kun katsoo videonpätkiä esimerkiksi Amazonilta, niin en minä ainakaan tuollaista kaipaisi. Detriusta pohjat sameana ja hirveän näköistä ryteikköä joka puolella. Loisia ja tauteja pukkaa joka puolelta kalojen kimppuun ja vain murto-osa kaloista selviää vanhoille päiville.

http://www.youtube.com/watch?v=cWIVCdLOImw

http://www.youtube.com/watch?v=uX8UUSqL ... ure=relmfu
Katselin nuo videot ja huomasin, että minullahan on ollu täydellinen Amazon biotooppi. Voi minua miksi rupesin hifistelemään.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Maisu kirjoitti:
Sisso kirjoitti:Meillä on ollut akvoissa metalleja, T5-valaisimia päällinen täys, on paineellisia hiilarisettejä mutta silti löytyy myös pyttyjä joissa ei ole muuta kuin vaivainen valo ja huono suodatin, silti kasvit kasvaa hyvin. Siis ne, jotka olen sinne, kyseisiin oloihin, onnistuneesti valinnut mutta en mä siti sinne yrittäisi viereisen akvan Ludvigia verticilataa...Niille on oma paikkansa niille sopivissa oloissa. Kaikki lähtee siitä mitä itse tahtoo. Tai pitäisi lähteä.
Muuten ihan hyvää tekstiä, mutta esimerkki on aivan absurdi. Tuo lajihan kasvaa tavallisissa hifistelemättömissäkin oloissa niin että harrastajalta menee melkein järki karsiessa. Ilman hiilaria, viisivuotialla T8:illa ja sisäsuodattimilla minä sitä pidin. Näytti ihan Sini-siivousmopilta.
Niin kato toisilla rassukoilla ne noudattelee suurinpiirtein näitä: http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... .php?id=81, toisilla ne kasvaa sängyn alla...
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Sisso kirjoitti:Niin kato toisilla rassukoilla ne noudattelee suurinpiirtein näitä: http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... .php?id=81, toisilla ne kasvaa sängyn alla...
Ehkä sitten niin. Mutta hyvin ne sängyn alla kasvatetut myivät aikoinaan. :mrgreen:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... &p=3650340
KrisAnn
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 11:50, 25.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja KrisAnn »

Leiarius kirjoitti:
KrisAnn kirjoitti:Vasta silloin kun pyritään luomaan isoon akvaarioon täydellinen biotooppi voidaan mielestäni puhua hifistelystä. Tällainen allas ei ole mikään luonnottoman steriili "kukkapurkki", vaan pyrkii jäljittelemään luonnollista ympäristöä kaikin tavoin. :)

Haluaisin nähdä täydellisen Itä-meri biotoopin sinilevineen, kaljapulloineen sekä risan polkupyörän kera jonkun olkkarissa. :mrgreen:
Siellä se kolmipiikki vipeltää! 8O "tuijotus"
Aurajoki-biotyyppi se vasta jotain olisi - ei näkis mitään kun vesi olis niin sameaa... :mrgreen:

Voisi vaan kuvitella, että mitä kaikkea kummallista sieltä altaasta löytyykään. [;)]
cruella
Member
Member
Viestit: 267
Liittynyt: 13:12, 17.01.2007

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja cruella »

Sainpas keskustelua aikaan..siis mun ihmettely johtuu juuri tietämättömyydestä...ei mitään hajua miten esim.joku hiilidioksidijärjestelmä toimii..ja varmaa siitä ettei kavereissa ole yhtään akvaarioharrastajaa niin omakin harrastus kausiluontoista..voi mennä pitkäkin aika että hoitaa akvaa niin että se pysyy kunnossa ja joskus innostuu katselee uusia kasveja,kaloja yms...itse luen akvan perustekniikkaan vain valaisimen ja suodattimen joskus lämmittimen jos kämppä kylmä.. Meitä on moneksi,onneksi.
146l sekä 3 maatiaiskissaa ja sfinx-kissa.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

^sanoppas muuta, musta ainakin yksi tän harrastuksen suola on nähdä erilaisia pyttyjä joissa on saatu hyvää jälkeä erilaisilla kokoonpanoilla, siis kuka hifistellen ja kuka vähemmän hifistellen. Kummallakin tavalla lopputulos voi olla hieno. Tai ihan karsea, jos sikseen tulee, ei runsas/kallis tekniikka ole tae mistään.

Kuuma sisustusvinkki Aura-joki-biotooppiin: paljon polkupyöriä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Akvaario hifistely?

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Ihana ketju! Ite olen nyt koettanut pitää suhtautumiseni sellaisena, etten lisäisi mitää uutta altaisiin ja niiden hoitoon. Tiukimmat kriteerit on nanon suhteen: siihen ei saa upota yhtään rahaa eikä yhtään enempää vaivaa kuin mitä se parin päivän välein kukkienkasteluvesien sieltä ottaminen. Valaisimen olen ostanut vuosia sitten kirpparilta eurolla, lamppuna parin euron hehkulamppu, suodatin on tehty itse, valaisin lämmittää sen mitä lämmittää ja öisin lämmöt vähän laskee. Kasvit olen ottanut toisista altaistani, samaten hiekat. Suodatinta ei tarvitse ikinä ottaa pois altaasta tai edes laittaa pois päältä, kun on sen verran alhaalla että voi puolet vedestä lapota vek ennen kuin moottori alkaa sätkiä. Lannoitteita en käytä, mutta kovetan kyllä vettä hitusella kipsiä...

Siinä hifistelyssä on just se puolensa, että aina kun lisää jonkun palikan, pitää valmistautua myös siihen mitä tehdä kun se palikka jostain syystä ei toimi. Lannoitteet loppu - täytyy ostaa lisää, hiilari ei pulputa - pitää tutkia, tehokkaat lamput tekee levää - jostain on puutetta jne. Yksinkertaisuus kiehtoo, mutta toisaalta kiehtoo myös tasapainon löytyminen mahdollisimman yksinkertaisilla ja halvoilla ratkaisuilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”