Monni 200 litraseen akvaan?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Monni 200 litraseen akvaan?

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Hakusessa olisi monni, joka sopii isojen kynsisammakoiden kanssa samaan akvaan, eli saisi kasvaa sen verran isoksi, ettei sammakko pysty nielemään. Eipä nää kyllä välittänyt nuoresta sammakostakaan - joka oli siis suurimman sammakon räpylän kokoinen tullessaan - mutta ei voi kuitenkaan koskaan tietää.
Akvaarion koko 86*57*45cm (pituus*korkeus*syvyys), eli n. 200 litraa.
470 litranen kalasoppa
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Monni 200 litraseen akvaan?

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Eikö mitään sopivaa monnia ole? :(
470 litranen kalasoppa
Puljaaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 205
Liittynyt: 19:34, 10.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hki

Re: Monni 200 litraseen akvaan?

Viesti Kirjoittaja Puljaaja »

joedoe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 15:28, 02.11.2010
Akvaarioseurat: HAS

Re: Monni 200 litraseen akvaan?

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Hyvä ja asiallinen linkki. Toivottavasti kaikki yhdestelyä ja sellaisen tehneet lukevat sen myös.
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Monni 200 litraseen akvaan?

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Tähän täytyy sanoa, että nuo mun kolme kynsisammakkoa on elänyt ainakin kolme vuotta partiksen kanssa samassa ja kaikki elää yhä ja voi hyvin. Nyt vaan partis on siskolla, kun hän halusi sen omalleen kaveriksi. Ollut siellä siis nyt reilu pari kuukautta eikä ole käytös/ulkonäkö tai muukaan juuri muuttunut.
Ja monilla on monneja sammakoiden kanssa samassa, nyt vaan halusin tietää, mikä olisi sopivan kokonen tuohon akvaan. Mahdollisimman iso siis.

Itseasiassa eräässä akvaarioliikkeessä oli - niin kauan, kun siinä kävin eli monta vuotta - iso albiinosammakko samassa kalojen kanssa eikä niillä mitään ongelmia koskaan ollut. Muistan, että juteltiin asiasta, koska silloin pidin albiinoa niin kammottavana.

Ja tuohon ulosteessa olevaan ammoniakkiin. Se voi tappaa myös sen itse sammakon. Mutta tehokkaalla suodatuksella saa ammoniakin vedestä pois.

Sitten, kun ajatellaan vielä, niin kaverin ompulta hävisi tuntosarvet hetkessä. Akvassa, jossa on pelkästään pieniä ja helppoja kaloja. Mun omppu taas voi erittäin hyvin. Toinen kylläkin kuoli, mutta oli jo huonossa kunnossa tullessaan.

Mutta ehkä ei sitten ole se oikea aika alkaa miettimään tuonne vielä monnia, mutta tutkin asiaa.
470 litranen kalasoppa
Puljaaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 205
Liittynyt: 19:34, 10.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hki

Re: Monni 200 litraseen akvaan?

Viesti Kirjoittaja Puljaaja »

Sillä, että selviää hengissä, ei ole mitään tekemistä viihtymisen ja hyvinvoinnin kanssa.
Mielestäni väärintekemisen perusteeksi ei riitä se, että ennenkin on ollut, muillakin on tai että kaupassakin oli. Toki meistä jokaisella on omat moraalikäsitykset, sille ei oikein mitään voi. Toisilla menee eläinten edun ohi tuo "Mutkumähaluuuuun"-asenne ja se on todella sääli.
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Monni 200 litraseen akvaan?

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Sanoin jo, että tutkin asiaa. Mitä vaatisi, että voisi ottaa yhteen. Paljonko tilaa ja minkälaista elektroniikkaa peliin.
Jos ei kuitenkaan mitään sopivaa löydy, jätän asian siihen, koska en halua sammakoiden enkä monnin kärsivän. Otan sitten joskus aikanaan kalojen kanssa samaan, ku toisen akvan hankin.
470 litranen kalasoppa
Miirula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 22:02, 12.04.2003
Paikkakunta: Helsinki

Re: Monni 200 litraseen akvaan?

Viesti Kirjoittaja Miirula »

Vaikka kuinka tutkit asiaa, niin EI VOI. Ei millään tekniikalla ja millään tilalla. Sammakot ja kalat eri altaisiin, niin yksinkertaista se on. Millaisesta rautalangasta asia pitää vääntää?
Hullulla on halvat huvit...tällä asteella kaikki on ilmaista!
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Monni 200 litraseen akvaan?

Viesti Kirjoittaja Askah »

Miirula kirjoitti:Vaikka kuinka tutkit asiaa, niin EI VOI. Ei millään tekniikalla ja millään tilalla. Sammakot ja kalat eri altaisiin, niin yksinkertaista se on. Millaisesta rautalangasta asia pitää vääntää?
Sen sijaan, että sanot "EI VOI" ja "sätit" kirjoittajaa niin voisit varmaankin perustella, että miksi tarpeeksi kovalla suodatuksella (+aktiivihiilellä) tämä EI OLE mahdollista? Ite en tiiä asiasta yhtää mitää, mutta kuullostaa omaan korvaan oudolta, että ammoniakki olisi mahdoton poistettava vedestä? :? Voisitko vääntää minulle paksusta rautalangasta, että mikä tekee ammoniakin poistamisesta mahdotonta?
Omega369
Member
Member
Viestit: 326
Liittynyt: 18:55, 04.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Monni 200 litraseen akvaan?

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Tehtävissä tuo on, pitää vain tuntea valitsemansa lajit ja tarjota iso allas ja riittävästi suodatusta. Ei sinänsä mitenkään ihmeellistä. Peto-saalis lienee suurin ongelma, isommassa altaassa ammoniakki ei aiheuta kuolemia. Lienee vain liian helppoa tuomita ihmisiä. Useita toimivia matelija+kala kombinaatioita nähdeenä (kyllä, vuosien ajan) sanoisin että suurin ongelma tulee olemaan "valistuneet harrastajat". Antaa palaa vain, Frank. Eikun Raasu. Hyvä siitä tulee 200 litraisessakin. Muiden kokemuksia ei kannata hirveästi kysellä, sillä leikit asialla josta monet vetää herneet nenään vaikka eivät itse ole asiaan tutustuneet ;)
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Monni 200 litraseen akvaan?

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Nää tuntuu olevan niin laiskoja, ettei kiinnosta syödä omia poikasiaankaan, kun munina. Yritin paria vammautunutta poikasta syöttää, mutta lopulta laitoin kaverin tappamaan, kun ei noille kelvannut. Sinänsä en siis usko ongelmaa saalituksen kannalta olevan.

Ammoniakin saa pois vedestä. Muutenhan sammakot kuolisi siihen määrään itsekin. Ja olen kyllä valmis hankkimaan kunnon aineet, jos joskus päädyn sen monnin ottamaan.
470 litranen kalasoppa
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Monni 200 litraseen akvaan?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Jos vastauksei tyyli on ärtynyt, se johtuu siitä, että tietokone on jo kaksi kertaa vastaukseni sabotoinut.... *mur*

Raasu: Ovathan ne partikset siellä sitten varmasti samaa sukupuolta? Ettei niitä kaveruksia ole kohta miljoonaa? [;)] Ja välttämättä partis ei edes kaveria osaa arvostaa, se on territoriaalinen /yksin elelevä laji, ja varsinkin urokset saattavat olla keskenään hyvin riitaisia, mutta naaraat voivat kyllä samassa altaassa tulla toimeenkin ihan hyvin. :)
Ja toinen asia, joka pisti silmään... Mikä on altaassasi pH, jotta sen omenakotilon kuori ei ala syöpymään? pH:n olisi syytä olla yli 7 ja kokonaiskovuus saisi olla viidestä ylöspäin. Tuota kovuusvaatimusta voi kyllä jonkin verran kiertää syöttämällä omenakotilolle kalkkipitoista sapuskaa, jotta se saa riittävästi kuorenrakennusainetta.

Ja taas ilmoittautuu keskusteluun yksi, jonka sammakkotiedot ovat teoriapohjalla. [;)] Periaatteessa olen samaa mieltä tuon Sammakkolammen jyrkän lausuman kanssa, että jos pitää kysyä, niin ei saa yhdistää, mutta vielä vahvemmin olen sitä mieltä, että kysyvä ei tieltä eksy. [;)] :D

Omega369:n kanssa olen myös samoilla linjoilla: isolla altaalla, kun tietää mitä tekee, niin periaatteessa käy, mutta käytönnössä lajivaihtoehdot kalapuolella ovat nähdäkseni aika vähissä. Kun jos olen oikein käsittänyt, niin nuo sammakot vaativat "huoneenlämpöistä vettä" joka on melko seisovaa. Tuo viileä vesi sulkee käytönnössä plekot pois ja myös tuo seisovan veden vaatimus on kaloille hankala, koska ne vaativat pintavirtausta akvaa, jotta kidushengittäjille on happea tarpeeksi. Valutussuodatin voisi tuohon happiasiaan olla ratkaisu, mutta se vaatii sitten taas omat askartelunsa. Joku ripsimoonni voisi soveltua, mutta ne joita eivät sammakot saa syötyä, ovat äkkiä sitten sitä kokoluokkaa että ne popsivat sammakot. :?

Ja tässä tapauksessa rajoittaa myös tuo akvaarion pituus kalavalintaa, sillä se on aika lyhyt tuohon tilavuuteen nähden, mutta se taitaa sitten olla korkeudeltaan tehty noiden sammakoiden ehdoilla. :) En keksi mitään parikymmentä senttistä sopivaa tuonne. Mikään uimamestari ei sovi, jollekin todellliselle möllöttäjälle voisi paikka löytyä, mutta se on äkkiä sitten sellainen, että akvassa on monni, mutta sen näkee kaksi kertaa vuodessa. [;)]

Kommentoitkin näemmä tätä ammoniakkiasiaa, kun tätä naputtelen. Ammoniakkia ei poisteta vedestä "aineilla", ainakaan näin kalaharrastajan näkökulmasta. Sen poisto tapahtuu biologisesti akvaariossa itsestään sen jälkeen kun akvaarioon on muodostunut/muodostettu riittävä bakteerikanta, puhutaan niin sanotusta kypsytyksestä. Käytönnössä akvaan siis kasvatetaan bakteerikanta, jossa ensimmäise bakut muuttavat ammoniakin/ammoniumin nitriitiksi ja siitä seuraavat bakut veivaavat sen nitraatiksi, jota sitten vähennetään akvasta vedenvaihdoilla. Kunnolla toimiva "typen kierrätys" on kalojen elämälle välttämätöntä, sillä jos se ei toimi kunnolla niin altaasssa voi olla nitriittiä, ja se on kaloille vaarallista. Nitriitti (oikaisten sanottuna) syrjäyttää hapen kalojen veressä ja kala tukehtuu. Tuo typenkierrätyksen luominen ei kuulune sammakkoakvaarion valmisteluihin? :?

Se, että isot ammoniakkimäärät saadaan vedestä pois, vaatii sen tehokkaan suodatuksen. Eli pitää olla paljon pinta-alaa suodatinmassoissa jossa ne bakteerit asuvat. Jos sinua kiinnostaa tietää, että onko akvaariossasi ammoniakkia, niin siihen on olemassa vesitesti. :) Kysyn, kun en sammakoiden käytännön hoidosta mitään tiedä, kuuluuko siihen vesitestien tekeminen? Onko muilla vesiarvoilla kuin veden lämpötilalla merkitystä, kovuus, pH jne?

Mutta nyt minä lähetän tämän. Saattaa olla, että punainen lanka katosi tässä viestissä jo useampaankin kertaan... Mutta ainakin on mielipiteitä. :mrgreen: [;)]

Muoks.. Lisätääs nyt vielä se, että minä henkilökohtaisesti en yhdistäisi sammakkoja ja kaloja. PIdän sitä todella vaativana. Ja minulla ei ole kyllä mitään kiinnostusta sinäsä sammakoihin, eli sekin estää yhdistämistä. [;)]
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Monni 200 litraseen akvaan?

Viesti Kirjoittaja Raasu »

^^ Kiitos hyvästä vastauksesta! :)

Kyllä sammakoillakin saa vesi virrata, niillähän pitää ollakin ulkosuodatin. Sisäsuodatinta ei saa laittaa siitä syystä, että moottorin tärinä yms. häiritsee niiden kylkien aistielimiä.
Mutta mun omilla on siis Eheim ulkosuodatin ja vesi virtaa pinnassa.
Lämpötila tällähetkellä akvassa 24 astetta, koska huomasin, että sammakot piristyi joka kerta, kun veden lämpötila nousi siivouksen yhteydessä. Ennen lämpötila oli 22 astetta. Silloin sammakot vaan lähinnä möllötti kasassa, nyt uivat paljon enenmmän :)

En ole vesiarvoja päässyt vähään aikaan mittaamaan, koska koiran e.lääkäri kulut ja tarkka ruokavalio on vienyt kaikki rahat. Ensi kuussa tulen mittaamaan.
Akvassa on kuitenkin kalkkikivi, mitä eläinkaupassa suositeltiin, siis ompulle.

Silloin, kun sammakoihin perehdyin, luin, että ammoniakkia vähennetään vedestä hyvällä suodattimella. En siis itse tiedä, onko niihin mitään sen kummempia aineita olemassa, oletin suodatuksen riittävän, kun niin luin.
En ole ainakaan mistään vielä löytänyt, että sammakot olisivat tarkkoja muusta kuin veden lämpötilasta.
Itse käytän siivouksessa seisomatonta vettä, johon lisään vedenparannusta.

Opin kyllä noista viikoittain uutta. Enkä kyllä allekirjoita kaikkea, mitä noista kerrotaan netissä.
Olettaisin kuitenkin, että näillä on hyvät oltavat, koska sammakot ei lisäänny, jos elinympäristö on huono. Nämä lisääntyvät ihan jatkuvasti.
470 litranen kalasoppa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”