Mielenkiinto alkaa kasvamaan meriveteen.

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Mielenkiinto alkaa kasvamaan meriveteen.

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Eli olen joskus aikasemminkin kirjoitellut että olisin kiinostunut merivesipuolesta. Silloinhan mun piti tehdä 63l pikkukiposta merivesi allas, mutta se asia sitten jäi ko aloimme suunittelemaan 720l makeanveden allasta. Nyt ko toi meidän ''jätti'' on valmis niin on ihan älyttömän tylsää ko ei voi ukon kanssa suunitella ja rakentaa joten aloin nyt miettiin tollasta abot 100l merivesi allasta tohon meidän eteiseen ko sielä olisi oivallinen paikka suunitellulle altaalle. :D Innostus iski taas siittä ko menimme shoppailemaan kasveja Akvaariolinnasta ja äijäni kysy multa seuraavana päivänä että näitkö ne nano altaat? No sanoin että joo, vaikka suljin henkisesti silmäni aina ko menin merialtaan ohi ettei himo iske. :roll: Mulla kestää varmaan hirmu kauan oppia ymmärtämään mitään merivesihommia ko mulla on sellainen ilkeä oppimishäiriö että kaikki asiat täytyy miljoonaan kertaan lukee, koska lukemani asiat eivät siirry lyhyestä muistista pitkään muistiin, eli siis jos luen jtn. niin en muista mitä siinä luki. [:I]
Nyt kerään taas rahaa ''salassa'' kasaan ja ko alkaa olemaan hyvä summa säästötilillä niin hankin kaikki asiat ja yllätän mun mieheni ja se pääsee rakentamaan. :mrgreen: Tiedän että se ei suutu koska se itsekki tahtoo merivesi allasta. Eli jos hankin n.100l kipon ja siihen tekniikan ?
Jalusta rakennetaan sitten varmaan itse .
Mä ajattelin että myös valaistus rakennetaan itse eli led-valoilla mentäis taas. Valaisin roikkuis katosta tai olis seinässä kiinni.
Mulle saa linkittää 100l altaaseen sopivia laitteita, mietin myös jos jättäis ala-altaan pois ja kaikki tekniikka olis tossa pää-altaassa. Onnistuuko sellainenkin allas ratkaisu ja onko sellaisen altaan hoito työlästä?
Nii ja saa kertoa paljon tollaseen 100l tarvitsee sitä hiekkaa ? ja kiveä sun muuta. :mrgreen:
Niin ja ekaksi opettelen tekniikkapuolen kunnolla ennen kaloja tai koralleja.
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Re: Mielenkiinto alkaa kasvamaan meriveteen.

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

100l voisi nopeasti suositella Tunzen nano reefpackia ja vaikkapa 10kg hiekkaa ja 10kg kiveä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

ja lisäksi Tunzen Osmolator Universal "jotta pintaimu toimisi optimaalisesti", eli pinnakorkeus ei vaihtele liikaa huonontaen skimmerin toimintaa.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Mutta jos aikoo ala-altaan hommata niin onko siinä isompi riski että tulee vuoto? Missä paikoissa altaaseen saa tehtyä niitä porauksia ? Ajattelin jos päädyn ala-altaaseen.Meidän edellinen allas (375l) tais olla entinen merivesi allas kun siel oli oikeassa takakulmassa vanhat reijät mitkä oli kumminkin peitetty kolmion muotoisella lasisuirolla ja perään vedetty silikoonit. Nykyään se allas on mun miehen kaverilla, mietin monesti että jos siittä ois tehny merivesialtaan niin ei ois ainakaan tarvinnu porata reikiä. :mrgreen: Musta toi 10kg hiekkaa ja kivee ei kuulosta pahalta.
Kuulostaisko teidän mielestä 120w led-valoa liian pieneltä määrältä 100l altaassa ? Jos aikoo kasvattaa enemmän valoa vaativia koralleja.
Puhun varmaan ihan hassuja, mutta ottakaa huomioon että tää on mulle vielä uutta ja outoa. :mrgreen:
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

120w on varmaankin aika passeli satalitraiseen tankkiin :roll: LED-valaisinhan on suunnilleen 20-30% tehokkampi kuin vastaavan wattimäärän T5. Ja valaisintahan ei ajeta täysillä, vaan esim 85% teholla, joten toi olis varmaan aika hyvä lamppu :mrgreen: Ja varmasti riittää valoa, voi olla jo vähän liikaakin(?), sillä LED:t on hyvin kirkkaat kyllä... Itselle tulee 0,4w/l, mutta allasta ei olekkaan tarkoitus valaista kauttaaltaan.
Iipuli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

Mulla on 270 litrasessa 90w ledipaneeli ja värisävyjä tuomassa 2xT5 putket. Ja kyllä tuolla SPS:t kasvaa hyvin.
Että kyllä 100 litraseen riittää vähempikin. Jos tuohon 120w lediin päädyt, niin muista olla varovainen korallien akklimoinnissa, ettei kärähdä.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

No sitä kärähtämistä mä mietin, mutta jos valo ois sitten korkeemmalle sijotettu niin varmaan vois toimia? Mietin myös että jos lediä olisi semmoinen 70w ? Mut mitäs värisävyjä niissä valoissa pitää olla ? Toivottavasti tajusitte mitä tarkoitan tolla edellisellä... :roll:
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Heitän kehiin saman neuvon minkä olen antanut kaikille uusille harrastajille ja jota itsekin tunnollisesti noudatin, eli poikkea mahdollisimman monen harrastajan luona sumpittelemassa ja ratsaamassa heidän altaansa ja niiden tekninen toteutustapa. Näin saat hyvän kokonaiskuvan siitä kuinka asiat voidaan tehdä ja voit näistä toteutustavoista poimia parhaat ideat itsellesi. Ja toisen harrastajan allasta tuijotellessa, kahvitellessa ja höpötyksiä kuunnellessa tarttuu yleensä aika eri lailla tietoa kuin kirjaa päntätessä :)
tate
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tate »

+ 1 eli juuri näin!!
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Tuo totutus niihin ledeihin on tosiaan tehtävä niin, että nostaa sitä valoa ensin ylemmäs ja laskee pikkuisen kerrallaan alas, ellei kyseessä ole valaisin, jossa tehoja saa säädeltyä. Pelkän ledien wattimäärän mukaan ei kannata sitten (tietenkään) valita valaisinta, sillä niistä on tarjolla niin monenlaista versiota. Ikävä kyllä myös turhan paljon täyttä kuraa. Myös se valaisimen muoto ja valaisukulma vaikuttaa siihen, mikä riittää minnekin.
Iipuli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

Suosittelen myös ahkeraa vierailua muiden altaita kurkkimaan!!!
Ledien kanssa on varmasti tällä hetkellä suurimmat mahdollisuudet mennä metsään ja pahasti.
Kuten rain- tuossa jo sanoikin, niin paljon kuraa on myös tarjolla.

Oman ledivalaisimen valontuottoon olen tyytyväinen, mutta aktiivijäähdytys (=tuulettimet) on kovaääninen. Tämä sama ongelma myös ainakin yhdellä toisella harrastajalla, eri valaisimen kanssa. :? Ledien huonoksi puoleksi lasken myös tuon värisävyjen niukkuuden. Omassa paneelissa puolet 14k, puolet 460nm.
Mutta tosiaan hyvän saa, kun lisää 2 T5 putkea. Oma mielipide!

Uuteen altaaseen taitaa tulla kuitenkin pelkkiä T5 putkia. Tai onhan niissäkin mukana siniset teholedit kuuvaloiksi.
Tervetuloa espooseen ratsaamaan ledivalaimen teho ja ääni. :)
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Ledejä on satoja eri värejä... Niitä pystyy vaihtamaan ihan helposti itse, ja varmasti saa laajemman spektrin kuin putkilla. Useimmiten low-end-tuotteissa on pelkästään sininen ja kirkas, mutta esim. Radioneissa on lähes rajaton määrä erilaisia väriyhdistelmiä. Huono tuote on huono tuote, oli kyseessä sitten LED, T5 tai HQI. Metsään voi mennä millä vaan välineellä. Putkien puolesta suitsutetaan siitä yksinkertaisesta syystä, että valtaosalla harrastajista on ne käytössä. Mitään sen suurempaa perustelua ei ole, kuin että koska itsellä on ne, niin ne on siksi hyvät! Keskustelu ledien, putkien tai muiden paremmuudesta on täysin turha, sillä ne ovat täysin erilaisia tuotteita, ja jokaisella on onnistutta mahtavasti tai menty metsään komiasti.
Yksi tosiseikka on myös se, että laadukkaat ns. "huippu" LED-valaisimet on sen verran hintavia, että keskivertoharrastajalla ei niihin ole varaa. Se on yksi syy miksi palvotaan loisteputkia.
Tämä ei ole kannanotto yhdenkään valonlähteen huonommuuden/paremmuuden puolesta.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Juu vois tossa kesällä heittää muutaman vierailun jos aikataulut antaa periksi. :) Tuskin mun ukkokaan pahaks pistää jos lähdemme vierailemaan ko sekin on aina niin utelias kerään kaikkee tietoo ja jos asia on uutta sille niin sitä varmemmin se lähtee. [;)] Kun kävimme hakemaan niitä kasvejakin mm. Megaeläimestä ja kun sielä oli se iso merivesiallas nii kyl ukkoni vaikutti melko kiinostuneelta ja kyseli siltä myyjämieheltä kaikesta mahdollisesta, sitten mun mieheni totes liikkeestä lähdettyämme että sen kokoinen merivesiallas tulee meille vasta sitten ko me asumme rivitalossa. :mrgreen: Oon itsekkin tullu siihen tulokseen että iso allas sitten ko emme asu enää vuokralla, tollaisen 100l altaan tekniikka ei varmaan ole niin suurta että se tarvis oman tekniikkahuoneen seinän toisellepuolelle. :D
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Nii ajatus oli että LED-valaisin itse rakennetaan joten värisävyihin pystyis vaikuttamaan aikapaljon ja valaisimeen ajattelin että käytämme noita PC-tuulettimia, ovat melko hiljaisia kapistuksia ja hoitaa valaisimen viilennyksen . Olishan se hienoo jos pystyis jonkun ökykalliin ledivalaisimen hankkimaan, mutta se on sitten ko voitan lotossa... . 8-)
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Kyllä voi ihan kaapin sisään kätkeä kaiken tekniikan isossakin altaassa. Ei ne niin kovasti tilaa vie ne remelit... Harvalla kuitenkaan on erillistä hoitohuonetta altaalle. :mrgreen:
Itselle on tulossa ensikuussa yli kolmimetrinen allas jossa on kierrossa 2000l ja kaikki tekniikka kätketään alakaappiin.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Rapide1 kirjoitti: varmasti saa laajemman spektrin kuin putkilla.
Tätä ei ole tarkoitettu miksikään nillitykseksi, mutta mitäs spektrin osaa nyt mahdetaan tarkoittaa? Putkilla kun kuitenkin saa UV:n, IR:n ja sen kaiken näkyvän valon siitä väliltä toistettua spektrin pikkien painottuen sinne toivotuimpiin aallonpituuksiin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Huoh... Olisi pitänyt käyttää sanan "spektri" sijaan vaikkapa sanaa skaala, sillä kirjaimellisesti en spektriä tarkoittanut. Huono sanavalinta, sen myönnän. Lähinnä tarkoitin valittavissa olevien värien rajoittamuutta, sen enempää puuttumatta siihen mitä aallonpituuksia kukakin arvostaa.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Noi valoasiat taitaa ehkä olla se tuleva vaikein mietinnän asia, mut siikailen niitäkin rauhassa ja otan niitä neuvvoja vastaan , olen kuitenkin avoin kaikille ehdotuksille ja mietin minne itse päätyisin. :) Yritän itse tällähetkellä pysyä tossa 100litrasessa koska pystyn itse kantaan vielä sisään . Meinaan en usko että saan mun kavereita kantaan uudestaan mitään isoa allasta meille kun ne ei sillo tienny mihkä ryhtyvät kun lupautuivat kantamaan ton meidän 720l altaan ylös kolmanteen kerrokseen . :twisted:
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

KalaKissa kirjoitti:Meinaan en usko että saan mun kavereita kantaan uudestaan mitään isoa allasta meille kun ne ei sillo tienny mihkä ryhtyvät kun lupautuivat kantamaan ton meidän 720l altaan ylös kolmanteen kerrokseen . :twisted:
Pyydä kantajiksi osa sellaisia henkilöitä jotka eivät ole isoa allasta kantaneet [;)] He tajuavat vasta nostotilanteessa, että sehän painaa ja sen jälkeen ei voi enää perua kantoapu lupausta :mrgreen:

Ja se mitä tulee ison altaan tekniikkaan ja vuokra-asunnossa asumiseen... tekosyitä [;)] Suunnittelua se vaan vaatii hieman.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Rahaakin se iso allas vaatii enemmän ko pienempi. :mrgreen: Meneekö muuten merivesiallas tavallisella kotivakuutuksella?
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member

Vesivahinkojen, sähkökatkojen tai laiterikkojen varalle laajakotivakuutus ja pari yhtiötä (Pohjantähti, Tryg) korvaa myös osan elävistä (ei kaloja) kun ne vakuuttaa kotivakuutuksen yhteydessä erikseen.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Juu juu, ajattelin jo että siihen tarvitaan akvaarion ''superkasko'' :mrgreen:. No meillä on tällähetkellä se laajempi kotivakuutus, otimme sen ton nykysen akvaarion takia. Aikasemminhan meillä ei ole ollut kotivakuutusta mutta oli pakko ottaa altaan takia että voi nukkua yönsä rauhassa. 8-)
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member

Joo, kyllä sitä kevyemmin mielin on ja mielellään makselen tuosta "erityisesineestä" 70e / vuosi, kun vakuutusarvoa löytyy jonkun verran.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Mietin että mitenköhän kissat pysyy altaan luota pois ko niillä on paha tapa hyppiä altaan päälle ja kuitenkin tohon merivesialtaaseen ei tuu sitä kantta. Ja paikka minne se tuleva allas sijoittuu on niiden kiipeilypuun vastapäätä. 8O Vai voiko merivesialtaaseen tehdä kanen jos tuuletus pelaa ?
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member

Merialtaaseen on suositeltavaa rakentaa koroke kaulus / lippa / suojus ehkäisemään valojen häikäisyä sekä kalojen hyppimistä lattialle. Tämän uskoisin estämään kissankin hyppimisen altaaseen. Kissan pystyy myös kouluttamaan olla menemättä altaan päälle ja jos se ei usko, niin ei se montaa kertaa sinne sukella.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”