Eli olen joskus aikasemminkin kirjoitellut että olisin kiinostunut merivesipuolesta. Silloinhan mun piti tehdä 63l pikkukiposta merivesi allas, mutta se asia sitten jäi ko aloimme suunittelemaan 720l makeanveden allasta. Nyt ko toi meidän ''jätti'' on valmis niin on ihan älyttömän tylsää ko ei voi ukon kanssa suunitella ja rakentaa joten aloin nyt miettiin tollasta abot 100l merivesi allasta tohon meidän eteiseen ko sielä olisi oivallinen paikka suunitellulle altaalle.

Innostus iski taas siittä ko menimme shoppailemaan kasveja Akvaariolinnasta ja äijäni kysy multa seuraavana päivänä että näitkö ne nano altaat? No sanoin että joo, vaikka suljin henkisesti silmäni aina ko menin merialtaan ohi ettei himo iske.

Mulla kestää varmaan hirmu kauan oppia ymmärtämään mitään merivesihommia ko mulla on sellainen ilkeä oppimishäiriö että kaikki asiat täytyy miljoonaan kertaan lukee, koska lukemani asiat eivät siirry lyhyestä muistista pitkään muistiin, eli siis jos luen jtn. niin en muista mitä siinä luki.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Nyt kerään taas rahaa ''salassa'' kasaan ja ko alkaa olemaan hyvä summa säästötilillä niin hankin kaikki asiat ja yllätän mun mieheni ja se pääsee rakentamaan.

Tiedän että se ei suutu koska se itsekki tahtoo merivesi allasta. Eli jos hankin n.100l kipon ja siihen tekniikan ?
Jalusta rakennetaan sitten varmaan itse .
Mä ajattelin että myös valaistus rakennetaan itse eli led-valoilla mentäis taas. Valaisin roikkuis katosta tai olis seinässä kiinni.
Mulle saa linkittää 100l altaaseen sopivia laitteita, mietin myös jos jättäis ala-altaan pois ja kaikki tekniikka olis tossa pää-altaassa. Onnistuuko sellainenkin allas ratkaisu ja onko sellaisen altaan hoito työlästä?
Nii ja saa kertoa paljon tollaseen 100l tarvitsee sitä hiekkaa ? ja kiveä sun muuta.

Niin ja ekaksi opettelen tekniikkapuolen kunnolla ennen kaloja tai koralleja.
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.