2xTSI-aktiivilevitin

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

2xTSI-aktiivilevitin

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Tässä pari kuvaa tehokkaiksi todetuista TSI-aktiivilevittimistä. Kaasua on saanut syöttää niin paljon kun ollut tarvis ilman että ongelmaksi on muodostunut kaasun kertyminen reaktoriin.
P4020056.JPG
P4020056.JPG (123.18 KiB) Katsottu 3706 kertaa
Pumppuna Eheim Compact 600, joka yhdistetty kulmaputkella reaktoriin, joka puolestaan on entinen pohjalappo. Kaasuletkua varten porasin reijän ylös.
P4020059.JPG
P4020059.JPG (130.4 KiB) Katsottu 3706 kertaa
Pumppuna Eheim Aquaball PowerHead, joka on asennustapansa takia mitä mainioin kapistus, mutta vähän laiskuuten taipuvainen muuten. Se ei jaksa sekoittaa syöttyvää kaasumäärää kunnolla, joten helpotin sen työtä tyrkkäämällä reaktorin sisälle keraamisen ilmastinkiven, joka "esirikkoo" letkusta purkautuvat kuplat. Nyt se toimii oikein hyvin.

Molemmissa tapauksissa viereisten suodatinten puhalluksesta osa on suunnattu reaktoreihin niin, että puhallus levittäisi kaasua akvaan mahdolisimman tehokkaasti.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
joedoe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 15:28, 02.11.2010
Akvaarioseurat: HAS

Re: 2xTSI-aktiivilevitin

Viesti Kirjoittaja joedoe »

siisti "viritys" :D
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 2xTSI-aktiivilevitin

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

No täällähän näitä =) Ilmoitinkin jo ukolle että sille on töitä tiedossa... saa väkertää mulle tuollaisen Aquapalleron tapaisen, koska niitä löytyy vino pino kaapista...
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 2xTSI-aktiivilevitin

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Moikkelis.... meillä porskuttaa akvassa levittimenä nyt tuollainen Aquaball-viritelmä.

Kysymys: Kun hiilari menee kaasupullosta suodattimessa valmiiksi olevasta ilmastinletkuliittimestä lappoon ja lapossa on nyt tehtynä tiivis reikä, josta menee ilmastusletku ilmastinpumpusta.... niin mikä kohta minulla on nyt vialla, kun ilmahan kasaantuu lappoon (jossa myös se hiilari) ja sitten se porskauttaa kaikki pumpun"pehvasta" pinnalle isoina kuplina, jolloin siinähän menee ne hiilaritkin hukille.... Missä kohtaa meillä mennyt pieleen?
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 2xTSI-aktiivilevitin

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

No voehan köntsä, nythänmä hokasin..... käkkärää... eihän sulla siellä olekkaan mitään ilmastusta (vai?) vaan SE HIILARILETKU menee siihen kiveen ja kivestä suodattimeen.... Näinkö?
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
joedoe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 15:28, 02.11.2010
Akvaarioseurat: HAS

Re: 2xTSI-aktiivilevitin

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Hyvin rakennettu, rakennapa vielä toinen tai lue ohje uudelleen.
Hiilariletkulle oma, porattu reikä ja pumpusta tulevalle oma reikä (se valmis, isompi)
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 2xTSI-aktiivilevitin

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Joedoe, ei oikein nyt auennut tuo sinun viestisi....

Olen lukenut ohjeen ja siellä on minulla 2 reikää juu, saatoin artikuloida näppikseni kanssa näemmä huonosti, eli on porattu reikä (ilmastusletkun kokoinen) lapon yläosaan, josta minulla siis meni ilmastimesta letku ja lapon sisällä ilmastinkivi porskutti Aquapallista tulevaan virtausta ja hiilaria... (jep, ihan siitä isosta reijästä ;)..... ja hokasin että eihän siinä Sisson vehkeessä tainnut ollakkaan sitä itse ilmastinta vaan se ilmastinkivi tupruttaa suoraan sitä hiilaria....

Ja kiitokset opastuksesta, sen voi myös tehdä asiallisesti neuvomalla =D

Sissolta vielä odottelen vastausta, että menikö nyt oikein... :D
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: 2xTSI-aktiivilevitin

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Jos ymmärsin oikein, olet ymmärtänyt nyt oikein. Eli ilmastinkivi syytää vain hiilaria (mikrokuplaa), jonka pumppu sitten sekoittaa kammiossa/reaktorissa/lapossa/jsp akvaveteen.

Noissa kuvien malleissa voi ongelmaksi muodostua se, että jos pumppu ei ole rittävän tehokas suhteessa syöttyvään kaasuun, alkaa kaasua kertymään pumppuihin (koska kaasu tietysti nousee ylös). Varmenpi tapa olisi sijoittaa pumppu kaasun syötön alapuolelle. Toki idea on aina saada kaikki kaasu liukenemaan, oli pumppu missä hyvänsä, mutta alapuolelle sijoitetu sietää virhetilanteet ja/tai heikomman pumpun paremmin.

Tuli rakanneltua reaktoreita miltei kaikesta mahdollisesta. Erityisen näppäriä ja huomaamattomia oli erilaiset kirkkaat shampoo/hoitoainepullot, jotka on lituskaisia. Asettuvat hyvin lasia vasten ja imukupit on helppo kiinnittää. Reaktorin koolla ja mallilla voi vaikuttaa siihen, kauanko kaasu/vesi pyörii reaktorissa ja tämähän eikun vain tehostaa liukenemista!
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 2xTSI-aktiivilevitin

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Tattis Sisso. Minä kun vain näin kuvassa lapon sisässä kuplivan ilmastinkiven, niin mielleyhtymä aivoissa oli että siis ilmastinhan siinä sitä sekoittaa, kunnes käytännön kokeilussa huomasi nopsaan, jotta eihän se noin voi olla.... Nyt on oikein... 8-)
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: 2xTSI-aktiivilevitin

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Tässä kuva omasta aktiivilevittimestä joka on ulkosuodattimen olostuloletkun välissä.
Kuva
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”