Valo tippui altaaseen, kukaan ei kuollut
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Valo tippui altaaseen, kukaan ei kuollut
HUI kamala, istuin hetki sitten tässä koneella lueskellen kalajuttuja kun vierestä kuului posahdus. KOVA posahdus - akvaarion kansilasi hajosi, lamppu lensi akvaan, ja minä HÖLMÖ nappasin sen altaasta paljain käsin. Kyllä taisi pieni sähköisku tulla mutta ihme kyllä sekä minä että altaan asukit ovat kaikki hengissä.
Ei vaan ole valoa eikä kansilaseja. Juuri kun olin saanut uusia kasvejakin paikalleen, ilmeisesti ostosreissu edessä jotta saan tuohon valoa ja pian.
Jos nyt kaikki asukit (kalat, kotilot, ravut) ovat hengissä, tarvitseeko minun pelätä kuolemia myöhemmin?
Ei vaan ole valoa eikä kansilaseja. Juuri kun olin saanut uusia kasvejakin paikalleen, ilmeisesti ostosreissu edessä jotta saan tuohon valoa ja pian.
Jos nyt kaikki asukit (kalat, kotilot, ravut) ovat hengissä, tarvitseeko minun pelätä kuolemia myöhemmin?
100L kääpiöahvenseurala + 80L viiden pallon kotina + 2 naukua
OV: KIERTEISIÄ + turhia kotiloita
-
- Advanced Member
- Viesti:
Re: Valo tippui altaaseen, kukaan ei kuollut
Uskoisin, että valaisin on ihan kunnossa kylvyn jälkeen, antaisin sen kuitenkin päivän pari kuivua ennen käyttöön ottoa. Mulla on muistaakseni kolme kertaa tippunut valaisin akvaarioon, ei ole käynyt huonosti itselle eikä kaloille ja valaisimet ovat säilyneet ihan toimivina. Olen niiden antanut tosiaan olla pari päivää käyttämättä akvaarioon putoamisen jälkeen.
Akvarismia 1992-2014
-
- Junior Member
Uskaltaako käyttää? Nuo lamputkin posahti rikki... Ja on tosi vanha valaisin, tuli akvaarion kanssa käytettynä. Olin jo ihan valmiina heittämään sillä vesilintua (heh heh).
Täälläkin tipahtanut valaisin altaaseen joskus eikä käynyt kuinkaan.
Annoin valaisimen kuivua reilun vuorokauden ja laitoin takaisin, hyvin on toiminut sen jälkeen.

Meinaatko tuolla että siitä meni itse loisteputki samalla rikki?littleshrimp kirjoitti:Uskaltaako käyttää? Nuo lamputkin posahti rikki... Ja on tosi vanha valaisin, tuli akvaarion kanssa käytettynä. Olin jo ihan valmiina heittämään sillä vesilintua (heh heh).
Niin, jos se loisteputki, mikäli se oli edes sellainen, hajos sinne altaaseen, niin kyllähän se putki jo itsessään sisältää jos jonkin moisia myrkkyjä, eli saattaapi kuolemia altaaseen odotettavissa.
MaXXer kirjoitti:Meinaatko tuolla että siitä meni itse loisteputki samalla rikki?littleshrimp kirjoitti:Uskaltaako käyttää? Nuo lamputkin posahti rikki... Ja on tosi vanha valaisin, tuli akvaarion kanssa käytettynä. Olin jo ihan valmiina heittämään sillä vesilintua (heh heh).
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
-
- Junior Member
Lamppu oli onneksi sen verran vanha,ettei siinä ollut loisteputkea vaan kaksi tavallista lamppua. Ei siis tullut myrkkyjä altaaseen.
Heitin sen ihan suosiolla pois, vaikka se olisi mahdollisesti vielä toiminut. Hyvä syy vaihtaa parempaan valaisimeen...
Heitin sen ihan suosiolla pois, vaikka se olisi mahdollisesti vielä toiminut. Hyvä syy vaihtaa parempaan valaisimeen...
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Samoin! Sellanen tohelo altaiden kanssa että isäntää välillä hirvittää.shays kirjoitti:Täälläkin tipahtanut valaisin altaaseen joskus eikä käynyt kuinkaan.Annoin valaisimen kuivua reilun vuorokauden ja laitoin takaisin, hyvin on toiminut sen jälkeen.
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Uutta hankittaessa kannattaa katsoa koko sellaiseksi, että se lepää kehysten (eikä päällyslasin) varassa.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: Tas
- Sukupuoli: Mies
oletuksena altaassa on nyt lasinpaloja, joko pieniä tai isoja, muista se kun seuraavan kerran mylläät pohjaa muuten käpälään tulee kunnon viilto.
Mulla kansilasit 6mm lasia, ja isot valot suoraan niiden päällä, kun on tarpeeks paksut lasit ei tarvii pelätä et mikään menee läpi.
Mulla kansilasit 6mm lasia, ja isot valot suoraan niiden päällä, kun on tarpeeks paksut lasit ei tarvii pelätä et mikään menee läpi.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
-
- Junior Member
Onneksi kansilasi meni siististi kolmeen palaan! Aika tarkasti kyllä syynäsin sen pohjan joten ei ainakaan PITÄISI olla lasia enää altaassa. Tarkistan tietenkin tilanteen ennen kuin möyhin mitään siellä 

Lasia ne vanhat hehkulamputkin on, ja vieläpä niin mukavan ohutta että menee läpinäkyväksi veden alla..
-
- Junior Member
Juu, huomasin kyllä että lasia ovat
Haavilla vielä kävin hiekkaa läpi joten pitäisi kyllä olla melko lasiton tuo pohja. Pitää vielä seuraavan vedenvaihdon yhteydessä tarkistaa uusiksi mutta luulisin että aika hyvin oon ne palat keränny pois.

Onhan noita valaisimia tullu uitettua, useimmiten kissojen avustuksella... olen antanut kuivua aina viikon verran ennenkuin olen kokeillut toimivuutta, hyvin toimiivat eikä ketään ole tosiaan kuollut.
Akvaarioharrastaja vuodesta 1984. Kissaharrastaja jo ennen sitä. Kilpikonnaharrastaja lopun ikääni. Perheessä myös koira.