Veden kovettaminen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:47, 06.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja hannujakerttu »

Hei!

Haluaisin kuulla miten te jotka kovetatte akvaarioveden, miten sen teette? Mulla on käytössä askartelukipsi ja sooda mutta täältä jostain palstalta luin että se olisi huono asia noille kaloille, saattavat jopa kuolla. Onko pakko siirtyä Jbl:n kalliseen valmisaineeseen vai miten te muut olette asian ratkaisseet?
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1722
Liittynyt: 20:52, 31.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

hannujakerttu kirjoitti:Hei!

Haluaisin kuulla miten te jotka kovetatte akvaarioveden, miten sen teette? Mulla on käytössä askartelukipsi ja sooda mutta täältä jostain palstalta luin että se olisi huono asia noille kaloille, saattavat jopa kuolla. Onko pakko siirtyä Jbl:n kalliseen valmisaineeseen vai miten te muut olette asian ratkaisseet?
Käsittääkseni nuo ongelmat johtuivat yhden kipsivalmistajan tuotteesta. Akvaariovettä kuitenkin on kovetettu kipsillä koko sen historian ajan.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Aprikoosi
Member
Member
Viestit: 282
Liittynyt: 14:02, 29.07.2010
Akvaarioseurat: PAK
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

Mä nostelin GH:ta ongelmitta askartelukipsillä. Joissain kipseissä saattaa olla kaloille haitallisia lisäaineita, muuten ei ongelmaa pitäis olla.
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
sini_karjalainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 09:25, 04.08.2011
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tre

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja sini_karjalainen »

Mullahan oli toi surullisen kuuluisa Sinooperin kipsi, jota epäilen syylliseksi kalojen kuolemiin. Jos syy on kipsissä, niin silloinkin on monta mahdollisuutta, mikä aiheutti ongelman:

a) vain tietyssä erässä on jotain kaloille haitallista ainetta
b) kipsiin on alettu lisätä jotain
c) vedenparannusaine tai jokin muu tekijä yhdessä kipsin kanssa aiheutti ongelmia

Aiemmin olen muistaakseni lukenut täältä Sinooperin kipsin ongelmattomasta käytöstä.
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:47, 06.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja hannujakerttu »

No hyvä. jatkan siis kipsillä. Huomattavasti edullisempi menetelmä kuin nuo valmiit aineet. Jossain eläinkaupassa vaan joku myyjä huomautti mulle että kun käytän kipsiä niin ne kalat ei saa tarpeeksi jotain vitamiineja tms. mutta taisi olla vain myyntipuheita jotta saisi aineitaan kaupaksi.
sini_karjalainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 09:25, 04.08.2011
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tre

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja sini_karjalainen »

Kipsi on kalsiumsulfaattidihydraattia. Sen mukana ei tule magnesiumia, joka on toinen veden kovuuden aiheuttaja yleensä luonnossa. (Onko makeassa vedessä?) Onko sen puute kuinka haitallista, en osaa spekuloida. Olisi kiinnostavaa tietää!
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 15:35, 14.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Kovetan malawaarioni veden nl-aquan malawisuolalla.
Ei ole kallista ainetta sekään ja siitä saavat kalat tarvittavat suolansa.

Toistaiseksi ainakin ovat olleet hyvinvoivia.
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Olen ymmärtänyt, että malawaarion veden kovettaminen on kuitenkin taas asteen verran eri juttu kuin veden kovettaminen esim. synnyttäville hammaskarpeille.

Meillä on kaksi allasta synnyttäviä, niille vesi kovetetaan ruokasoodalla ja kipsillä, tilapäismajoituksessa meillä olevat malawit saavat veteensä malawisuolaa ja tanganjikan kotilokutijoiden altaaseen laitetaan tanganjika-suoloja.

Minua sinänsä helpottaisi kuulla, jos vaikkapa noilla tanganjika-suoloilla voisimme kovettaa synnyttävienkin altaiden vedet, ei tarvitsisi niin mahdottoman monilla aineilla kikkailla.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Milläs muulla makeaavettä voi kovettaa kuin kipsillä? Kipsillä olen aina kovettanut eikä ongelmia ole ollut. Nyt tässä isommassa altaassa olen huomannut kun kipsi samentaa veden, kestää sen kirkastuminen monta päivää ja sitten onkin taas edessä viikottainen vedenvaihto ja kipsin lisäys. Nyt vesi on siis lähes kokoajan sameaa. Onko muita aineita kuin kipsi mikä kovettaisi mutta ei samentasi. Sinooperin kipsi käytössä. Onko vaihtoehtoja?
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Mulla ei samene kuin hetkeksi, minuutin sisällä on jo kirkastunut. Jotkut sekoittavat kipsin kuumaan veteen ja kun joskus tein niin, vesi pysyi sameana pitempään. Nyt sekoitan kipsin haaleaan veteen. Koska yleensä vesilaitokselta tulevaan hanaveteen lisätään kalsiumia (vesilaitoksen sivuilta näkee määrät), sitä on moninkertaisesti enemmän magnesiumiin nähden kuin luonnossa, jossa suhde on noin Ca 4 : Mg 1. Laitan siksi lisäksi magnesiumkloridia, magnesiumsulfaattiakin käytetään tuohon tarkoitukseen. Lisättävien määrien arviointi vaatii vähän laskutoimituksia. Kipsissä on kalsiumia 23 % ja magnesiumkloridissa magnesiumia laskujeni mukaan 35 %. Ja tuo magnesiumkloridi liukenee heti veteen ilman samennusta.
Kultakalat
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Kiksu paljon lisäät kipsiä ja minkä kokoiseen akvaarioo?
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Laitan noin 10 ml kipsiä/100 l uutta vettä, magnesiumkloridia jotain 8 ml/100 l. Näin hanaveden GH 4 nousee 10-12 välille. altaassa on 600 l vettä. Kun käytin pelkkää kipsiä, laitoin sitä 17 ml/l. Muihin akvaarioihin laitan vain magnesiumkloridia tasaamaan Ca/mg-suhdetta, 3 ml/100 l. Hanavedessäni on kalsiumia n. 30 mg/l ja magnesiumia 2 mg/l. KH:n nostamiseksi laitan lisäksi soodaa.
Kultakalat
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Meillä käytetään vielä hetken Seachem Equilibriumia koska se toimii samalla myös osin mikrona kasveille. Tää ainakaan ei samenna vettä. Kun purkki loppuu, teen itse suht vastaavan seoksen jossa 1 osa magnesiumsulfaattia, 3 osaa kalsiumsulfaattia (siis kipsiä) ja 3 osaa kaliumsulfaattia (=http://www.aquariumfertilizer.com/index ... =2&Regit=7). Tähän kun lisäisi vielä hiukan rautaa, niin saa pätevän mikrolannoitteen vähään valoon. Tietty raudan voi lisätä erikseen sen mitä ko akva tarvitsee.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Sekoitin alkuviikosta tarvittavan kipsimäärän veteen 20l kanisteriin. Tänään vedenvaihdon yhteydessä kaadoin tuo sekoituksen akvaarioon. Nyt näyttää hyvältä vesi on heti kirkasta. Laitoin 8tl kipsiä ja 20l vettä. Ihan kaikki ei veteen liuennut vaan osa laskeutui kanisterin pohjalle. Näin mennään tästä eteen päin. Tein tänään jo seuraavan viikon satsin valmiiksi.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Ei kyllä kannata kovin kauaa etukäteen laittaa astiaan liukenemaan. Kohta sulla on kanisteri jossa on paksu kova kipsikerros pohjalla etkä tiedä miten paljon oikeasti päätyy akvaarioon. Itse saatan sekoitella muut aineet kipoissa valmiiksi veden poistuessa akvaariosta, lannoitteet ym. ja vasta ihan viimeiseksi lisään sekoitukseen kipsin. Saa sekoitella sittenkin lisäämisvaiheessa (varsinkin kun lisää useammassa erässä vedentulon edetessä) ettei jämähdä pohjalle.
Kultakalat
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Ei kai siinä noin käy kun liuottaa veteen sen määrän mikä siihen liukenee. Jos liikaa yrittää liuottaa niin toki ylimääräinen liukenematon kipsi laskeutuu pohjalle. Eikös se ole niin että 1g kipsiä liukenee 0.5 litraan 20 asteista vettä. Eli 2 tl kipsiä vaatiin noin 5 litraa vettä jotta se liukenee veteen kokonaan. Tätä enemmän jos yrittää liuottaa niin ei se liukena vaan laskeutuu pohjalle. Ei mulla ainakaan 4 päivässä pohjalle mitään kovaa kipsikerrosta tullut ja tuskin tulee 7 päivässäkään.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Mulla on tosiaan ollut pieniä vesimääriä mihin oon astiassa sekoittanut, akvaarioon on sitten kuitenkin hyvin liuennut. Turhaan sitten varoittelin. :)
Kultakalat
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Muutenhan siellä akvaarion pohjalla olisi kova kipsikerros. Aikaisemmin tein samalla tavalla että sekoitin kipsin veteen vasta kun vaihdoin vettä ja lisäsin sen akvaarioon viimeisenä. Mutta tässä isommassa akvaariossa homma ei pelannut vaan vesi jäin muutaman päivän ajaksi hieman sameaksi. Sameuden näkee tässä akvaariossa selvästi koska se on tilanjakajana eli akvaariosta näkee läpi. Nyt kun sekoitan kipsi hyvissä ajoin kanisterissa ja lisään se vedenvaihtopäivänä pääsin tästä sameudesta eroon. Tuota sameutta ei varmaan olisi nähnyt jos akvaariossa olisi tausta. Sameutta ei nähnyt kasveja vastenkaan. Eli ei mistään hirveästä sameudesta ollut kyse.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Totta, ihan hiekkaa näen pohjalla enkä valkoista kipsikerrosta. :) Mä en edes näkisi niin pientä sameutta sitten, koska altaassa ei ole lasiseiniä ollenkaan vaan puuseinät ja musta muovi niiden sisällä.
Kultakalat
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Itse en puhuisi kohdallani veden kovettamisesta vaan mineraalilisästä. Kuitenkin GH toki nousee kun lisäilen tätä tuotetta. Kokeilin Seachem Equilibrum -tuotetta joka akvaariossani, koska luultavasti omppukotilot käyttävät kalsiumia kuoreensa ja matala GH laskee entisestään. Tavoitteeni on pitää vesi pehmeän veden kaloillekiun ok, mutta parantaa hammaskarppieni ja omppujeni elämää. Pistin Seachem Equilibrumia joka akvaan ja platy/mustamolliparveni lähti räjähdysmäiseen nousuun. Platyt ovat lisineet tosi tehokkaasti ennestääkin plekolan pehmeässä vedessä, mutta mustamollit eivät niinkään. Tämä yhdistelmä Seachem ja ruokasooda näyttää tepsivän hyvin. GH on nyt 4-5 ja sekä pehmeän veden hammaskarpit että plekot voivat ihan mukavasti:). Mustamollia on pöhähtänyt nyt ihan tajuton määrä.... :mrgreen:

Itse tuo Seachem tekee veden toviksi sameaksi, mutta nopeasti palautuu kirkkaaksi. Helppo ja hyvä annosteluastiakin...ei paha hinta.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Mä harrastin kovettamista kunnes hommasin sähkönjohtavuusmittarin ja tilanne olikin se, että muuten näteistä vesiarvoista huolimatta hanaveden sähkönjohtavuus on ihan hirvittävää luokkaa eli meitin hanavedessä on joku muu, tai muita, suola sitä kovettamassa, mutta en tiedä mikä. Eikä sen väliäkään. Kaloille on lähes yksilysti mitkä suolat vettä boostaa kunhan mitään ei ole ylettömästi liikaa tai liian vähän, joten lopetin kokeneempien harrastajien neuvosta kovettami...eikun johtavuuden noston turhana. Käytännössä tällä ei ole hirveästi väliä koska todennäköisesti (keski)kovan veden lajit pärjää hyvin vaikka johtavuus nousisikin hiukan "turhaan". Koska mulla se mittari nyt kuitenkin on, pidän sitä ohjenuorana missä mennään kaikkien suolojen=veden kovuuden suhteen ja yritän pitää veden edes piirun vähemmän johtavana, ts puhtaampana, kalojen takia. Lisään mineraaleja vain sen, minkä testit näyttää uupuvan ja nekin kasvien takia. Veden kovuudella voi olla merkitystä kalojen lisääntymisessä ja nimenomaan siinä onkin, kuten kanssaharrastaja ylhäällä lienee huomannut. Etenkin kudun hedelmöittyminen on kovuudesta tarkka mutta myös kehittyminen.

Tapaan nykyään tehdä itse Equilibriumia vastaavan tuotteen, tulee huomattavasti halvemmmaksi. Siinähän on mukana kaliumia, mikä on kasveille tarpeellinen lisä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Meillä on käytetty Tanganjika-altaan vesiarvojen säätämiseen kipsiä ja ruokasoodaa, mutta nyt parin-kolmen viikon aikana on joku (kalkki?) alkanut saostua kasvien lehdille, tai en nyt ainakaan keksi mikä muukaan se voisi olla. Johtuuko tää nyt jotenkin tosta kalkista (samaa askartelukipsiä samasta purkista on käytetty koko ajan), mikä on muuttunut niin laitettiin vähän enemmän kasveja (vallua) ja valaisin vaihtui. Kipsiä on lisätty 4ml per 10l ja soodaa 5ml per 10l jolla on saatu halutut Tanganjikan arvot ja ne on pysyneet tästä sakkaamisesta huolimatta. Muuttuisiko/poistuisiko tämä ongelma jos alkaisi käyttää jotain muuta tapaa vesiarvojen muokkaamiseen?
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Magnesiumsulfaatti ei sakkaa vettä eikä saostu pinnoille. Tee vaikka fifty-fifty-seos kipsin kanssa ja katso auttaisiko sakkaamiseen, meillä ainakin toimi hyvin, vesi oli vain hetken kipsistä sakkainen. Mulla olisi magnesiumia (AquaMedicin) hiukan ylimääräisenä kun tosiaan lopetin kovettamisen turhana, vinkvink. Periaateessa kovettamisen voi hoitaa pelkällä magnesiumillakin jos hanavedessä on riittävästi kalsiumia (yli 3dh), en usko että suhteella on niin julmetun tarkkaa väliä kunhan kumpaakin löytyy suht sopiva määrä. Tanganjika-järvessähän se on kylläkin karbonaatit mitkä vettä pääasiassa kovettaa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veden kovettaminen

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Ihmettelin vaan, että mikä sen sakkaamisen nyt yhtäkkiä aiheutti. Joku hämärä muistikuva kun ois, että olen lukenut jostain tuon tyyppisestä joskus jotain. Aiemmin tuollasta siis ei ollut.

GH on ollut siinä 10-11, KH 18. KH nostetaan Tanganjika-suolalla, mutta se ei nosta GH:ta riittävästi, joten on sitten sitä kipsiä lisätty (hanavesi 2-3). Ihannearvot oon vihkooni merkannu olevan pH 7,5-9,3 (meillä 9), KH 15-18, GH 10-12.

Vesi on aivan kirkasta, lasit on puhtaat, mutta anubiaat kerää kivan harmaanvalkean kerroksen päälleen.

Taidanpa lähestyä yksityisesti sen magnesiumin tiimoilta :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”