Räkmix-reseptiä
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Räkmix-reseptiä
Pitäisi saada selville mahdollisimman hyvä räxmix resepti kirjoahventen ja ripsareiden ruokkimiseksi. Edellinen yritys kaatui räxmixin nopeaan hajoamiseen vedessä ja eikä edes kelvannut erityisen hyvin.
Mitä vitamiinia kannattaa lisätä reikätaudin ehkäisemiseksi ja millä mössö kannattaa sitoa ettei se heti hajoa vedessä? Vai annatteko räxmixin jäisenä?
Mitä vitamiinia kannattaa lisätä reikätaudin ehkäisemiseksi ja millä mössö kannattaa sitoa ettei se heti hajoa vedessä? Vai annatteko räxmixin jäisenä?
/jari
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Minkälaista olet jo koettanut. Liivatetta voi lisätä. Räkmiksin on syytä antaa jähmettyä lavyinä kunnolla jääkaapissa ennen pakastusta. Omille kaloilleni annan suoraan pakkasesta ja kalat raapivat sulavaa ainesta pinnasta.
Reseptini:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/rakmix.php
Minulla ei samenna vettä yhtään. Jauhan käsikäyttöisellä "kirpputori"-lihamyllyllä.
Voi hyvin olla että esimerkiksi sauvasekoittimella menee turhan hienoksi, jolloin saattaa hyvinkin samentaa.
Liivatetta ei sitten saa keittää, koska se tuolloin menettää hyydyttävät ominaisuutensa.
Reseptini:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/rakmix.php
Minulla ei samenna vettä yhtään. Jauhan käsikäyttöisellä "kirpputori"-lihamyllyllä.
Voi hyvin olla että esimerkiksi sauvasekoittimella menee turhan hienoksi, jolloin saattaa hyvinkin samentaa.
Liivatetta ei sitten saa keittää, koska se tuolloin menettää hyydyttävät ominaisuutensa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Liivatejauhetta minä siihen muistaakseni lisäsin, taisi mennä vikaan kun löin suoraan pakkaseen. Tuo ADE vitamiinin löytäminen tuotti viimeksi ongelmia, vitol ei vissiinkään sisällä kaikkia.
Jossain oli juttua että kalanmaksaöljyä voisi lisätä reikätaudin estämiseksi, pitääkö paikkansa ja paljonko sitä kannattaisi laittaa?
Kuinka isoreikäisen levyn läpi tuo muuten kannattaa jauhaa?
Jossain oli juttua että kalanmaksaöljyä voisi lisätä reikätaudin estämiseksi, pitääkö paikkansa ja paljonko sitä kannattaisi laittaa?
Kuinka isoreikäisen levyn läpi tuo muuten kannattaa jauhaa?
/jari
-
Kaizu
- Imperaattori

- Viesti:
Itselläni ainakin meni murusiksi koko räkmix ja pienen kokeilun jälkeen loput saivat mennä biojätteeseen. Syynä veikkaisin olevan sen, että länttäsin levyn pakastimeen heti, en siis antanut hyytyä.jarvij kirjoitti:Minkälaista olet jo koettanut. Liivatetta voi lisätä. Räkmiksin on syytä antaa jähmettyä lavyinä kunnolla jääkaapissa ennen pakastusta.
Ja nyt syyttävä sormi osoittaa epäselkeiden ohjeiden suuntaan
Tuonne voisi lisätä että annetaan hyytyä ennen pakastamista, itse ainakin olen resepteissä tottunut siihen että jokainen työvaihe kerrotaan siinä kohden kun se pitää tehdäkinjarvij:n reseptisivu kirjoitti:Valmis seos voidaan levittää esimerkiksi uunipellille asetetun muovikelmun päälle ja leikata sopivan kokoisiin ruutuihin. Pellillinen pakastetaan. Pakastetusta levystä murretaan leikatut ruudut muovipussiin ja pussi säilytetään pakkasessa.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Viesti:
Tähän voin vain kauniisti todeta:
kiitoksia vihjeestä
Korjataan pikaisesti.
kiitoksia vihjeestä
Korjataan pikaisesti.
Melkolailla reikälevyn koon määrää kalojen koko, mille räkmixiä aiot syöttää.
Pikkutetroille oikein hienoksi ja isommille affenille mahtuu suuhun isompaakin.
Itse mössäsin ainekset monitoimikoneella, eikä mennyt liian hienoksi, kun osa aineksista pilkottiin erikseen, eikä konetta pyöritetty liian kauan.
Tuosta vitamiinista en kommentoi, kun itsellänikin samaa ongelmaa keksiä sopiva vitamiini mössöön. Semmoinen joka vielä kestäisi pakastustakin.
Pikkutetroille oikein hienoksi ja isommille affenille mahtuu suuhun isompaakin.
Itse mössäsin ainekset monitoimikoneella, eikä mennyt liian hienoksi, kun osa aineksista pilkottiin erikseen, eikä konetta pyöritetty liian kauan.
Tuosta vitamiinista en kommentoi, kun itsellänikin samaa ongelmaa keksiä sopiva vitamiini mössöön. Semmoinen joka vielä kestäisi pakastustakin.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Viesti:
Korjaus on nyt tehty.jarvij kirjoitti:Tähän voin vain kauniisti todeta:
kiitoksia vihjeestä![]()
Korjataan pikaisesti.
Räkmix-leny hyydytetään jääkaapissa, leikataan sen jälkeen sopiviin ruutuihin ja pakastetaan.
-
Cichlidsonly
- Junior Member

Moi!
Alkuperäiselle kysyjälle kysyjälle pari vinkkiä kokeiltavaksi ja pari virhettä opiksi.
Ensimmäisillä kerroilla onnistuin epäonnistumaan mm. seuraavilla tavoilla:
1. Liivate ei ehtinyt jähmettyä kun laitoin levyt liian nopeasti pakastimeen. Sen takia mix meni sitten mössöksi akvaariossa. Nykyisin pidän levyjä pari tuntia jääkaapissa yms. ennen pakastamista.
2. Räkmix tuli liian pienijakoiseksi. Tämä johtui siitä että yritin muussata kaikki ainekset kerrallaan monitoimikoneessa. Kun odotteli porkkanoiden tai muiden kovien ainesten pilkkoontumista niin kaikki muu pehmeä muuttui jo velliksi. Nykyisin hienonnan eri ainesosat erikseen jotta saan niistä sopivia ja sekoitan tehosekoittimella yhteen vasta lopuksi.
3. Monitoimikone ei ollut paras tähän hommaan. Siirryin sauvasekoittimeen, jolla pystyy hienontamaan ruokaa sieltä mistä itse haluaa.
4. Liivatetta liian vähän. Itse käytän näköjään 50% enemmän liivatetta kuin JJärven ohjeessa. Lienee makuasia ja ruoan koostumuskin ratkaisee.
5. En laita jäistä ruokaa akvaarioon koska kaloilla on isot suut ja ne saisivat jääklimppejaä kitaansa. Sen sijaan annan ruoan kuivua pari tuntia jääkaapissa tai pöydällä ennen ruokkimista, olen huomannut että se pitää ruoan paremmin kasassa sitten akvaarioon heitettäessä.
6. Viimeiseksi vielä, että kirjoahvenia ja isoja monneja varten ruoka saakin olla isohkorakeista, eli älä tee ihan velliä.
Tässä näitä epäonnistumisten kautta opittuja. Onnea yrityksellesi.
Petri
Alkuperäiselle kysyjälle kysyjälle pari vinkkiä kokeiltavaksi ja pari virhettä opiksi.
Ensimmäisillä kerroilla onnistuin epäonnistumaan mm. seuraavilla tavoilla:
1. Liivate ei ehtinyt jähmettyä kun laitoin levyt liian nopeasti pakastimeen. Sen takia mix meni sitten mössöksi akvaariossa. Nykyisin pidän levyjä pari tuntia jääkaapissa yms. ennen pakastamista.
2. Räkmix tuli liian pienijakoiseksi. Tämä johtui siitä että yritin muussata kaikki ainekset kerrallaan monitoimikoneessa. Kun odotteli porkkanoiden tai muiden kovien ainesten pilkkoontumista niin kaikki muu pehmeä muuttui jo velliksi. Nykyisin hienonnan eri ainesosat erikseen jotta saan niistä sopivia ja sekoitan tehosekoittimella yhteen vasta lopuksi.
3. Monitoimikone ei ollut paras tähän hommaan. Siirryin sauvasekoittimeen, jolla pystyy hienontamaan ruokaa sieltä mistä itse haluaa.
4. Liivatetta liian vähän. Itse käytän näköjään 50% enemmän liivatetta kuin JJärven ohjeessa. Lienee makuasia ja ruoan koostumuskin ratkaisee.
5. En laita jäistä ruokaa akvaarioon koska kaloilla on isot suut ja ne saisivat jääklimppejaä kitaansa. Sen sijaan annan ruoan kuivua pari tuntia jääkaapissa tai pöydällä ennen ruokkimista, olen huomannut että se pitää ruoan paremmin kasassa sitten akvaarioon heitettäessä.
6. Viimeiseksi vielä, että kirjoahvenia ja isoja monneja varten ruoka saakin olla isohkorakeista, eli älä tee ihan velliä.
Tässä näitä epäonnistumisten kautta opittuja. Onnea yrityksellesi.
Petri
-
Sillipurkki
- Member

Mahtaakohan sauvasekoittimella tulla itseasiassa epätasalaatuista massaa, sillä itselläni räkmix sotkee (lisäliivatteella ja jäisenä annettuna) jonkin verran vettä, mutta kuitenkin on aina isoja kuoren- tai muita paloja, joita kalat sylkevät pois? Muussasin sen kyllä omasta mielestäni ihan perusteellisesti.
Pelästyin muuten eilen kohtuullisesti, kun yksi estherae tempaisi järkyttävän kokoisen möntin räkmixiä suuhunsa, uiskenteli vajaan 10min leuat ääriasennossa ympäriinsä eikä möykky näyttänyt liikkuvan mihinkään suuntaan. Poskissa vaan kajasti vihreää.
Aloin jo miettimään erilaisia tapoja pelastaa kala onkimalla ruoka sen suusta, kun pala ilmeisesti suli sen verran, että kala sai sen puhallettua pois. Voisiko siis jäisen ruuan antaminen olla vaarallista? Voisiko kala oikeasti tukehtua siihen?
Pelästyin muuten eilen kohtuullisesti, kun yksi estherae tempaisi järkyttävän kokoisen möntin räkmixiä suuhunsa, uiskenteli vajaan 10min leuat ääriasennossa ympäriinsä eikä möykky näyttänyt liikkuvan mihinkään suuntaan. Poskissa vaan kajasti vihreää.
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
-
Cichlidsonly
- Junior Member

Niin,
Sauvasekoittimella saa(n) aikaan suunnilleen sellaista kuin haluankin, eli hiukan epätasalaatuista tavaraa. Täysin tasalaatuinen ei tavoitteena olekaan. Tämä on ihan ok mielestäni, näin erikokoisille kaloille löytyy erikokoista purtavaa, vähän vaihteluakin.
Sen unohdinkin edellisessä viestissäni mainita, että en laita räkmixiin katkarapujen kuoria enkä kananmunankuoria. Nämä ovat ilmeisesti ne mitä "Sillipurkin" kalojen suussa on poikittain.
Mikäli minulla olisi lihamylly niin voisin hyvin laittaa ainekset kuorineenkin, nyt kun ei ole niin pärjään sauvasekoittimella.
Lisäksi kaloja valittaessa kannattaa ostaa myös pienehköjä pohjakaloja vaikka Corydoraksia, jotka syövän ylimääräisen pienijakoisen ruoan pohjalta pois. Sitä kuitenkin kertyy.
Voiko jäiseen ruoan antaminen olla vaarallista? Ei se ainakaan hyvää nieltynä tee.
Petri
Sauvasekoittimella saa(n) aikaan suunnilleen sellaista kuin haluankin, eli hiukan epätasalaatuista tavaraa. Täysin tasalaatuinen ei tavoitteena olekaan. Tämä on ihan ok mielestäni, näin erikokoisille kaloille löytyy erikokoista purtavaa, vähän vaihteluakin.
Sen unohdinkin edellisessä viestissäni mainita, että en laita räkmixiin katkarapujen kuoria enkä kananmunankuoria. Nämä ovat ilmeisesti ne mitä "Sillipurkin" kalojen suussa on poikittain.
Mikäli minulla olisi lihamylly niin voisin hyvin laittaa ainekset kuorineenkin, nyt kun ei ole niin pärjään sauvasekoittimella.
Lisäksi kaloja valittaessa kannattaa ostaa myös pienehköjä pohjakaloja vaikka Corydoraksia, jotka syövän ylimääräisen pienijakoisen ruoan pohjalta pois. Sitä kuitenkin kertyy.
Voiko jäiseen ruoan antaminen olla vaarallista? Ei se ainakaan hyvää nieltynä tee.
Petri
-
Azkhaeracan
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Voiko muuten Seran Fishtaminia käyttää räkmixin vitaminoinnissa? Menettääkö se tehoa pakkasessa?
Olen jostain kuullut, että jäisen ruuan akvaarioon heittämisen seurauksena ruokaan tulee haitallisia bakteereja, pitääkö paikkansa?
Eikö liivatteesta ole haittaa kaloille? Sehän on tehty naudasta...
Olen jostain kuullut, että jäisen ruuan akvaarioon heittämisen seurauksena ruokaan tulee haitallisia bakteereja, pitääkö paikkansa?
Fishy fella.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Viesti:
Ei bakteereita sulamisen seurauksena mitenkään voi lisää tulla.vhk kirjoitti:Voiko muuten Seran Fishtaminia käyttää räkmixin vitaminoinnissa? Menettääkö se tehoa pakkasessa?
Tiedossan ei ole yhtään hullun kalan tautitapausta, joka olisi aiheutunut liivatteesta
Liivate sulaa kalan suolistossa.
Toinen vaihtoehto liivatteen tilalle olisi merilevistä tehty agar-agar, mutta se ei taida kestää pakastusta.
Lämminveristen eläinten rasva on se ongelmatekijä, josta on keskusteltu.
Jäisenä annettu ruoka sulaa hyvin nopeasti lämpimässä vedessä, joten tuskin kalat jäisestä palasesta mitään irti saavat ennenkuin pinta on sulanut, ja pieni pala lämpiää sekunneissa veden lämpöön.
-
Azkhaeracan
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
-
Cichlidsonly
- Junior Member

Tarkennanpa vielä vinkkejäni.
Todellakin, järkevänkokoisia kaloja (10 cm tai alle esim.) kannattaa minunkin mielestäni ruokkia jäisillä ruokapaloilla useinmiten. Onhan se siistimpää kun ei ole ruokia sulamassa pöydillä jne. Lisäksi kalat kamppailevat kivasti ruokapaloista.
Oman purkkini kaloille heittelen vain sen suuruisia biittejä etteivät ne ehdi oikein sulaa ennenkuin ne syödään. Ahventen pituudet vaihtelee 10-35 cm välillä ja ruokaa ahmitaan. Jäisiä paloja vähän kartetaan.
Jokainen huomaa kyllä kaloillensa sopivat ruokatavat kokeillen.
P
Todellakin, järkevänkokoisia kaloja (10 cm tai alle esim.) kannattaa minunkin mielestäni ruokkia jäisillä ruokapaloilla useinmiten. Onhan se siistimpää kun ei ole ruokia sulamassa pöydillä jne. Lisäksi kalat kamppailevat kivasti ruokapaloista.
Oman purkkini kaloille heittelen vain sen suuruisia biittejä etteivät ne ehdi oikein sulaa ennenkuin ne syödään. Ahventen pituudet vaihtelee 10-35 cm välillä ja ruokaa ahmitaan. Jäisiä paloja vähän kartetaan.
Jokainen huomaa kyllä kaloillensa sopivat ruokatavat kokeillen.
P
Kiitokset vastauksista. Vielä tuo vitamiinipuoli mietityttää... jossain vanhassa reikätautiviestissä oli että reikätautia voisi estää omega-3 rasvahappoa sisältävällä kalanmaksaöljyllä sekä luujauholla. Onko mitään arvausta paljonko tuota öljyä pitäisi laittaa, pitääkö samalla vähentää ADE vitamiinin määrää. Entäs tuo luujauho, ajaisiko kalkkitabletit murskattuna saman asian?
Niin ja mitä vitamiinia Cichlidsonly käytät?
Niin ja mitä vitamiinia Cichlidsonly käytät?
/jari
-
Jyrkiboy
- Kivenpyörittäjä

- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Viesti:
Hyydyttämisvinkki: itse olen sekoittanut jauhettuun massaan (satsin koko tuommonen jj:n perusresepti) 0,5dl liivatejauhetta liotettuna 2dl vettä.
Rautalankaa: mitataan 2dl kylmää vettä kattilaan, ripotellaan veteen 0,5dl liivatejauhetta, annetaan liota ab 15 min ja lämmitetään hellalla kunnes muuttuu nesteeksi eikä sitten keitetä
Sekoitetaan liivateneste massaan ja pakataan massa 1l minigrippeihin ohueksi levyksi paineltuna (tulee 5-6 pussillista), hyydytetään yön yli jääkaapissa ja pakastetaan seuraavana päivänä.
Pussillinen räkmixiä on kiva tuliainen, kun menee vierailulle akvaristiystävän luo
Vitamiinina olen pannut multivitaa ja spirulinatabuja hienonnettuna.
Rautalankaa: mitataan 2dl kylmää vettä kattilaan, ripotellaan veteen 0,5dl liivatejauhetta, annetaan liota ab 15 min ja lämmitetään hellalla kunnes muuttuu nesteeksi eikä sitten keitetä
Sekoitetaan liivateneste massaan ja pakataan massa 1l minigrippeihin ohueksi levyksi paineltuna (tulee 5-6 pussillista), hyydytetään yön yli jääkaapissa ja pakastetaan seuraavana päivänä.
Pussillinen räkmixiä on kiva tuliainen, kun menee vierailulle akvaristiystävän luo
Vitamiinina olen pannut multivitaa ja spirulinatabuja hienonnettuna.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Viesti:
Tuo liivatteen lisäämistapa voisi ehkä ilmestyä tuolle sivullekin
Keittäminen estyy helposti, jos tuo liivatteen sulattaminen tehdään vesihauteessa, siis liivatekasari isompaan vesikattilaan kuumenemaan.
Kaikenkaikkiaan tuo resepti on erittöin muunneltava kasvissyöjien, sekasyöjien ja petokalojen tarpeiden mukaan.
Muutellaan vain kasvisten, katkarapujen jja kalanlihan sekä kananmunan osuutta.
Keittäminen estyy helposti, jos tuo liivatteen sulattaminen tehdään vesihauteessa, siis liivatekasari isompaan vesikattilaan kuumenemaan.
Kaikenkaikkiaan tuo resepti on erittöin muunneltava kasvissyöjien, sekasyöjien ja petokalojen tarpeiden mukaan.
Muutellaan vain kasvisten, katkarapujen jja kalanlihan sekä kananmunan osuutta.
-
Juissi
Tässä itse käyttämäni ohje http://www.juissi.com/akvaario/rakmix_2.php
Tein hiljattain satsin jonka laitoin vahingossa heti pakkaseen. Meni ihan pölyksi kun syötin -> kaikki sai mennä roskiin samantein. Eli kannattaa antaa jähmettyä jääkaapissa vaikka koko yön. Toinen moka on jauhaa aineet liian hienoksi, silloinkin tulee melkoisesti sotkua veteen.
Vitamiinina käytän Seran reptimineralia, hyvin on toiminut tähän mennessä.
-Juissi
Tein hiljattain satsin jonka laitoin vahingossa heti pakkaseen. Meni ihan pölyksi kun syötin -> kaikki sai mennä roskiin samantein. Eli kannattaa antaa jähmettyä jääkaapissa vaikka koko yön. Toinen moka on jauhaa aineet liian hienoksi, silloinkin tulee melkoisesti sotkua veteen.
Vitamiinina käytän Seran reptimineralia, hyvin on toiminut tähän mennessä.
-Juissi
Niin, no... Jaa... Minä kun laitan ne aina silppuriin, että tulee "velliä"... Liivatetta tahnan sekaan, tanha elmukelmun päälle tai mihin nyt tykkää tunkeakaan. Levyt johonkin tasaiselle alustalle ja vähintään muutamaksi tunniksi jääkaappiin. Kun levyt näyttää olevan hyytelöä, niin sitten pakkaseen..Juissi kirjoitti:... aineet liian hienoksi, silloinkin tulee melkoisesti sotkua veteen.
Ja minä en alkanut vitamiineja metsästää kovin monestakaan paikasta, kun ei niitä löytynyt. Joten MultiVitaPlussaa apteekista ja eikun jauhamaan hienoksi...
-
Cichlidsonly
- Junior Member

Vastaus kysymykseesi.
Cichlidsonly ei käytä vitamiineja kun ei ole keksinyt oikeaa vastausta. Multivitaa ja vastaavaa voisin käyttää, tuskin niistä haittaakaan on ja niitä tulee itselleenkin ostettua, mutta tällä hetkellä en spiruliinan ja liivatteen lisäksi käytä mitään teollista valmistetta. Tietous ei riitä valitsemaan koirien yms. vitamiineista kaloille sopivia.
Toivon vain, että kalat muutenkin saavat monipuolista ravintoa kalasta, katkaravusta ja herneistä plus tietenkin valmisruoista.
P
Cichlidsonly ei käytä vitamiineja kun ei ole keksinyt oikeaa vastausta. Multivitaa ja vastaavaa voisin käyttää, tuskin niistä haittaakaan on ja niitä tulee itselleenkin ostettua, mutta tällä hetkellä en spiruliinan ja liivatteen lisäksi käytä mitään teollista valmistetta. Tietous ei riitä valitsemaan koirien yms. vitamiineista kaloille sopivia.
Toivon vain, että kalat muutenkin saavat monipuolista ravintoa kalasta, katkaravusta ja herneistä plus tietenkin valmisruoista.
P
Minä en laittanut räkmixiin tekovaiheessa vitamiinia, vain sitä spiruliinaa.
Kun sulatan räkmixiä, tipautan muutaman vitamiinitipan siihen sekaan/päälle.
Ei tarvitse miettiä kestikö vitamiini pakastusta ym.
Vitamiini on tavallista akvaariokaloille tarkoitettua ,saksasta tilattu iso purkki ja "halavalla"
Kun sulatan räkmixiä, tipautan muutaman vitamiinitipan siihen sekaan/päälle.
Ei tarvitse miettiä kestikö vitamiini pakastusta ym.
Vitamiini on tavallista akvaariokaloille tarkoitettua ,saksasta tilattu iso purkki ja "halavalla"
-
Jyrkiboy
- Kivenpyörittäjä

- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Viesti:
Vapaasti vaanjarvij kirjoitti:Tuo liivatteen lisäämistapa voisi ehkä ilmestyä tuolle sivullekin![]()
Sanoisimpa että liivatehommissa avainsana on se riittävän pitkä jauheen liottaminen. Eli jos kippaa jauheen veteen ja alkaa heti kuumentamaan, niin käsille meni 95% todennäköisyydellä. Mutta kun malttaa liottaa kattilassa vähintään sen varttitunnin ennen lämmittämistä, niin sulahtaa näpsäkästi ilman kiehumisvaaraa
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Joidenkin liivateliemien toimivuutta voi testata tiputtamalla tippa liivateliuosta jääkylmään veteen ja katsotaan hyytyykö se tippa sinne.
Sitenhän liivatteen toimivuuden voisi tarkistaa, ennen räkmixiin lisäämistä.
Näkisi, onko mennyt sulattaminen poskelleen vai ei.
Kokeilkaapas joku näitä räkmixissä käytettäviä liivatteita, toimiiko niissä tämä tippasysteemi.
Jotkin liivatteet taas liukenevat heti veteen, jolloin systeemi ei auta.
Minulla ei nyt liivatetta ole käsillä, etten pääse itse kokeilemaan.
Sitenhän liivatteen toimivuuden voisi tarkistaa, ennen räkmixiin lisäämistä.
Näkisi, onko mennyt sulattaminen poskelleen vai ei.
Kokeilkaapas joku näitä räkmixissä käytettäviä liivatteita, toimiiko niissä tämä tippasysteemi.
Jotkin liivatteet taas liukenevat heti veteen, jolloin systeemi ei auta.
Minulla ei nyt liivatetta ole käsillä, etten pääse itse kokeilemaan.