2-way vedenvaihtovekutin vesimittarilla

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 22:54, 14.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kajaani

2-way vedenvaihtovekutin vesimittarilla

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

Eipä tämä mikään uusi keksintö varmaan ole, mutta kehittelin tällaisen "pyyttonin" vaimon riesaksi kylppärissä säilytettäväksi.

1) Kaksi 16mm puutarhaletkua nippusiteillä kiinni toisiinsa.

2) Toiseen letkuun (imu akvaariosta viemäriin) laitetaan esim. Eheim suodattimen imuputken suoja, ettei kalat imeydy.
Samaan letkuun myös LVI -kaupasta ostettu 30€ kylmävesimittari. Minun mittaria ei voi nollata, mutta laittaa lukeman ylös ja vähentää edellisestä, niin näkee desin tarkkuudella, paljon meni. Ja vuoden lopussa näkee suoraan, montako kuutiota vettä meni vuoden aikana vaihtoihin;)

3) Toiseen letkuun semmoinen adapteri, että menee esim. suihkun hanaan.
Letkuihin voi laittaa myös putkille tarkoitetun pintalämpömittarit, niin saa tuloveden lämpötilankin samaksi.

Imuletku ottaa veden rauhaisasta nurkasta ja tulovesi pukkaa toiseen päähän. Vähän vedet kyllä sekoittuu, mutta en usko, että kovin paljon. Epäilen, että jos vettä vaihtuu mittarin mukaan esim 60%, niin varmaan 50% ainakin on vaihtunut.
Tällä vekuttimella vettä vaihdettaessa ei tarvi sammuttaa tekniikkaa ollenkaan, kun veden pinta pysyy samalla tasolla. Kunhan hanasta tulee suurinpiirtein samalla vauhdilla vettä, kuin viemäriin sujahtaa. Vedenmuokkausaineita voi tiputella tuloletkun suulle.

Itse ajattelin laskea akvaarioveden GH:n ja KH:n, kummatkin 4 (olen nostanut), pikku hiljaa takaisin hanaveden tasolle, eli 2:een. Tällöin voin vaihdella vettä surutta vaikka 2x viikossa 50%, eikä vesiarvoja tarvi itse säädellä mitenkään (kunhan tarkistaa hanan arvot säännöllisesti). Meillä on Kajaanissa tosi hyvä vesi -> kiekoista haaveilen...

No, tässä kuvat:

Kuva
Kuva
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: 2-way vedenvaihtovekutin vesimittarilla

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Aikas moinen pyyttoni kyllä. :D Kuinka pitkä tuo letkusysteemi on?

Tuo putkien pintalämpömittari rupesi kiinnostamaan. Mittaako se jatkuvasti, vai pitääkö sitä jotenkin "käyttää", jotta saa mittaustuloksen? PIkainen kuukkelointi ei tehnyt minua sen viisaammaksi. :? On ongelma on meillä se, että varaajasta tulevan veden lämpö alkaa laskea, kun täyttää akvaa. Minä mittaan tulevan veden lämpöä akvan päästää, mutta se olisi paljon helpompi mitata siellä hanalla, niin saisi reagoitua heti eikä vasta siinä vaiheessa kun 15 m letkua on täynnä väärän lämpöistä vettä. Yllättävän hyvin veden lämpö pysyy kuitenkin itse akvassa haluttuna, vaikka välillä tulee ihan liian kuumaa tai kylmää.
Kaitsuh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 163
Liittynyt: 18:17, 16.12.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kiiminki

Re: 2-way vedenvaihtovekutin vesimittarilla

Viesti Kirjoittaja Kaitsuh »

Vielä tuohon letkun päähän imusuoja niin on oikea oppinen liiti [;)] .
Siis tuohon suihkunpäähän kuuluu se imusuoja.
matko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 21:39, 07.12.2011
Sukupuoli: N/A

Re: 2-way vedenvaihtovekutin vesimittarilla

Viesti Kirjoittaja matko »

Anniquu_ kirjoitti:Aikas moinen pyyttoni kyllä. :D Kuinka pitkä tuo letkusysteemi on?

Tuo putkien pintalämpömittari rupesi kiinnostamaan. Mittaako se jatkuvasti, vai pitääkö sitä jotenkin "käyttää", jotta saa mittaustuloksen? PIkainen kuukkelointi ei tehnyt minua sen viisaammaksi. :? On ongelma on meillä se, että varaajasta tulevan veden lämpö alkaa laskea, kun täyttää akvaa. Minä mittaan tulevan veden lämpöä akvan päästää, mutta se olisi paljon helpompi mitata siellä hanalla, niin saisi reagoitua heti eikä vasta siinä vaiheessa kun 15 m letkua on täynnä väärän lämpöistä vettä. Yllättävän hyvin veden lämpö pysyy kuitenkin itse akvassa haluttuna, vaikka välillä tulee ihan liian kuumaa tai kylmää.
Useimmille kaloile tekee vaan hyvää jos vaihtovesi hiukan viieämpää, kun akvaarion vesi... Eihän se sadevesikään oo samanlämpöistä kuin jokien/järvien vesi....
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: 2-way vedenvaihtovekutin vesimittarilla

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

^Juu, kyllä minä asteen-parin lämpöheiton hyväksyn siinä vaiheessa, kun vesi on vaihdettu. Se on vaan niin, että vaikka akvan asukkaat eivät pahastuisi, mutta kun altaaseen tulevan veden lämpö näyttää 15 tai 40 C 8O , niin alkaa vedenvaihtajaa hirvittämään. [;)] LÄmpötilan tarkkailu olisi niin paljon kätevämpi tehdä siellä hanapäässä kuin säätää sen lämpötilan perusteella mitä akvaan tulee 15 m päähän.
mannika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 01:24, 03.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Ulvila

Re: 2-way vedenvaihtovekutin vesimittarilla

Viesti Kirjoittaja mannika »

niin haluan tällasen systeemin kun se 240l pamahtaa tänne! (muoks. siis ei pamahda lattialle vaan pompsahtaa ovesta sisään :mrgreen: )
Mitenhän ton akvaariohaluttoman avokin sais maaniteltua rakentamaan mulle tommosta... :roll:
Mitä useampi soutaja, sen lujempaa mennään
matko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 21:39, 07.12.2011
Sukupuoli: N/A

Re: 2-way vedenvaihtovekutin vesimittarilla

Viesti Kirjoittaja matko »

Juu, iteasial itelläki toi varaaja, joten ei voi isois vedenvaihdois luottaa lämpötilaan. No, vaihdain pikkuerissä viikon välein, niin ei tuu siit onkelmia... :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”