Kalastoa 180l

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

zelex
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kalastoa 180l

Viesti Kirjoittaja zelex »

Ei siinä montaa kuukautta mennyt kun tuli tarve saada toinenkin "normaalikokoinen" allas ;)

Nyt siis tulossa 180l taloon ja kypsytellessä onkin aikaa miettiä kalastoa.
Kaikki muu on vielä säädeltävissä, mutta kalojen pitäisi kestää dH 10 mikä tuskin on vielä ihan mahdoton rajoitus useimmille.
Vanhasta akvaariosta aijon myös siirtää yhden partamonnin talkkaroimaan mutta niillä taitaa olla melko laaja skaala vedenlaadussa.

Rihmoista olisin haaveillut, mahtuuko tälläiseen kokoonpanoon ja vesiin mitään kivannäköistä porukkaa, esim 1k+2n?
Hiekalle ehkäpä monnisia tai jotain muuta mukavaa?

Ideoikaa, suunnitelmat on vielä auki joten kaikki vaihtoehdot huomioidaan (paitsi miekkapyrstöjä ei tälläkertaa tarvita kun niitä on jo toinen akvaario täynnä, siispä jotain hieman erilaista!) :P :P
240l, 180l, 60l, ja rapula 21l
Lisäksi vapaa aikaa jakamassa siitostamma(+varsa) ja lapset+mies.
zelex
Junior Member
Junior Member

Re: Kalastoa 180l

Nostelen tätä nyt itse, mitä ajattelisitte näitten yhteensopivuudesta?

-Avainkirjoahvenpari
-Parvi esimerkiksi loisto- tai rubiinibarbeja
-Pohjalle jengi täplämonnisia

Onko allas keskikokoiselle barbiporukalle liian pieni?
Vesioloihini sopivia rihmoja ei taida oikein löytyä muita kuin sinirihmakalat, mutta ei taida litrat haaremille riittää.
Akvaario on muodoltaan aika pitkä mikäli tämä vaikuttaa asiaan.

Myös paratiisikala tuli vastaan kun mietin pääkaloja, ei ole tuttu laji ensinkään, onko näitä normaalisti saatavilla?
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Eikö kukaan muka intoudu suunnitteleen sun kanssa! Minä rupeen sitte vaikka tuntuu, etten osaa sanoa tähän mitään hillittömän fiksua :D .

Ei tosiaan taida rihmoja oikein löytyä. Ymmärtääkseni affenten puolella olis keskikovaan paremmin sopeutuvia lajeja helpommin myös tuonkokoiseen altaaseen. Palettikala taitais olla yks vaihtoehto? Varaudu kuitenkin poikasryntäykseen, oli ahven lähes mikä tahansa. Paratiisikaloja on tukuista saatavilla kyllä, ja pikku hiljaahan ne kalat on hyvä hankkia joten kaippa sitä vähän odotellakin voi? Sehän on tosi pitkään akvaarioissa pidetty laji, jonka luulis olevan karaistunut monenlaisiin oloihin, mutta en tiedä mistä nykyinen kauppakanta sitten on peräisin eli onko tuo karaistuneisuus menetetty.

Sulla kun on miekkapyrstöjä, niin et varmaan innostu platyista? Niitä tietenkin suosittelisin tuollaseen, kun olen ite niin rakastunut niihin :D . Entä kardinaalikalat? Mä niistä haaveilen, että joskus ottaisin, sopis mun mielestäni kivasti tuon paratiisikalan kanssa. Klassikkoja tietyssä mielessä molemmat!

Monnisetkin kyllä arvostaa sitä pehmeää vettä. Ja useat lämpimämpää kun kardinaalikalat, paratiisin vaatimuksia en muista. Kuparimonnista olen kuullu monta kertaa sanottavan karaistuneimmaksi ja sopeutumiskykyisimmäksi.
zelex
Junior Member
Junior Member

Ihanaa että joku lähti mukaan tähän, kuumeilen jo tosi pahasti tuon pytyn perään vaikka vasta eilen lisättiin ammoniakit ja ympit :D

Luonto näytti jälleen kerran ihmeensä... tämä allas oli ilmeisesti tyhjennetty joskus 10.12. tienoilla, hiekat tuotiin muovisäkissä varastosta. Tänään laseilla kiipeili pari kierteistä! Näin kyllä hiekkoja laittaessa että siellä oli jokunen kuori mutta ei käynyt edes mielessä että mukana olisi mitään elävää. Uskomattomia olentoja mikäli tosiaan selviävät parin viikon varastoinnista kostean hiekan joukossa.

Noista monnisista olin katsonut että lähes ainoita kovemmän veden monnisia olisi juuri mainitsemani täplämonninen. Pikagoogletus antaa arvoksi jopa sellaista kuin dH 5-19, eli meidän kovuus olisi juuri tuossa keskipaikkeilla. Se mikä näissä myös viehättää on se että minulla oli näitä lapsena akvaariossa pikkuparven verran joten tuntuvat jotenkin enemmän "omilta" kuin monet muut ;) Kovahkoon veteen on muutenkin vaikeampi löytää pohjakaloja, mutta jos jotain vastaavaa tulee mieleen niin otan vinkkejä mielelläni vastaan.

Platyja suunnittelin ensimmäiseen altaaseen mutta käännyin sitten ostoreissulla miekkapyrstöjen puoleen. Nyt tosiaan tahdon jotain erilaista vaikka platyt nättejä kaloja ovatkin, lajina kuitenkin hieman liian samankaltaisia. Tuo kardinaalikala on kyllä miettimisen arvoinen vaihtoehto ja niitä saisi isomman parvenkin, mutta monnisten kanssa ei mene ainakaan samoin lämpöihin, paratiisikalan kanssa taas passaisi. Ahvenia ei taida pahemmin noin viileään sitten löytyäkään? Kardinaalikalalle löysin suosituslämmöksi 18-22, mikä ei ole toisaalta ongelma mikäli vaan muita sopivia kaloja löytyy.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Onko tuon altaan mitat millaiset? Barbeille on aika nafti, sillä ovat todella vilkkaita uimareita. Jos pituutta kuitenkin runsaasti, voisi mennä.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Minä puhun kardinaalikalan puolesta! Kauniita, vilkkaita, värikkäitä ja oman kokemukseni mukaan kestäviä. Ja tuon kokoiseen niitä sais aikast ison parven. Ja ne liikkuvat pinnan tuntumassa, jää tilaa keskiveden kaloille. Eikös tuo kardinaalikala ja täplämonninen ole just samoissa lämpötiloissa? Kumpikin viihtyy vähän viileämmässä? Ainakin Varjon Akvaariokalat kirjan mukaan.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
zelex
Junior Member
Junior Member

naatti kirjoitti:Onko tuon altaan mitat millaiset? Barbeille on aika nafti, sillä ovat todella vilkkaita uimareita. Jos pituutta kuitenkin runsaasti, voisi mennä.
Allas on n.100cm pitkä, eli siinä suunnassa on kohtalaisesti tilaa.
Senverran olen ajatellut sisustusta että jätän reilusti uimatilaa, toinen pääty jää pitkälti avonaiseksi ja toiseen ainakin taka-alalle vähän rehevämpää, esimerkiksi vallisneriaviidakkoa kasvamaan jonne kalat voivat mennä tarpeen vaatiessa rauhoittumaan. Matalampia piiloja tietenkin tulee pohjakaloille ja mahdollisille ahvenille.
ParusMajor kirjoitti:Minä puhun kardinaalikalan puolesta! Kauniita, vilkkaita, värikkäitä ja oman kokemukseni mukaan kestäviä. Ja tuon kokoiseen niitä sais aikast ison parven. Ja ne liikkuvat pinnan tuntumassa, jää tilaa keskiveden kaloille. Eikös tuo kardinaalikala ja täplämonninen ole just samoissa lämpötiloissa? Kumpikin viihtyy vähän viileämmässä? Ainakin Varjon Akvaariokalat kirjan mukaan.
Niin muuten näyttäisi täplämonninenkin viihtyvän varsin viileässä vedessä! Kiitos että tarkensit!
Tuo huone johon akvaario on laitettu, on muutenkin hieman viileämpi kuin esimerkiksi makuuhuoneet, joten lämmitinkään ei joutuisi niin koville jos lähtee siitä että katsoo muita kaloja esim. noitten monnisten vaatimusten mukaan. Niitä kuitenkin kovasti haluaisin koska ovat niin hauskaa seurattavaa ja löytyi tosiaan kovuuteenkin sopiva semituttu laji :) Sitten kyllä taitaa jäädä avainkirjot hankkimatta kun menee liian lähelle lämpötilarajoja.

Jäljistä päätellen kierteisiä on liikkunut päivän aikana altaassa enemmänkin. Jotenkin aavemaista että siellä jo tässä vaiheessa on jotain elävää!
hh_
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Kardinaalikaloista varoituksen sanaa, kannat on tosi sisäsiittoisia ainakin meilläpäin tällä hetkellä.
Kalat riutuvat tikkueväisinä ja tipahtelevat tasaiseen tahtiin kuukausien sisään ostohetkestä.
Ostaessa kannattaa syynätä tarkkaan, TODELLA tarkkaan, minkämoisia yksilöitä kaupasta saat. Mielellään haavi itse terveet.
Minäkin katsoin kaupassa puolisentuntia olevaa parvea, vaan pääsipä 15 yksilön mukaan 6-8 "tikkua" matkaan. Yllätys yllätys, kalakato oli parin kk päästä suuri.

Meillä oli näitä ja täplämonnisia 22 asteen lämmöissä, molemmat viihtyivät aivan huippuhyvin.
Vertailukohtana tähän edellisen akvan 24 asteen lämpötila. Päästyään viileämpään värit paranivat ja käytös muuttui vilkaaksi.
naatti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja naatti »

Viileään vilkkaaksi parvikalaksi laittaisin noiden barbien sijaan seeprakalan, kovuuden pitää tälle olla alle 15. Barbit mielestäni kasvavat vähän turhan isoiksi vain 100cm akvaarioon, meillä oli kuitenkin 150cm, eikä tilaa liikaa ollut. Nyttemmin isälläni on rubiineita 120*55cm altaassa, eikä tilaa ainakaan liikaa ole.

Paratiisikalaa on usein saatavilla ainakin isommissa liikkeissä.
sinituulevi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sinituulevi »

Mulla on paratiisikalojen kavereina keltabarbeja 200 litrassa, ja se on ollut ihan hyvä yhdistelmä. Molemmille sopisi Varjon kirjan perusteella myös keskikova vesi. Ja onhan barbeissa muitakin vaihtoehtoja, kirjasta luettuna ainakin punapääbarbi, verkkobarbi ja kirsikkabarbi kävisivät, jos kovuus on alle 15.

Varjon kirjaa edelleen selaten, kalalajeja sen paremmin tuntematta juovavaanija, palettikala, pikkulasimonni, sateenkaarikala ja osa pallokalalajeista viihtyisivät myös, kunhan kovuus on alle 15.

Leväsukaravut ovat minusta kivoja levänsyöjäeläimiä, jos vain onnistuu saamaan jostain valmiiksi vähän isompikokoisia, jotka eivät mahdu kalojen suuhun.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

hh_ kirjoitti:Kardinaalikaloista varoituksen sanaa, kannat on tosi sisäsiittoisia ainakin meilläpäin tällä hetkellä.
Kalat riutuvat tikkueväisinä ja tipahtelevat tasaiseen tahtiin kuukausien sisään ostohetkestä.
Ostaessa kannattaa syynätä tarkkaan, TODELLA tarkkaan, minkämoisia yksilöitä kaupasta saat. .
Oho! No voi harmi jos on tosiaan noin. Itse ostin vuosi sitten 20 kpl parven eikä ole yhtään tippunut. Tilasin kalat erikseen listalta, niitä ei ollut liikkeessä.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Joku voisi joskus tehdä foorumin topiikkien pohjalta kaavion siitä, kuinka nopeasti altaat lisääntyvät kun sellainen hankitaan kotiin. Jotenkin tuntuu, että lisääntymisvauhti on suorastaan räjähdysmäinen... :mrgreen:

Meillä taitaa olla Zelexin kanssa sama maku. Olen pyöritellyt mielessäni vastaavan tyyppistä, tosin nyt olen jo päätynyt siihen, että altaan pitää olla ainakin 400 litraa niin että saan aasianmutakaloja... Ja niiden kanssa sitten juurikin loistobarbeja! Mutta jos olisi tuo 180l niin paratiisikalaa kokeilisin ehdottomasti, ihan jo kulttuurihistorian takia mielenkiintoinen. Täplämonniset olisivat myös hauskoja. Mutta eikös verkkobarbi olisi juurikin tuohon sopiva ja sekin on tavallaan metallinkiiltoinen niinkuin loistobarbi?

Mustatetra voisi myös mennä noihin vesiin, sehän on ihan hauska "minilehtikala" ja tulee toimeen kaikenlaisissa porukoissa. Varsinaisesti piti kuitenkin muistuttaa omenakotiloiden olemassaolosta. Nehän ovat ihan huipputyyppejä! Tuon kokoisessa altaassa voisi antaa periksi hullaantumiselle ja kerätä koko väriskaalan... [;)]
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
zelex
Junior Member
Junior Member

Ihanan paljon vastauksia aamun kunniaksi :)

Ajattelin tänään käydä fiilistelemässä paikallisessa akvaariokaupassa. Heillä on siellä paljon myös suoraan kasvattajilta tulleita lajeja (sekä omakasvatusta) joten kyselen mitä olisi mahdollista saada ja millaisissa vesissä kasvanutta. Ihan periaatteen vuoksi suosisin mielelläni paikallista pienyrittäjää, mutta mullahan on sitten tässä lähistöllä myös esim. Akvaariolinna joten uskoisin että haluamieni lajien saaminen on monesti vain ajan kysymys.
hh_ kirjoitti:Kardinaalikaloista varoituksen sanaa, kannat on tosi sisäsiittoisia ainakin meilläpäin tällä hetkellä.
Ostaessa kannattaa syynätä tarkkaan, TODELLA tarkkaan, minkämoisia yksilöitä kaupasta saat. Mielellään haavi itse terveet.
Minäkin katsoin kaupassa puolisentuntia olevaa parvea, vaan pääsipä 15 yksilön mukaan 6-8 "tikkua" matkaan. Yllätys yllätys, kalakato oli parin kk päästä suuri.
Hyvä että varoitit, osaan katsoa ja kysellä paremmin. Helposti sitä tulee ajatelleeksi että hintelämmät ovat vain eri ikäisiä kaloja jos ei tunne kyseistä lajia ollenkaan. Tuo tarkennuksesi lämpötilasta ja kalojen voinnista (+22) oli myös tärkeä tieto. Kun on kuitenkin useita eri lajeja valittavana niin ei ole tarve myöskään joustaa niiden lämpötilasuosituksista vaan sitte pysytään tuonna parinkympin tietämillä jos kalasto sitä vaatii. Talvella ei ole ongelma, mutta kesällä pitää pehmitellä ukkoa tekemään tuuletusta. Onneksi se haltsaa nämä työnsä puolesta.
sinituulevi kirjoitti:Mulla on paratiisikalojen kavereina keltabarbeja 200 litrassa, ja se on ollut ihan hyvä yhdistelmä. Molemmille sopisi Varjon kirjan perusteella myös keskikova vesi. Ja onhan barbeissa muitakin vaihtoehtoja, kirjasta luettuna ainakin punapääbarbi, verkkobarbi ja kirsikkabarbi kävisivät, jos kovuus on alle 15.
Otan tosiaan mielelläni huomioon myös muut barbilajit :) Täytyy katsella, seurailla ja käydä kyselemässä näistäkin enemmän.
sinituulevi kirjoitti:Varjon kirjaa edelleen selaten, kalalajeja sen paremmin tuntematta juovavaanija, palettikala, pikkulasimonni, sateenkaarikala ja osa pallokalalajeista viihtyisivät myös, kunhan kovuus on alle 15.

Leväsukaravut ovat minusta kivoja levänsyöjäeläimiä, jos vain onnistuu saamaan jostain valmiiksi vähän isompikokoisia, jotka eivät mahdu kalojen suuhun.
Sateenkaarikaloista ymmärsin että ainakin useimmat kasvavat liian suuriksi näihin litroihin. Palettikala on harkinnassa mutta ei suosikkilistan kärkipäässä. Toisaalta se onkin sitten aivan eri lämmöissä noitten muitten kanssa joten ehkä se saa unohtaa. Rapuja sitten sen mukaan mikä lopullinen kalasto tulee olemaan, tykkään niistä kovasti mutta viimeisimmästä satsista kirsikoita jonka ostin isoon akvaarioon, meni valtaosa sinisilmäahventen kitaan, isoimmat selvisivät.
hippikala kirjoitti:Meillä taitaa olla Zelexin kanssa sama maku.
Eikä yhtään yllätä entisen foorumihistoriamme tietäen :D
hippikala kirjoitti:Ja niiden kanssa sitten juurikin loistobarbeja! Mutta jos olisi tuo 180l niin paratiisikalaa kokeilisin ehdottomasti, ihan jo kulttuurihistorian takia mielenkiintoinen. Täplämonniset olisivat myös hauskoja. Mutta eikös verkkobarbi olisi juurikin tuohon sopiva ja sekin on tavallaan metallinkiiltoinen niinkuin loistobarbi?

Mustatetra voisi myös mennä noihin vesiin, sehän on ihan hauska "minilehtikala" ja tulee toimeen kaikenlaisissa porukoissa. Varsinaisesti piti kuitenkin muistuttaa menakotiloiden olemassaolosta. Nehän ovat ihan huipputyyppejä! Tuon kokoisessa altaassa voisi antaa periksi hullaantumiselle ja kerätä koko väriskaalan... [;)]
Verkkobarbikin näyttää hyvältä. Just tälläistä keskustelua toivoin että saan ajatuksia ja vaihtoehtoja pyöriteltäväksi. Paratiisikalaan olen myös alkanut kallistumaan vahvasti ja ainakin paikallisen kotisivujen perusteella heillä on niitä listoilla, jollain aikavälillä siis todennäköisimmin olisi saatavilla :) Tetroja en ole sillätavalla miettinyt kun olen mieltänyt ne pehmeän veden kaloiksi, mutta näköjään nyt tuli taas mustatetrasta yksi harkinnan arvoinen vaihtoehto. Omppuja mulla onkin jo tuossa toisessa altaassa, mutta jotenkin en ole niille syttynyt, vievät aina monneilta tabletit naaman edestä vain läväyttämällä itsensä siihen päälle jättäen toiset ilman ;)
hippikala kirjoitti:Olen pyöritellyt mielessäni vastaavan tyyppistä, tosin nyt olen jo päätynyt siihen, että altaan pitää olla ainakin 400 litraa niin että saan aasianmutakaloja...
Mulla on kaksi aasian mutakalaa 240l altaassa, tosin nämä ottivat nokkiinsa ahventen saapumisesta, joten jos Hippi hankit niitä niin suosittelen jättämään pohjakerroksen mutakaloille vapaaksi! Pienempi ei tule meillä esiin enää kuin tubifexien tarjonta-aikaan, muulloin asuu kannon uumenissa. Ennen makailivat aina päällekäin pohjalla ja uivat toistensa ympäri pyörien.
hippikala
Senior Member
Senior Member

Oooh! Minulta on mennyt jotenkin ohi, että sinulle tuli kanssa noita mutakaloja, muistelin vaan että niistä kyselit ja sen takia sitten aloinkin selvittämään, mikä kala on kyseessä ja nyt olen ihan rakastunut... <3 Kuvia vaan jakoon!

"vievät aina monneilta tabletit naaman edestä vain läväyttämällä itsensä siihen päälle jättäen toiset ilman ;) " Niin, kuten sanoin, omput ovat mahtavia tyyppejä :mrgreen: .

hh_ : oho, olen ollut siinä käsityksessä että kardinaalikalat pyydystetään edelleen luonnosta, mutta on sitten kai tilanne muuttunut? Hyvä sinänsä jos viljeltyjäkin on jo jaossa, jos vaan ovat jotenkin elinkelpoista kantaa. Aina jotenkin säälittänyt ajatus pienen pienestä kardinaalitetrasta mikä haavitaan jostain lammikosta ja lennätetään sitten ympäri maailmaa...
zelex
Junior Member
Junior Member

Reissu "kalakauppaan" selkiytti ajatuksia :)
Heillä on siellä oman kasvatuksen kardinaalikaloja sekä täplämonnisia ja parin kuukauden sisään mahdollista saada paratiisit :) Hyvältä siis näyttää ja pidettäköön tämä nyt suunnitelmana toistaiseksi.

Kardinaalit olivat vilkkaita ja terveen näköisiä, väritkin olivat kirkkaat joten uskon että näitä uskaltaa ostaa ja varmaan saisi kohtuullisen suurenkin parven mahtumaan. Ovat kuulemma helppoja lisäännyttää ja kestäviä kaloja myöskin. Siispä ajattelin ottaa ne ensimmäiseksi akvaarioon kunhan se tuosta alkaa kypsymään, pikaistan sitä nyt hieman nitriveciä käyttämällä (myyjän suositus omista kokemuksista), mutta kalat tosiaan vasta sitten kypsään altaaseen vähitellen :)
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Ihanaa, että päädyt kardinaaleihin! Mä vähän haaveilen niistä, jotenkin mukavan semmoinen... no, vaatimaton mutta kuitenkin kala. Kalannäköinen, kaunis kala. Oon siinä käsityksessä, että ne on tosiaan helppoja lisäännyttää, joten niiden tuonti tuntuu vähän samalta kuin platyjen tuominen Aasiasta... Kiva kun löysit täällä kasvatettuja. Sukusiittoisuuden välttämiseksi kannattanee ottaa pari kipaletta jostain muualta sinne joukkoon.

Tässä on tainnut mennä kardinaalikala ja kardinaalitetra osin sekaisin, mun käsitykseni mukaan zelexille menee kardinaalikaloja? Ainakin mä olen päättänyt niin, älä nyt petä mun odotuksia :mrgreen:
zelex
Junior Member
Junior Member

kerttu kirjoitti:Tässä on tainnut mennä kardinaalikala ja kardinaalitetra osin sekaisin, mun käsitykseni mukaan zelexille menee kardinaalikaloja? Ainakin mä olen päättänyt niin, älä nyt petä mun odotuksia :mrgreen:
Juujuu, en petä :) Itse olen kokoajan puhunut nimenomaan kardinaalikalasta, tuosta mielenkiintoisten yksityiskohtien pikkuisesta ja näköjään myös uteliaan rohkeasta parvikalasta! Äkkiseltään katsottuna tosiaan näyttää vaatimattomalta, mutta kaupassa kun katselin kaloja tarkemmin niin se on itseasiassa aika hieno ja isommassa parvessa varmasti värikäskin akvaarion asukki. Iloisesti parvi tuli ihmettelemään ja ruokaa kerjäämään kun kalakauppias pisti sormensa veteen :)

Täytynee varmaan hakea muutaman yksilön lisävahvistus esim. akvaariolinnasta sitten vähän myöhemmin jos meinaan poikasia jossain vaiheessa säästää. Luulen että alkuunsa paratiisit tulevat hyödyntämään ne, mutta tämä kyseinen kutu on kuulemma kuoriutunut jopa pakasterasiassa automatkalla ko. eläinkauppaan joten ilmeisen elinvoimaisesta lajista on kyse 8-)
hh_
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Kyllähän nuo todella helposti kuulemma lisääntyy, me vaan ei saatu koskaan kutemaan. Puskissa kyllä pyörivät aina ja massut oli pullollaan kutua osalla, mutta iloista perhetapahtumaa ei päästy todistamaan.
Harmillista oli tuo meidän tuuri noiden huonojen yksilöiden kanssa.

Alkuaikoina oikein kivoja kaloja, parvikäyttäytyminen jees, vanhuuttaan tuntuivat ränsistyvän ja menettivät hohtonsa. Kaloista tuli todella tylsiä :/
Kyllästyminen tähän lajiin tuli meille yllätyksenä, vaikka ns. värikkäiltä näyttivätkin.
Paratiisikala on erinomainen valinta, varsinainen väriläiskä akvaarioon, jos sattuu saamaan jonkun muun kun yleisimmän ruskeanharmaan muodon.
Kannattaa myös tarkastaa että saat paratiisikaloja, etkä mustaparatiisikaloja, kuten meille kävi.
Kalat tilattiin listan mukaan normaaleina, kotona paljastuivatkin sitten aivan joksikin muuksi. Kerkesivät verottaa akvaarion parvikalakansoitusta puolella.
Pirunmoisia petoja. [}:)]
zelex
Junior Member
Junior Member

hh_ kirjoitti:Paratiisikala on erinomainen valinta, varsinainen väriläiskä akvaarioon, jos sattuu saamaan jonkun muun kun yleisimmän ruskeanharmaan muodon.
Kannattaa myös tarkastaa että saat paratiisikaloja, etkä mustaparatiisikaloja, kuten meille kävi.
Tuolla oli pari koirasta jostain vanhasta tilauksesta jäljellä ja ne ainakin näyttivät perinteisiltä "sinimuunnoksilta" normaalista paratiisikalasta. Olivat kuitenkin sen verran pitkään olleet näytillä jo että olivat menossa eläinkaupan pitäjän kotiakvaarioon myynnin sijaan. Altaassa oli kaikenkokoisia mustamolleja ja aikalailla rauhallinen meininki joten tämä porukka ainakin jätti pienemmät kalat rauhaan. Samasta paikasta ilmeisesti seuraava porukka tulossa, kysyttiin vielä erikseen haluanko sinistä muunnosta vai alkuperäistä jossa on punaista enemmän esillä. Sanoin ettei väliä, kunhan vaan olisi molempia sukupuolia (1k+2n ajattelin, mahtuisiko enemmänkin?).
hippikala
Senior Member
Senior Member

Hahaa hyvä minä! Täytyypä jatkossa muistaa, että juo toisenkin kupillisen kahvia ennen kirjoittamista. Mietin vielä että onpa jännä, eihän kardinaalitetrat edes mene noin kylmissä vesissä ja silti olin sillä hetkellä vakuuttunut siitä, että puhuttiin juurikin tetroista :D.
zelex
Junior Member
Junior Member

Tää odottaminen on ihan hirveää ;) Tänään taas mittailin arvoja ja mitään ei ollut tapahtunut mihinkään suuntaan. Sitten tajusin että vasta viides päivä kypsytystä. Viides! Musta tuntuu että olisi jo ainakin pari viikkoa kulunut. Pistin lämmittimen kiinni kun lämpötila on tuossa huoneessa vain +15 ilman sitä, jospa bakut tykkäisi lisääntyä sitten paremmin ja samalla tulee kalibroitua sekin sopivaksi.

Sormet syyhyää päästä karsimaan kasveja toisesta altaasta kun vallisneriat on jo vallanneet aika reilusti elintilaa enkä viitsisi roskiin karsia niitä kun pian tarvitaan tähänkin altaaseen vihreää. Olenko ihan pöhkö jos alan jo sisustaa ;) Pelkään että se sotkee mittauksia nitraatin suhteen sitten kun sitä alkaa ilmestyä, toisaalta voin kyllä mitata pelkän ammoniumin ja nitriitinkin. Piikki tuskin jää huomaamatta näin kärsimättömältä odottajalta joten sitten kun nitriitit on nousseet ja laskeneet eikä ammonium jää veteen hengailemaan niin eikö allaskin silloin olekin kypsä vaikka kasvit söisivätkin nitraatteja pois niin ettei niiden nousua voi vertailukelpoisesti mitata?
zelex
Junior Member
Junior Member

Senverta pitää tulla topicia nostamaan että viimein tänään nitriitti värähti! Päivällä ei vielä mitään muutoksia suuntaan tai toiseen, sisustelin paikkoja kuntoon muutaman pioneerikasvin kanssa ja samalla pesin toisesta altaasta ottamani suodattimen siinä. Lähtikin muuten aikamoiset pöllyt kun olin tätä varten säästänyt poikasaltaan kakkossuodatinta viikkotolkulla 8-) enkä sitten malttanut olla illalla katsomatta olisiko nitriitti noussut. Olihan se jo 0,5mg/l !! Aamusella sitten uudet arvot ja myös ammoniumista, katsotaan miten paljon lähdetään lisäämään. Jei! Hyvä fiilis kahdelle viimeiselle lomapäivälle!
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Ota ihmeessä kypsästä altaastasi suodatin tai jotain muuta bakteeriymppiä tuohon kypsytettävään! Nopeuttaa hommaa kummasti. Tai jos vaikka puristat sisäsuodattimen sisuksista kaiken lähtevän tai nappaat pohjamatskua pinnalta jonnin verran (pistät sinne kypsään sitte kypsymätöntä matskua tilalle)... Pääset nii-iin helpolla tuon kypsytyksen kanssa, eikä tarvi ikuisuuksia odotella.
zelex
Junior Member
Junior Member

kerttu kirjoitti:Ota ihmeessä kypsästä altaastasi suodatin tai jotain muuta bakteeriymppiä tuohon kypsytettävään! Nopeuttaa hommaa kummasti. Tai jos vaikka puristat sisäsuodattimen sisuksista kaiken lähtevän tai nappaat pohjamatskua pinnalta jonnin verran (pistät sinne kypsään sitte kypsymätöntä matskua tilalle)... Pääset nii-iin helpolla tuon kypsytyksen kanssa, eikä tarvi ikuisuuksia odotella.
Tää suodatin on ollut 21l purkissa kypsymässä aikaisemmin ja on samaa kokoluokkaa entisen altaansa kanssa. Merkkiä en tiedä, mutta pieni ja söpö. Laitoin sen heti sisään rullaamaan multaympin ja vanhan kannon kera kun perustin tämän 180l. Tänään vasta hiffasin että sehän tosiaan kannattaa "pestä" tässä uudessa avaariossa ja uskon että liikkeelle lähti melko hyvä ymppi koska vesi meni aivan sameaksi sen päälle. Tämä pikkusuodatin siis toimi 21l altaassa siihen uuden hankkimani rinnalla ja oli varmaan 6vko pesemättä, uskoisin että se oli se mikä sai homman pelaamaan - ei Nitrivec josta varmaan on ollut hyötyä lähinnä monen omalletunnolle ja valmistajan kukkarolle... se kun ei ole liikauttanut arvoja mihinkään suuntaan vaikka luvataan että kaloja voisi tuoda melko pian. Kun vertaan edellisen akvaarion kypsytystilastoihin niin en todellakaan toisi tämän aineen "turvin" yhtään kalaa, on sellain kutina että kohta tulee nitriittiä ja kovaa sillä isotkaan määrät Nitriveciä keskiviikosta lähtien eivät ole vaikuttaneet esim. ammoniumin määrään yhtään.
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Lyön itseni tähän keskustelun jatkoksi, meiltähän tuo 180:nen teille tosiaan lähti :) Jännä juttu, kuinka hiekasta löytyi kierteisiä elossa ja ilmeisesti vielä vähän runsaammin, kun meillä tosiaan hiekka oli muutaman viikon varastossa muovisäkissä - sitkeitä elukoita, ei voi muuta sanoa! :D Meille nuo hiekat tulivat tuon "uuden" 240-litraisen mukana ja myyjä oli sanonut, että kierteisiä ei pitäisi juurikaan olla, koska niitä oli parhaan mukaan seulottu hiekasta pois. Mutta hyvä vaan, jos niitä jäi, kierteiset kuitenkin perin hyödyllisiä asukkeja :)

Rihmoista olisin ehdottanut kilttiä, kestävää ja melkoisen näyttäväksi (10cm) kasvavaa huulirihmakalaa, joka passaisi haaremina 180-litraiseen vallan mainiosti. Mutta en tähän hätään muista, mitkä ovat huulirihman kovuusvatimukset, joten jos vesi on nin kovaa, niin ehkä sitten kaiken varalta olisi rihmat hyvä jättää pois laskuista :o

Suunnitelmasi kuulostavat hyviltä, jos tarkoituksena on perustaa viileämmän veden allas. Paratiisikalat kun viihtyvät hyvin n. 20-asteisessa vedessä ja ehkä hiukan täyttävät rihmakalahaaveita, labyrintteja ja melko samantyyppisiä kun ovat loppupeleissä :mrgreen: Kardinaalikaloja iso parvi, ehdottomasti!!! Aivan ihania viileämmän veden parvikaloja, sieviä, kestäviä, viihtyvät kovemmassakin vedessä ja eloisuutensa takia todella mielenkiintoista seurattavaa! Meillä oli hetken kardinaalikaloja ja omien kokemusten perusteella en voi muuta kuin suositella :)

Viileään veteen en keksi mitään levänsyöjää, partiksia mahtuisi tuonne yksi, kovuus on OK, mutta parisenkymmentä astetta on aika partiksen lämpötilavaatimusten alapäässä, ellei jopa ali, vaikka kyseessä onkin kestävä kala... :o Aasia-teemaa jatkaen, mites olisi leväraspiksi ruskohara? Menisi hyvin noissa lämmöissä ja kovuus OK. Ovat yksieläjiä, mutta jäävät tosi pieniksi (3,5cm, allasvaatimus 45+ l), joten uskaltaisiko noita ottaa 180-litraiseen pienen porukan, jos jokaisella oma piilottelupaikka ja hajurakoa muihin? Osaisiko joku fiksumpi vastata?

Ehdotuksia:

paratiisikalahaaremi (k + 2-3n)
kardinaalikala (20-30) - näitä vaan kunnon parvi, niin ihastuttava, vilkas käytös pääsee esille :)
ruskohara (1 + ? kpl - jos näitä voi ottaa porukan)/partis (1)
täplämonninen (n. 10) - ellei sitten löydy jotain vastaavaa Aasia-teeman pohjakalaa?
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”