Käärmekala muuttaa meille, miten uudistan kalaston

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SaRuFa
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Käärmekala muuttaa meille, miten uudistan kalaston

Viesti Kirjoittaja SaRuFa »

"Pelastan" kaverin käärmekalan tammikuussa meille, koska hän lopettaa harrastuksen.
"Pelastaminen" on ehkä radikaali ilmaus, koska en varmaan ole ainoa, joka voisi kodin tarjota Pedolle, mutta ensimmäinen, joka tarjoutui :mrgreen: joten nyt pitäisi oma kalasto laittaa kuntoon niin, ettei Peto pääse liiaksi mässäämään vanhan kalaston kustannuksella, olettaen tietenkin, että juuri tämä kyseinen yksilö on saalistavaa sorttia (asuu nyt karppien kanssa, joten pienten lajien saalistuinto = mysteeri)
Nykyinen kalasto 660l (185x60x60):
15 kardinaalitetraa
14-15 kongontetraa (mulle myytiin 14, mutta olen jatkuvasti laskevinani 15)
3 partista (koiraita kaikki)
2 helmirihmakalaa (pariskunta)
2 sinirihmakalaa (pariskunta)
2 piikkisilmää (vanhoja, odottavat pääsyä Tuonelan vesille)
2 sinileukakirjoahventa + miljuuna alle viikon ikästä poikasta :mrgreen:
1 palettikalanaaras ja 6 poikasta (koko poppoo muuttamassa muualle)
1 taistelukalakoiras

Eli luultavasti voin varautua siihen, että palettikalan poikaset (n 2kk) ovat kardinaalien kanssa ensimmäisinä vaihtoon meneviä. Tosin olen paleteista ollutkin luopumassa, joten se ei harmita. :)
Kardinaalitetroista olen aina tykännyt, joten niistä luopuminen harmittaisi. :cry:
Uskaltaisinko kokeilla, että jos yhteiselo vaikka sujuisikin ennekuin alan kauppaamaan kardinaaleja?
Hoidokkeja: Mies, 2/3 lapsista kotona, 2 kissaa, 180l, 660l. Paludaario kehitteillä.
Akvanisti jo yli 20v ajan.
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Re: Käärmekala muuttaa meille, miten uudistan kalaston

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Jos käärmettä ruokkii hyvin niin ei ole kovinkaan innokas jahtaamaan nopeita kaloja, meillä 5 kärmettä ja syövät pilkottua silakkaa, katkarapua pakasteesta ja pellettinä ja muita pohjanappuloitakin välillä. Kirsikkabarbeja eivät syöneet, eikä ottoja mutta kardinaalitetraparvi hupeni pikkuhiljaa, ehkä tetrat oli jotenkin tyhmempiä tai sitten vaan paremman makuisia.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
[RiSu]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja [RiSu] »

Itse luulisin, että ainoat vaarassa olevat kalat on vaan nuo kardinaalitetrat, että eiköhän se tuonne sekaan mahdu :)
~~1000 litraa vettä olohuoneessa ja aivan täysin heroksiin hurahtanu harrastelija~~
(heros notatus, heros severus, heros efasciatus)
Milsku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Mua ahdistaa tuon hitaan taiston kohtalo. Riippuu tietty jos käärme on pieni ja taisto iso.. Ellei innostu eviä repelemään.
Nano Riutta <3
SaRuFa
Member
Member

Nniina+++ kirjoitti:Jos käärmettä ruokkii hyvin niin ei ole kovinkaan innokas jahtaamaan nopeita kaloja, meillä 5 kärmettä ja syövät pilkottua silakkaa, katkarapua pakasteesta ja pellettinä ja muita pohjanappuloitakin välillä. Kirsikkabarbeja eivät syöneet, eikä ottoja mutta kardinaalitetraparvi hupeni pikkuhiljaa, ehkä tetrat oli jotenkin tyhmempiä tai sitten vaan paremman makuisia.
[RiSu] kirjoitti:Itse luulisin, että ainoat vaarassa olevat kalat on vaan nuo kardinaalitetrat, että eiköhän se tuonne sekaan mahdu :)
Tähän olen jo ajatustasolla sopeutunut..
Milsku kirjoitti:Mua ahdistaa tuon hitaan taiston kohtalo. Riippuu tietty jos käärme on pieni ja taisto iso.. Ellei innostu eviä repelemään.
Taisto ei ole suuren suuri, mutta komea crowntail sillä on ja käärme sen sijaan 35cm. Mutta mulla on tuolla vajaa 50litranen pikkupurkki, johon valot ostamalla saisin taistolle oman yksiön.
Pitääkin alkaa sitä laittelee kuntoon tänään, saa sen valmiiks ennenku käärme tulee. :mrgreen:
Hoidokkeja: Mies, 2/3 lapsista kotona, 2 kissaa, 180l, 660l. Paludaario kehitteillä.
Akvaharrastaja
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Minä olen kyllä sitä mieltä, että käärmekala tuonne menee, mutta. Onhan sulla joku 40l---> akvaario varana, jos alkaa kardinaalit kadota / taiston eviä nypitty, niin on sitten 'pelastusakvaario'.
54 litraa läträilyä
SaRuFa
Member
Member

Akvaharrastaja kirjoitti:Minä olen kyllä sitä mieltä, että käärmekala tuonne menee, mutta. Onhan sulla joku 40l---> akvaario varana, jos alkaa kardinaalit kadota / taiston eviä nypitty, niin on sitten 'pelastusakvaario'.
Mulla on juurikin valmiusasteelle laitettu vajaa 50litrainen, siihen täytyy vaan ostaa valaisin, koska edellinen on.. noh, jonnekin häipynyt,
(kts.ed. viestini, justiinsa pähkäilin aamulla asiaa, juuri ennen sun viestiä) :mrgreen:
En vain ajatellut, että kardinaaleja voisi noin pieneen laittaa, kun se on kovin piskuisen oloinen jopa yhdelle taistolle (no, joo, kun vertaa tuohon 660litraseen, niin näyttäähän 100 litranenkin pieneltä.. suhteellisuudentaju hukkui ison altaan myötä) [:I] :mrgreen:
jejoka
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Kaverilla on käärmekalan kanssa jotain suht isoja affenii 450L ja sit joku tetra (meni muka välipalaksi mutta oli liian nopea), tulipyrstöjä, jotain pienii ahvenii max 10 pitkiä. 3 isoo partista, en muista oliko tossa kaikkia. Hyvin tulleet toimeen. Ainoo mikä on niin kaikki reiät pitää tukkia kun on sen verta epeli karkaamaan ennen kotiutumista. Tuokin tyyppi meni suodattimeen kerran jos toisenkin.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
SaRuFa
Member
Member

jejoka kirjoitti:Kaverilla on käärmekalan kanssa jotain suht isoja affenii 450L ja sit joku tetra (meni muka välipalaksi mutta oli liian nopea), tulipyrstöjä, jotain pienii ahvenii max 10 pitkiä. 3 isoo partista, en muista oliko tossa kaikkia. Hyvin tulleet toimeen. Ainoo mikä on niin kaikki reiät pitää tukkia kun on sen verta epeli karkaamaan ennen kotiutumista. Tuokin tyyppi meni suodattimeen kerran jos toisenkin.
Tästäkin oon kuullut ja ilta-/yöaikaan nää kuulema on vilkkaimmillaan karata :mrgreen:
Loiske vaan käy ja sit saa jahdata kalaa lattioilta.
Mutta kotiutumisen jälkeen monilla ollut ilman lasejakin eikä oo karkaillu.

Vielä ei olla sovottu päivää, koska haen Pedon kotiin.
Mutta tilasin juuri ison setin kaikkea nami-nami herkkuja sille, joten kohta alkaa olosuhteet olla kunnossa Petoa varten. :mrgreen:
Olen kuin lapsi jouluna pukkia odottaen. :P
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Milsku kirjoitti:Mua ahdistaa tuon hitaan taiston kohtalo. Riippuu tietty jos käärme on pieni ja taisto iso.. Ellei innostu eviä repelemään.
Oma käärmekalani (arviolta vähän reilu 40 cm, iso joka tapauksessa) ei ole osoittanut pienintäkään mielenkiintoa muiden kalojen syömiseen, mutta ruoka-aikana erilaisia kalojen ulokkeita päätyy vahingossa leukojen väliin, ja kerran kiinni saadustahan ei ilman tappelua irti päästetä. Taistelukala on sen verran ahne ja peloton, että sen eville saattaisi käydä juuri näin. Joskus viime kuussa satuin viimeksi näkemään, kun tummaripsimonnin viiksi jäi kiinni loksahtavien leukojen väliin, ja sitten mentiin äänekkään murinan ja vinkunan säestämänä kehää niin kauan, että käärme irrotti otteensa. :roll: Viiksi sentään näytti vahingoittumattomalta käsittelystä huolimatta: purentavoima käärmekalalla ei ole kummoinen verrattuna niilinhaukiserkkuihinsa.

Helposti suuhun mahtuvat pikkukalat ovat kyllä vaarassa, etenkin pohjan tuntumassa nukkuvat tetrat. Kardinaalitetroja en käärmekalan kanssa kokeilisi.

Joka tapauksessa onnea yhteiseloon Pedon kanssa. :)
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
SaRuFa
Member
Member

7330 kirjoitti:Joka tapauksessa onnea yhteiseloon Pedon kanssa. :)
Kiitos, kiitos!

Tahvon (taistelukalan) kohtaloa murehtivat saavat nyt jo lisää murehdittavaa.
Jouluaatonaattona meille muuttaneen sinirihmalakoiraan ensimmäinen pesärakennelma oli koitua Tahvon kohtaloksi. :(

Onneksi olin jo laittanut sen 45l altaan puolivalmiiks (eli isosta altaasta kypsää soraa, kasveja, kantoja yms) ja varuiks hankin BioDigestiä...
Tänään oli pakko kotiuttaa Tahvo hämärään uuteen kotiinsa, koska sinirihmakoiras on eilisen illan ja yön aikana näykkinyt Tahvolta koko pyrstön.. Jaljellä on vain tynkä, mutta iho on ehjä eikä näykkäisyt oo ulottuneet pyrstönjuureen asti, vain evät on näykitty eli tulehdusvaaraa ei ole (?).
Nyt vain odotellaan, että evät paranevat ja Tahvo kotiutuu uteen yksiöönsä, jonne se saa ensi vuonna ( :mrgreen: ) seurakseen jonkin sortin sukarapuja.
Tahvo ei ole meillä oloaikanaan osoittanut minkäänsortin saalistusviettiä (altaassa ollut sen kanssa jo kolmen eri kalalajin poikueet eikä niistä yksiksään ole päätynyt Tahvon kitaan, vaikka ovat suurinpiirtein kuonon yli uineet), joten uskallan laittaa sen seuraksi moisia herkkupaloja :mrgreen:

Valaistuksesta huolehtii tällä hetkellä energiansäästölampulla varustettu lattiavalaisin ja "valokeilana" taskulamppu. Samoin joitain heijastuksia olohuoneen valoista voi tulla, samoin isännän chilinkasvatuslampun sävyjä. Eli valoa ei ole tarpeeksi, mutta parempaankaan en pysty tällä hetkellä.
Uusi valaisin hankinnassa hetimmiten, samoin lämmitin. Olen juuri jättänyt ostoilmoituksia myös tänne kauppapuolelle ja laittanut kavereiden keskuuteen sanaa kiertämään, että jos jostain kautta löytyisi jopa näin viikonloppuna.
SaRuFa
Member
Member

Käärmekala on tullut ja osoittautunut rauhalliseksi olennoksi, joka ei vahingoita edes kolmeviikkosia ahvenen poikasia saati tetroja.
Kaikki kalat tallessa. Vielä ainakin. :mrgreen:
jejoka
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Ihana kuulla, toivottavasti sama meno jatkuu :)
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
SaRuFa
Member
Member

jejoka kirjoitti:Ihana kuulla, toivottavasti sama meno jatkuu :)
Toistaseks ainoo huoli on, et löytääkö se rassu kärmes ruokaa tuolta, kun nuo suuret ja pienet ahneet hyökkii sen sapuskoiden kimppuun ku sudet...
Ja sitte jahka se pääsee ruuan lähelle, ei se tunnu hoksaavan sitä, maata möllöttää päällä ja miettii, et mistä se tuoksu tulee...

Kaipa sit nälkä opettaa, et kun ruoka löytyy, se syödään miettimättä.
Tai sit on keksittävä joku muu ruokintatapa pienelle. [;)]
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Niilinhaukikalat yleensäkin ovat tuon ruuan suhteen vähän säälittäviä. :) Niillä kun näköaisti on perin huono ja pätevämmät haju- ja sähköaistit toimivat huonosti akvaariossa.

Olen todennut käärmekalalle ja viherniilinhauille käteväksi konstiksi ruokintakoukun. Mies väsäsi sellaisen pätkästä johtojen sitomiseen tarkoitettua muovitettua rautalankaa. Lanka vedetään suoraksi ja päähän väännetään koukku, johon ripustetaan killumaan haluttu ruokapala. Kuivaruokaa tähän on vähän hankala kiinnittää, mutta kaikenlaiset pakaste-elukat ja räkmix toimivat hyvin. Sitten odotetaan, että hauki uiskentelee otolliselle paikalle ja sujautetaan ruoka koukun päässä suoraan sen nenän eteen. Jos hyvin käy, hauki ehtii napata kiinni ennen kuin altaan muut kalat edes ehtivät tajuta, että jotain ruokaan liittyvää on tapahtunut.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
NorQ
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NorQ »

Löytyisiköhän täältä muitakin innokkaita Käärmekalojen omistajia ja näihin ihaniin otuksiin tykästyneitä? Koitan saada kasaan ryhmää, jossa voi jakaa kaikkea Käärmekaloihin liittyvää ja keskustella muiden Käärmekalojen omistajien kanssa. (: Kaikennäköistä ryhmää tuntui löytyvän, mutta ei yhtään Käärmekaloihin liittyvää, mutta nyt on sellainenkin. (:
https://www.facebook.com/groups/312699605443806/
Akvat 526L, 250L ja 100L
SaRuFa
Member
Member

Päivitystä tähän ketjuun.
Käärmekala Peto edelleen elossa, ei edelleenkään syö muita kaloja ei edes poikasia, kasvitabletit maistuu ja viimeksi eilen se mussutti vedensuosikkia :mrgreen:
Survarit ja katkaravut yms maistuu myös eli ei ole ihan puhdasverinen kasvissyöjä tämä. :D

Eikä ole enää altaan ainoa käärmekala, lajitovereita on tullut jo 4 eli yhteensä niitä luikertelee tuolla 5 <3
Ihania, yksilöllisiä kavereita kaikki.
ihis81
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Mullakin on yksi käärmekala nimeltään Uuno.

Sen on pakko tehdä "saalistuskierros" altaan ympäri kun sille tarjoaa sapuskaa. Eli pakastesurvaria.
Muuta ei suostu syömään, ei edes eväänsä heilauta kun muille kaloille antaa hiutaletta ja pohjanappulaa.
Mutta auta armias kun altaaseen menee laittamaan survaria, niin johan tulee eloa.
Aivan kuten turhapuro :mrgreen: Uuno nimen sai kyllä siitä että on vähän "uuno" kun ei mitään oikein taida nähdä.
Menee minne nenä näyttää.

Todella mukava persoona tämäkin.
Kerran jopa voisin väittää että matki mua, kun olin lasin edessä ja Uuno makasi pohjalla ja tuntui katselevan mua, niin itse kun olin siinä oma naama pohjan korkeudella ja jotain katselin ylöspäin, niin tämä käärmekala myös nosti päätään ylöspäin kuin katsellakseen että "mitä toi tuonne katsoo" Tämä toistui pari kertaa peräkkäin siinä.

Sattumaa...? Vaikea sanoa, mutta oli aika vekkuli tilanne.
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
[
SaRuFa
Member
Member

ihis81 kirjoitti: Kerran jopa voisin väittää että matki mua, kun olin lasin edessä ja Uuno makasi pohjalla ja tuntui katselevan mua, niin itse kun olin siinä oma naama pohjan korkeudella ja jotain katselin ylöspäin, niin tämä käärmekala myös nosti päätään ylöspäin kuin katsellakseen että "mitä toi tuonne katsoo" Tämä toistui pari kertaa peräkkäin siinä.

Sattumaa...? Vaikea sanoa, mutta oli aika vekkuli tilanne.
Omien kokemusten pohjalta uskon kyllä, että näin on käynyt.. meilläkin tämä kauiten ollut Peto seuraa tarkimmin mitä altaan ulkopuolella tapahtuu ja kun liikun altaan edessä, tää on ekana paikalla katsomassa et mikä meno.
Ainoa käärmeistä joka ottaa ruokaa kädestä [;)]

Ennen lajikavereiden saapumista oli myös kiehnäämässä käsivartta vasten kun altaassa puuhailin ja vedenvaihtoletkut oli kans mukavia leikkikavereita :mrgreen:
Nytten nää puuhat on vähentyny kun voi kiehnää lajitovereiden kanssa.
ihis81
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Hehhe, juuri eilen kun pääsin sanomasta ettei Uuno syö muutakuin surviaista, niin tänään söi pellettiä.
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
[
SaRuFa
Member
Member

ihis81 kirjoitti:Hehhe, juuri eilen kun pääsin sanomasta ettei Uuno syö muutakuin surviaista, niin tänään söi pellettiä.
:mrgreen: Juuri näin, juuri kun luulet tietäväsi, nää yllättää
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Niin tosiaan yllättää. Hankin tammikuussa ikivanhalle, valtavan suurelle käärmekalalleni lajitoverin. Silkalla tuurilla ne osoittautuivat eri sukupuolten edustajiksi: uusi on koiras, vanha naaras. Pari ensimmäistä kuukautta tulokas oli kovin arka, olihan se altaan pienin kala, ja viherniilinhauet ja ripsimonnit jyräsivät mennen tullen sen yli ruoka-aikana.

Nyt, kun se vihdoin huomasi, ettei kukaan aio syödä sitä, siitä tuli välittömästi rouva käärmekalan suuri ihailija. Ne viettävät tuntikausia päivässä yhdessä, pikkuruinen koiras puskemassa toisen kylkeä kuin kissa. Välillä naurattaa, kun aamulla akvaariota vilkaistessa sekä käärmekala- että viherniilinhaukipariskunta makaa etulasilla toisiinsa kietoutuneina.

Olkaa kilttejä, älkääkä pitäkö näitä kaloja yksin. Sekä kalat että niiden omistajat jäävät paljosta paitsi.
SaRuFa
Member
Member

7330 kirjoitti:Olkaa kilttejä, älkääkä pitäkö näitä kaloja yksin. Sekä kalat että niiden omistajat jäävät paljosta paitsi.
Juuri näin. Mitä enempi, sen kivempaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”