Hei!
Tiedustelisinkin, että mikä on sopiva aika jättää akvaario yksin, ilman hoitajaa? Miten muuten kun olen laittanut rapulaan ilmastimen, niin jos lähden esim. muutamien päivien reissulle, niin pärjääkö ilman ilmapumppua? Suodatin altaassa on, mutta olen säätänyt hiljaisemmalle, niin kysyn? Kyllä varmaan altaassa kiertoa ja happea säilyy, mutta haluasin varmistuksen ? Näitä samanlaisia aiheita oli jo, mutta kun en ihan sopivaa löytänyt, niin tein uuden. Modet voi yhdistellä jos on tarvis!
Eiköhän se pari päivää pärjää omillaan. Jos reissu kestää viikon niin kannattaa jo lykätä suodatinta alemmaksi, ettei ala hörppiä ilmaa. Ja sen ilmastimen tarpeellisuus riippuu siitä kuinka tiukkaan olet tunkenyt niitä rapusia sinne.
bluefish1 kirjoitti:Tiedustelisinkin, että mikä on sopiva aika jättää akvaario yksin, ilman hoitajaa? Miten muuten kun olen laittanut rapulaan ilmastimen, niin jos lähden esim. muutamien päivien reissulle, niin pärjääkö ilman ilmapumppua? Suodatin altaassa on, mutta olen säätänyt hiljaisemmalle, niin kysyn? Kyllä varmaan altaassa kiertoa ja happea säilyy, mutta haluasin varmistuksen ? Näitä samanlaisia aiheita oli jo, mutta kun en ihan sopivaa löytänyt, niin tein uuden. Modet voi yhdistellä jos on tarvis!
Tee pari isoa vedenvaihtoa ennen pidempää lomaa, niin pärjäävät kyllä viikon-pari kevyesti. Kun ruokintaa ei ole, ei vesikää kuormitu ja kalat selviää jopa viikkoja, jos ovat terveitä ja muuten hyvinvoipia.
Harhaanjohtavasta nimestä huolimatta ilmastinhan ei varsinaisesti hapeta vettä. Laita suodatin kierrättämään kunnolla, niin rapusilla ei ole hätää.
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
Jos sinulla on tavallisia sukarapuja, eikä erityisen runsasta määrää, niin pärjäävät viikkoja ilman ruokintaa. Valaistusta täytyy tietty olla, jotta levää kehittyy riittävästi. Itse ruokin sukarapuja todella vähän, en lainkaan jokapäivä, ja silloinkin vain pienen murusen. Sukaravut pärjäävät myös ilman suodatinta, ilmastusta ja vedenvaihtoja käsittämättömänän kauan, ilmeisesti, koska niitä pidetään yleensä runsaan kasviston kanssa. Kasvit tuottavat hyvin happea niiden tarpeisiin. Enemmänkin suodattimien bakteerikanta pyrkii minulla pysymään liian vähäisenä rapujen kanssa. Siksi säädänkin suodattimen läpivirtauksen todella pieneksi.
Tulisukatkaan eivät kokemukseni mukaan ole herkkiä, kunhan lämpö ei nouse liikaa, ja tosiaan levää on syötäväksi. Yleensähän monet ongelmat, myös kaloilla, johtuvat siitä, että ruokimme niitä liikaa. Tällöinhän hsuodattimien puhdistusväli lyhenee, ja myöskin veden ominaisuudet muuttuvat enemmän ja nopeammin.
Hyvin herkkiä rapuja minulla ei ole ollut. Samojen lain-alaisuuksien uskon koskettavan myös niitä, kunhan niiden vesiolosuhteet pysyvät tarkempina.
Pikkukalat pärjäävät hyvin viikon ilman ruokaa, isot 4-5 -senttisistä ylöspäin 2 viikkoa. Ainakin hammaskarppien yli puolisenttiset poikasetpärjäävät ilman ruokintaa ainakin 5 päivää kasvittomassakin altaassa. Kasveja helposti syövät ovat tietysti eri asia, koska dieetti ei toimi vaan ne alkavat syödä kasveja.
Tetrojen pikkubarbien rihmakalojen ja niin edelleen poikaset ovat alussa niin pieniä, että joskus on minulla ehkä päivä jäänyt väliin, mutta sen pitempiä aikoja en ole testannut.
Itse olen aika paljon poissa, joten tiedot perustuvat enemmän kokemukseen. Jälleen kerran Varjon akvaariokalat on hyvä kirja, ja antaa myös näistä asioista tietoa. tavallisesti Käytän ruokinta-automaatteja, en ravuilla, mutta joskus en ehdi automaatteja ajastelemaan ja täyttämään. Laitan pienemmät annokset ja katson ettei sisällä ole suurta määrää, jolloin on pienempi todennäköisyys, että automaatin toimintahäiriö ei aiheuta niin suurta haittaa.
Kertokaa ihmeessä erilaisesta tiedosta ja kokemuksesta, jos ja kun joillakin sitä on.