Sisustus kardinaalitetroille? Pakko saada tietää!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Sisustus kardinaalitetroille? Pakko saada tietää!

Viesti Kirjoittaja Korva »

Minkäläinen kasvillisuus kardinaalitetroille? Tausta on musta/tumma ja pohjalle pitäisi lisätä tummaa hiekkaa, mutta kun 70-litraiseen purkkiin tulee myös pari piikisilmää? Pitäisikö ostaa mahdollisimman tummaa pieni rakeista hiekkaa?

Menen huomenna kasvi/hiekka ostoksille, joten pitäisi saada tietää ja pikaisesti !

Kiitos
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Angeline »

Piikkarit kyllä kaipaavat hienoa hiekkaa, mutta tumma hiekkaa taitaa olla aika kiven alla. Akvaarioliikkeessä (missä hiekka maksaa maltaita!) näin tumman harmaata hiekkaa, mutta se oli jotain murskattua, eli melko karkeaa ja terävää.. Rautakaupassa iso säkki vaaleaa hiekkaa maksaa muutaman euron. Pohjan saa näyttämään tummemmalta hämärällä valaistuksella/kasveilla jotka varjostavat pohjaa, sekä turpeella ja lehdillä.
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Kiitoos Angeline, mutta sitä mustaa ja pientä hiekkaa ei joka paikasta löydy. Ja vieläpä hiottuna/ilman teräviä särmiä :roll:
mirzun
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mirzun »

Korva: Kai sinun täytyy Teneriffalta lähteä laavahiekkaa hakemaan. [;)]
Eikös se olisi tummaa ja ilmaista :mrgreen:
Vain nopeat elävät... hitaat jäävät jalkoihin
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Taitaa olla liian pitkä matka Heh :mrgreen:. Eikä sinne pääse edes jalan!
-heidi-
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -heidi- »

No jos minä yrittäisin vastata alkuperäiseen kysymykseen. Vastaukset eivät ole käsitelleet mitään muuta kuin pohjamateriaalin, joka on tärkeämpää piikkisilmien hyvinvoinnille kuin kardinaaleille.

Eli akvaarion sisustamisesta. Kasveja kannattaa hankkia runsaasti. Huomioi kuitenkin, ettet hanki niin paljon kasveja kerrallaan kun maksimissaan mahtuu akvaarioosi. Kasvavathan kasvit.

Kasveja voisi olla esim. erilaisia miekkakasveja, kun taas papukaijanlehti antaa upean punaisen lisän akvaarioon. Vesiärviä antaa tetroille kaipaamaansa suojaa. Eli suojaa pitää olla, ja mielellään myös pintakasveja. Pistia ja salvinia ovat kelluskasveja, kun taas mukavan näköinen konnanputki sopii sekä pohjaan että kelluskasviksi. Eli sitä ostetaan aina ruukussa, mut jos se päättää ryhtyy kelluskasviksi, ei hätää. Se kestää sen ja saa akvaarion näyttämään kivalta viidakolta. Ja jos vielä jotain pientä lisää tahtoo eteen, niin vaikkapa kääpiömiekkakasvi tai vastaavaa.

Nämä kasvit ovat vaan ehdotuksia, itse päätät mitä ostat. Muista vaan että kardinaalit tahtovat suojaa. Siten he saavat omaa rauhaansa silloin kun tahtovat, ja uskaltavat olla uteliaiata kun lähestyt akvaariota. Noh, tetrat ovat kyllä aina uteliaita, mutta lisäähän tuuhea kasvillisuus niitten viihtyvyyttä. Niin ja ymmärtääkseni suurin osa kasveista ei viihdy (tai siis lähinnä juurru) hiekkapohjassa, joten osta nyt aluksi ruukussa olevia kasveja.

Kasvien lisäksi pari juurakkoa ja suurempaa kiveä. Näitä löydät ihan metsästä tai kotipihaltasi. Ja aivan ilmatteeksi. ;) Nämä pohjasisustukset ovat sekä tetrojen että piikkien iloksi. Tetrat uivat eniten keski- ja pohjakerroksessa ja pitävät tämmöisistä piilopaikoista ja sokkeloista, kun taas piikkisilmät löytävät itselleen oivallisia piilopaikkoja juurakoiden ja esim. tammenlehtien alta.
Elämänfilosofia: Kaikki tapahtuu syystä
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Angeline »

Mistä johtuu käsitys että kasvit eivät juurtuisi hiekkapohjaan? Kyllä minun kaikki kasvini ovat kasvattaneet samanlaiset juuret ja pysyneet hiekassa ihan niin kuin sorassakin. Itseasiassa tuntuu että tuohon hiekkaan on jopa helpompi kasveja istuttaa kuin soraan. Ja mitä tarkoitit tuolla ruukuissa olevilla kasveilla? Eikö lähes kaikki kasvit myydä ruukuissa. Ethän vaan meinannu että istuttaisi ruukun kanssa akvaarioon?
-heidi-
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -heidi- »

Sanoin että ymmärtääkseni... Sanoin näin koska en ole saanut tarpeeksi luotettavasta lähteestä tämän tiedon voidakseni sanoa että niin pätee joka tilanteessa. Voin hyvin uskoa että hiekka on parempi kasvualusta kuin sora, tietty riippuen rakeiden suuruudesta. On helpompi istuttaa normaaleja huonekasveja kunnon multaan kuin hiekkaan, mutta jaa... Jos loogisesti ajatellaan, niin imeehän sorapohja paremmin ravinteita kuin mitä hiekka tekee. Miten on, pystyykö oikein hienorakeinteinen hiekka imemään ravinteita pinnalta (siis hiekan pohjalta, mutta siis sen pinnalta)? Järki sanoo ei. Eli juuret eivät pystyisi imemään nestemmäistä ravinnetta hiekassa, ja joutuisi käyttämään pohjaravinnetta ainoana ravinteena.

Kysyit ruukuista. (Tämä keskustelu ei nyt enää sovi tämän otsikon alle, mutta vastaan nyt kuitenkin.) Olen ainakin havainnut kolme eri pakkausta missä kasvit myydään. Pienet kasvit kuten vesisalaatti ja pienet melalehdet myydään pienissä saviruukuissa, joita yleensä myös asetetaan sellaisinaan akvaarioon. Toinen, ja varmasti yleisin tapa, on että kasvit saadaan muoviruukuissa. Poistan itse aina nämä, koska jos ottaa huomioon normaaleja ruukkukasveja, liian pieni ruukku estää kasvin kasvamasta. Mutta en kyllä poista sitä selluloosaa, tai mikä se nyt onkaan, ekana viikkona. Ylimääräinen voi poistaa, mutta jos ottaa liian paljon pois, vahingoittaa kyllä myös samalla juuria, joten annan sen olla koko ajan. Ainakin minun kasveilla on tällä tavoin edes jokin johon takertua. Tosin käytän kyllä soraa, joten minun ei vissiin tarvitsisi ottaa tätä seikkaa huomioon.

Yhden yllättävän jutun kyllä luin. Olen aina uskonut että vesikasvit, kuten ruukkukasvit, saavat kunnon juuriston ainoastaan jos viihtyvät oikein hyvin. Nyt kuitenkin kävi ilmi, että liian ravinnepuutteellinen pohja saa tämän aikaiseksi vesikasvien osalta. Siis sen, että juurista tulee pitkät, versomaiset ja juuret yrittävät imee ravinnetta mahdollisimman suurelta alueelta. Oikaiskaa jos olen väärässä. En tiennyt että näin voi olla.

Kolmas tapa mihin olen törmännyt on, että versot ainoastaan kiinnitetään pieneen kimpuun vaahtomuovin ja rautapalan avulla. Tämän minä koin vesiärviän kanssa, ja koska kasvi vielä on suht uusi akvaariossani, ja liikkeessä mainittiin ettei kannata poistaa vaahtomuovia heti, olen jättänyt tekemättä näin. Vesiärviä on ilmeisesti hyvin herkkä huonolle vedenlaadulle, joten siitä voi hyvinkin irrota versoja jos joutuu huonoon veteen. Välttääkseni tämän, tai edes sen että stressaisin kasvia turhaan, koko systeemi saa toistaiseksi olla vedessä. Nyt se elää ja voi hyvin ja on kasvanut aivan valtavasti. Eli jos tällaisia melkein juurittomia kasveja istutetaan hiekkapohjaan jossa ei ole mitään ravinnetta, jos siis ravinne ei pääse tunkeutumaan hiekkaan, niin eivät ne kyllä siitä lähde kasvamaan.

En sitten tiedä kumpi on parempi vaihtoehto pohjamateriaaliksi kasveille. Piikkisilmien osaltahan on tärkeätä että on sitä hienorakeista hiekkaa, mutta eihän sitä tarvi olla akvaarion ainoana pohjamateriaalina. Joku kasviekspertti voisi vastata tähän kysymykseen. ;)
Elämänfilosofia: Kaikki tapahtuu syystä
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Kiitos -Heidi-, taidanpa ostaa/etsiä päivän mittaan jonkin juurakon ja jonkin kiven :mrgreen: . Tottakai kasvejakin, en ole aivan varma miltä vesiärviäinen näyttää, mutta eiköhän ne siellä akvaariokaupassa tiedä :roll: .
Joten kiitos!
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

-heidi- kirjoitti:Miten on, pystyykö oikein hienorakeinteinen hiekka imemään ravinteita pinnalta (siis hiekan pohjalta, mutta siis sen pinnalta)? Järki sanoo ei. Eli juuret eivät pystyisi imemään nestemmäistä ravinnetta hiekassa, ja joutuisi käyttämään pohjaravinnetta ainoana ravinteena.
Vesikasvit ottavat yleensä ravinteita paitsi juuriensa kautta, myös lehdillään. Eihän esim. vesirutolla ole varsinaisia juuria oikeastaan ollenkaan ja se kasvaa hullun lailla :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”