Miljoonakalan poikasten kasvatus ei onnistu! MURRR!

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
heituliini
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Miljoonakalan poikasten kasvatus ei onnistu! MURRR!

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Kertokaapas minulle, miksi milliksen vauvat kuolevat altaassamme? Syntyvät virkeinä, syövät, jne. Sitten saattaa yhtä äkkiä uida kallellaan tai pystyssä ja kohta on kuolleena akvaariossa. Pisimmillään kk ovat eläneet. poikaset ovat lasten perhoshaavissa isossa akvaariossa, kun poikas-allasta ei ole vielä tullut hankittua. Vesiarvot ovat vakaana pysyneet. Kaikki millikset on samasta paikasta ostettu - sisäsiitos-ongelmaa? Veden KH 5, ph 6,8, nitraatit ja nitriitit toistuvasti 0. Onko vika ruokinnassa vai missä ihmeessä? 8O :cry:
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Re: miljoonakalan poikasten kasvatus ei onnistu! MURRR!

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

KH:ta oleellisempi arvo on miljoonakaloille kokonaiskovuus eli GH. Paljonko se mahtaa olla? Onko altaassa erityisen pieni määrä kaloja ja runsaasti kasveja, vai miten NO3 voi olla aina 0? Yleensä altaassa on aina nitraattia jonkun verran. Jos käytät nitraatin mittaukseen liuskatestiä, niin suosittelisin hankkimaan hyvän tippatestin, sillä se on paljon liuskatestiä luotettavampi.
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Jos sulla ei oo muita kaloja akvassa niin poikaset pärjää isojen kanssa. Mä olen nostanut GH:ta ruokasoodalla, kannattaa alottaa ihan pienillä annoksilla ja liuottaa sooda vesilasissa ennen akvaan kippaamista. Annostelusta voi joku viisaampi kertoa, mulla on riittänyt 1 tl/ joka toinen vedenvaihto.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Sooda nostaa KH:ta ja kipsillä nostetaan GH:ta. :)
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Jeps, ei pliis sotketa ruokasoodaa GH:n nostoon! Heituliinihan tämän jo muistaakin aiemmista keskusteluista. :) Totta on, että kovan veden kaloille nostetaan yleensä myös pH:ta tuolla ruokasoodalla, mutta GH:n nostoon se ei yksinään sovellu.
Kultakalat
heituliini
Senior Member
Senior Member

Ostin akvaarioon tarkoitettua (puskuroitua?) veden kovettajaa, joka ei muuta ph:ta... sillä ajattelin liikkeelle lähteä :)
Nniina+++ kirjoitti:Jos sulla ei oo muita kaloja akvassa niin poikaset pärjää isojen kanssa. Mä olen nostanut GH:ta ruokasoodalla, kannattaa alottaa ihan pienillä annoksilla ja liuottaa sooda vesilasissa ennen akvaan kippaamista. Annostelusta voi joku viisaampi kertoa, mulla on riittänyt 1 tl/ joka toinen vedenvaihto.
Eikö millikset syö omia poikasiaan? Altaassa (63 l) on 8 millistyttöä ja kaksi poikaa, sekä partamonni-äiti :) ...mutta ei poikasia :D
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

heituliini kirjoitti:Ostin akvaarioon tarkoitettua (puskuroitua?) veden kovettajaa, joka ei muuta ph:ta... sillä ajattelin liikkeelle lähteä :)
Ja maksoit siitä ihan kivasti? Sitä pitää lisätä joka vedenvaihdon yhteydessä joten ei ole halpaa. Kipsillä olisi sekä helppoa että halpaa. Hyvä kuitenkin, että kovetat, mutta helpommalla (kalojen kannalta) olisit päässyt, jos olisit aloittanut kovettamisen jo ennen kuin hommasit uudet miljoonakalat. Toivotaan että näiden kanssa olisi nyt parempi onni. :)
Kultakalat
heituliini
Senior Member
Senior Member

Sepä se :( Tästä meidän pikku-pitäjästä ei saa kipsiä kuin 15 kg säkissä, sen koommin ei tärpännyt naapuripitäjässäkään, joten eläinkauppa rikastui taas :( Mutta... Tuossa valmisteessa on lisänä myös vitamiineja. Onko se(kään) sitten niin kovin hyvä asia...? Levät räjähtää käsiin, jne?
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Uteliaisuuttani kysyn, paljonko tuo aine maksoi ja miten suureen vesimäärään se riittää. Onhan sen ohjeessa selvitetty, kuinka paljon sitä laitetaan jos halutaan nostaa kovuutta niin ja niin paljon? Esimerkiksi kilon pussi kipsiä maksaa kolmisen euroa ja nostettaessa GH:ta 10 yksikköä se riittää noin 1500 litraan vettä. Tuo 15 kg:n säkkitavara maksaa kilolta varmaan vielä vähemmän, joten jos saat sen säilytettyä kuivassa paikassa, kannattaisi varmaan ostaa sitä.
Kultakalat
jleppako
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jleppako »

heituliini kirjoitti:Eikö millikset syö omia poikasiaan? Altaassa (63 l) on 8 millistyttöä ja kaksi poikaa, sekä partamonni-äiti :) ...mutta ei poikasia :D
Eip ainakaan meillä syöneet. Tosin kasveja oli suojaksi ihan riittämiin. Kalaston vaihdon jälkeen tuonne kippoon jäi piilottelemaan 8kpl edellisenä ehtoona syntyneitä poikasia ja vieläkin siellä näyttäisi samat 8:n olevan. Ovat jo sentin mittaisia, kohta ne vois koettaa lahjottaa jollekin. Altaaseen tuli 20kpl tetroja ja töyhtöaffen pariskunta. Kyllä ne tunnin verran jakso jahdata milliksen poikasia mutta ainuttakaan eivät syöneet.
Juupajuu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

heituliini kirjoitti:Sepä se :( Tästä meidän pikku-pitäjästä ei saa kipsiä kuin 15 kg säkissä, sen koommin ei tärpännyt naapuripitäjässäkään, joten eläinkauppa rikastui taas :( Mutta... Tuossa valmisteessa on lisänä myös vitamiineja. Onko se(kään) sitten niin kovin hyvä asia...? Levät räjähtää käsiin, jne?
Mistä paikoista lienet kipsiä kysellyt? Tavaratalojen lasten osastoilta olen itse ostanut noita kilon pusseja. Muistaakseni viimeksi Prismasta. Myydään askartelukipsinä. Ei maksa juuri mitään ja käyttömäärä on kuitenkin niin pieni, että riittää pitkään. En ehkä 15kg säkkiä pelkkään akvaariokäyttöön ostaisi.. Itselläni vajaa ruokalusikallinen 50 litraan vaihdettua vettä pitää GH:n jossain 8-10 lukemissa.

Taikka tutun näköisen pussukan näkyy voivan tilata myös netistä: http://www.sinelli.fi/product_details.php?p=4365
heituliini
Senior Member
Senior Member

Juupajuu kirjoitti:
heituliini kirjoitti:Sepä se :( Tästä meidän pikku-pitäjästä ei saa kipsiä kuin 15 kg säkissä, sen koommin ei tärpännyt naapuripitäjässäkään, joten eläinkauppa rikastui taas :( Mutta... Tuossa valmisteessa on lisänä myös vitamiineja. Onko se(kään) sitten niin kovin hyvä asia...? Levät räjähtää käsiin, jne?
Mistä paikoista lienet kipsiä kysellyt? Tavaratalojen lasten osastoilta olen itse ostanut noita kilon pusseja. Muistaakseni viimeksi Prismasta. Myydään askartelukipsinä. Ei maksa juuri mitään ja käyttömäärä on kuitenkin niin pieni, että riittää pitkään. En ehkä 15kg säkkiä pelkkään akvaariokäyttöön ostaisi.. Itselläni vajaa ruokalusikallinen 50 litraan vaihdettua vettä pitää GH:n jossain 8-10 lukemissa.

Taikka tutun näköisen pussukan näkyy voivan tilata myös netistä: http://www.sinelli.fi/product_details.php?p=4365

Meillä on rautakauppa, 2 ruokakauppaa, lelukauppa ja sekatavarakauppa. Rautakaupasta sai 15 kg säkin, mutta eivät osanneet sanoa, oliko seassa muutakin, kuin vain kipsiä... Jatkossa pitänee olla sitkeämpi ja kiertää naapuripitäjän kaupat kunnolla askartelukipsin toivossa tai tilata sinooperilta :) Tehokasta evästä on tosin tuo; yhdellä reilulla teelusikallisella sain 100 l vettä testien mukaan hyviin arvoihin, 8-9 välliin.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Lopullinen GH-arvo miljoonakaloille voisi olla noin 20, mutta hitaasti veden kovuutta kasvattaen jotta kalat saavat aikaa sopeutua. Muutaman viikon aikana siis usean vedenvaihdon yhteydessä.
Kultakalat
heituliini
Senior Member
Senior Member

Olenpa sellaistakin miettinyt, että jokohan tuo virhe tuli siinä, että liian tehokkaasti pesin suodatinta. Nyt olen "vain" laskenut puhdasta vettä läpi max. kerran viikossa, en enää puristellut perusteellisen puhtaaksi suodattimen sisusmateriaalia. Samalla olen tuon poikasten kasvatukseen käyttämäni pussukan pessyt perusteellisesti. Nyt olen tätä jynssäämistä vähentänyt ja kalat ovat alkaneet kukoistaa... vesi on nyt tosin kovuudeltaan samaa luokkaa, mitä se on kaupassa, josta olen milliksiä ostanut :)
Aprikoosi
Member
Member
Akvaarioseurat: PAK

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

heituliini kirjoitti:Olenpa sellaistakin miettinyt, että jokohan tuo virhe tuli siinä, että liian tehokkaasti pesin suodatinta. Nyt olen "vain" laskenut puhdasta vettä läpi max. kerran viikossa, en enää puristellut perusteellisen puhtaaksi suodattimen sisusmateriaalia. Samalla olen tuon poikasten kasvatukseen käyttämäni pussukan pessyt perusteellisesti. Nyt olen tätä jynssäämistä vähentänyt ja kalat ovat alkaneet kukoistaa...
Jos suodatinta pitää pestä kerran viikossa se on todella pahasti alimitoitettu. Suodattimen tulisi olla sen tasoinen, että pesu voidaan suorittaa muutaman viikon välein(kun kyseessä ilmeisesti on sisäsuodatin), mielellään akvasta otetulla vedellä(esim. ämpärissä) tai ei ainakaan missään nimessä kuumalla vedellä, niin bakut kyllä selviävät.
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
Tykimies
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tykimies »

Apteekista kävin joskus pöntön kipsiä hakemassa, kun sattui loppumaan eikä 100km säteellä täältäkään sitä löydy :P Ei ollut pahanhintaistakaan muistaakseni.

Vitamiinit nyt ei ainakaan levää sielä altaassa lisää, eiköhän ne ole lisätty kaloja varten [;)]
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
heituliini
Senior Member
Senior Member

Aprikoosi kirjoitti:
heituliini kirjoitti:Olenpa sellaistakin miettinyt, että jokohan tuo virhe tuli siinä, että liian tehokkaasti pesin suodatinta. Nyt olen "vain" laskenut puhdasta vettä läpi max. kerran viikossa, en enää puristellut perusteellisen puhtaaksi suodattimen sisusmateriaalia. Samalla olen tuon poikasten kasvatukseen käyttämäni pussukan pessyt perusteellisesti. Nyt olen tätä jynssäämistä vähentänyt ja kalat ovat alkaneet kukoistaa...
Jos suodatinta pitää pestä kerran viikossa se on todella pahasti alimitoitettu. Suodattimen tulisi olla sen tasoinen, että pesu voidaan suorittaa muutaman viikon välein(kun kyseessä ilmeisesti on sisäsuodatin), mielellään akvasta otetulla vedellä(esim. ämpärissä) tai ei ainakaan missään nimessä kuumalla vedellä, niin bakut kyllä selviävät.

Juupasen juu, siinäpä se virhe tuli tehtyä. Pesin suodatinta 2 tai jopa kolme kertaa viikossa ja moneen otteeseen kuuman veden alla puristelin sisäsienet puhtaaksi ja hankasin suodattimen myös päältäpäin, lutustelin kasvien lehdet sormien välissä, hankasin seinät leväskraapalla, nostelin koristeet pois ja pesin fairylla... Nyt oon siitä hulluudesta luopunut, parissa viikossa kertaalleen vedenvaihtosangossa huljutan suodattimesta enimmät pois, koriste-esineet ja kasvit olen oman arvoonsa jättänyt ja seiniin en koske enää. ELämää ja kukoistusta on alkanut tulla altaaseeni, eikä se haisekaan enää ammoniakille :)
kala_friend
Member
Member

Re: Miljoonakalan poikasten kasvatus ei onnistu! MURRR!

Viesti Kirjoittaja kala_friend »

^ No sattuuhan sitä :mrgreen: Nyt jos on jo paremmalla mallilla niin hyvä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”