Mikä tappaa mun kardinaalitetrat?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 10:50, 30.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Mikä tappaa mun kardinaalitetrat?

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Ostin reilu kk sitten 10 kpl kardinaalitetroja lisää, ennestään oli 3 vanhaa yksilöä. Nyt miltei kaikki nämä uudet ovat kuolleet lyhyen ajan sisällä mutta en tiedä mikä niitä tappaa (ehkä kantoivat sairautta mukanaan liikkeestä tai sitten saivat "muuttoshokin" ) ja yritän tässä tehdä diagnoosia ennen kuin tappaa muutkin kalat! Vanhat kardinaalit edelleen elossa mutta pelkään että nekin pian kuolee. Olen miettinyt pilkkutautia mutta en näe kaloissa mitään pilkkuja. Moni kala (siis kardinaalitetra) on kuollut "salaa" eli en ole sitä sairausvaihetta nähnyt. Minulla on altaassa leväsukarapuja ja pari partamonnia jotka äkkiä syövät kuolleet kalat ja ne ovat sitten kuolleeen yön aikana tai sillä aikaa kun olen ollut töissä.

Eli oireitten puolesta ei viittaa pilkkutautiin, pari sairasta kalaa olen haavilla ehtinyt saada pois ja tappanut itse mutta ne eivät ole hanganneet itseään mihinkään. Väri on ollut näissä hiukan samea ja kala on laihtunut ja ehkä hiukan "vartalo" vääntynyt jollain tavalla.

Yritän saada kalasta kuvan kameralla mutta vaikeaa on, lisään tänne jos onnistun.

-----

Vesiarvot: pH n. 7, KH 6, GH n.7 nitriitti 0 ja nitraatti n. 20. Veden lämpötila 27. Vettä vaihdan n. kerran viikossa tai hiukan harvemmin 30-40% kerralla. Käytän vedenparannusainetta ja nestemäistä lannoitetta. Hiilidioksiidilevitin ollut käytössä mutta nyt kuplat loppu eli pitäisi laittaa uutta tulemaan..
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
en-ni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 17:26, 10.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä tappaa mun kardinaalitetrat?

Viesti Kirjoittaja en-ni »

Itselläni nälkäinen partamonni söi kardinaalitetroja elävältä yöllä. Jos kaloillasi on rikkoutuneet kyljet kannattaa partamonnille antaa yöksi kurkkua ym. Syö kurkun eikä kaloja.
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 10:50, 30.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Mikä tappaa mun kardinaalitetrat?

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

^mutta ei se ennenkään ole niitä syönyt ja laitan kyllä yöksi ruokaa pohjakaloille, yleensä pellettejä mutta joskus myös kurkkua. Ja nyt näyttää kyllä siltä että minulla on jokin tauti akvaariossa.

Millainen se samettitauti on?
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 10:50, 30.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Mikä tappaa mun kardinaalitetrat?

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Nostan.. kellään ei olisi mitään ideaa mitä voisi olla?
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
MinnaG
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 09:07, 11.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Mikä tappaa mun kardinaalitetrat?

Viesti Kirjoittaja MinnaG »

Minul on kanssa uudet kalat joskus kuolleet lyhyen ajan sisällä ja sitten orkkikset ovat vieläkin hengissä... ja miulle on selitetty ettei kaikki oo aina jotaa "tautia".

Kalat kun tulevat toisesta paikasta niin siellä on aina joku erilainen bakteerikanta kuin mitä omassa akvassa on. 10 kalaa lisättynä altaaseen muiden kalojen sekaan saattaa kuulostaa hieman suurehkolta määrältä lisätä fisuja yhdellä kertaa, eli voi olla, että ne eivät kestä esim niitä bakuja tai sitten stressaantuvat uuteen ympäristöön heitettynä ja kupsahtavat.

Syitä voi olla monia. Mutta, aattele, jos sinut ja kymmenen kaverias pistettäis tämänhetkiseen BB-taloon kavereidesi kanssa asumaan, niin mitä siitä seuraisi :D "Oma kalamyyjäni" ohjeisti, että kaloja ei kannata lisätä kerrallaan kauheita määriä just senkin takia, etteivät ne stressaannu. Mutta en ole mikään PRO tässä asiassa, ehdotelma kuulosti silti järkeenkäypältä. Eli jos minulta kysyttäis, niin ehdottaisin kalojen lisäystä parveen pienemmissä erissä, vaikka 3 kerrallaan ja parin viikon välein. Sitten muutkin kalat ehtivät tottua niihin uusiin tulokkaisiin ja uudet tulokkaat olemassaoleviin.

Correct me if I'm totally wrong...
Älä sekoita minua faktoilla - olen tehnyt jo päätökseni.
D_A_D
Member
Member
Viestit: 360
Liittynyt: 20:26, 27.11.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mikä tappaa mun kardinaalitetrat?

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Ongelmana saattaa olla muutosstressistä ja karanteenauksen puutteestä puhjennut kalatuberkuloosi.
Bakteerien ja iholoisten aiheuttamissa taudeissa on yleensä aina ulkoisia oireita.
Kardinaalitetrat pyydystetään edelleen suurelta osin tuolta etelä-amerikan joista, joten eurooppaan asti tullessaan osa on jo varsin huonossa kunnossa.
Edelleen peräänkuulutan karanteenauksen tärkeyttä uusia kaloja tai muita otuksia hankittaessa.
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 10:50, 30.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Mikä tappaa mun kardinaalitetrat?

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Uskon kanssa että voi olla "muuttostressiä" tai juuri sitä että omat vesiarvot ehkä niin erilaiset kuin kaupassa, eri bakteerikanta jne.

Kaikki uudet kardinaalitetrat kuolivat (tai ainakin päättelin niin että olivat kaikki uusia). Jäljelle jäi nimittäin kolme kalaa, eli saman verran kuin minulla oli ennen uusien hankkimista.
Nyt poimin akvaariosta sairaan kalan, yritin ottaa kuvan mutta se on miltei mahdotonta lasipurkin läpi. Evissä näkyy tummia "pilkkuja" tai hometta, en osaa sanoa mitä se on. Näyttää siltä että ihoa peittää osittain "karvainen" peite, värit haalistuneet ja "mattapintaiset". (Googletin ja taitaa olla limakerros)
Jos on elossa vielä huomenna vien sen akvaariokauppaan. Toivottavasti osaavat sanoa mikä vaivaa, vai onko mahdollista jopa tutkituttaa sitä? Kyllähän tietenkin mietin sitä kalatuberkuloosia. Mikään muu kala ei tosin ole sairastunut/kuollut.
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mikä tappaa mun kardinaalitetrat?

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Koitan mäkin arvailla jotain..

Jos kaupasta ostettaessa oli ihan ok näköisiä, niin tulee mieleen että ovatko kuljetuksessa joutuneet koville: liian kylmässä kalapussissa? Onko kotiutus tapahtunut pikkuhiljaa? Jos pH ollut kaupan altaassa aivan erilainen kuin omassasi? Jos kalat on olleet vasta vähän aikaa kaupassakin, on voinut siinä ennenkin jo tapahtua jotain josta niiden tila on heikentynyt.

Onko altaassa lämpö kuitenkin kohdallaan, kardinaalitetrat lämpimämmän veden tetroja? Ootko ottanut vesiarvot, mitä näyttää?

Meillä myös ollut kardinaalitetroilla tapauksia, joissa mahat laihtuu ja menee kuopalle, jollain ollut tummaa pyrstössä.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 10:50, 30.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Mikä tappaa mun kardinaalitetrat?

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

^Arvot aloitusviestissä. Ei pitäis olla isoja heittoja kaupan altaaseen (myyjä kyseli arvoja kun ostin ne).

Vein sairaan kalan kauppaan, saatiin diagnosi ja sillä oli bakteeritulehdus. Nyt sain lääkettä jonka juuri olen kaatanut altaaseen. Saa nähdä miten käy, toivottavasti bakteeritasapaino ei mene ihan sekaisin :? Onneksi minulla on kaksi suodatinta, toisen nostin ämpäriin leväsukarapujen kanssa (koska ne ei välttämättä kestä lääkitystä) ja toinen käy altaassa. Aika hurjan näköistä se keltainen vesi 8O
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Mikä tappaa mun kardinaalitetrat?

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Täällä kanssa Kardinaalit tippuu vasemmalta ja oikealta.
Todella vaikeita kaloja pitää hengissä. 1-3 tetraa tippuu kuukaudessa.
Kaksi kertaa kun olen täydentänyt parvea, tämä sama ralli alkaa uudestaan. P*rkele

Kotiutus tehty huolella. Noin 4 tuntia menee. Tankkiin vasta kun värit on palannut. Ei siis erillistä karanteeniä.
50 % viikottainen vedenvaihto. Paljon kasveja / puita tankissa. 2 eri kuivaruokaa + pakasteet
Intianmantelipuun lehtiä pohjalla ja Tropolia vedenvaihdon yhteydessä.
240 L Rio tankkina.
28 astetta lämmintä tankissa

Oireet kaikilla samat:

Värittömyys, hengen haukkominen (tätä tekee melkein koko parvi) ja yksittäiset valkoiset/keltaiset pilkut. Rispaantuneet evät joillakin.
Satunnaisesti hankaavat itseään kasveihin.
Haukkovat siis henkeä koko akvaarion alueella, ei pinnassa. Ruokahalua kuitenkin myös sairailla yksilöillä riittää.

Muut kalat oireettomia.

Taistohaaremi 1 + 2
2 Haarniskamonnia
2 Ottoa
Levänuoliainen
Leväbarbi
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikä tappaa mun kardinaalitetrat?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Syy kardinaalitetrojen kuolemiin löytyy jo heti aloitusviestissä. Tai edes oikeastaan ei olisi tarvinnut lukea koko viestiä, paikkakunta paljastaa kuolin syyn.

Vesi on sellaisenaan aivan liian kovaa ja emäksistä kardinaaleille. Varsinkin jos sattuvat olemaan vielä luonnonkantaa.
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Mikä tappaa mun kardinaalitetrat?

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Meillä vesiarvot:

Cl 0
PH 6,4
KH 3
GH 4
Nitriitti 0
Nitraatti 10.
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Jnnerjk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 210
Liittynyt: 08:08, 03.12.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Mikä tappaa mun kardinaalitetrat?

Viesti Kirjoittaja Jnnerjk »

Kyllä nuo arvot pitäisi olla ok tetroille. Onko akvaariossa muita kaloja kuin tetroja? Onko niitä kuollut? Oletko mitannut ammoniakkia?
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Mikä tappaa mun kardinaalitetrat?

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Jnnerjk kirjoitti:Kyllä nuo arvot pitäisi olla ok tetroille. Onko akvaariossa muita kaloja kuin tetroja? Onko niitä kuollut? Oletko mitannut ammoniakkia?
Ammoniakkia en ole mitannut. Löytyykö sille luotettavaa testiä? Luulisi sen vaikuttavan sitten muihinkin kaloihin.

Muut kalat ok. Kalasto yllä olevassa viestissä.
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
arho
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 14:45, 08.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mikä tappaa mun kardinaalitetrat?

Viesti Kirjoittaja arho »

buttnekkid kirjoitti: Ammoniakkia en ole mitannut. Löytyykö sille luotettavaa testiä? Luulisi sen vaikuttavan sitten muihinkin kaloihin.
Muut kalat ok. Kalasto yllä olevassa viestissä.
JBL:ltä löytyy tippa testi!
Ass, grass or gas. Nobody rides free!
Jnnerjk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 210
Liittynyt: 08:08, 03.12.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Mikä tappaa mun kardinaalitetrat?

Viesti Kirjoittaja Jnnerjk »

Ammoniakki testi on NH4/NH3, löytyy monelta valmistajalta. Mutta tuon pitäisi kyllä vaikuttaa muihinkin kaloihin jos on korkealla arvo (jotakin muuta kuin nolla).

Tuossa kotiutuksessa on tapoja lähes yhtä monta kuin tekijöitäkin mutta 4 tunnin kesto tuntuu pitkältä, ehtiikö vesi pussissa pilaantumaan niin pahasti että kalat kärsivät ja kuolevat jonkin ajan kuluttua. Jos kuljetus aika on normaali, 1-2 tuntia, olen itse tehnyt kotiutuksen noin 1,5 tunnissa eikä ole tuollaisia kalakuolemia tullut (takana 30v akvaarioelämää) mutta mikä on oikea tapa niin siihen en uskalla sanoa mitään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”