DIY Säädettävät LED-kuuvalot

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jmi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 22:52, 24.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

DIY Säädettävät LED-kuuvalot

Viesti Kirjoittaja jmi »

Kun huomasin että DealExtremestä saa kohtuullisen edullisesti 3-väristä vesitiivistä 12 voltilla toimivaa LED-nauhaa, alkoi raksuttamaan, että mitenköhän tuollaisen saisi akvaan kuuvaloksi.

Ongelmanahan tuollaisessa on, että jos sen ledinauhan pistää sellaisenaan ja syöttää sitä 12 voltilla, saa vain valkoista valoa. Tai jos syöttää sen 12 volttia vain yhdelle värille, saa kyseisen värin kirkkaana. Eli allas on joko bordellin punainen tai jäätävän sininen. Nauhasta siis saa kolmea eri väriä. Punainen, vihreä ja sininen. Näitä yhdistelemällä sitten saisi värejä paljonkin, käytännössä ihan minkä värin vain haluaisi...

Mutta kuinkas moisen säädön suorittaisi ja mielellään edullisesti...

Tässä lyhyessä rakennuskertomuksessa on sitten monen mielestä erittäin ruma tapa toteuttaa tuollainen ledinauhan säätö käyttäen hyväksi LM317 säädettävää regulaattoria, kahta vastusta ja potentiometriä.

Ja heti alkuun. Jos sinulla ei ole mitään elektroniikan osaamista tai tietämystä. Älä toteuta! Sähkö, heikkovirtakin on aina vaarallista muodossa tai toisessa. Lisäksi vaikka tämä kytkentä toimiikin minulla sellaisenaan, en ota mitään vastuuta tämän käyttämisestä. Jokainen toimii omalla vastuullaan. Kerron vain kuinka itse olen moisen kytkennän toteuttanut.

LM317 piiri on säädettävä jänniteregulaattori, eli sillä voi helposti säätää ulostulevaa jännitettä. Siis kun sisälle pistetään 12 volttia yhteen nastaan, niin toisesta saadaan jotain 0-10 voltin välistä. Riippuen miten säätönasta on kytketty. LM317:n ainoa vika on että sen ylimenojännite on tuollaista 2-3 voltin luokkaa. Eli sen verran menee jännitteestä "hukkaan". Tosin tuo ulostuleva 10 volttia on ihan hyvä jännite 12 voltin ledinauhalle. Sillä nuo ledinauhat ovat ihan riittävän kirkkaita vielä 10 voltin jännitteellä. Ja kun Lediä ajetaan hiukan alijännitteisenä, sen elinikä kasvaa. Kelpaa minulle.

Ja sitten mitä tähän tuli käytettyä:
1 x 12v RGB-ledinauha Deal Extremestä http://www.dealextreme.com/p/waterproof ... -12v-16868
1 x 12v jännitelähde, myöskin Deal Extremestä http://www.dealextreme.com/p/ac-to-dc-1 ... 240v-15991
3 x LM317 TO-220 kannalla
3 x 130ohm vastuksia
3 x erikokoisia vastuksia (210ohm punaiselle, 360ohm vihreälle ja 470ohm siniselle)
3 x 500ohm potentiometrit
3 x On/Off painonappeja
1 x virtaliitin jännitelähteelle
2m 4-napaista kaapelia
1 x Musta rasia
Pieni pala täpläreikälevyä sekä satunnainen määrä kytkentälankaa ja piikkirmaa ja liittimiä niihin.

Ledinauha ja jännitelähde tuli hankittua Deal Extremestä ja loput sälät Oululaisesta elektroniikkapuljusta. Piikkirimat, osa vastuksista ym sälä on omista romulaatikoista.
Kokonaiskulut koko setille on noin 40 euroa.

Kytkennästä sen verran, että jos moisen toteutatte. Niin kytkentää testattaessa seuratkaa LM317:n lämpöä. Jos piirissä oleva metallinen jäähdytyslevy tuntuu käteen kuumalle, tarvitsee se lisäjäähdytysrivan. Itsellä nuo LM317 piirit eivät lämmenneet ollenkaan Ja koska käytettävät virrat ovat tuollaista 100mA luokkaa ei niiden juurikaan pitäisi lämmetä. Eli, jos ne lämpenevät, on ledejä paljon enemmän kuin mitä tässä on tai sitten kytkennässä on vikaa.

Huom! Tämä kytkentä Ei sovi usean watin ledivalojen ohjaukseen! Vain tämmöisen pienen kuuvalosysteemin ohjaukseen, jossa virtaa ei juurikaan kulje. Järeämpiin valoihin sitten järeämmät himmentimet.

Ja uudestaan vastuuvapausukaasi. Eli Tässä on vain esimerkki kuinka itse tein kuuvalot altaaseen. En ota mitään vastuuta jos joku tekee itselleen vastaavaa. Jos et tiedä mitä teet, älä tee.


Kytkentä itsessään:
dimmer.jpg
dimmer.jpg (18.29 KiB) Katsottu 5325 kertaa
Kytkentä on sinänsä yksinkertainen. Yksi 130 ohmin vastus ulostulonastan ja säätönastan väliin. Lisäksi pieni, väristä riippuvainen vastus ulostulon ja valon kirkkautta säätävän potentiometrin väliin. Tuo väristä riippuvainen vastus on siksi, että saadaa säädettyä lähes koko potentiometrin säätöalueelle valon voimakkuus. Ilman tuota R2-etuvastusta ledinauha on pimeänä melkein puolet potentiometrin säätöalueesta. Jälkiviisaana korvaisin tuon kiinteän R2-vastuksen 500 ohmin trimmerillä. Itsellä oli kasa erikokoisia vastuksia puuhalootissa, joten tuo etuvastus löytyi omasta takaa.

Sen jälkeen tinaamaan
piirit.jpg
piirit.jpg (36.31 KiB) Katsottu 5325 kertaa
Jokaiselle värille on oma LM317 lutikka. Kuvassa piikirimaliittimet ovat 12 voltin jännitteensyötölle, värin on/off katkaisijalle ja kirkkaudensäätö potikalle. Piirien takana on vielä näkymättömissä yksi liitin itse ledinauhan liittämistä varten.

Ja koteloon
sisalto.jpg
sisalto.jpg (35.56 KiB) Katsottu 5325 kertaa
hankin läheisestä romukaupasta pienen mustan rasian, johon pakkasin koko roskan. Kanteen reiät painokytkimiä sekä potentiometrejä varten. Harmaa pouha menee ledinauhalle ja toisessa päädyssä on liitin 12 voltin jännitelähdettä varten.

Koko setti odottaa asennusta
valot.jpg
valot.jpg (29.95 KiB) Katsottu 5325 kertaa
Painonapit kotelossa ovat on/off kytkimiä. Tuolla saadaan kukin väri erikseen sammutettua kokonaan. Jos esimerkiksi ei punaista sävyä tarvitse, niin miksi syöttää sähkö tuolle säätöpiirillekkään.

Kokeilua
testi1.jpg
testi1.jpg (19.26 KiB) Katsottu 5325 kertaa
Koska ledinauhassa oli taustalla 2-puoleinen tarranauha, oli suoraviivaista liimata valo suoraan loisteputken rungon alapintaan. Tosin, tämä osoittautui myöhemmin huonoksi vaihtoehdoksi, sillä tämän ledunauhan tarra oli todella surkeaa eikä pysynyt montaa päivää paikallaan.
Tein viikonloppuna aluumiiniputkesta kuuvaloille oman telineen, jonka sijoitin valokanteen.
testi2.jpg
testi2.jpg (11.86 KiB) Katsottu 5325 kertaa
Pikainen heittokuva siitä miltä valo näyttää altaassa. Kuva on liian tumma siihen nähden mikä on todellisuus. Punainen väri on sammutettu kokonaan ja mukana on vain pääosin sinistä ja hiukan vihreää antamassa turkoosia sävyä.

Ja voin sanoa, että oli ihan kannattava setti, sillä illalla olohuoneessa istuessa sinivihreä valaistus isossa altaassa on paljon mukavampi kuin kirkas päivävalo. Ja näyttää että kalatkin pystyvät touhuamaan lähes samaan tahtiin kuin päivävalollakin.

- J
-tombba-
Member
Member
Viestit: 468
Liittynyt: 21:29, 15.09.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: DIY Säädettävät LED-kuuvalot

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

Hieno projekti ! Itse olen pähkäillyt samanlaista toteutusta ison akvaarioni taustavaloksi. Pitää varmaankin joku päivä ryhdistäytyä ja kasata samantapainen kokoonpano nyt kun on vähän ohjettakin saatavilla kyseiseen kapistukseen.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: DIY Säädettävät LED-kuuvalot

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Ikeasta saa muuten nykyään LEDiliuskoja, joiden väriä voi säätää. Tilanteen sitä vaatiessa voi myös pistää altaaseen vaikka pinkin valaistuksen ja valot vilkkumaan. :)
jmi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 22:52, 24.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Re: DIY Säädettävät LED-kuuvalot

Viesti Kirjoittaja jmi »

Kimmo S kirjoitti:Ikeasta saa muuten nykyään LEDiliuskoja, joiden väriä voi säätää. Tilanteen sitä vaatiessa voi myös pistää altaaseen vaikka pinkin valaistuksen ja valot vilkkumaan. :)
Millähän hinnalla noita nykyisin saa. Ja mihin ne kykenee?

Ihtelle tullut vastaan vain joko jotain hienosti säädettäviä Osramin ledivaloja, jotka maksaa 80e+. Tai sitten jotain halpismalleja, joissa on säädöissä hirveät portaat ja mahdollisesti jopa himmennys puuttuu, jolloin lopputulos on kaukana halutusta...

- J
-tombba-
Member
Member
Viestit: 468
Liittynyt: 21:29, 15.09.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: DIY Säädettävät LED-kuuvalot

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

jmi kirjoitti:
Kimmo S kirjoitti:Ikeasta saa muuten nykyään LEDiliuskoja, joiden väriä voi säätää. Tilanteen sitä vaatiessa voi myös pistää altaaseen vaikka pinkin valaistuksen ja valot vilkkumaan. :)
Millähän hinnalla noita nykyisin saa. Ja mihin ne kykenee?

Ihtelle tullut vastaan vain joko jotain hienosti säädettäviä Osramin ledivaloja, jotka maksaa 80e+. Tai sitten jotain halpismalleja, joissa on säädöissä hirveät portaat ja mahdollisesti jopa himmennys puuttuu, jolloin lopputulos on kaukana halutusta...

- J

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/40192361/ tuossa on tuo ikean setti. Ei se hinnalla ole pilattu, mutta se kaivattu himmennys tuosta sarjasta puuttuu. Itse ajattelin tuollaisen hankkia taustavalaistukseksi 450 litraisen taakse kunhan budjetti antaa periksi.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: DIY Säädettävät LED-kuuvalot

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

No joo, ei ole kyllä hinnalla pilattu! Todelliseksi DIY-himmennykseksi käy hyvin 20 kerrosta läpinäkyvää teippiä ledien eteen tai ledien kohdistaminen esim. ylöspäin. Meillä turhan tehokas kuuvalo on suunnattu juurikin ylöspäin ja valaise altaaseen katon kautta.
helzy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 239
Liittynyt: 00:08, 18.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: DIY Säädettävät LED-kuuvalot

Viesti Kirjoittaja helzy »

Heippa vaan,

Olen pohtinut pidempään noita Ikean säädettäviä led-valoja. Milläköhän välillä nuo ns. värittömät kulkevat? Ainakin tuoteselosteessa lukee suht lämmin valkea. Minulla on nimittäin 20-litrainen rapula-omppula-projekti tulossa ja pohdin sen valaistusta. Voisivatkohan nuo valoliuskat toimia ihan ns. päävalaisimena tuollaisessa? Kasvejahan tuonne tulee runsaammanpuoleisesti ja hiilidioksidilisäys. Suodattimeksi olen ajatellut pientä lieriön mallista mattosuodatinta.
~200 litraa tetroja, kaksi Shetlantilaista "lammas"koiraa ja Belgianpaimenkoira Malinois. :)
http://sinisetotukset.blogspot.com/
jmi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 22:52, 24.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Re: DIY Säädettävät LED-kuuvalot

Viesti Kirjoittaja jmi »

Moi

Näissä perusledeissä tahtoo olla se ongelma, ettei niiden väriskaala tahdo riittää kasveille asti. Kasvivaloissa kun on laajempi väriskaala ja juuri niitä alueita mitä kasvit kaipaa. Siksihän esimerkiksi tavallinen loisteputki tai hehkulamppu ei kelpaa kasvivaloksi. Eikä myös perusledikään.

- J
kalamake
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 19:31, 24.10.2004
Paikkakunta: Anjalankoski-KLAS
Viesti:

Re: DIY Säädettävät LED-kuuvalot

Viesti Kirjoittaja kalamake »

Itsellä oli dx:n valkosen valon tangot, ihan näppärästi sain tapettua kasveja. Nyt lisäsin punasta lediä 120 cm, vartumme tuloksia.
Mutta asiaan, ebaystä saa ja myös dx http://s.dealextreme.com/search/rgb+controller
pitää katsoa vaan että on oikea yhteinen maa ledeillä ja ohjaimella.
Se hipasulla toimiva on radiotaajuudella toimiva joten ei tarvi näköyhteyttä.

http://www.ebay.ie/itm/IR-Box-Remote-Co ... 468wt_1185 ton tyylisissä on muutama askel kirkkauteen säätövaraa ja saahan sitä kirkkautta pienemmäksi laittamalla vastusta peliin, ja noilla hinnoilla ei hirveesti kyllä kolvata rakennussarjoja, en mä ainakaan kolvaisi.
jmi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 22:52, 24.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Re: DIY Säädettävät LED-kuuvalot

Viesti Kirjoittaja jmi »

Näissä 2 euron kaukosäädettävissä härveleissä on yleensä se ongelma, että niissä on muutama hassu etukäteen säädetty sävy joita voi käyttää + portaitainen kirkkaus.

Oman projektin tavoitteena oli nimenomaan se, että saan täysin portaattomasti säädettyä jokaisen värin juuri sellaiseksi kuin itse tahdon, jotta olen tyytyväinen lopputulokseen. Ja olin valmis siitä muutaman ylimääräisen euron maksamaan.

- J
Zuwih
Senior Member
Senior Member
Viestit: 550
Liittynyt: 12:03, 08.12.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: DIY Säädettävät LED-kuuvalot

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Kimmo S kirjoitti:Ikeasta saa muuten nykyään LEDiliuskoja, joiden väriä voi säätää. Tilanteen sitä vaatiessa voi myös pistää altaaseen vaikka pinkin valaistuksen ja valot vilkkumaan. :)
Kiitos vinkistä, suuntima oli tänään kohti Ikeaa, ja tuommoinen hässäkkä tarttui mukaan. Saa nähdä kauanko kestää valaisinkotelossa ilman kansilaseja, koska "vain sisäkäyttöön, ei saa upottaa veteen", ja jos olisin sähkömies niin kyllä muakin nuo jesarihässäkät hirvittäisi... Onneksi en ole.

Mutta hei, nyt mulla on ne kuutamovalot, joista olen vuosikausia haaveillut ♥
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: DIY Säädettävät LED-kuuvalot

Viesti Kirjoittaja Sisso »

jmi kirjoitti:Moi

Näissä perusledeissä tahtoo olla se ongelma, ettei niiden väriskaala tahdo riittää kasveille asti. Kasvivaloissa kun on laajempi väriskaala ja juuri niitä alueita mitä kasvit kaipaa. Siksihän esimerkiksi tavallinen loisteputki tai hehkulamppu ei kelpaa kasvivaloksi. Eikä myös perusledikään.


- J
Ledeistä en tiedä mitään mutta ihan höpönlopöä, ettei tavallinen hehkulamppu tai putki kelpaisi kasvien kasvatteluun. Kasvit kasvoi ihan mukavasti ennen akvaputkien markkinoille tuloakin. Tehoa niissä ei tokikaan paljoa ole, mutta muuten ne on ihan ok jos niitä vain lataa riittävästi eikä akva ole syvä. Energiansäästölampuilla kasvattelee kasveja oikein kivasti, kun hiilari on kaverina, mutta se taas ei liity Kelvineihin mitenkään. Kuvan akvassa kasvaa kasvit 2x2700K alla, kuvaa on sinistetty, joten punaisten väri ei pääse oikeuksiinsa. Valittamista? Tällä hetkellä kaikki köynnöstävät ovat jo pinnassa, kuva otettu n 6 vkoa perustamisen jälkeen.
PA270015.JPG
PA270015.JPG (272.04 KiB) Katsottu 4663 kertaa
"Kasvilamput" eivät sisällä useinkaan laajaa väriskaalaa vaan paljon sinistä ja punaista. Päivänpaiste-lamput (n 4000-6500K eli keskipäivän aurinko) sen sijaan tarjovat kasveille laajan spektrin ja soveltuvat yksinäänkin käytettyinä hyvin valoiksi kasveille.

Sori, jatkakaa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 637
Liittynyt: 14:59, 01.07.2005
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: DIY Säädettävät LED-kuuvalot

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Tuli mieleeni, kun ei oikein meikäläisestä sähkönaisen vikaa löydy, että voisikohan esim. tällaisen laittaa akvaarioon hoitamaan kuuvalon virkaa? Tuossahan on seitsemän eri väriä ja säätömahdollisuuksia.

Edit:// Tarkoitin sivulla alempaa led-sarjaa, sinistä.
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
jmi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 22:52, 24.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Re: DIY Säädettävät LED-kuuvalot

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eihän mikään estä käyttämästä juuri sitä lamppua/lediä/mitä lie valona. Tosin, vettä lähellä niin aina pitää muistaa se sähköiskuvaara.

Ledit ovat tosin sen suhteen armollisempia, että käyttöjännitteet ovat yleensä 12 volttia tai alle, joten harvoin mitään isompaa vahinkoa sattuu. Mutta, varsinkin näissä erilaisissa sarjoissa pitää ottaa huomioon, että eivät ole vedenkestäviä. Itse en ainakaan laittaisi noita kuin kansilasien päälle. Ei siis minnekkään valokannen sisäll tms, ellei sarjassa ole erikseen mainittu vedenkestävyyttä.

- J
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: DIY Säädettävät LED-kuuvalot

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

No sinne valokannen sisään nyt ei ole kovin hankala laittaa vaikkapa akryylistä vesitiivistä suojaa veden ja diodien väliin. Toki saattaa vaatia aktiivituuletusta kanteen sen jälkeen.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
jmi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 22:52, 24.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Re: DIY Säädettävät LED-kuuvalot

Viesti Kirjoittaja jmi »

Näiden kuuvalojen tehontarve ja lämpeneminen on sitä luokkaa, että ei kyllä tarvitse mitään tuuletuksia. Ns Kuuvalojen watit on yleensä luokkaa yksi watti metrille ledinauhaa, joten sitä lämpöäkään ei kerry.

Toki, tuollaiselle kuivan tilan ledinauhalle voi viritellä akryylisuojia ym, mutta se sekään nyt helpoin tapa ole tehdä sitä. Itse hankin mielummin suoraan vesitiiviit kamat, jolloin homman on helpompi toteuttaa.

Vaan toteutuksia on yhtä paljon kuin tekijöitä, eli kukin tavallaan.

- J
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”