Putoaako teillä kansilasit altaaseen?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
Putoaako teillä kansilasit altaaseen?
Putoaako teillä välillä myös kansilasit altaaseen? Viimeksi tänään kävi taas niin ja yksi vihermonninen jäi alle mutta näyttää olevan kunnossa. Lasipalasen poimin myös pohjalta. Levyt ovat pari milliä liian lyhyet en tiedä johtuuko tästä...
Entäs pidättekö valot päällä siivouksen aikana? Itse pidän koska muuten ei näkis mitään mutta pelkkä ajatus siitä että esim.valaisin tippuis altaaseen hirvittää...
Entäs pidättekö valot päällä siivouksen aikana? Itse pidän koska muuten ei näkis mitään mutta pelkkä ajatus siitä että esim.valaisin tippuis altaaseen hirvittää...
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Re: Putoaako teillä kansilasit altaaseen?
Kyllä onm joskus pudonnut, valot pidän päällä, semmoinen vajaa 2 metrinen tuplaputkivalaisin on melko vaikea saada putoamaan altaaseen...

Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Eipä ole, mutta minullapas onkin kannellinen allas.
Valoa pidän päällä, koska roikkuu kannessa mukana. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Ei putoa, lasit on isot ja niistä saa hyvän otteen ja saa kannettua ne syrjään. Akvaarion yläpuolella seinässä on lamppu, josta on jotain apua koska akvaarion oma lamppu pitää nostaa pois siivouksen ajaksi. Karmiva tapaus vuosien takaa: akvaarion kansilasien päällä oli joku oma lamppuviritys. Hehkulamppu oli kuumentanut lasin, joka räsähti halki kun olin nostamassa lamppua. Lasinpalat tippuivat akvaarioon mutta onneksi minulla oli ote valaisimesta ja kalojenkin onnistui väistää putoavia laseja. Toinen karmiva tapaus (joka ei liity kansilaseihin) oli, kun nostin muuttoa varten tyhjentämäni 85-litraisen akvaarion lastulevyisen lipaston päältä. Koko lipasto levähti saumoistaan ratkenneena pitkin lattiaa! Onneksi oli tukeva ote akvaariosta. Sen jälkeen ei mitään lastulevystä tehtyä ole kannettu asuntoni ovesta sisään.
Kultakalat
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Mulla on kaksi isoa pleksiä altaanpäällä, helppo nostaa pois, eikä putoa. Jos lamppu putoaa, niin heitän lekan tohon puukattoon ja lopetan tän harrastuksen siihen.
Niin siis lamppu roikkuu vaijereilla katosta.

www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Ei putoa, kun on oikean kokoiset, tai valaisinkansi jonka luukusta hoidan siivouksen valot päällä. Yhdessä akvaariossa ei ole kansilaseja, vaan pelkkä giant valaisin suoraa akvaarion päällä. Siirrän sen reunemmas, että mahdun lappoamaan, mutta pidän valon päällä. Se tippui kerran akvaarioon siivouksen yhteydessä, mutta onneksi ei sattunut mitään...
-
- Elite Member
Pakko laittaa tähän semmonen lisä kysymys juttu kansilaseista, eli oletko istunu kuinka monta kertaa kansilasin päälle silleen että se on menny kappaleiksi?
Ite olen kaksi kansi lasia hajottanu päälle istumalla.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Itse olen aiemmin käyttänyt kissojen takia silikoninauhaa jarruna, että kansilasit eivät pääse liukumaan/tippumaan altaaseen. Eräs seuralaisemme keksi kuitenkin paremman idean, jota olen nyt sitten itsekkin käyttänyt. Tarranauhalliset ikkunantiivisteet akvan reunoihin kiinni ja lasit ei liu, ei niin mihinkään.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
- Katalysaattori
Valo roikkuu katosta ja allas on avoin. Ei tarvitse pelätä moista ja näyttääkin hyvältä vrt. giant-ratkaisuihin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Yhden kerran olen istunut. Onneks ei käynyt kuinkaanmiljoonakala84 kirjoitti:Pakko laittaa tähän semmonen lisä kysymys juttu kansilaseista, eli oletko istunu kuinka monta kertaa kansilasin päälle silleen että se on menny kappaleiksi?

Mulla ei ole tällä hetkellä minkään altaan päällä kansilaseja. Isossa altaassa on puoliksi peitteenä se musta Puutorin Akvaarion muovilevy. 74 litraises ei oo laseja kun must tuntuu että näin on pare. Vesirajan pidän tästä syystä hieman alempana ettei roisku valaisimeen niin helposti eikä kalat pääse hyppäämään. Taistelukala-altaassa ei myöskään kansilaseja ja kehystä hieman alempana vesiraja. Talvella yleensä otan noita laseja käyttöön kun viileämpi sisäilmakin.
Olen kyllästynyt kans siihen kun lasit tippuilee akvaarioon tai saan kolhastua kulmia särölle niin lasit on nyt tosiaan akvakaapin takana. Oletan myös että kasvit kasvaa saa paremmin valoa kun ei ole lasia välissä.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
-
- Advanced Member
Kaksi kertaa puolen vuoden sisällä kun pidin ne lattialla siivouksen aikana, unohdin lasit ja astuin vahingossa niiden päälle. Nykyisin pidän ne valaisimen päällä. Sellainen ajatus vain kun altaassa on neljä kansilaseja josta paksummat takana missä on valaisin että jos niitä jotenkin onnistuis vahingossa tönäisemään niin siivouksen aikana että valaisimen toinen pää putoiasi altaaseen...mutta näin nyt tuskin pääsee käymään mutta aina sitä ajattelee että mitä JOS...
-
- Advanced Member
Vedenvaihdon jälkeen laseja paikalleen laitettaessa on pari kertaa lasit käynyt vähän uimassa, mutta ihan pohjaan asti ei ole koskaan yksikään lasi tippunut.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Tarranauhalliset ikkunantiivisteet? WTF? Jokuko laittaa ikkunoihinsa tiivisteet ja ottaa ne aika ajoin pois vai miksi ihmeessä niissä on tarranauha ja mistä sellaisia saa? Olen itse käyttänyt ihan liimattavaa ikkunantiivistenauhaa varsinkin tukkimassa ikävää valaisimen alta paistavaa valoraitaa mutta siinä on isoina ongelmina nopea kuluminen, hyvin huono pysyvyys ja liiman sulaminen sitkaaksi liisterimössöksi lämmössä.iomeron kirjoitti:Itse olen aiemmin käyttänyt kissojen takia silikoninauhaa jarruna, että kansilasit eivät pääse liukumaan/tippumaan altaaseen. Eräs seuralaisemme keksi kuitenkin paremman idean, jota olen nyt sitten itsekkin käyttänyt. Tarranauhalliset ikkunantiivisteet akvan reunoihin kiinni ja lasit ei liu, ei niin mihinkään.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mä siis käsitin niiden olevan TARRAT. Eli sen saa vaa tökätä kii, mut irti ei tuu helpolla.maisu kirjoitti:Tarranauhalliset ikkunantiivisteet? WTF? Jokuko laittaa ikkunoihinsa tiivisteet ja ottaa ne aika ajoin pois vai miksi ihmeessä niissä on tarranauha ja mistä sellaisia saa? Olen itse käyttänyt ihan liimattavaa ikkunantiivistenauhaa varsinkin tukkimassa ikävää valaisimen alta paistavaa valoraitaa mutta siinä on isoina ongelmina nopea kuluminen, hyvin huono pysyvyys ja liiman sulaminen sitkaaksi liisterimössöksi lämmössä.iomeron kirjoitti:Itse olen aiemmin käyttänyt kissojen takia silikoninauhaa jarruna, että kansilasit eivät pääse liukumaan/tippumaan altaaseen. Eräs seuralaisemme keksi kuitenkin paremman idean, jota olen nyt sitten itsekkin käyttänyt. Tarranauhalliset ikkunantiivisteet akvan reunoihin kiinni ja lasit ei liu, ei niin mihinkään.

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Ei varmaan kannata jättää laseja sellaisiin paikkoihin missä niiden päälle voi istua tai astua.
Itse pidän tiskipöydällä nojaamassa seinää vasten ja edessä on tavaraa joka estää lasien kaatumisen. Pöydän tms. päälle en voi noin vain jättää, koska kissat vetää rallia ympäri kämppää.
Kehysakvaarioissa on yleensä urat, joihin kansilasit loksahtavat, mutta sileillä listoilla kehystettyjä varten voisi kansilasien alapinnoille kiinnittää silikoonilla lasisoirot tai pienemmätkin palat, jotka jäisivät kehysten sisäpuolelle.

Kehysakvaarioissa on yleensä urat, joihin kansilasit loksahtavat, mutta sileillä listoilla kehystettyjä varten voisi kansilasien alapinnoille kiinnittää silikoonilla lasisoirot tai pienemmätkin palat, jotka jäisivät kehysten sisäpuolelle.
Kultakalat
Juwel on kätevä, ei putoile 

Seeprapleko <3 Kiinnostus monnisiin ja siimapyrstöihin kasvamassa...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: ---
- Viesti:
Välillä yrittää pudota noi lasit.
Juwelin valo kippas kerran puoliks altaaseen sen ollessa päällä ja ei toiminu sen jälkeen.
Juwelin valo kippas kerran puoliks altaaseen sen ollessa päällä ja ei toiminu sen jälkeen.