DIY budjettijalusta

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-tombba-
Member
Member
Viestit: 468
Liittynyt: 21:29, 15.09.2010
Paikkakunta: Helsinki

DIY budjettijalusta

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

Laitetaanpas tännekkin kuvat 450 litraisen alle rakentamastani jalustasta. Jalusta on tehty pienellä budjetilla ja tarvikkeisiin meni rahaa kokonaisuudessaan hiukan vajaa 80€. Jatkossa vihreä lakana tulee vaihtumaan vanereihin ja kolmeen oveen.
Kuvista näkeekin rakenteen ja loput tiedot.

Takaa:
Kuva

Edestä:
Kuva

Ja valmiina:
Kuva

Lisättäköön vielä tarvikeluettelo mitä jalustaa varten meni:

-Ikean 38mm keittiötaso sopivaksi sahattuna ja sahattu reuna listoitettuna. Takaosan sahaus suojattu akvaariosilikonilla ja akryyliväri päällä koristamassa
-98x48mm mitallistettua lujuusluokiteltua höyläpuuta jalkoina (8kpl) sekä poikkitukina jalkojen välillä (4kpl)
-48x48mm mitallistettua höyläpuuta poikkitukina/tason alla tukina ja pitkittäistukina takana
-8kpl kulmarautoja joilla jalat tasossa kiinni
-läjä ruuveja koossa 4x80mm ja 4x30mm
-Liimaa ja akavaariosilikoonia meni pienet määrät listojen liimaukseen ja takaosan sahauksen suojaamiseen

Kokoa tasolla on 152cmx54cm ja itse alaosa on akvaarion kokoinen eli 150x50cm. Tavaraa mahtuu jalustan sisälle melko mukavasti.

Jos joku haluaa tietää tuosta lisää niin saa kysellä. Tukevahan tuo on ja kestää testatusti päällä olevan 450 litraisen akvaarion täytenä horjumatta.
Kunhan budjetti sallii päivitän kuvat lopullisesta vanerilla verhoillusta versiosta.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
minimalawi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 17:33, 06.10.2011
Paikkakunta: Oulu

Re: DIY budjettijalusta

Viesti Kirjoittaja minimalawi »

Kiitokset suunnitelmasta. Säästää multa ison vaivan, kun ei tarvitse keksiä pyörää täysin uusiksi vaan vain muokata tuo tarpeeseen ja kokoon sopivaksi, eli vähän pienennellä ja napata yksi pari jalkoja pois, vaihtaa ikean tason tilalle vesivaneri ja sellasta pientä.

Muutama kysymys heräsi. Jalkojen ja lattiaa vastaan olevan vanerin ja tukien kinnittäminen. Ilmeisesti olet pohjan puolelta laittanut pienet kolot kannoille ja ruuvit siitä läpi? Toisesta suunnasta noin ohuen näköiseen ei oikein tunnu luontevalta idealta. Kannen osalta kiinnitys on ilmeisesti tukipuista kanteen ja jalkoihin sekä kulmaraudoin, mutta ei suoraan kannesta jalkoihin?
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: DIY budjettijalusta

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Yksi kysymys heräsi. Tuohon kun vähän lorahtaa vettä ja vanerin ja lattian väli kun imaisee sen altaan alle, niin melko kiva saada kuivaksi. Itse nostaisin tuota levyä ainakin 5cm ylös maasta.
/jari
minimalawi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 17:33, 06.10.2011
Paikkakunta: Oulu

Re: DIY budjettijalusta

Viesti Kirjoittaja minimalawi »

JJVi kirjoitti:Yksi kysymys heräsi. Tuohon kun vähän lorahtaa vettä ja vanerin ja lattian väli kun imaisee sen altaan alle, niin melko kiva saada kuivaksi. Itse nostaisin tuota levyä ainakin 5cm ylös maasta.
Hyvä pointti. Vaikka ei mikään laite falskaisi, niin helposti sitä tulee ennemmin tai myöhemmin töhöiltyä itse.
-tombba-
Member
Member
Viestit: 468
Liittynyt: 21:29, 15.09.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: DIY budjettijalusta

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

minimalawi kirjoitti: Muutama kysymys heräsi. Jalkojen ja lattiaa vastaan olevan vanerin ja tukien kinnittäminen. Ilmeisesti olet pohjan puolelta laittanut pienet kolot kannoille ja ruuvit siitä läpi? Toisesta suunnasta noin ohuen näköiseen ei oikein tunnu luontevalta idealta. Kannen osalta kiinnitys on ilmeisesti tukipuista kanteen ja jalkoihin sekä kulmaraudoin, mutta ei suoraan kannesta jalkoihin?
Jalat on tosiaan kiinnitetty vanerin alapuolelta suoraan ruuveilla samoiten, kun pitkittäistuetkin alaosassa. Kansi on kiinnitetty jalkojen yläosasta kulmaraudoilla sekä vielä poikittaistuista suoraan läpi ruuvaamalla. Itselläni on ollut vuodenpäivät toinen samanlainen jalusta käytössä 270 litraisen altaani alla ja enpä ole kertaakaan vielä onnistunut läträämään vettä sinne alle. Jalustaahan olisi helppo tarvittaessa nostaa sen 5cm tosiaan lattiasta irti erillisillä jaloilla esimerkiksi vaikka ihan laittamalla vanerin alle jalkojen alapuolelle sopivasta laudasta tehdyt pätkät. Mutta toisaalta eipä nuo pakettiakvaarioidenkaan jalustat ole nostettu lattiasta irti kuin muutaman sentin. Itselläni on liimattavaa huopamattoa jalustan alla nostamassa sen muutaman millin ylöspäin ja estämässä lattian vahingoittumisen ruuvien kantojen osalta. Jokainen voi kuitenkin muokata jalustasta haluamansa laisen tietysti. Itse en näe tarpeelliseksi tuota lattiasta irti nostoa. Jos joku laitos tai itse päätän aiheuttaa vuodon lattialle niin peli on kuitenkin aika pitkälti lattian osalta menetetty siinä kohtaa. Vinotuista ja poikkituista sen verran, että kestävät kyllä tehtynä tuosta 48x48mm tavarastakin varsin hyvin. Koko jalustaanhan tulee jatkossa vaneri vielä päälle joka jäykistää entisestään rakennetta.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
minimalawi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 17:33, 06.10.2011
Paikkakunta: Oulu

Re: DIY budjettijalusta

Viesti Kirjoittaja minimalawi »

Laskeskelin noita aukkojen kokoja ja kovasti houkuttaisi tehdä satalitraisen alle vain kahdella jalkaparilla, tai sitten kääntää etureunan pattingit toiseen suuntaan. Varsinkin kolmella jalkaparilla jäävät aukot kovasti pieneksi käytön kannalta. Painoa kahdellakin jalkaparilla tulisi vähemän per jalka, mutta jänneväli kasvaisi. Toisaalta, paksu vaneri ja kunnon tuki alle, niin luulis kestävän. Noh valitettavasti en osaa laskea, kummin olisi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”