Wavebox jämä-tunzeista
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Wavebox jämä-tunzeista
Kysyisin opastusta teknisesti orjentoituneemmilta harrastajilta, ennen kuin alan paneutumaan asiaan tarkemmin. Onko mahdollista tehdä waveboxi tunzen 6125-streamista, tunzen waveboxin kontrolerista ja akryylilootasta. Kaikessa yksinkertaisuudessaan poistaisin/avartaisin streamin suojasäleikköä, laittaisin sen tunzen wavebox kontrolleriin kiinni ja akryylilaatikkoon. Täytyykö streamia/kontrolleria jotenkin modata? Tietääkö joku DIY nettisivun, jossa joku tehnyt tällaisen? Onko ajatus hölmö?
Ajatus kiehtoo, koska minulla olisi osat ylimääräisenä kaapissa ja kaipaisin aallokkoa altaaseen, yksi vortech 40 ei siihen riittänyt ja rahaa toiseen ei ole.
Ajatus kiehtoo, koska minulla olisi osat ylimääräisenä kaapissa ja kaipaisin aallokkoa altaaseen, yksi vortech 40 ei siihen riittänyt ja rahaa toiseen ei ole.
-
- Katalysaattori
Re: Wavebox jämä-tunzeista
Mulla toimi ihan mainiosti aaltokone ilmankin boksia. Kokeilin tuossa 540 litraisessa sekä 6100 että 6055 streameilla sekä 7096 kontrollerilla. Omassa altaassani sopiva taajuus oli siinä 0,34-0,54 sek pulssilla (muistaakseni).
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Junior Member
- Viesti:
Saitko koko vesimassa keikkumaan, vai ainoastaan pinta-aaltoja? Pitäisiköhän kokeilla tuota jo tänään 
Altaassa litroja 504.

Altaassa litroja 504.
-
- Katalysaattori
Parin sentin aalto ja polyypit sun muut koko altaan alueella liikehtivät nätisti edestakaisin.
Eikös sulla oo vortekki ? miksi et käytä sitä aaltokoneena ?
Petri
Petri
-
- Senior Member
Jorg on noita DIY aaltokoneita muistaakseni tehnyt useamman! Olisko ollut niin, että noi juwelin orkkis suodatin pöntöt oli aihioina.... Mestari kertokoon itse loput.
-
- Junior Member
- Viesti:
Mulla on vain yksi MP40 ja siinä ei riitä potkua samanlaiseen, koko vesimassaa liikuttavaan, oikeaan altoon, jollaisen nanowavebox sai aikaan. 3 vuotta vanhasta Nanowaveboxista laukesi moottori, ajattelin käyttää sen kontrolleria MP40:nen syrjäyttämään tunzen streamiin.petekup kirjoitti:Eikös sulla oo vortekki ? miksi et käytä sitä aaltokoneena ?
Petri
Odotamme siis Jorgin saapumista linjoilletate kirjoitti:Jorg on noita DIY aaltokoneita muistaakseni tehnyt useamman! Olisko ollut niin, että noi juwelin orkkis suodatin pöntöt oli aihioina.... Mestari kertokoon itse loput.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Viesti:
PS. Meiltä löytyisi varmaankin waveboxin kontrolleri myyntiin, jos joku tarvitsee.
Itse käytin waveboxia profiluxin kautta DIY kotelon kanssa ja ilman koteloa. Molemmilla toimii, mutta aalto on vähän erilainen. DIY 5mm PVC:stä tehty kotelo oli muuten parempi (=hiljaisempi) kuin tunzen alkuperäinen. Hieman jäin kotelossa kaipaamaan jotain ratkaisua lievälle kaikumiselle... Pumppuna käytin jossain vaiheessa perus 6100:sta, josta oli ritilää hieman avarrettu.
Itse käytin waveboxia profiluxin kautta DIY kotelon kanssa ja ilman koteloa. Molemmilla toimii, mutta aalto on vähän erilainen. DIY 5mm PVC:stä tehty kotelo oli muuten parempi (=hiljaisempi) kuin tunzen alkuperäinen. Hieman jäin kotelossa kaipaamaan jotain ratkaisua lievälle kaikumiselle... Pumppuna käytin jossain vaiheessa perus 6100:sta, josta oli ritilää hieman avarrettu.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Viesti:
Pakko oli kaivaa tämä linkki esiin kun tuli tälläinen ketju vastaan ja jäi vaivaamaan. Moni tätäkin on varmaan katsellut vuosien saatossa mutta... http://ealex.aqua-web.org/wavebox/index.htm
-
- Advanced Member
- Viesti:
Vinkkinä vielä, että omien havaintojen perusteella paras aalto tuli kun pumppu / boksi oli pitkän sivun keskellä, mahdollisimman lähellä lasia. (itselläni oli noin 10cm irti lasista ja tämän takia aalto jäi hieman matalammaksi) Keskiylivuoto oli hieman huono allon kanssa, kun se aiheutti vastapäätyyn epäsymmetrisen aallon.
-
- Junior Member
- Viesti:
Nyt on kokeiltu 6125 streamia wavebox kontrollerin kanssa. Hienosti toimivat, senkun löi vaan johdot kiinni. Selvästi paremman aallon saa aikaiseksi kuin vortech, kun laittaa sen 24V jumpperin virtalähteeseen. Vortechin "puhallus teho" loppuu puoliväliin allasta kun sen puhaltaman vesipatsaan pinta-ala on sen verran isompi, tunzella vesi liikkuu altaa toisessakin päässä.
Taidan silti askarrella pumpulle laatikon, koska ilman laatikkoa aallokko tuntuu olevan "nykivä", kun laatikon kanssa se on enemmän heiluva. Lisäksi altaan ylivuoto on tehty yhdestä vinosta lasista, joten aallosta tulee epätasainen. Laatikon kanssa se muodostui ehkä hieman tasaisemmaksi.
Onko kenelläkään näkemystä laatikon koosta? Itse arvelin, että mitä isompi, sen parempi. Toimii yhtä lailla, oli streami säädetty pienemmälle tai suuremmalle. Jos laatikko jää liian pieneksi, streami voi ilmeä laatikon tyhjiin.
Tietääkö joku kuinka monta litraa tunnissa toi tunzen isomman waveboxin streami puhaltaa, ei osunut silmään tunzen sivuilta. Jos sitä kautta saisi haarukoitua tämän streamin laatikon kokoa.
Taidan silti askarrella pumpulle laatikon, koska ilman laatikkoa aallokko tuntuu olevan "nykivä", kun laatikon kanssa se on enemmän heiluva. Lisäksi altaan ylivuoto on tehty yhdestä vinosta lasista, joten aallosta tulee epätasainen. Laatikon kanssa se muodostui ehkä hieman tasaisemmaksi.
Onko kenelläkään näkemystä laatikon koosta? Itse arvelin, että mitä isompi, sen parempi. Toimii yhtä lailla, oli streami säädetty pienemmälle tai suuremmalle. Jos laatikko jää liian pieneksi, streami voi ilmeä laatikon tyhjiin.
Tietääkö joku kuinka monta litraa tunnissa toi tunzen isomman waveboxin streami puhaltaa, ei osunut silmään tunzen sivuilta. Jos sitä kautta saisi haarukoitua tämän streamin laatikon kokoa.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Minun laatikko oli 115x135x335mm, joka taitaa olla melko suora kopio tunzen laatikosta. Riittävän ison laatikon koon kasvattaminen ei varmaankaan vaikuta, koska pumpun pumppausfrekvenssi riippuu altaan pituudesta eikä laatikossa olevasta veden määrästä. Muistaakseni minun 180cm altaassa yhden seisovan allon frekvenssi oli 1.2 sekunttia ja kahden aallon 1.6 tms. Kahdella aallolla aallon korkeus jäi aika matalaksi.
Muistaakseni harkitsin modaavani laatikkoani kapeammaksi ja korkeammaksi. Mitä isompi pinnanvaihtelu laatikon sisällä on, sitä voimakkaampi laatikon paluuimu on pumpun ollessa pois päältä. En sitten tiedä olisiko tällä merkitystä. Iso ero pintojen korkeudessa laatikon sisä ja ulkopuolella alkaa jo tekemään vastapainetta pumpulle, joten hyöty voisi olla negatiivinen pumpun pumppaustehon laskiessa.
Muistaakseni harkitsin modaavani laatikkoani kapeammaksi ja korkeammaksi. Mitä isompi pinnanvaihtelu laatikon sisällä on, sitä voimakkaampi laatikon paluuimu on pumpun ollessa pois päältä. En sitten tiedä olisiko tällä merkitystä. Iso ero pintojen korkeudessa laatikon sisä ja ulkopuolella alkaa jo tekemään vastapainetta pumpulle, joten hyöty voisi olla negatiivinen pumpun pumppaustehon laskiessa.
-
- Junior Member
- Viesti:
Kiitokset näistä neuvoista. Taidanpa lähteä toteuttamaan noilla Kimmon mitoilla.
Jos intoa ja aikaa riittää, voisin laittaa youtubeen videon jossain vaiheessa aiheesta "aallokko yhdellä vortechilla vs yhdellä tunze 6125 vs avarrettu 6125 + laatikko"
Jos intoa ja aikaa riittää, voisin laittaa youtubeen videon jossain vaiheessa aiheesta "aallokko yhdellä vortechilla vs yhdellä tunze 6125 vs avarrettu 6125 + laatikko"
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura ry, Suomen merivesiakvaariot (Facebook), @#merivesi.fi
- Viesti:
Peukku tälle videolle. Toivottavasti aika riittää.
-
- Katalysaattori
Todellakin, ja syytä olisi!Frye kirjoitti:Peukku tälle videolle. Toivottavasti aika riittää.

-
- Junior Member
- Viesti:
Tässähän tulee jo ihan paineita 

-
- Junior Member
- Viesti:
Nyt on akryylilaatikko liimautumassa ja kuivamassa parvekkeella. Tein sen vähän Kimmon ja Tunzen laatikoiden sekä oman altaan mittojen mukaan. Koitan ehtiä perjantaina tekemään tämän tieteellisen kokeen ja laittaa dokumentit youtubee viikonloppuna.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS
LinjoillaMerihemmo kirjoitti:Odotamme siis Jorgin saapumista linjoilletate kirjoitti:Jorg on noita DIY aaltokoneita muistaakseni tehnyt useamman! Olisko ollut niin, että noi juwelin orkkis suodatin pöntöt oli aihioina.... Mestari kertokoon itse loput.

Mulla ei ole kokemusta miten tuo uuden mallinen Tunze sopii Juwelin laatikkoon mutta 6100 menee sopivasti kun poraa alas 50mm reiän oikeaan kohtaan. Niitä on kolmea kokoa ja muistaakseni se on se suurin. Eiköhän tuonkin saa menemään. Muuta ei tarvita paitsi joku kontrolleri. Single/multikontrolleri ei anna tarpeeksi lyhyttä sykäystä.
Itse ajan 6100:sta profiluxin kautta.
-
- Junior Member
- Viesti:
Juu ei onnistu sykäyttely multikontrollerilla, ajattelinkin käyttää tota nanowaveboxin kontrolleria.
Semmoinen viivästys sattui, että pitää vielä tiivistää aaltolaatikkoa silikoonilla, eli saattaapi mennä yli viikonlopun...
Semmoinen viivästys sattui, että pitää vielä tiivistää aaltolaatikkoa silikoonilla, eli saattaapi mennä yli viikonlopun...
-
- Katalysaattori
Höpsispöpsis. Kyllähän 7096:lla ihan mallikkaasti boksia ohjaisi. Potikkamallilla ei kuitenkaan.Merihemmo kirjoitti:Juu ei onnistu sykäyttely multikontrollerilla, ajattelinkin käyttää tota nanowaveboxin kontrolleria.
Miksi muten sen laatikon pitää olla tiivis? Kun kuitenkin tarkoitus on huljutella vettä laatikosta pois ja takaisin eikä tiivistää laitetta.
-
- Junior Member
- Viesti:
Siihen 7096 malliseen kontrolleriin on integroitu myös waveboxin kontrolleri. Vanhemmassa mallissa ei waveboxin kontrolleria ole integroituna.Aqualung kirjoitti:Höpsispöpsis. Kyllähän 7096:lla ihan mallikkaasti boksia ohjaisi. Potikkamallilla ei kuitenkaan.Merihemmo kirjoitti:Juu ei onnistu sykäyttely multikontrollerilla, ajattelinkin käyttää tota nanowaveboxin kontrolleria.
Miksi muten sen laatikon pitää olla tiivis? Kun kuitenkin tarkoitus on huljutella vettä laatikosta pois ja takaisin eikä tiivistää laitetta.
Mitä tiiviimpi laatikko, sen isompi aalto, kun vettä ei pääse laatikkoon puhallusvaiheessa ja vedenpinnan korkeusero laatikossa ja laatikon ulkopuolella on suurempi?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Profiluxin uudehkossa softaversiossa tulee muuten joku päivitys wavebox-ohjausta varten. Ilmeisesti allosta on tehty terävämpi tms. En ole itse testannut, mutta firmwaren muutoshistoriassa luki jotain sen suuntaista.Jorg kirjoitti: Itse ajan 6100:sta profiluxin kautta.
-
- Junior Member
- Viesti:
Tässä sitä nyt sitten on pällisteltävää:
http://www.youtube.com/watch?v=g4gqAYg27Jc
Vortechilla ja pelkällä Tunzen streamilla näyttää siltä, että niiden taajuutta ei ole säädetty oikein, mutta on se. Toi mun vino ylivuoto vaan rikkoo sen aallon. Säädin niitä puoli tuntia per streami ja ton paremmaksi niitä ei saanut.
http://www.youtube.com/watch?v=g4gqAYg27Jc
Vortechilla ja pelkällä Tunzen streamilla näyttää siltä, että niiden taajuutta ei ole säädetty oikein, mutta on se. Toi mun vino ylivuoto vaan rikkoo sen aallon. Säädin niitä puoli tuntia per streami ja ton paremmaksi niitä ei saanut.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura ry, Suomen merivesiakvaariot (Facebook), @#merivesi.fi
- Viesti:
Kiitosta vaivannäöstä. Hyvä oli video. Itse tunzelaisen ( ja kahden sellaisen ja kolmenkin sellaisen) kanssa aaltoa 160cm altaassa kokeilleena aika samansuuntainen on kokemus kun sullakin. Mulla ylivuoto on ns perinteinen kulmikas toisessa takanurkassa. Ei tuolla sellaista selkeää aaltoa saanut esiin kun tuossa boxin kanssa on. Toki aaltomaista liikehdintää.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Kiitokset täältäkin, oli oikein havainnollistava video!